Cameron zvyšuje framerate

vydáno 2. 11. 2010 | autor Štěpán Čermák | sekce Bleskovky | téma Filmy | 13 komentářů

Tagy: 3D, Avatar, film, framerate

Kolem Jamese Camerona je teď rušno na všech frontách. Slibujeme ale, že tahle krátká zprávička ze světa Pandory a jejích modrých obyvatel bude na nějakou chvilku poslední. James Cameron teď totiž oficiálně připravuje druhého a třetího Avatara a nebyl by to on, kdyby opět neplánoval nějakou „drobnou“ technologickou revoluci.

A tentokrát by to mohla být revoluce podstatně zajímavější než zatím nepříliš oblíbené 3D: Cameron totiž hodlá při natáčení zvýšit počet snímků v jedné vteřině. Místo klasických čtyřiadvaceti snímků mluví o osmačtyřiceti, šedesáti nebo dokonce dvaasedmdesáti.

Možná vám bude připadat počet snímků na jednu filmovou vteřinu dost nepodstatný, z hlediska techniky se ale jedná o ohromně zastaralý systém (vlastně celých sto let) a je s podivem, že se vyšší framerate neprosadil už dávno.

Nejedná se přitom o nějaký přepočet tolik známý z moderních televizorů (kde je pohyb sice o něco ostřejší, zároveň ale vypadá velice nepřirozeně), jedná se o opravdové navýšení frekvence. A to by mohlo mít pro kvalitu filmů ohromný přínos.

Neviděl jsem nic takového na vlastní oči, sám Cameron ale tenhle krok vpřed prosazuje už nějaký ten rok a mluví o tom, že zvýšením frekvence film dosahuje mnohem větší tridimenzionality (bez sterea samozřejmě).

James Cameron s kamerou Panasonic

Což dává smysl, ono se stačí podívat na slowmotion scény některých filmů a představit si, že by podobobně vizuálně čitelné mohly být scény i v reálném čase. S vyšším frameratem se totiž zlepší čitelnost pohybu.

Najednou tu máte krok ve filmové technologii, na který se dost možná bude za pár let vzpomínat v lepším, než na stereografii. Při nativním zvýšení množství snímků v jedné vteřině se samozřejmě obzvlášť filmy typu Avatar podstatně prodraží (bude se renderovat dvakrát nebo třikrát více snímků!), ale to je očividně daň, kterou je Cameron ochotný zaplatit.

Nová promítací technika v multiplexech je totiž na vyšší frameraty připravená, je tedy opravdu jen otázkou produkce, jestli se do takového kroku pustí. A věřte, že historie se opakuje. Jakmile takové technologie začne používat James Cameron, chvilku na to si je budou chtít vyzkoušet i další filmaři.

Staromilec teď možná trochu posteskne, osobně ale věřím, že pro filmovou technologii se jedná o podstatně důležitější a přínosnější krok, než příchod sterea (3D).

Související články a recenze

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Komentáře

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil th0ca (bez ověření), 2. Listopad 2010 - 10:54

Obrázek uživatele th0ca

konecne! jelikoz delam na PC filmy z her, sam vim, ze kdyz ma movie 2× vic snimku je to proste lepsi podivana. Myslim, ze tohle je rozhodne krok dopredu.

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil wasill (bez ověření), 2. Listopad 2010 - 13:07

Obrázek uživatele wasill

No nevim, God of War 3 se stabilními 30 FPS vypadal místy jak telenovela :-)

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 3. Listopad 2010 - 6:45

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Ty zas perlis. Cokoliv se 30fps tezko bude vypadat jako telenovela, kdyz ta se toci s 50fps(60 NTSC).

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil wasill (bez ověření), 4. Listopad 2010 - 10:07

Obrázek uživatele wasill

Tys mi to nandal. Upřímně nevím kolik má GoW přesně FPS a kolik má telenovela Hz. Proto jsem použil termíny „místy“ a „jako“. GoW III (kterou ty asi nehraješ, protože nemá v názvu GTA) je příběhová hra se spoustu filmových sekvencí – ty byly na můj vkus moc plynulé a slušelo by jim 24p. Toť vše.

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 5. Listopad 2010 - 0:04

Obrázek uživatele Pedro_CZ

A nebylo to nikterak obtizne, ti to „nandat“. Alibisticke prupovidky si nech pro decka na sp.cz, tady ti to nikdo nezbasti, ty jeden „misto“, „jako“ atd. :D

„ty byly na můj vkus moc plynulé a slušelo by jim 24p“

Tak tohle je skutecne perla. Ty musis byt primo nadseny z toho, ze napriklad replay v GT5 bude mit pouze 30fps misto krasnych 60fps, ze? A nebo prerusovacky treba u takoveho NHL, hra bezi na 60fps, ale strihy pri preruseni bezi na trapnych 30fps. Taky velka parada, ze? A co se GOW3 tyce, tak kdyz zrovna nepada snimkovani, tak je to na 106" uhlopricce radost hrat: http://konzolista.cz/…/2462_11.jpg

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil wasill (bez ověření), 5. Listopad 2010 - 11:51

Obrázek uživatele wasill

Pedro já pořád nechápu, co proti mě máš. Párkrát jsme se chytli v diskuzích, ale pokud si pamatuješ, vždy jsme spolu komunikovali korektně a není důvod tu flejmovat. Narozdíl od tebe v tomhle nejsem uplně kovanej a přiznávám to bez mučení. Jestli není moje výrazyvo odborné – může být, nevyznám se v tom a nandat mi to je opravdu snadné.

Od začátku jsem psal jen a pouze o GoW III a jeho filmových, na můj vkus moc „plynulých“ sekvencích. Mám na mysli spíš skripty ve hře, než vyloženě cut-scény. O GT 5 ani o NHL či jakékoliv jiné hře jsem se nezmiňoval. Mimochodem je s podivem, že zrovna ty zmiňuješ GT 5, ale to sem nepatří.

Střihy v přerušení NHL se cukaj, vo tom žádná a já se zcela vážně ptám odborníka: Není to právě proto, že se do TV nedostane signál o změně FPS? Zksusím se schválně podívat, co PS 3 do TV nativně při NHL posílá.

Na závěr uvádím, že na s-p se nevyskytuju, přešel jsem na www.gamerock.cz :-)

No konecne

Vložil AX (bez ověření), 2. Listopad 2010 - 15:01

Obrázek uživatele AX

Byl jsem v kine na Panovi prstenu a renderovane sceny mi prisly spis jako slideshow nez film. Asi jsem z tech pocitacu uz pretaktovany.

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil Ondřej Peterka (bez ověření), 2. Listopad 2010 - 16:20

Obrázek uživatele Ondřej Peterka

No uvidíme jak to dopadne. Já už si na starou dobrou 24ku zvyknul tak, že jakmile vidím něco nativně snímaného třeba 60tkou pro NTSC, tak mi to připadá strašně „nefilmové“, jestli mi rozumíte.

O nějakém dopočítávání mezisnímků pro větší plynulost obrazu nemluvě. Asi radši zkousnu drobné chvění při 24p interpretovaném v jeho celočíselném násobku (48Hz v kině, 96Hz na televizi), než rozmazané nepřirozené převody, které pak působí jak natočené levnou digikamerou.

Uvidíme, jak to bude vypadat v nativní podobě. Jen se bojím, že pro standardní Cameronovy tři hodiny při plné kvalitě a framerate 48p budeme v půlce filmu otáčet disk :)

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 3. Listopad 2010 - 6:48

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Rozumim a telenovelu z filmu fakt nechci. Film je filmem prave diky relativne nizkemu snimkovani a motion bluru.

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil st39.6 (bez ověření), 2. Listopad 2010 - 21:45

Obrázek uživatele st39.6

jenze NTSC je (skoro) 30fps, 60fps je jen pri puldown 3:2 prepoctu 24fps filmu :). Tam to vypada spatne, tot pravda :)

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil Anonym (bez ověření), 4. Listopad 2010 - 11:36

Obrázek uživatele Anonym

Nechapu co je to za blbost? K cemu to vlastne je, kdyz lidske oko dokaze vnimat jen ~25 snimku za vterinu? Vzdyt tohle se resilo uz pred 100 lety a dohoda byla, ze nema zadny smysl delat vetsi fps, protoze to jsou vyhozene penize.

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil wasill (bez ověření), 4. Listopad 2010 - 12:01

Obrázek uživatele wasill

Já bych řek, že je oko schopno pobrat víc, ale 24 je minimum pro plynulý pohyb. Zvolilo se minimum, aby se ušetřilo za filmový pás :-)

Re: Cameron zvyšuje framerate

Vložil st39.6 (bez ověření), 4. Listopad 2010 - 12:26

Obrázek uživatele st39.6

no jiste. lidske oko dokaze vnimat mnohem vic snimku, 24 jako limit je naprostej nesmysl