Vetřelec vs. Predátor (recenze Blu-ray)

vydáno 22. 6. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: 20th Century Fox, Alien Vs. Predator, Aliens vs. Predator: Requiem, AVP, AVP2, AVP: Alien Vs. Predator, Blu-ray, BonusView, DTS-HD Master Audio, film, Horizont události, MPEG-2, Neuvěřitelný Hulk, Predátor, Predátor II, Resident Evil, Temný rytíř, Transformers, Vetřelci vs. Predátor 2, Vetřelec, Vetřelec vs. Predátor

Vetřelec vs. Predátor (AVP: Alien Vs. Predator, 2004)

Pokračování úspěšných filmových sérií to nikdy nemají příliš lehké, o tom jsme se mohli už mnohokrát přesvědčit. Nechvalně proslulý sestupný trend se nevyhnul ani jednomu z nejuctívanějších kultů – Vetřelcům. Po špičkových prvních dvou filmech (Vetřelec, 1979 a Vetřelci, 1993), které víceméně definovaly subžánr mrazivých vesmírných sci-fi akčních hororů, přišly další dvě pokračování, tentokrát už o poznání slabší. Po pár letech rozpačitého přešlapování nad možným pátým filmem bylo rozhodnuto – když je nejhůř, přijde vhod menší crossover.

Znáte to: Freddy vs. Jason, Frankenstein meets Wolfman, Batman: Dead End, Van Helsing… Vždycky, když je nejhůř, vezmou filmová studia několik svých kdysi slavných hrdinů nebo hned celých světů, spatlají je dohromady a doufají, že se na to bude dát dívat. Ne vždycky to vyjde a téměř vždycky jsou naštvané všechny tábory příznivců dotyčných filmových sérií, ale občas se stane zázrak a takový crossover si začne žít svým vlastním životem.

Film Vetřelec vs. Predátor těží, jak ostatně z názvu patrno, hned ze dvou velmi oblíbených alternativních vesmírů. Jen tak na okraj – Vetřelci a Predátoři se spolu setkali už několikrát: v roce 1989 v kresleném komiksu, o rok později nepřímo ve filmu Predátor II (několikasekundový „vtípek“ na konci filmu lze snadno přehlédnout, ale je tam) a také v několika víceméně povedených videohrách. Na filmovém plátně se ale poprvé sešli právě až pod taktovkou režiséra Paula W. S. Andersona.

Jeho zkušenosti s béčkovými „velkofilmy“ podle videoher (Mortal Kombat, Resident Evil) netřeba příliš rozmazávat; raději si připomeňme povedený sci-fi horor Horizont událostí, který je co do tísnivé atmosféry občas poměřován právě s prvním filmem Vetřelčí série. Anderson, který se navíc považuje za velkého fanouška obou sérií, tedy od studia dostal nějakých padesát milionů dolarů a letenku do Prahy, aby zde všechny své vášně spojil dohromady.

Vetřelec vs. Predátor (AVP: Alien Vs. Predator, 2004) Vetřelec vs. Predátor (AVP: Alien Vs. Predator, 2004) Vetřelec vs. Predátor (AVP: Alien Vs. Predator, 2004) Vetřelec vs. Predátor (AVP: Alien Vs. Predator, 2004)

Výsledek lze popsat následující rovnicí: Antarktida + skupinka průzkumníků + obří podzemní pyramida + hejno Vetřelců + tři Predátoři, to celé lomeno slabý scénář, ploché postavy a průměrné triky = překvapivě slušná atmosféra, pár dobrých nápadů, dva dobré souboje Vetřelec vs. Predátor a typicky předvídatelný konec, ponechávající otevřená dvířka případnému pokračování. Nic víc, nic míň.

Prostředí izolované pustiny spolu s klaustrofobním bludištěm podzemních chodeb osvědčeným způsobem navozuje pocit bezvýchodné situace, množící se Vetřelci dodávají zpočátku trochu řídkému ději patřičný spád, Predátoři nemají ani zdaleka tak navrch, jak by se mohlo zdát… A jako třešnička na dortu je připraven Lance Henriksen v roli průmyslového magnáta Charlese Bishopa Weylanda, představující výrazný spojovací článek s universem Vetřelčích filmů. Ostatních postav si po pravdě řečeno ani moc nevšimnete; samozřejmě až na hlavní hrdinku, která věrna tradici vytrvá až do samotného závěru. Ale stejně jí to nebudete moc věřit.

Ačkoliv se tedy film Vetřelec vs. Predátor nemůže pochlubit nijak příznivými kritikami a samotní fanoušci obou původních sérií ho přijali velmi vlažně, dočkal se pokračování (Vetřelci vs. Predátor 2, 2007) a v rámci všech sedmi filmových Vetřelců i Predátorů se jedná o finančně nejúspěšnější snímek. Občas se ten v úvodu zmiňovaný zázrak prostě stane.

TIP: Film Vetřelec vs. Predátor u nás na Blu-ray zatím nevyšel. Bez české jazykové podpory ho můžete zakoupit pouze v regionu B (Evropa, Austrálie), disk je regionálně chráněn.

Blu-ray vydání Vetřelec vs. Predátor patří mezi první HD disky studia 20th Century Fox, vyšlo už na začátku roku 2007. To především znamená MPEG-2 obraz a chudší bonusovou výbavu, ke které se dostaneme na závěr.

Samotný přepis není vyloženě špatný – postrádá viditelné kompresní artefakty a disponuje slušnou ostrostí i pečlivě podanými detaily. Záporem je bohužel vyšší obrazový šum ve tmavých scénách a skutečně mizerná interpretace odstínů černé, které se místy doslova slévají v jednolitou šeď. Ve tmě se přitom odehrává naprostá většina filmu, celkově jde tedy po obrazové stránce o snesitelný průměr.

Zcela jinak je na tom naštěstí ozvučení. DTS-HD Master Audio 5.1 stopa bez přehánění patří mezi špičku a může se zařadit těsně za v tomto směru referenční tituly typu Temný rytíř, Neuvěřitelný Hulk nebo Transformers. Zásluhu na tom má především perfektní práce s prostorem, která ve „stísněných“ interiérech vytváří dokonale reálnou atmosféru. Dynamické ozvučení vpravdě nadpozemských soubojů spolu se skutečně dobrou hudbou Haralda Klosera pak patří k tomu nejlepšímu, co po zvukové stránce dokáže disk poskytnout.

Americké Blu-ray vydání je bohužel regionálně kódované a ani na tom evropském nenalezneme český dabing nebo titulky (pokud se pletu, tak mě prosím opravte – alespoň recenzovaná německá mutace na tom takto je).

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Vetřelec vs. Predátor.

Doplňková výbava je veskrze průměrná, ale nikoliv nezajímavá. Na dvouvrstvý 50 GB Blu-ray disk se díky technologii seamless branching vešly dvě verze filmu, klasická kinoverze i prodloužený sestřih. Těch osm minut navíc ale téměř nepostřehnete, i když mají obsahovat především nejvíc krvavé a „nechutné“ scény, které musely být pro uvedení v kinech odstraněny (film si v základní verzi i tak vysloužil rating nepřístupnosti PG-13). Podstatné je, že i bonusy jsou pro obě verze rozdílné.

Kratší kinoverze se může pochlubit dvěma audiokomentáři. V tom prvním uslyšíme režiséra, „maskota“ Lance Henriksena a představitelku hlavní role (Sanna Lathan) velmi zajímavě a dost zábavně hovořit o problémech při natáčení (v Praze byla zima), šikovně využitém rozpočtu (v Praze bylo levně) i nápaditém využití miniatur a CGI animace (v Praze vznikly kromě úvodní scény na ledovci kompletně všechny záběry). Druhý audiokomentář sice dává slovo právě třem hlavním tvůrcům efektů, ale po pravdě řečeno je velmi, velmi nudný.

Prodloužená verze je zcela bez komentářů, zato obsahuje BonusView „trivia track“. Po jeho aktivaci se přes obraz filmu prakticky neustále vysouvají textové bubliny a vysvětlují, komentují, uvádějí do souvislosti a různě jinak otravují. Z podobného ranku je i „footage marker“, vizuálně upozorňující na přidá scény, které nebyly v běžné kinoverzi. Bohužel tak činí obrovským červeným symbolem stočeného Vetřelce, který okupuje obrazovku po celou konkrétní scénu a je velmi rušivý.

Verdikt? Obrazově průměrný, zvukově špičkový disk pro nepříliš náročného diváka. Vetřelcomilové nad ním ohrnou nos, predátorologové se budou jen ušklíbat. Ať už vyhraje kdokoliv, my ostatní se nad filmem samotným nebudeme příliš pozastavovat, otevřeme si lahvinku něčeho slušného a s Vetřelci vs. Predátory příjemně strávíme deštivý večer. Takových nás tohle léto ještě čeká…