Zmizelá (recenze Blu-ray)

vydáno 14. 3. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 4 komentáře

Tagy: Blu-ray, film, Gone Girl, Zmizelá

Zmizelá (Gone Girl, 2014) (Blu-ray)

Rosamund Pike. Jméno pohledné britské herečky s loknami, které by chtěla mít v reklamních spotech každá fabrika na výrobu šampónů, se sice objevuje na plátnech kin pravidelně, málokdy však patří mezi ta, která byste si při odchodu ze sálu pamatovali. Možná je to i tím, že si dnes již ostřílená harcovnice vybírala vždy velmi podobné role směřující ji do role šedé myšky. Spíš je to však prostým faktem, že herecky na Pike není takřka nic zajímavého. Tak trochu „cold queen“. Pohledná, ale ničím vyloženě atraktivní a zapamatovatelná. A právě toho David Fincher mistrovsky využil v thrilleru Zmizelá.

Pike je totiž dokonalým ztělesněním rádoby dokonalé ženušky, která se stará o domácnost a zároveň dokáže stát sama na vlastních nohách a naplňovat učebnicovou představu o příslušnici vyšší střední třídy. Takové, od níž byste nečekali, že „tam vzadu“ kutí tajný plán, jak se pomstít muži, který ji kdysi sbalil na pár fórků, poprašek čerstvě vykládaného cukru a teď ji chce dost možná zabít. Anebo je to taky celé úplně jinak, neboť na Zmizelé je vyloženě fascinující práce s nedůvěryhodnými vypravěči.

Ačkoli je film vyprávěn skrze perspektivy obou hlavních postav, nikdy přesně nevíte, co vám jedna z nich zatajuje. Každá má totiž své kostlivce ve skříni, své tajné pohnutky a režírující Fincher odkrývá karty jen velmi pozvolna. I proto stopáž vystoupala na více než dvě hodiny. Za vaši trpělivost však dostanete vyrovnanou porci rodinného dramatu, sociální a mediální satiry a mrazivého thrilleru, jenž by sice více sednul Paulu Verhoevenovi, avšak ani pro Finchera se nejedná o vyložený ústřel mimo terč.

Zmizelá (2014) Zmizelá (2014) Zmizelá (2014) Zmizelá (2014)

Můžeme mu sice spílat za to, že podobně jako v Mužích, kteří nenávidí ženy je jeho výsledný produkt vykalkulovaně chladný a až nepříjemně odtažitý. Stejně tak, že se ani jemu nepodařilo vydolovat z Bena Afflecka herecký výkon, který by nebyl affleckovsky mdlý. A že celek působí až příliš strojově a jakoby bez opravdového tvůrčího zápalu. Skutečností ovšem je, že Zmizelá je i tak stále velmi dobře šlapajícím příspěvkem do žánrové kartotéky. Atmosféricky hutným, herecky více než adekvátním a poměrně přesně odrážejícím svou předlohu. Před obrazovkou by tudíž měli být spokojení téměř všichni. Čtenáři, nečtenáři, náročnější diváci i vyložení laici.

Finchery nové filmy bývají zpravidla referenční, takže rozhodně nepřekvapí, že i Zmizelá patří mezi to nejlepší, co je na Blu-ray k vidění. Jistě, soustředěné drama o rozvráceném manželství nenabízí nekonečný příval „eye candy“ záběrů jako nejnovější trikový blockbuster. Pokud si však rádi vychutnáváte přesné záběrování, dokonalé využití šířky záběru a precizní práci se světlem, budete mít ze Zmizelé jednoznačně radost.

Taková scéna s cukrem je jednoduše nádherná. Skvěle však fungují i scény v téměř absolutní tmě, či naopak v prosluněných exteriérech. Kresba je úchvatná, tělovky i přes mírnou desaturaci působí věrně a o kvalitě černé, kresbě ve stínech, popřípadě práci s prostorem nemůže být pochyb. Na disku pak samozřejmě nejsou patrné ani žádné známky komprese. Ostatně film dostal do vínku 50 GB disk, jenž je filmem naplněn takřka bezezbytku.

A co nepokrývá video, to si bere na starost vymazlená audiostopa. Český dabing mi popravdě přijde vyloženě tuctový a u herci hnaného filmu značně ubírá na výsledném dopadu snímku. Anglické DTS-HD 7.1 je ovšem dokonalé. Opět sice platí, že vás Zmizelá nezarazí do sedačky jako akční trháky Michaela Baye. Někdy však stačí perfektní práce s ambientem a přesná reprodukce zvuku, než tříštění skla a surroundové přechody za každou cenu. Audio Zmizelé vás umně obklopí a unese do svého světa, kde vládne atmosférický soundtrack Attica Rosse a Trenta Reznora a doprovod mu dělají skvěle posazené dialogy. A víte co? Ono to vážně stačí.

Foxové předem avizovali, že na disku nebude nic jiného než audiokomentář a tomuto „slibu“ bohužel dostáli. David Fincher si tak pouze sedl za mikrofon a ve více než dvou hodinách rozebírá snímek do posledního šroubku. Bohužel pro neangličtináře bez české jazykové podpory.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Zmizelá poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.