Blu-ray recenze: Zelený sršeň

vydáno 1. 9. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Blu-ray 3D, film, Green Hornet, Zelený sršeň

Zelený sršeň (Green Hornet, 2010) (Blu-ray)

Oplácaného komedianta Setha Rogena si většina z vás pamatuje z přisprostlých, ale kupodivu inteligentních komedií z produkce Judda Apatowa. Avšak málokdo by tipoval, že se podobně (ne)atraktivní herec může stát tahounem komiksového velkofilmu, v němž vzduchem létají nejen hlášky, nýbrž i salvy kulek, raketové hlavice či desetitunové míchačky. A přece se tak stalo. Stačilo shodit pár kil, napsat si scénář takříkajíc „na tělo“, podívat se na komiksová klišé se špetkou nadsázky, a voilá, výsledkem je nečekaná pecka, která velmi často míří přímo na solar.

Rogen hraje Britta Reida. Rozmazleného a věčně přiožralého milionářského synka, jenž svému otci nemůže přijít na jméno, jelikož mu jako škvrněti vyčítal málo iniciativy a káral ho za každý drobný přestupek proti dobrým mravům. Vše se však změní ve chvíli, kdy tatíka naleznou po bodnutí včely mrtvého a Britt zdědí kromě zánovní vily a dvaceti zlatých kreditních karet i novinové impérium, které se v průběhu let změnilo z progresivního média v korupcí prolezlý plátek, vedle nějž je i Blesk ekvivalentem prvotřídní žurnalistiky. A Britt hodlá podobným praktikám rychle zatnout tipec. Sice neumí v tiskařském světě moc chodit a víc než o potlačení bezpráví mu jde o zneuctění otcovy památky. Ale co, i Zelený sršeň musí nějak začít. I když je lepší, když má po ruce parťáka, jenž je shodou okolností mistrem na bojová umění, výrobu vražedných udělátek… a vaření exkluzivní ranní kávy. Přivítejte Kata.

Zelený sršeň (Green Hornet, 2011) Zelený sršeň (Green Hornet, 2011) Zelený sršeň (Green Hornet, 2011) Zelený sršeň (Green Hornet, 2011)

Sice se může jevit jako plyšák na hraní, jemuž nebyly naděleny mimické svaly, avšak právě zkoprnělé herectví Jaye Choua dělá z obyčejného „martial arts“ poskoka perfektního sidekicka, jemuž to v hlavě neustále šrotuje a který mluví a koná, jen když je to skutečně potřeba. Což samozřejmě vyhovuje i věčně užvaněnému Rogenovi, který se během akčních scén drží chytře zpátky, aby na oplátku nezavřel pusu a chrlil jednu vydařenou (a velmi často improvizovanou) obhroublou hlášku za druhou. Vzájemně to přitom oběma dokonale klape a jen málokdo by odhadnul, že tihle dva netráví společně každou volnou chvilku. A jak víme, sehrané a sympatické duo hrdinů je polovinou úspěchu.

Zbytek zůstává na záporákovi, kterého si s naprostým přehledem vychutnává Christoph „lovec Židů“ Waltz, jehož charisma by udělalo negativní postavu snad i z Mirka Dušína či Medvídka Pú. Scénář z jeho Chudnofskyho sice po většinu času dělá možná až příliš velkého idiota, nicméně Waltz je natolik jistý v kramflecích, že zvládne i ze sebestupidnější situace vybruslit s respektem a ještě u toho pokaždé někoho zastřelit. Navíc má dvouhlavňový kvér, před nímž by se pakoval i Eastwood v nejlepších letech a který dává jako první tušit, že za kamerou nesedí pofidérní klipařský nádeník, ale imaginativní Michel Gondry, jenž se poprvé upsal hollywoodskému ďáblu, který zvládnul vysát i jiné evropské talenty (věnujme minutu ticha Louisi Leterrierovi).

Gondry mezi ně ovšem nepatří, jelikož se mu daří najít zlatou střední cestu mezi mainstreamovou a a lehce alternativní komiksovkou pro diváky, kteří si kromě spektakulárních explozí a všudypřítomného humoru dovedou vychutnat i hrátky s formou a stylové vizuální nápady, jimiž je Gondry ostatně proslulý.

V Zeleném sršni jich je logicky výrazně méně než v typické „gondriovce“, nicméně když už na ně dojde (originální akce, výborné montáže), jedná se o vrcholy, které vám nejen vykouzlí úsměv, ale donutí vás přivřít oči nad nejistými krůčky do schematického superhrdinského originu, mezi nimiž zamrzí především drobná ztráta tempa po polovině spojená s předvídatelností celkového vývoje. A také trochu rutinní akční honičky, působící dojmem „něco podobného jsem už viděl nejmíň dvacetkrát“.

Tím se ovšem nenechte odradit. I přes drobné nedostatky je totiž Zelený sršeň stylovou akčně-komediální zábavou, která si zaslouží nejen vaši pozornost, ale i podobně vydařené pokračování. Snad se ho někdy v budoucnu dočkáme.

Od Sony jsme zvyklí jen na nejlepší disky a Zelený sršeň není výjimkou, když na Blu-ray oslňuje precizním transferem, jenž v podstatě dosahuje všech met kvalitního vizuálního zážitku.

Blu-ray profil filmu Zelený sršeň

Jelikož se většina filmu odehrává během noci, je pravděpodobnost neduhů poměrně veliká, nicméně pokud vám nevadí více než malé množství zrna, neměli byste být zklamaní. Přepis totiž až na drobné zaváhání v posledních minutách filmu, kdy se objeví i trochu nechtěného šumu, exceluje a zobrazuje fajnově sytou černou, hezky kreslí ve stínech a zároveň si drží bezproblémové podání barev. Včetně tělovek, které stylizací tíhnou lehce k oranžové (rozhodně nejde o vadu).

Dodatečné softwarové úpravy jako DNR nejsou nikde patrné, takže si na své přijdou i milovníci drobných detailů. Ty sice může zklamat menší množství informací ve velmi detailních záběrech (vlasy a vousy moc počítat nelze), avšak jinak je vše na svém místě a i zmíněný nedostatek se zdá být důsledkem uměleckého záměru a jemnějšího svícení, podobně jako tomu bylo u Nolanova Počátku.

Vysoký standard si přepis drží i v denních scénách, u nichž platí v podstatě to samé, jen s drobným rozdílem v množství zrna, jehož zde rapidně ubývá až do hodnoty jemného písku zachovávajícho filmovost natočeného materiálu.

Horší je situace okolo zvuku, jelikož Sršeň patří mezi smutné ukázky filmů, které česká distribuce trochu nepochopitelně ošidila o HD stopu.

V nabídce je tudíž kromě parádního (vážně!) dabingu a jiných jazykových verzí filmu pouze anglické Dolby Digital 5.1, které sice nezní vůbec špatně (a kolikrát dovede oslnit postupným využitím všech kanálů) a dává řádně zahulit i surroundům, ale i tak u něj budou mít náročnější z vás pocit, že mu něco chybí.

A aby se neřezalo málo, vlastní tuzemská edice oproti své zahraniční kolegyni i o něco méně bonusových materiálů, které rovněž nemají českou lokalizaci.

Mezi nimi najdete rovnou půlhodinku vystřižených (a mnohdy hodně akčních) scén, které by si kolikrát místo ve finálním sestřihu zasloužily. Tradiční přežblebty, jež jsou na rozdíl od mnoha jiných filmů doopravdy vtipné. A klasičtější dokumenty zastupují šestiminutové pojednání o castingu Jaye Choua do role Kata (ohlíží se za jeho hvězdnou asijskou dráhou i povinným doučováním angličtiny) a jen o trochu delší „fíčura“ o angažování Michela Gondryho, v níž se nepřekvapivě chrlí nejen informace, ale i fóry.

V podobném duchu se nese i pravděpodobně nejinformativnější část bonusů – audiokomentář, v němž kromě scenáristů a režiséra zasedl za mikrofon i producent Neal Moritz. Čeká vás hromada poutavých historek z natáčení sem tam doplněná o Rogenův humor. Dozvíte se něco málo o lokacích, práci scenáristy a také o nápadech, které se nakonec nedočkaly realizace. Zkrátka klasický audiokomentář o všem možném, který v tomto případě utíká stejně rychle jako film samotný.

Tím však bonusy v podstatě končí, neboť PS3 Theme nikoho nerajcuje. Dokumenty o kaskadérech, exlozích, rekonstrukci Sršňova vozidla a adaptování prastaré látky do moderního scénáře se na tuzemskou edici nedostaly. A 3D storyboardy si bohužel pustí pouze ti, kteří doma rádi nosí stereoskopické brýle.

Blu-ray se mohl dočkat lepší péče a nemusel oslňovat pouze naše oči. Absence dobré poloviny bonusů a HD zvuku je jednoznačným zklamáním.