Chlapectví (recenze Blu-ray)

vydáno 24. 2. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Boyhood, Chlapectví, film, recenze

Chlapectví (Boyhood, 2014) (Blu-ray)

Když točíte film 12 let a ještě ke všemu se stejným obsazením a (skoro) stejným štábem. Máte publicitu zaručenu. Obzvlášť jmenujete-li se Richard Linklater a kromě pár průměrných filmů jste natočili unikátní trilogii Před soumrakem / Před úsvitem / Před půlnocí, Školu roku, anebo experimenty jako Sním či bdím a Temný obraz. Na celkové době natáčení však v případě Chlapectví, jež si z pohledu filmových cen odneslo tři Zlaté Glóby a jednoho hereckého Oscara, zase tolik nezáleží. Ano, je působivé. Stejně jako schopnost režiséra dát celou produkci každý rok dohromady při velmi skromném rozpočtu. Mnohem zásadnější je však to, že se Linklaterovi podobně jako při setkávání se Jesseho a Celine podařilo věrně zachytit určité části lidského života a podchytit jejich hlavní témata.

Chlapectví se sice ve svém jádru soustředí na dospívání chlapce jménem Mason, jenž v průběhu let roste z roztomilého klučíka přes hipster fází až do tenisek fešného vysokoškolského študáka se zálibou ve fotografii, považovat však tuto linii za jedinou zajímavou a hlavní by byla velká chyba. Linklaterův film se sice může zdát jako banalita, neboť vypráví „obyčejný život“. Režisérovi a scenáristovi v jedné osobě se však opětovně daří pojmout celou šíři vztahů a životních událostí.

Kromě Masona tak sledujeme útrapy jeho matky-samoživitelky. Proměny jeho nezodpovědného otce v hlavu (jiné) rodiny. A z velké míry i proměnu Ameriky, neboť Linklater umně protahuje postavy „zásadními“ událostmi (nejen) popkulturní scény, které k malým dějinám jedné obyčejné americké rodiny přidávají potřebnou šíři dějin velkých.

Chlapectví (2014) Chlapectví (2014) Chlapectví (2014) Chlapectví (2014)

Jedná se o nesmírně zajímavý a ve své stopáži i masivní experiment, jenž zázrakem vyšel a dokázal se překlopit do poutavého příběhu. Možná bez velkých výkyvů a mnohých opakování (neschopnost matky najít si chlapa bez sklonů k alkoholismu). Ale o tom přece život častokrát je. O šlapání do téže řeky, poučování se z chyb. Strastí, zábavy, radosti, malých i velkých úspěchů, jež jsou v případě Chlapectví natolik univerzální, že si lze jen těžko představit někoho, kdo by se měl problém s příběhem ze středního stavu ztotožnit.

Neříkám, že každého diváka povinně zasáhne každá trampota Masonovy rodiny. Nicméně kruciální momenty musí pochopit snad každý, neboť Linklater jako obvykle dokazuje, kterak umí odpozorovávat situace a skládat je do příběhové mozaiky způsobem, jenž je poutavý a přitom ryze otevřený pro široké množství diváků. Někteří si nemusí nostalgicky zavzpomínat na mánii okolo Harryho Pottera, stejně jako nemusí chápat bolest z neustálého stěhování, které je tolik typické především pro Spojené státy. Nicméně ony malé, pro děti však zásadní události dětství jako přechod na novou školu, první milostná pnutí, konflikty s rodiči a stavění se na vlastní nohy jsou zkrátka univerzálně trefné. Obzvlášť když jsou stavěny do opozice k rodičovské lince, jejíž posmutnělé vyvrcholení vás možná nezasáhne v pětadvaceti. Ale vrátí se o to silněji, až se dostanete do totožné pozice sami.

J.K. Simmons na Oscarech prohlásil „nepište rodičům maily, ani SMSky, vezměte telefon a zavolejte jim, že je máte rádi“. Pokud vám tato varianta přijde trapná, vyhněte se jí a sáhněte po Chlapectví. Aktuálně mě nenapadá film, jenž by tohle téma zpracovával lépe a bez zbytečných gest a cukernatého patosu.

Aby Chlapectví vypadalo i přes propast 12 let stále stejně, rozhodl se Richard Linklater, že bude celý film snímat na film. Tím se mu podařilo udržet jednotný „feeling“, barevné tónování, úroveň zrna a dalších vlastností, které by mu digitální technologie na takto časově rozkročeném projektu neumožnily. Zároveň se však nevyhnul tomu, aby byl jeho transfer poněkud nevyrovnaný.

Můžeme režiséra blahořečit, že zvládl podobný film nasnímat a sestříhat do mocného a kompaktního celku, nejde si však nepovšimnout, že obraz má tendence ztrácet detaily a ostrost – zkrátka, že občas výrazně zjemňuje. Není to nic extrémně rušivého, stejně jako vás asi nijak nezničí pár skvrnek, občas trochu navýšená úroveň šumu či ne úplně realistická barevná reprodukce.

Většinu času Chlapectví vypadá více než slušně. Tělovky jsou dá se říci přirozené, barvy adekvátně saturované a ačkoli úroveň černé není taková, jak jsme si zvykli i u ostatních „áčkových“ titulů a i v kresbě by disk mohl být lepší, Chlapectví je film, které vás svou Blu-ray prezentací neurazí. Pravda, zároveň vás ani nenadchne. Ale toto není blockbuster, kde by na tom nějak extra záleželo.

Ostatně ani zvukově se nejedná o žádnou velkou hitparádu. Film je ostatně výrazně dialogový, takže nepřekvapí, že podobně jako u řadových komedií a dramat se většina zvukové stopy (DTS-HD MA 5.1) opírá o „central“, jenž vyluzuje dialogy čisté a adekvátně hlasité vůči zbytku. Imerzivita není nikterak veliká. Rozhodně ne tak, jako když si pustíte do boltců nejnovější komiksovku. Avšak sem tam se objevují ruchy prostředí (škola apod.) a při záměru nechat vyniknout soundtrack dovede „zamakat“ i zbytek reproduktorového spektra.

Blu-ray Chlapectví je jednoduše solidní práce. Byť v žádné z technických kategorií úplně neexceluje.

Naneštěstí takřka žádné. Tedy pokud vás neuspokojuje dvouapůlminutový featurette. Pro bonusy (rozhovory s tvůrci a film o filmu) musíte zamířit na zahraniční e-shopy.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Chlapectví poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.