Baraka - Odysea země (recenze Blu-ray)

vydáno 13. 4. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 2 komentáře

Tagy: Baraka, Baraka - Odysea země, Blu-ray, dokument, DTS-HD Master Audio, film

Baraka - Odysea země (Baraka, 1992)

Slovo „baraka“ (barakah, berakhah) znamená v mnoha jazycích jedno a to samé: duchovní vědění, požehnání od Boha, nekonečnou spirituální sílu, dech života. Baraka jako dokumentární film dokáže přesně takhle působit – zaujmout nepřipraveného diváka, přitáhnout ho k sobě a splynout s ním.

Na počátku všeho byl obrazový epos Koyaanisqatsi, první část takzvané Quatsi trilogie. V roce 1982 ho jako filosofickou reflexi stále lhostejnějšího chování lidstva k planetě Zemi („Koyaanisqatsi“ znamená v jazyce indiánského kmene Hopi „život vyvedený z rovnováhy“) natočil Godfrey Reggio a sklidil celosvětový úspěch. Kameramanem snímku byl právě Ron Ficke, pod jehož režijním a koncepčním vedením vznikla o deset let později Baraka – Odysea země.

Srovnání Baraky a Quatsi trilogie se nelze ubránit, není to ale bezpodmínečně nutné. V obou případech se jedná o obrazové básně beze slov, využívající jen síly vizuálních dojmů a umocňující atmosféru jedinečným hudebním doprovodem. Přesto je celkový dojem z každého filmu odlišný, což odpovídá jejich zamýšlenému poslání. (Trilogii Koyaanisqatsi / Powaqqatsi / Naqoyqatsi ostatně vřele doporučuji shlédnout, jedná se o mimořádný zážitek.)

Baraka – Odysea země (dále jen Baraka, český název totiž považuji za mírně zavádějící) od první sekundy oslovuje diváka silně působícími, dokonale komponovanými obrazovými sekvencemi z těch míst celého světa, která jsou jaksi nejpodstatnější. Pět kontinentů, čtyřiadvacet zemí a více než sto padesát lokací – výsledek čtrnáct měsíců trvajícího natáčení nás zavede například do Indie, Austrálie, Nepálu, Thajska, Turecka, Japonska…

Ačkoliv se může zdát, že téměř sto minut sice nádherných, ale přece jen nijak nekomentovaných dokumentárních záběrů musí představovat nekonečnou nudu, opak je pravdou (samozřejmě pro určitou skupinu diváků je tato pravda relativní). Statické nebo velmi pomalu panorámované záběry přírodních a architektonických svostů působí díky hudebnímu doprovodu meditativně až hypnoticky, přirozený kontrast k nim pak představují chaotické časosběrné sekvence z moderních velkoměst, sestříhané v robotickém rytmu.

Baraka - Odysea země (Baraka, 1992) Baraka - Odysea země (Baraka, 1992) Baraka - Odysea země (Baraka, 1992) Baraka - Odysea země (Baraka, 1992)

Celým snímkem prostupuje v úvodu zmiňované ústřední téma, spirituální a věčný dech života, Božská síla, která naši Zemi provází a pohání od jejího počátku. Značnou část tvoří záběry duchovních obřadů nejrůznějších kultur – od indiánských rituálů až po modlitby u zdi nářků, pohřby žehem na březích Gangy nebo východní meditace.

Baraka ale není jen nádherná a osvobozující, je i krutá, odporná a žalující. Nechybí totiž ani vzpomínky na koncentrační tábory ve formě němých hromad lidských lebek, hořící naftová ložiska za války v Perském zálivu nebo naturalisticky brutální pohled do „továrny“ na kuřata. Žebrající indické děti a zubožení bezdomovci se střídají se záběry na flotily bombardérů, poklidná stáda zvěře prchají před ohlušujícím zvukem padajících stromů při těžbě v amazonských pralesích, hloučky thajských prostitutek postávají před nočními podniky…

To všechno je život, náš život. Baraka ho podává způsobem, kterému nelze odolat a na závěr nabízí rozhřešení a útěchu ve formě spojení s vesmírem, sametovou noční hvězdnou oblohou nad troskami egyptských monumentů. Slova nejsou potřeba a i zde by každá další věta byla zbytečná.

TIP: Film Baraka – Odysea země u nás na Blu-ray zatím nevyšel. Bez české jazykové podpory ho můžete zakoupit pouze v Evropě, disk je regionálně chráněn.

Není třeba to nijak dlouze uvádět: Blu-ray vydání filmu Baraka představuje po obrazové stránce referenční disk. Tak kvalitním přepisem se mohou pochlubit jen řádově jednotky hraných (tedy reálných, neanimovaných) snímků. Při pohledu do pozadí vzniku filmu se není čemu divit: Baraka byla natočena 70 mm technologií Todd-AO, poskytující extrémně kvalitní vysoké rozlišení. Od poloviny padesátých let bylo v tomto formátu natočeno pouhých dvaadvacet filmů, Baraka je poslední, vznikla po dvaceti letech od historického dramatu The Last Valley (1971).

Pro účely Blu-ray vydání byl pořízen takzvaný definitivní digitální přepis filmového pásu v rozlišení 8K (8192 bodů na šířku, Full HD má „pouhých“ 1920 bodů). Proces skenování trval nepřetržité tři týdny a jeho výsledkem bylo 30 terabajtů dat, která pak byla neuvěřitelných šestnáct měsíců snímek po snímku restaurována. Podle mnoha i velmi kritických odborníků se jedná o technicky nejkvalitnější přepis, jaký existuje – a to po shlédnutí skutečně nelze popřít.

Podobně špičkový dojem vzbuzuje i nově remasterovaná 96 kHz/24 bit zvuková stopa ve formátu DTS-HD Master Audio 5.1. Na jejím vzniku má největší zásluhu Michael Stearns, známý skladatel ambientní hudby, která tvoří značnou část zvukové kulisy Baraky. Kromě něj lze dále zaslechnout například duo Dead Can Dance, hrající instrumentálně bohaté skladby na pomezí world music a dark wave, nebo etnické formace Inkuyo a Brother.

Ti všichni vytvořili místy až nadpozemsky působící hudební doprovod, který je jen občas přerušován autentickými rituálními zpěvy nebo projevy samotné Země. Výsledek je dokonale atmosférický.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Baraka – Odysea země.

Ačkoliv samotný film zabírá na dvouvrstvém Blu-ray disku úctyhodných 30 GB (tedy více než polovinu), zbylo ještě dost místa i na bonusy. Ty jsou sice jen dva, ale zato velmi hutné (a oba v rozlišení 1080i).

Prvním je osmdesátiminutový dokument Baraka: A Closer Look, popisující vnik filmu. Velmi podrobně se z něj lze dozvědět prakticky všechno: od produkčních záměrů a motivací stvořit něco tak obrovského a dokonalého, přes vývoj vlastních speciálních 70 mm kamer a dalších zařízení, problémy s natáčením ve válečném Kuvajtu a komplikovanou logistikou, až po finální zpracování a světovou premiéru finálního díla.

Třešničkou na dortu je druhý dokument Restoration. Má sice pouhých sedm minut, ale zabývá se (jak z názvu patrno) výše zmíněným restauračním procesem, kterým film spolu se svými tvůrci prošel před vydáním na Blu-ray. Poskytuje tedy bezesporu velmi cenné informace, zvlášť pro někoho se zájmem o tyto technologie a postupy.

Verdikt? Dokonalý film v dokonalém provedení – to je ideální kombinace, které nelze nic vytknout. Baraka na Blu-ray představuje něco, co si lze bez obav pustit i na tom největším plátně domácího kina a pak už se jen opájet tou nádherou. Není to sice film, na který by se dalo dívat každý den… Ale jednou za život by ho měl vidět každý.

Blu-ray film Baraka – Odysea země k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.