Všichni dobří rodáci (mini recenze Blu-ray)

vydáno 14. 1. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, film, Vojtěch Jasný, Všichni dobří rodáci

Všichni dobří rodáci (1968) (Blu-ray)

Přiznám se, že Všichni dobří rodáci patří k českým filmovým restům, které jsem měl na triku pěknou řádku let. A jsem za to ve výsledku docela rád, neboť jsem měl díky tomu možnost si film poprvé užít v dost možná lepší kvalitě, než v jaké ho viděli diváci v době jeho prvního uvedení, a navíc v narvaném sále karlovarského Thermalu s davem filmových nadšenců za zády.

Na druhou stranu, mistrovský kus vypravěčství režiséra Vojtěcha Jasného bych si zřejmě užil i bez sálu plného baťůžkářů, „selebrit“ a ruského importu, který se na projekci dostal omylem. Všichni dobří rodáci totiž i po letech od převratu (natož od doby, kterou zobrazují) rezonují stále nesmírně silně, a to nejen díky poetické režii a kameře, ale především chytře vystavěnému scénáři, jenž šikovně kombinuje poetiku s realismem a postupně přidává tématické vrstvy, které ve vzájemné kombinaci vytváří všeobsáhlou fresku o životě jedné (a zároveň všech) vesnice, v níž se bývalý režim pokoušel o násilnou kolektivizaci a skrze politiku a ideu moci a peněz tak rozbíjel pospolitost tamních obyvatel.

Pochvalu si však zaslouží i typově přesné obsazení, které své figury zvládlo s grácií (osobně mám hodně rád i Matuškovu teatrálnost, jež byla v době vzniku kritizována) a dodalo postavám na potřebné uvěřitelnosti, která ve finále umocňuje tragiku příběhu, jíž v posledních scénách reprezentují pánové Brodský a Brzobohatý. Právě jejich linie zastupují nejvýraznější devastaci člověka režimem, a jako takové se zarývají do mozkové kůry se zdaleka největší razancí a stávají se alespoň pro mě symbolem toho, čemu by mělo být vždy všemi silami bráněno.

Všichni dobří rodáci (1968) Všichni dobří rodáci (1968) Všichni dobří rodáci (1968) Všichni dobří rodáci (1968)

Poměrně vydatně jsme se k restaurovanému obrazu Všech dobrých rodáků vyjadřovali již loni v létě po zhlédnutí filmu na karlovarském filmovém festivalu, nedělá nám však sebemenší problém pochválit UPP ještě jednou.

Pokud srovnáte stará vydání Rodáků s novým přepisem, výsledek vám doslova vytře zrak. Především podání barev je skvostné (měl bych výtky zhruba ke třem tmavším záběrům, ale ty mohou být zapříčiněné už natočeným materiálem), úroveň detailů pak vynikající a co překvapuje nejpříjemněji, film působí vzhledem ke stáří materiálu neskutečně svěže a mladě, a neztrácí na síle ani při slabším osvětlení a v podvečerních sekvencích. Klobouk dolů, už jen s odstraňováním špíny, škrábanců a trhanců muselo být tolik práce, že si ji mnozí z nás ani neumí představit. A díky perfektní práci lidí z UPP ji nyní jen tak neuvidíme.

Ohledně audia by někoho mohlo zklamat, že se nejedná o remix v DTS-HD MA 5.1, ale o pouhé stereo, za sebe však musím říct, že jsem za tento přístup rád, neboť se ve zvukové stopě alespoň odráží původní podoba filmu, která by se umělým přemixováním do prostorového zvuku vytratila. 2.0 stopa navíc sama o sobě splňuje bez problémů nejvyšší kritéria kvality, takže nějakou dodatečnou prostorovost možná ani nezačnete během sledování řešit.

Blu-ray Všech dobrých rodáků tradičně mnoho bonusových materiálů nenabízí. Celkově dostanete jen okolo 20 minut materiálu, který tvoří trojice nesoudržných rozhovorů s Radoslavem Brzobohatým, Helenou Růžičkovou a režisérem Vojtěchem Jasným. Popřípadě krátký dokumentík o restauračním procesu filmu a obligátní fotogalerie.

Proto výrazně doporučujeme zakoupení edice s knihou, která bonusový obsah výrazně rozšiřuje. Jistě, budete u ní muset zapojit i mozkové závity, neboť některé eseje vyžadují poměrně solidní znalost odborných kinematografických textů (zejména text Radomíra Kokeše o Všech dobrých rodácích v rámci teorie fikčních světů nemusí být bez teoretického základu pro mnohé čtenáře snadno pochopitelný). Jenže ve výsledku dostanete výrazně větší množství informací, než kdyby disk obsahoval dvě hodiny bonusů. Jednak jsou zde i delší přepisy rozhovorů, fotogalerie, přetisky archivních dopisů, ale hlavně ony eseje, jež nahlíží na film doslova ze všech stran. Ať už se jedná o esej o hudebním doprovodu, analýzu filmových postav, popřípadě detailní povídání o tom, jak probíhá záchrana klasiky před zubem času.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Všichni dobří rodáci lze zakoupit v obchodě Filmgame.cz.