300: Vzestup říše (recenze Blu-ray)

vydáno 4. 8. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: 300, 300: Rise of an Empire, 300: Vzestup říše, Blu-ray, film, recenze

300: Vzestup říše (300: Rise of An Empire, 2014) (Blu-ray)

Hned zkraje si nalijme čistého vína. Upřímného, demokratického, pěkně od srdíčka. První Třístovka NENÍ žádné terno. Jedná se o fetišisticky nasnímanou kopírku Millerova komiksu, která na rozdíl od papírové předlohy absolutně postrádá jakoukoli imaginaci a jen nárazově převypravuje s důrazem na estetickou stránku věci. Chlapi jsou svalnatí, ženské ukazují cecíky, počítače vylijí až nepříjemně velké množství digitální malinovky a kdyby nebyly dvě třetiny filmu zpomalené, vystačil by materiál (doplněný o královninu linii) na dobrou čtyřicetiminutovku.

Jenže vedle pokračování, jímž se studio Warner Bros. až příliš okatě snaží vydestilovat z potenciální série poslední kapku s Georgem Washingtonem v odrazu, se stále jedná o zajímavou atrakci. Zajímavou především díky tomu, že v době vzniku neměla svým vizuálem obdoby a v režii Zacka Snydera dokázala do žil pumpovat dostatečné množství adrenalinu, abyste si minimálně jednou zařvali dnes již pověstné „This is Sparta“, i když máte celoroční permanentku do Edenu.

Snyderův nástupce Noam Murro by se Snyderovi rád přiblížil, ale materiál samotný mu k tomu nedává mnoho příležitostí. Zatímco totiž původní 300 je ve své komornosti semknutá, snaha 300: Vzestup říše o rozvinutější porci toho samého konfliktu (jen z globálnější optiky a méně charismatickým klátičem… pardon, mlátičem v hlavní roli) podkopává filmu nohy již v samotném zárodku. Popravdě ani nevím, co je na nové Třístovce víc špatně. Zdali to, že se jí úspěšně daří z „božského“ Xerxa udělat lidského slabocha v rukou psychopatky. To, že se v průběhu filmu dojde ke třem bitvám, v nichž se ve výsledku vždy stane úplně to samé (naskáčeme na lodě a buď posekáme my je, nebo oni nás). Anebo to, že tvůrci opět ohýbají historii způsobem, z něhož se musí zatočit hlava každému, kdo při hodinách dějepisu pro střední školy nehrál s kamarádem piškvorky.

300: Vzestup říše (2014) 300: Vzestup říše (2014) 300: Vzestup říše (2014) 300: Vzestup říše (2014)

Já vím, nadávat na historickou věrnost u adaptace komiksu (který je aktuálně odložený, protože legendární Frank Miller, jehož poslední díla jsou velmi slabá, nestíhá) je tou nejlacinější výtkou. Avšak k čemu vlastně sledovat něco, co se v prezentované podobě nestalo a jde tím pádem pouze o řež bez jakéhokoliv smyslu. K čemu máme sledovat postavy, jejichž motivace jsou falešné. Jejichž charakteristiky jsou vycucané ze scenáristického prstu. A jejichž osud nás vlastně nemusí vůbec zajímat, protože nám k tomu nikdo ani nedává důvod, což podtrhuje i samotné rámování příběhu vyprávěním královny Gorgó, z něhož je od začátku patrné, že k řecké porážce nedojde a tudíž neexistuje jakékoli napětí.

Eva Green ve své roli psychopatky Artemisie samozřejmě trochu vyčuhuje nad okolním zmarem, neboť na rozdíl od Sullivana „chci být jako Butler, ale nemám na to“ Stapletona a jeho athénské družiny oplývá alespoň nějakým charismatem a její postava má i řádnou (byť zajisté povrchní) profilaci. Režisér Murro z ní však nakonec stejně dělá jen věšák pro potěchu mužského oka, objekt touhy a ve výsledku slabošku, která musí padnout pod rukami vysvaleného taktika, který za celý film vymyslí jednu lest, aby následně pronesl „všechny lsti mi došly“. Tohle není mizerná scenáristika, to už je prostě kreativní lenost.

Lenost, která ve výsledku znamená ukrutnou nudu, podškrábnutou navíc Murrovým podivným záměrem estetizovat brutální úmrtí typu dekapitace či proseknutí hlavy jako něco nádherného, nad čímž byste se měli div ne rozplývat. Možná už si první 300 moc dobře nepamatuji. Ale nevzpomínám si, že by Snyder zase tolik lpěl na vyhřezávání tělních tekutin a krvavých tryskách z lidských údů. Murro si vychutnává každý průnik tělesnou schránkou, každý dopad perského meče do řecké lebky, až začnete mít dojem, jestli je v pořádku na podobnou řežbu koukat a připadat si jako normální člověk. Vždyť podstatou války není krásno ze zabíjení. Tak proč sledovat téměř dvě hodiny něco, co podobné myšlení evidentně zastává a vůbec se za to nestydí?

Druhá Třístovka možná není tak „eye-candy“ (modrošedá paleta neumí zaujmout jako kombinace rudé a hnědé) jako její předchůdce, z hlediska kvality Blu-ray disku se však od minula vůbec nic nezměnilo. Stále se jedná o referenční materiál, kterým můžete technicky zaostalým sousedům ukazovat, jak může film na Blu-ray vypadat. Vysoká ostrost ruku v ruce s vysokým kontrastem nádherně kreslí v detailech, ale i v prostoru. Barvy záměrně přechází od přesaturované palety k desaturované. A proti stínokresbě, popřípadě kvalitě černé nelze říct ani popel.

Ve 3D pak film rovněž nic neztrácí, neboť film nabízí dostatek oku lahodících momentů, mezi nimiž hraje hlavní roli digitální krev, která na vás bude cákat v pravidelných intervalech. Film však pracuje dobře i s prostorem, takže se nemusíte bát pouze agresivních efektů vycházejících vně obrazu. Užijete si i celkovou plasticitu a rozvržení pro pohlcující 3D zážitek. Byť se samozřejmě nic nestane, pokud si film pustíte pouze ve 2D. 3D je v tomto případě efektní nástavba. Pokud vás ale děj a postavy nechytnou, třetí rozměr vše rozhodně nespasí ani přesto, že je film koncipovaný do velké míry jako atrakce.

Atrakce, která se velmi výrazně opírá i o svou zvukovou složku, jež je opět parádní. Už úvodní titulky, v nichž se rozevírají antické brány, po kterých vstoupíte přímo na bojiště za doprovodu vzletného voiceoveru, vám dají pocítit sílu a kvality disku. Dialogy jsou perfektně zvučné, přesně posazené, a jakmile dojde na ruchy (a to nejen v bitevní vřavě), začne disk naplno využívat nejen přední, ale i prostorové kanály. Dostanete se tak okamžitě do bitvy a vychutnáte si doslova každé seknutí meče a odraz šípu od athénské přílby.

Když pak dojde na občasnou explozi (druhá bitva), popřípadě na masivní bitvu několika desítek lodí, můžete si být jistí, že boj s Peršany nebude utajen ani před vašimi sousedy. Stopa DTS-HD MA 7.1 je totiž natolik agresivní, že jí nečinní problém rozvibrovat stěny během několika milisekund. Český dabing (byť mi přišel poměrně snesitelný a neurážející) je ve své SD (Dolby Digital 5.1) verzi oproti tomu pouze slabým čajíčkem, o nějž by si Themistokles neopřel ani štít.

Pokud vás zajímá něco málo o skutečných událostech, které film patlá do fikčního útvaru. Chcete vidět, jak se herci mučí v posilovně. Anebo byste rádi viděli, jak vzniká trademarkový „300 efekt“, jste v případě bonusové sekce 300: Vzestup říše na správné adrese.

Ne že by se jednalo o bonusy vyloženě vyčerpávající. To ani náhodou. Délka blížící se ve finálním součtu k 90 minutám s plnou titulkovou výbavou vás však provede natáčením a zákulisními tanečky rozhodně dostatečně a podá řadu zajímavých informací.

Pravděpodobně nejzajímavější je historický featurette „Real Leaders and Legends“, který ve 23 minutách nechá mluvit především historiky o tom, jak se film liší od skutečnosti a jak vlastně tehdejší Řecko a Persie vypadaly. Někdy je sice trochu úsměvné, jak se historici musí vejít do mantinelů a nemohou naplno říci, že je série 300 jen efektní blábol. Svou práci však odvedou kvalitně a zábavně, díky čemuž se rozhodně nudit nebudete. Ba naopak, možná byste si přáli i trochu delší dokumentární nálož.

Tu částečně dostanete alespoň skrze featuretty „Women Warriors“ a „Savage Warships“, z nichž se nejprve dozvíte něco málo o historickém obrazu Artemisie a spartské královny Gorgó. A následně i o řeckém loďstvu, včetně taktiky a výbavy.

Zbylé dokumentíky (pětiminutovka „Becoming a Warrior“ a „The 300 Effect“) už se soustředí pouze na na samotné natáčení. Podíváte se tak do maďarských studií, která jsou doslova zaplaveny zeleným plátnem, uzříte nácvik náročné choreografie a ke slovu se konečně dostane i režisér, jenž jinak hraje v bonusových materiálech spíše druhé housle. O to víc druhá „Třístovka“ působí jako čistě komerční, zakázkový projekt sestavený producenty a méně jako film, do něhož by někdo opravdu vložil pot a krev, kterými se ve filmu navenek tak plýtvá.

Filmgame.cz Blu-ray filmu 300: Vzestup říše poskytli k recenzi obchod Filmgame.cz a distributor Magic Box. Děkujeme!