Batman začíná (recenze Blu-ray)

vydáno 29. 6. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 6 komentářů

Tagy: Batman, Batman Begins, Batman začíná, Blu-ray, BonusView, Dolby TrueHD, film, IMAX, komiks, Temný rytíř, The Dark Knight, VC-1, Warner Bros.

Batman začíná (Batman Begins, 2005)

Superhrdinské komiksy patří mezi oblíbené předlohy filmových adaptací: Superman, Spider-Man, Neuvěřitelný Hulk, X-Meni, Hellboy, Iron Man, Fantastická čtyřka… a samozřejmě Batman.

Tajemný netopýří muž se na filmovém plátně objevil už několikrát, poprvé v roce 1966, kterýžto snímek je dnes záležitostí jen pro skutečné fajnšmekry. Naopak čtveřici filmů z devadesátých let, které na Blu-ray nedávno vyšly jako komplet Batman: The Motion Picture Anthology, zná snad každý – a každý také ví, jak špatný vzala dobře nastartovaná série konec, když po skvělém Timu Burtonovi převzal režijní otěže Joel Schumacher.

Batman si prostě zasloužil restart, ale musel si na něj počkat až do roku 2005. Právě tehdy totiž do kin vtrhl snímek s příznačným názvem Batman začíná, kterému se podařilo nevídané: nadchnout kritiku i filmové fanoušky a znovu vzbudit zájem filmových studií o velkolepé komiksové adaptace.

Batman začíná vypráví příběh temného bojovníka za spravedlnost tak, jako žádný z předchozích filmů, znalcům původních komiksů ale bude inspirace jasná. Na počátku nemělo fiktivní Gotham City svého hrdinu, jen malého chlapce jménem Bruce Wayne, který při loupežném přepadení přijde o otce i matku. Vinu přičítá sobě a po čtrnácti letech se, to už jako absolvent univerzity zajištěný zděděným bohatstvím, rozhodne pomstít a zabít vraha svých rodičů.

Protože to ale nedokáže, začne utíkat sám před sebou a před svým strachem. Dlouhá léta se bez prostředků toulá světem, živí se menšími i většími krádežemi a nakonec skončí kdesi v jižní Asii ve vězení, kde si vybíjí vztek na ostatních podobných existencích. Tam zaujme tajemného Ra's al Ghula, vůdce sekty bojovníků nazývané Liga stínů, která má za úkol pomocí drsných metod likvidovat zlo.

Projde tvrdým bojovým výcvikem, ale nakonec odmítne zabít nevinného a ne úplně bez problémů se vrátí zpátky do Gotham City. To se mezitím stalo tím nejzkorumpovanějším městem, ovládaným mafiánským bossem Carminem Falconem. Bruce se rozhodne s všudypřítomným zlem bojovat na vlastní pěst, po vzoru Ligy stínů. Nemůže to ale dělat jako miliardář Wayne, vytvoří si proto symbolickou maskovanou identitu a začne zločince pacifikovat jako netopýří muž – Batman.

Batman začíná (Batman Begins, 2005) Batman začíná (Batman Begins, 2005) Batman začíná (Batman Begins, 2005) Batman začíná (Batman Begins, 2005)

Po trochu volnějším rozjezdu tedy můžeme sledovat úplné začátky ještě trochu neohrabaného Batmana. Musí spojit s několika svými nejbližšími, aby postupně získal nebo si vytvořil technicky dokonalé zbraně, obranné prostředky, „létající“ plášť a samozřejmě Batmobil, který tentokrát vypadá spíš jako tank na steroidech. Potká také svého prvního velkého protivníka, děsivého Strašáka (Scarecrow), zrozeného na půdě psychiatrické léčebny a využívajícího lidského strachu.

Nakonec se znovu setká i se svým učitelem Ra's al Ghulem, který s Ligou stínů přišel Gotham City zničit, protože už podle něj nemá naději. Je nad slunce jasné, že tito dva spolu musí svést finální souboj, ze kterého beze ztráty nevyjde ani jeden z nich…

Batman začíná staví především na výborném scénáři. Režisér Christopher Nolan se navíc obklopil plejádou herců, na „obyčejný“ komiksový film možná až příliš skvělých (Christian Bale, Michael Caine, Gary Oldman, Liam Neeson, Morgan Freeman), přidal ohromující obrazovou stránku a dokonalou atmosféru, Hans Zimmer s Jamesem Newtonem Howardem přidali epický soundtrack – a výsledkem je dospělé akční drama, kterému budete věřit každé slovo a během téměř dvou a půl hodiny se ani jednou nepodíváte na hodinky.

Nejlepší na tom je, že Batman začíná je vlastně jen „chabou“ ochutnávkou před jeho pokračováním. Velkolepý Temný tytíř už u nás svou recenzi Blu-ry vydání má, určitě si ji nenechte ujít.

Batman začíná vyšel na Blu-ray před rokem (u nás až koncem loňského roku) a po několik dlouhých měsíců se držel mezi nejprodávanějšími disky. Kromě atraktivity filmu samotného na tom má zásluhu jistě také technická kvalita disku, kterou studi Warner skutečně nešetřilo.

Obrazový přepis ve formátu VC-1 je jen o stupínek horší než referenční. Naprostá většina filmu se odehrává ve tmě; v tomto ohledu poskytuje obraz dostatečné množství odstínů černé a potřebné množství detailů, obrazový šum je téměř neznatelný. Když se v několika scénách dostane i na monumentální exteriéry s nějakými těmi barvami, kvalita přepisu vynikne ještě více.

Také po zvukové stránce se jedná o jeden z těch povedených Blu-ray disků, které vzhledem k akčnímu charakteru filmu dokážou pořádně protáhnout reprosestavu domácího kina. Dolby TrueHD 5.1 stopa může směle konkurovat například nedávno recenzovanému crossoveru Vetřelec vs. Predátor – všechny zvuky a hluky jsou perfektně umístěné v prostoru, akční scény se doslova odehrávají kolem diváka, díky subwooferu cítíte výbuchy i kolize na vlastní kůži a Strašákovy halucinační sekvence jsou kapitolou samy o sobě.

Ačkoliv se na tuzemském Blu-ray vydání (a na některých dalších evropských mutacích) nachází i český 5.1 dabing, zapomeňte na něj a spokojte se s titulky. Za pokažený zážitek ze skvělého filmu to opravdu nestojí.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Batman začíná.

Batman začíná byl jedním z prvních Blu-ray disků studia Warner, který obsahoval BonusView videokomentář ve formě obrazu v obraze. Ten je také prezentován jako hlavní bonus, ale zase tak horké to není. Vstupy režiséra a herců nejsou příliš dlouhé ani časté a ačkoliv občas přinesou zajímavý postřeh, o nic zásadního se nejedná.

Daleko větší množství ucelených informací přináší desítka samostatných krátkých dokumentů o celkové délce téměř jedné a půl hodiny. Zabývají se především praktickou stránkou vzniku filmu, tedy například CGI efekty, které se „válí“ doslova na každém kroku, výběrem vhodných lokací, koncepčními návrhy zcela nového netopýřího obleku, zbraní a Batmobilu… Je toho hodně a bude vás to bavit.

The Dark Knight IMAX Prologue je posledním z bonusů, který ale ztratil svou cenu v okamžiku vydání filmu Temný rytíř na Blu-ray. Jedná se o prvních šest minut této pecky (bankovní loupež), která dokázala fanoušky navnadit takovým způsobem, že v prosinci minulého roku Temný rytíř na Blu-ray strhal všechny rekordy.

Verdikt? Batman začíná je film, který bez problémů snesou i komiksové adaptace jinak nenávidějící jedinci. Psychologie postav a silný příběh dokáže poslat stranou zažitou představu „hrdiny“ v obepnutém černém trikotu s pláštěm a zvířecími oušky na hlavě, o tom totiž tahle atmosférická perla skutečně není. Navíc se skutečně jedná o začátek zcela nového kultu, který na Blu-ray vypadá a hraje zatraceně dobře.