Zaklínač jako komiks? Překvapivě solidní přípravka před herním nášupem (recenze)

vydáno 7. 4. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Z domova

Tagy: komiks, recenze, Witcher, Zaklínač

Zaklínač: Skleněný dům Zaklínač Andrzeje Sapkowského patří v Polsku a České republice mezi dlouhodobé klasiky fantasy žánru. Až populární videohra však frajerskému „běloušovi“ Geraltovi zaručila celosvětovou oblibu. Tu se nyní snaží vytěžit na maximum americké vydavatelství Dark Horse, jež se dlouhodobě orientuje především na temnější alternativu k pestrobarevným superhrdinským příběhům od Marvelu či DC, a mezi své největší žánrové koně řadí populárního (a skvělého) Mignolova Hellboye.

Hellboye nezmiňuji pro nic za nic, neboť se „temný kůň“ (a v českém prostředí Crew) snaží první komiksovou knihu (nepočítáme-li dávný doplněk k herní sérii) o Zaklínači prodat právě i díky Mignolovu kreslířskému umu. Zatímco vnitřní kresba Joe Queria se Mignolou pouze výrazně inspiruje a přináší drsnost a temnotu děsivých hvozdů a prokletých domů skrze jednoduché malby plné ostrých linií, hojného užití černé, práce se stínováním a vždy maximálně zamračených obličejů. Obálku si vzal na starost sám mistr Mignola a ačkoli v ní nepřináší mnoho nového oproti přebalům k „pekelnému klukovi“ s kamennou pařátou. Stále se jedná o obálku, jež bez diskuze prodává. Byť za cenu možného zklamání čtenářů, kteří se domnívají, že se Mignola pustil i do kresby všech sešitů, které se za obálkou nachází.

Příběhově se komiksový Zaklínač nijak zvlášť nevymyká žánrovému či knižnímu standardu. Geralt putuje krajinou a po cestě narazí na lovce, jehož děsí a zároveň fascinuje jeho žena, jež měla být zajata a proměněna v děsivou bruxu. Společně se poté vydávají na cestu strašidelným hvozdem plným monster, v němž se nachází i dům s neustále se měnícími vitrážemi a tajemstvím, které Geralt postupně začne odhalovat spolu s pravou identitou svého společníka.

Zaklínač: Skleněný dům

Scenárista Paul Tobin si sice bere na paškál vpravdě průměrnou zápletku, během jejíhož zužitkování navíc používá tradiční vypravěčské propriety (s lovcem se máme v prvních sešitech ztotožnit, skrze něj se dozvídáme informaci o Geraltovi a jeho světě, zároveň je však právě v tomto čtenářském „průvodci“ zakopaný pes) a v závěru nabízí i vesměs očekávatelnou pointu. Vzhledem k tomu, že se jedná o první svazek Geraltových komiksových dobrodružství, je však podobný postup pochopitelný a co si budeme povídat, je dokonale funkční pro většinu potenciálních čtenářů.

Tobin navíc umí odklánět pozornost k vedlejším liniím, šikovně pracuje se zatajováním a odhalováním informací a do příběhu, jehož podstata tkví v postavách, láduje pravidelně i solidní akční výplň. Novočtenáři se díky tomu nikdy neztratí a dostanou zajímavý úvod do světa, v němž vedle sebe žijí hříšníci, mágové a roztodivné kreatury. Zkušení Zaklínačovi čtenáři pak dostanou další dávku světa, jemuž před lety propadli. Pravda, v notně zjednodušené formě. O tom však komiksy svým způsobem jsou. A Tobinovi s Queriem se naštěstí daří přijít s hutnou atmosférou a natolik povědomými situacemi a světem, že ani ti nejvěrnější Sapkowského čtenáři nebudou zklamáni. Jako předkrm před třetím dílem herní série je komiksový Zaklínač naprosto ideální.

Všechny tituly můžete zakoupit u svých oblíbených prodejců, anebo na novém e-shopu nakladatelství CREW, kde vám navíc rádi přihodí i sympatickou slevu.

Obchod Crew