Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme osmikanál!

vydáno 11. 4. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Extra HD | téma Filmy, Hi-Fi audio | 13 komentářů

Tagy: 3D, 7.1, Dolby, Dolby Surround 7.1, Dolby TrueHD, Dolby TrueHD 7.1, Dolby3D, DTS-HD MA 7.1, Guliverovy cesty, Kung Fu Panda 2, Megamind, Megamysl, Na vlásku, Piráti z Karibiku, Tangled, The Chronicles of Narnia: The Voyage of the Dawn Treader, Toy Story 3, Transformers: Dark of the Moon

Evoluční kroky filmařů a kinařů, které se během posledních měsíců zapřičinily o digitalizaci kinosálů a distribuce filmových kopií, s čímž šlo ruku v ruce 3D a díky čemuž zanedlouho, jak to tak vypadá, přijde i vyšší framerate, otevírají vrátka novým technologiím, o jejichž aplikaci se nám před několika lety ani nezdálo.

Kdo by byl před pěti lety řekl, že budeme do kina místo analogové pětatřicítky chodit sledovat digitální projekci? Kdo by byl řekl, že to bude 3D? Kdo by byl řekl, že se v Hollywoodu začne spekulovat o opuštění čtyřiadvacetisnímkového frameratu, který je standardem skoro po celou existenci filmu jako takového?

TIP: Přečtěte si, jak legendární režisér James Cameron předvádí zvýšený framerate.

Všechno jsou to nezbytné kroky vpřed. Kroky, které dodávají návštěve kina další přidanou hodnotu a díky kterým se otevírají nové možnosti jak filmařině, tak divákům. Na pozadí těchto digitálních krůčků, nebo spíš dupání, jsme ale přeslechli ještě jeden klíčový prvek kvalitní reprodukce filmu: zvuk.

Dolby Surround 7.1

Ten už po celá léta zůstává prakticky beze změny. Mixuje se do šestikanálové konfigurace, takže divák poslouchá zvukové efekty z pěti hlavních kanálů: před ním jsou tři (prostřední je dialogový, postranní reprodukují hudbu a zbytek efektů, které se zvukařům podaří do zvuku namíchat), za ním pak další dva, kterým jsme si zvykli říkat surroundy (a kde se sem tam mihnou doplňující efekty, dotvořující prostor a zvukovou kulisu); všechno pak doplňuje subwoofer (šestý kanál), vyluzující jen nejnižší tóny (basy) – ten jako jediný není směrový.

Pro kina jiná konfigurace skoro neexistovala. Ano, doma jsme pak mohli do vyšších tříd receiverů zapojit i osmikanálovou soustavu reproduktorů (7.1), která přidává další dva surroundy, a díky nástupu Blu-ray formátu jsme si mohli začít užívat první zvukové mixy v osmikanálu. Během let jich vyšly desítky, všechny ale mají jedno společné: nejsou originálně mixovány pro osmikanál, pouze pro šestikanál.

Takový mix vzniká speciálně pro domácí použití a nedělají ho samotní tvůrci filmu, je dotvářen najatou společností až dodatečně. Ta do podoby mixu sice nezasahuje nějak dramaticky a rozšíření o dva další kanály je v jejím podání zpravidla jen decentní, takže se ctí původní tvůrčí záměr (mixy pak vycházejí v DTS-HD MA 7.1, Dolby remixy nevedlo). Pořád ale platí: není to originální surround.

Ještě je tu jedna varianta, jak do osmikanálu dostat šestikanálovou stopu: nechat domácí receiver dopočítat jí pomocí algoritmů jako Pro Logic IIx. Jenže něco takového nikdy nevyprodukuje tak kvalitní osmikanál jako remix jinou společností. A ta zase nikdy nevyprodukuje osmikanál kvalitnější než případná původní stopa. Je to zamotaný kruh, ze kterého lze utéct jediným způsobem: začít mixovat v osmi kanálech už při samotné produkci filmu a ten pak při té samé konfiguraci promítat.

Tahle iniciativa vzniká už přibližně rok a ačkoliv to většina smrtelníků nemusela zaregistrovat, přináší první velké výsledky. Vede jí Dolby, to po celém světě nainstalovalo přibližně 1400 kinosálů, které mají namontovanou osmikanálovou konfiguraci zvuku.

Je to s podivem, jedno takové kino se nachází i u nás, v Česku. Je jím kino Radnice společnosti Eurocentrum v Jablonci nad Nisou. To nabízí od Dolby jak 3D systém (DCI standard), tak 7.1 audio, které si tu člověk užije v moderním sálu pro 410 návštěvníků. V Česku (a vůbec v Evropě) je to jen první z vlaštovek, ostatně stačí se podívat na tuhle mapu a zjistíte, že ve střední Evropě to se 7.1 není tak slavné:

Dolby Surround 7.1 - Evropa Celá mapa s Dolby 7.1 kinosály: http://www.dolby.com/…-cinema.html?….

S filmy jako takovými to není o moc lepší. Zatím. Jak píšeme o pár řádků výše, sice jich bylo přemixováno hned několik desítek (viz. třeba tento seznam: http://www.blu-raystats.com/Stats/Stats.php?…), vůbec první „wide-release“ kinopremiéru si ale osmikanál užil teprve minulý rok, kdy v něm vyrazilo do světa Toy Story 3. To byl historicky první snímek promítaný v 7.1.

Od té doby v kinech o osmi kanálech zaúřadovaly filmy jako Step Up 3D, Megamysl, Na vlásku, nejnovější Letopisy Narnie, Tron: Legacy nebo Guliverovy cesty a Máma mezi marťany. Všechny pak logicky přetáhly z kinosálů nový zvukový mix i na Blu-ray, díky čemuž si mohli fanoušci pořádného zvuku užít film s osmikanálem vůbec poprvé tak, jak byl zamýšlený, tedy bez dopočtů nebo remixování.

Výhled na tento rok slibuje další pecky v 7.1: dorazí Kung Fu Panda 2, Gnomeo a Julie, Piráti z Karibiku: Na vlnách podivna, Auta 2, nebo Transformers 3: The Dark of the Moon.

Transformers: The Dark of the Moon

Hollywood dostal nový impuls, díky kterému se bude snažit v 7.1 mixovat co největší množství filmů. Mezi zvukaře se totiž konečně dostává potřebné workflow, kina s potřebnou aparaturou i nadále přibývají a je jasné, že dříve nebo později začne být po Dolby Surround 7.1 veliká poptávka.

Jistě tomu pomůže i fakt, že většina z těch, kteří skutečné 7.1 slyšeli, jsou z něj nadšení. Pro majitele Blu-ray a kvalitních zvukových aparatur je to obzvlášť veliký bonus, protože samotní zvukoví mistři tvrdí, že si člověk 7.1 zvuk užije hlavně na domácí konfiguraci – tedy pokud je správná, samozřejmě. Přehrávače i receivery jsou na to připraveny, stačí už jen poslat stopu na samotný Blu-ray – i ten v rámci svých technických specifikací se 7.1 počítá.

A to se právě děje. Dolby Surround 7.1 se dostává na první Blu-ray vlaštovky. Nejedná se o žádný remix, ale o původní stopu v takové podobě, v jaké jí zamýšleli tvůrci a v jaké byla v oněch čtrnácti stech sálech, schopných 7.1 reprodukovat, promítána. Majitelé Blu-ray přehrávačů si konečně můžou užít osmikanálové audio v plné parádě. A takových titulů bude v budoucnu jenom přibývat. Možná je konečně ten pravý čas ke koupi nové aparatury. Na několik let dopředu bude zcela jistě v definitivním rozestavení.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil alienhan (bez ověření), 11. Duben 2011 - 19:54

Obrázek uživatele alienhan

a za dalších 10 let nás ohromí 9.3 s FL,FR směrovýmy subwoofry a jedním velkým nesměrovým. Osmý reproduktor bude zvrchu a devátý zespodu…

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil hob (bez ověření), 11. Duben 2011 - 22:56

Obrázek uživatele hob

čim víc kanálů, tím lepší zvuk. spíš marketing, než reálná věc. šikovně umístit 8 beden do obýváku není jen tak. řekl bych, že u 80% domácností by zvukovou kulisu oživilo kvalitní stereo než 8 chrastítek. ale jak už to u audiofilů bývá, jde především o ten „pocit“, že to dobře hraje :D

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil Matty (bez ověření), 12. Duben 2011 - 7:02

Obrázek uživatele Matty

Což o to, hrát hezky to bude určitě, ale kam většina lidí v obýváku nacpe všech 8 repráků??

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil st39.6, 12. Duben 2011 - 9:59

Obrázek uživatele st39.6

jsou to dva repraky navic, uprimne si myslim, ze jakmile se clovek prizpusobi pritomnosti peti, sedm uz neni zas takova zmena, vzdyt akorat pribudou dva po stranach (osmikanal se imo musi vejit vsude, kam se vesel sesti…). a rozhodne se nejedna o marketing vic nez o realnou vec. reakce na ten system jsou nadsene. prijde mi, ze „spis marketing nez realna vec“ dneska na novinky rika kazdy, stejne jako „a za deset let prijde zase neco jeste lepsiho“. ano, prichazeji nove veci a jsou zpravidla lepsi nez ty stare, rika se tomu pokrok. vysmivat se mu mi prijde budto omezene, nebo to zni jako zavist, protoze si to clovek sam nemuze dovolit. v obou pripadech smutne…

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil hob (bez ověření), 12. Duben 2011 - 20:30

Obrázek uživatele hob

7.1 pro mě není pokrok. je to jen sranda a hračička pro fanoušky podobných věcí. Ano, možná se najde někdo, kdo má doma 7.1 a po shlédnutí filmu si řekne „to je božský, jak jsem vůbec mohl poslouchat 5.1“ :D :D, ale řekl bych, že takových lidí je možná méně, než lidí, kterým prostorový zvuk dokonce vadí. 2.0 (2.1) vs 5.1 – řekl bych ano, tady se změna vyplatí, kupte si tohle nebo tohle podle peněz, ale měnit 5.1 systém za 7.1 – pardon, ale tak nadšené reakce bych neočekával.

„Možná je konečně ten pravý čas ke koupi nové aparatury. Na několik let dopředu bude zcela jistě v definitivním rozestavení.“ – naopak, teď je čas, kdy 5.1 budou ještě několik let velmi dobře sloužit a jestli za 5 let bude alespoň 50% mého filmového materiálu na disku v 7.1, tak začnu uvažovat o změně.

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil st39.6, 12. Duben 2011 - 20:55

Obrázek uživatele st39.6

trik je samozrejme v tom, ze neni u valne casti receiveru potreba nic menit. staci dokoupit dve bedny. a kdyz uz si dneska clovek bude kupovat zvuk k domacimu kinu, jednoduse by o 7.1 mel uvazovat. doted to nemelo smysl, ted k tomu vznika hned nekolik vysokorozpoctovych duvodu ;)

jde mi ciste jen o to, ze je zbytecne to prezentovat jako nejake zlo, nebo neco k smichu, jak se k tomu stavite vy. navic reagujete, jako bych 7.1 nutil kazdemu, koho potkam. pritom jen rikam: cas na to, aby o nem melo smysl uvazovat, nastava prave ted. a to je pravda, kterou nejake pesimisticke se staveni k veci tezko neco zmeni

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil hob (bez ověření), 12. Duben 2011 - 21:59

Obrázek uživatele hob

Souhlasím, kdybych teď měnil rozbitý reciever, tak si asi připlatím za 7.1, ale rozhodně to není důvod k výměně. Komukoliv jinému bych s klidem doporučil 5.1 jako věc, která mu bude ještě dlouho a dobře sloužit a stačit, takže jeho výměna nebude dlouhá léta nutná. Já se osobně nepovažuji za pesimistu, ale za konzervativce. Pravda je, že (ač přes můj zájem a oblibu) na novinky a high-end nemám prachy a závidím lidem, kteří mají 35k ročně za novou televizi v rozpočtu jako běžný výdaj, ale líto vám mě být opravdu nemusí, jsem se střední třídou a low-endem spokojen. Mě je líto rodiny s průměrným příjmem, která si pod masáží komerce koupí do domácnosti 3D televizor, pustí si na něm s radostí BR 3D Příšerky, které dostanou k televizi, a pak se po zbytek času budou koukat na SD televizní vysílání a DVD ripy. Snažím se tyhle věci hodnotit objektivně z pohledu průměrného člověka, nezastávám názor, že je třeba kupovat zběsile nejnovější technologie, ani že nemá cenu inovovat, protože za rok zase bude zase něco jiného, nového a z tohoto titulu hodnotím 7.1 pro nadšence, 5.1 pro masy, 2.0 pro minimalisty.

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil DJLonely (bez ověření), 11. Květen 2011 - 13:02

Obrázek uživatele DJLonely

Souhlasím. Já osobně jsem nadšenec. Včera mi přivezli a namontovali nové domácí kino 7.1 od Pioneeru a po shlédnutí Transformers jsem si opravdu řekl: Jak jsem to celou dobu mohl vydržet s 5.1 sestavou od Yamaha. :D

Re: Vyšší framerate a 3D? Prima. Ale co zvuk? Chceme ...

Vložil TT (bez ověření), 12. Duben 2011 - 15:05

Obrázek uživatele TT

Tá mapa Dolby je už staršieho dáta, od novembra sú aj v multikine v Žiline 2 sály s podporou 7.1 A tiež som niekolko mesiacov dozadu čítal o ďalších sálach v ČR, len si nespomeniem kde.

SDDS

Vložil Merťas (bez ověření), 12. Duben 2011 - 15:51

Obrázek uživatele Merťas

Trochu mi v článku chybí alespoň zmínka o osmikanálovém zvukovém systému od Sony, který již od roku 1993 používá většina hollywoodské produkce. V SDDS nejsou přidany dva kanály vzadu, ale vpředu mezi středním a předním stranovým, což samozřejmě neodpovídá konceptu domácího kina pro 7.1 zvuk. Každopádně není pravda, že současné filmy se mixují pouze šestikanálově.

Re: SDDS

Vložil st39.6, 12. Duben 2011 - 16:20

Obrázek uživatele st39.6

Premyslel jsem, ze ho zminim, ale prave kvuli umisteni vpredu jsem SDDS nakonec vypustil. K té poslední větě máte nějaký dodatek (jaké se tak nemixují apod.)?

Re: SDDS

Vložil Merťas (bez ověření), 13. Duben 2011 - 9:56

Obrázek uživatele Merťas

Přiznám se, že tak pod pokličku zase nevidím. Nicméně téměř veškerá hollywoodská produkce používá všechny tři základní zvukové systémy: Dolby, DTS a SDDS. Předpokládám tedy že na 7.1 SDDS se mixuje už v postprodukci. U evropských filmů se tento zvukový systém nepoužívá.

Re: SDDS

Vložil KARLOS (bez ověření), 16. Duben 2011 - 23:10

Obrázek uživatele KARLOS

Používá je v dostribuci – tzn je jejich formátů využívá, neznamená to však, že by se pro tyto formáty zvlášť mixuje. Vytvorí se jeden (většinou 5.1) mix v nekódované podobě a toho se pak tvoří výsledné audio stopy. pokud sdds má v parametrech navíc dva kanály, nutně to neznamená, že jich musí využít. A pokud jich využije, jedná se o stejný scénář, jaký je naznačen v článku – autorský mix se dostane do rukou třetí straně a ta mix rozšíří o dva další kanály…