Blu-ray recenze: Počátek

vydáno 18. 5. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 3 komentáře

Tagy: Blu-ray, Christopher Nolan, film, Inception, Počátek, recenze

Počátek (Inception, 2010) (Blu-ray)

Christopher Nolan předvedl už ve své prvotině Following, že se od něj dají čekat velké věci, a od té chvíle dělá vše pro to, aby svůj status ambiciózního tvůrce potvrdil (Memento, Dokonalý trik, Temný rytíř). A Počátkem si reputaci určitě nezkazí, neboť podobně inteligentních, intelektuálně podnětných a strhujících sci-fi by mohlo být klidně pět do roka a stejně bychom se jich nepřejedli. Ne, kdyby za kamerou seděl právě muž, který dovede vyprávět příběh hned ve čtyřech rozdílně definovaných vrstvách snu, aniž by se v nich ztrácel on nebo dav popcornožroutů lačnící po „té nové pecce s DiCapriem“.

Nolan má neuvěřitelný dar konstruovat složitá vyprávění, která však ve svém základu zůstávají přístupná veskrze každému. Jak to dělá? Jednoduše tak, že ho nabaluje na typická, v podstatě banální témata, jakými jsou loajalita, láska a rodina, jež tvoří pevný základ fantaskního nabourávání se do snů, jehož výsledkem má být implementace zkázonosné (zároveň však i jaksi blahodárné) myšlenky do lidského mozku.

Počátek (Inception, 2010) Počátek (Inception, 2010) Počátek (Inception, 2010) Počátek (Inception, 2010)

Tento odrazový můstek nám totiž pomáhá ztotožnit se s postavami a dostat se takříkajíc „do příběhu“, v němž jde zdánlivě o velkolepou vloupačku, reálně však o vykoupení za vlastní omyly. Nutí nás se zaťatými nehty v sedačce fandit, aby se mise povedla a my si mohli spolu s nástupem závěrečných titulků pěkně pobrečet. Zkrátka se jedná o prostou, ale v zásadě o to zásadnější scenáristickou berličku, od níž vedou cesty k úspěchu.

Zcela zásadní přitom je, že Nolan svůj příběh buduje pro diváka srozumitelným způsobem (první hodina je plná vysvětlovaček, jak vnikání do snů vlastně funguje), kdy nemá ani nejpomalejší Jarda v publiku pocit, že by ho informační smršť kdovíjak přetěžovala. Informace jsou totiž dávkovány úměrně a jednoduše, což ještě umocňují vizuální příklady, které nejzásadnější pravidla snového světa hladce doplňují.

Teprve poté, co je vše vysvětleno, spouští Nolan centrální „heist“, v němž jako správný tvůrce využívá všechny prvky, které si v předchozí hodině rozprostřel, přičemž si stále nechává v rukávu trumfy, s nimiž dovede diváka překvapovat.

Když si po hodině filmu myslíte, že jsou hlavní postavy nezranitelné a v podstatě nemáte důvod se o ně (kromě hrozby nepodařené mise) strachovat, přijde twist, jenž to, co do té doby víte, otočí na hlavu. Ačkoliv je plán na zasetí myšlenky naplánovaný do posledního detailu, vždy se v pravý čas zcela přirozeně zjeví logicky zdůvodněná proměnná (Fischerovy militantní projekce, projevy Cobbova podvědomí), jež nutí postavy sejít z cesty a improvizovat.

Opticky tak Nolan jedná s divákem narovinu a nic mu zdánlivě netají, ve skutečnosti si s ním však jen šikovně pohrává a nutí ho hrát podle vlastních pravidel, jež jsou ovšem zcela férová a z hlediska vnímání filmu pro diváka i vyloženě prospěšná.

Promyšlený scénář je však pouze základ, na němž je teprve potřeba stavět. A to Nolan zvládá s podobným přehledem, s jakým Tom Hardy trousí co pět minut suché hlášky.

Že je Nolan vynikající režisér, víme už dlouho. A v Počátku to jen potvrzuje. Už od prvních dunivých tónů Zimmerova soundtracku vás film doslova pohltí a každý záběr nasákne thrillerovou atmosférou, z níž se mnohdy tají dech. Akční scény (byť tradičně trochu rutinní) jsou precizní, celkový převod komplikovaného scénáře působí při pohledu na plátno až k neuvěření hladce a děj jako takový má švih, díky němuž vám přes dvě hodiny dlouhá stopáž začne připadat jako pětiminutovka nad dobrým jídlem.

Obzvláště vypečený je pak celý Nolanův „realistický“ přístup, jenž i snové světy představuje v podstatě jako obyčejné ulice, v nichž se zbůhdarma obrací města a přetvářejí celé bloky ulic. Že je to trochu suchoprdské? Možná. Avšak nesmíme zapomínat, že jednotlivé sny vytváří lidé, kteří jsou vycvičení a mají dopředu promyšlené atributy té či oné vrstvy, která má navíc působit uvěřitelně. Proto Počátek nenabízí růžové slony apod. Ona vizuální a designérská usazenost je součástí plánu.

Plánu na vytvoření elegantního sci-fi thrilleru, pod jehož vymazlenou audiovizuální slupkou se skrývá prostá myšlenka s přesahem, díky němuž bude Počátek i za deset let aktuální. Což je jedině dobře. Jednohubek je totiž všude kolem habaděj, nadčasových bijáků jen pár. A Počátek má na to, aby byl jedním z nich. Snad tedy totem v tomto případě ještě dlouho nespadne. Byla by to docela škoda.

Od Počátku se z hlediska audiovizuálního zpracování čekalo hodně. Očekáváním však dostál pouze zvuk (DTS-HD 5.1), který se může hrdě zařadit po bok referenčních kolegů z ranku druhého Hellboye či posledních Potterů.

Jedná se totiž o bohatou smršť, jež řádně prověří nastavení a kvalitu vašeho domácího kina. Subwoofer po čase dostává řádně zabrat (exploze a dunění Zimmerova soundtracku uslyší i sousedi z vedlejšího domu), central nechává vyniknout průzračně čisté dialogy a boční a zadní repráčky se snaží, seč můžou, aby ve vás vzbudily dojem, že jste s Cobbem a spol. uvnitř cizího snu.

Zvukové efekty jako tříštění skla, střelba, výbuchy, cinkání hrnků, cokoliv vás zrovna napadá, zní naprosto skvěle. A Zimmerova hudba je monumentální a doslova a do písmene potvrzuje, že bez pořádné muziky je jakýkoliv film poloviční.

Rozsah původní stopy je navíc opravdu skvostný a naplno předvádí možnosti „high-definition“ formátu. Jen těch kanálů by mohlo být o něco víc. Třeba osm. Jenže to už bychom pravděpodobně zemřeli se slastným úsměvem na tvářích. I s „pouhým“ 5.1 mixem však dělá disk divy. Zodpovědným lidem prosím zvednout plat, anebo dát alespoň štědré prémie. Zaslouží si je.

Obraz naopak trochu zklame. Kdekdo čekal vymazlený transfer s hromadou detailů a nulovým množstvím neduhů, nicméně v tomto ohledu Počátek trošku selhává. Pravděpodobně však chyba není příliš na straně přepisu.

Nolanův dvorní kameraman Wally Pfister (za Počátek má Oscara) totiž snímek natočil s hodně jemnou optikou a ještě k tomu na všechna možná technologická udělátka. Zpomalené záběry se točily na Phantom kamery, většina filmu dostala na starost klasická „pětatřicítka“, ale najdou se i scény, jejichž snímání vyfasovala mašina s majestátní visačkou pětašedesáti milimetrů.

Sladit tohle všechno dohromady zřejmě nebyla žádná švanda a na výsledku je to vidět. Prakticky celý film má docela špatnou kresbu v detailech (na vině bude zcela jistě i místy prapodivné nasvícení), jež jsou patrné leda kolem očí a ve vlasech. Oblečení, ždíbky prostoru, anebo vousy zůstávají lehce mázlé.

Ostrost celkově není nikterak kulervoucí, spíš jen naplňuje vyšší standard, což se dá říct v podstatě i o kontrastu, jenž by obzvlášť v temnějších interiérech potřeboval vytočit lehce nahoru.

Na všechno si lze ovšem zvyknout a žádná z výtek by vás neměla od koupi filmu odradit. Počátek vypadá velmi pěkně (kresba stínů je fajn, černá je takřka bez problémů, stejně jako podání barev – tedy pokud si zvyknete na hodně teplých tónů), a i když nesplňuje nejvyšší nároky, pořád se jedná o profesionálně odvedený titul, který na Blu-ray dovede oslnit.

Hlavním tahákem prvního disku je vyjma samotného filmu slibně znějící Extraction Mode. Jaké je však zklamání, když si ho člověk pustí zároveň s filmem a zjistí, že nejde o žádný upgrade Maximum Movie Módu (k němuž Počátek přímo vybízí), nýbrž o sérii klasických „focus pointů“, které sice dohromady dají necelých 45 minut, ale kromě technické stránky se filmu na zoubek nepodívají.

Nečekejte tak přetáčení obrazu, Nolanovy rozsáhlé rozbory scén apod., nic takového tu není. Extraction Mode funguje tak, že si vychutnáte pár scén z filmu, ten je poté přerušen krátkým filmem o filmu (o CGI, praktických efektech, scénáři), přičemž se po jeho skončení opět spustí film. A tak pořád dokola.

Ačkoliv se ale jedná o jasné zklamání, je nutno podotknout, že materiál obsažený v jednotlivých „making of“ je víc než zajímavý. Tvůrci se sice často opakují při povídání o realističnosti, ale vidět Nolanovu snahu o postavení co největšího počtu skutečných kulis a minimální užívání počítačových efektů, dovede nejednomu milovníkovi old-schoolu vykouzlit úsměv na tváři.

Informací je habaděj, včetně zmínek o vytváření umělých vln, natáčení přestřelky v dešti, výtvarných řešení a Zimmerově hudbě. Zamrzí tudíž opravdu jen fakt, že jsme od největšího blockbusteru loňské sezóny očekávali po bonusové stránce větší nářez. Obzvlášť, pokud Warneři cpou MMM takřka na každý větší titul.

TIP: Prohlédněte si další PNG screenshoty ve FullHD na samostatném profilu filmu, kde najdete také technické specifikace disku.

Druhý disk není o nic horší, ani lepší (navíc vlastní i české titulky). Pětačtyřicet minut dlouhý dokument „Dreams: Cinema of the Subconscious“ mi sice přišel zbytečně komplikovaný a uměl bych si ho představit v mnohem přehlednějším střihu, nicméně se z něj prostřednictvím nejrůznějších psychologů a dalších odborníků na sny dozvíte o činnosti své mozkovny během spánku docela dost. Od freudiánských teorií až po nejnovější výzkumy, které zkoumají mimo jiné i vliv videoher na hráčův růžový květák.

Po náročnější dokumentární krmi je třeba si trochu dáchnout, k čemuž dostanete příležitost u rozpohybovaného komiksového prequelu, jenž za zvuků Zimmerova soundtracku odvypráví poslední Cobbovu misi před začátkem samotného Počátku. Nic objevného nečekejte a budete se dobře bavit.

Zábava je zaručená i u milého dárku v podobě šestikanálového soundtracku. Z něj si můžete poslechnout to nejlepší a věřte, že vaše reprosoustava dostane co proto. Jednotlivé skladby přitom nedoprovází žádné obrazové informace, což mi osobně přijde škoda, ale na druhou stranu, opravdu byste při poslechu koukali na statické fotky, anebo byste raději luštili křížovky?

Blučko doplňují ještě obligátní galerie concept artů, plakátů, trailerů a Tv Spotů. Než se k nim však dostanete, budete mít do hlavy zaseto tolik vědomostí o vzniku Počátku, že budete rádi, že můžete disk vytáhnout z přehrávače a uložit ho na poličku. Ne že bych neměl vůči celkovému bonusovému přídělu výtky, ale i přes absenci audiokomentáře (a Picture in Picture především) je Počátek titulem, jenž svým blučkem po bonusové stránce dovede potěšit.

Shrnutí

Počátek je pecka. Vyšperkované, chytré a do poslední minuty fascinující sci-fi, v němž Christopher Nolan znovu dokazuje, jaká je režijní extratřída, a Leonardo DiCaprio přesvědčuje, že by už opravdu mohl začít sbírat herecké ceny. Pro nás je však podstatné jedno – že je film na Blu-ray stejně skvělý jako v kině, byť se po obrazové stránce nejedná o takovou palbu. Dokonalý zvuk ale vizuální zaváhání bohatě vyvažuje, podobně jako nadprůměrná bonusová skladba, jíž výrazně chybí snad jen Maximum Movie Mode a audiokomentář, v němž by režisér odpovídal na geekovské dotazy. I když… ono je možná lepší nevědět všechno. Anebo ne?