2Wings: Overseas Pilots (recenze Blu-ray)

vydáno 24. 3. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: 2Wings, 2Wings: Overseas Pilots, 3bees, Blu-ray, dokument, film, koncert, Studio DADA, Tichá dohoda

2Wings: Overseas Pilots (2008)

Když se řekne Dan Šustr, lze jedním dechem dodat Tichá dohoda. Zlaté časy této tuzemské indie pop-rockové legendy jsou ale už mnoho let za námi, takže je nutné definici přeformulovat: Dan Šustr = 2Wings = první český hudební Blu-ray disk.

A teď jedno po druhém. Dan Šustr je kytarista, skladatel, textař a producent, neodmyslitelně spjatý se skupinou Tichá dohoda. Ta zažila vrchol své slávy v devadesátých letech minulého století (zní to sice hrozně, ale je to prostě tak) díky spolupráci s charismatickou zpěvačkou Blankou Šrůmovou, se kterou také natočila všechna alba, především legendární Underpop.

Skutečným mozkem Tiché dohody byl vždy právě Dan Šustr. Tomu na se přelomu tisíciletí přestaly zamlouvat plány vydavatelství a gramofirem více prosazovat sólovou dráhu Blanky Šrůmové na úkor celé Tiché dohody, takže se rozhodl hudební scénu na nějaký čas opustit (určité osobní faktory, které jsou na pozadí, zde není třeba rozebírat). Vrátil se až v roce 2007 s vlastním hudebním projektem 2Wings, ve kterém aktuálně působí tři členové poslední sestavy Tiché dohody.

Skupina 2Wings vydala v roce 2007 debutové album nazvané Overseas Pilots. Od začátku roku 2008 se pak datuje vznik stejnojmenného prvního českého hudebního Blu-ray disku, jehož vznik zaštítilo Studio DADA, už dříve spolupracující s Tichou dohodou (ve své době značně revoluční interaktivní CD-ROM Fucktography). Tím se kruh svým způsobem uzavřel, ovšem až po roční cestě, která finálnímu lisovanému Blu-ray disku předcházela.

TIP: Všechna dostupná fakta o vzniku prvního českého hudebního Blu-ray disku 2Wings: Overseas Pilots naleznete v článku 2Wings: Overseas Pilots – rok ve vysokém rozlišení.

Tak nějak symbolicky se tento disk stal prvním hudebním Blu-ray diskem, který jsme se na HDmag.cz rozhodli podrobit recenzi – další samozřejmě budou následovat. Jednak je to z velké osobní pozitivní zaujatosti (celý projekt jsme sledovali od samého počátku), hlavně si ale tento počin uznání zcela jistě zaslouží.

2Wings: Overseas Pilots (2008) 2Wings: Overseas Pilots (2008) 2Wings: Overseas Pilots (2008) 2Wings: Overseas Pilots (2008)

Blu-ray disk se primárně skládá z kompletního alba 2Wings: Overseas Pilots (47:36), které je přítomno ve formě devíti samostatných tracků. Obrazovým podkladem pro každou ze skladeb je jednoduchá stylová grafika (jeden statický snímek), ve které je vždy uveden název skladby a její stopáž.

Hudebně se jedná o příjemně znějící „retro“, čerpající z britských kytarovek s občasným ozvláštněním o samplované vzorky mluveného slova nebo rytmiku. Texty jsou kompletně v angličtině, což u tohoto typu hudby není vůbec na škodu. Příznivci Tiché dohody velmi rychle rozeznají typické kytarové riffy a efekty, které v podání Dana Šustra vytvářely nezaměnitelný sound této kapely – to je jeden z důsledků už zmíněné staronové sestavy dobře sehraných hudebníků.

Hlubší hodnocení jednotlivých skladeb nám na tomto místě nepřísluší. Svou cílovou skupinu si tvorba 2Wings zcela jistě najde, resp. už našla, o čemž svědčí hojná účast formace na hudebních festivalech v loňském a plánovaně i v letošním roce. Ve vysílání běžné komerční rozhlasové stanice se s 2Wings asi nebudeme příliš často setkávat, ale to s interprety, ze kterých jejich hudba čerpá, vlastně také ne.

Audio stopa výše jmenovaných devíti skladeb je ve formátu Dolby Digital 2.0 – album bylo ve stereu natáčeno, takže bylo zbytečné ho „prznit“ dodatečným upmixem do prostorového zvuku, což nelze než ocenit. Nahrávání probíhalo ve studiu 3bees, které je proslulé svou přátelskou atmosférou, osobním přístupem k jednotlivým umělcům a také vysoce kvalitním výsledným zvukem.

Obrazovou složku nelze v tomto případě vůbec hodnotit, protože žádná neexistuje. O několik odstavců níže bude ale zmíněn bonusový dokument a dva videoklipy, ke kterým něco málo říct lze. Veškerý videomateriál je na disku přítomen ve formátu 1080i, což znamená prokládané Full HD s datovým tokem rovným 720p. Prokládané videoformáty jsou všeobecně problematické pro záznam rychlých pohybů, což je bohužel vidět zejména v případě dokumentárního filmu.

Protože se ale v případě tohoto disku primárně skutečně jedná o audio složku, nelze průměrné video považovat za zásadní vadu na kráse, která by měla ovlivňovat celkový dojem.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: 2Wings: Overseas Pilots.

Jak už jsme nakousli, hlavním bonusovým materiálem Blu-ray disku 2Wings: Overseas Pilots je dokument The Rainmaker (24:14), který vcelku svižným tempem osvětluje to, co bude jistě zajímat všechny příznivce Dana Šustra – tedy co dělal v době, kdy o něm vlastně nebylo vůbec nic slyšet. Samozřejmě dojde i na okolnosti vzniku 2Wings, prvních skladeb a videoklipů, Danovy oblíbené silné motocykly a další drobnosti. Všechny jsou poskládány do mozaiky, která nenudí a navíc je (jak jinak) podbarvená hudbou 2Wings.

Dva videoklipy (Alan Freed a Information Overdose) sice hudebně duplikují stejnojmenné hudební stopy, na disku už přítomné, vizuálně se ale jedná o velmi zajímavá díla. Na jednom z nich se režijně podílel přímo Ivan Tatíček ze Studia DADA, který je ostatně i autorem dokumentu The Rainmaker.

Jako třešničkou na dortu je Blu-ray disk doplněn čtyřmi rozsáhlými fotogaleriemi, které obsahují celkem více než tři stovky kvalitních fotografií z různých prostředí i situací kolem skupiny 2Wings. Jejich dvorním fotografem je přitom (nejen) v hudebních kruzích dobře známý Karel Šuster.

Verdikt? V tomto případě už bylo vše podstatné řečeno. V tuzemských luzích a hájích se jedná o dosud ojedinělý počin, jehož zrod byl podobně dlouhý, jako svým způsobem bolestný. Nemá vůbec smysl uvažovat nad tím, jak by první český hudební Blu-ray disk vypadal v případě, že by se jednalo o formaci typu Chinaski nabo Kabát. Na něco takového u nás doba ještě nedozrála, proto se trochu nevděčné průkopnické fuknce musel ujmout někdo, kdo má s experimenty rozsáhlé zkušenosti. Všem, kteří mají vznik Blu-ray disku 2Wings: Overseas Pilots „na svědomí“ a nebo se na něm byť jen minimálně podíleli, bych chtěl proto hlavně poděkovat. Své čestné místo v pomyslné učebnici českých multimediálních projektů mají jisté.

Studio DADA

První český hudební Blu-ray disk 2Wings: Overseas Pilots k recenzi poskytlo Studio DADA. Děkujeme.