Úsvit Planety opic: Úsvit Dolby Atmos (kino-technická recenze)

vydáno 20. 7. 2014 | autor Karel Přikryl | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 2 komentáře

Tagy: Dawn of the Planet of the Apes, film, kino, recenze, Úsvit Planety opic

Úsvit Planety opic je zahraniční, ale i tuzemskou kritikou pasován na sequel, který si nezadá s takovými matadory jako je druhý Kmotr, Temný rytíř, nebo Impérium vrací úder. Všechny tyhle filmy se v recenzích i náhodných názorech objevují s železnou pravidelností, nevyjímaje ani tento text. Osobně si ale myslím, že tato srovnání jsou vesměs lichá. Ne snad, že by byl Úsvit špatným pokračováním. On je od výše zmíněných v řadě důležitých bodech značně odlišný a proto nelze říct, že by navazoval na nějakou tradici. Výše zmíněné „dvojky“ přistupovaly k rozšiřování tématu tím stylem, že zmohutněly dějový a dramatický oblouk a přidaly na propracovanosti celého fikčního světa.

Nový opičí film naopak k budování atmosféry a dramatu přistupuje zcela lineárně. Postrádá klasické vypravěčské atributy v podobě úvodu, akce, reakce a vyvrcholení a v mnohém by se tento názor dal aplikovat i na samotný příběh. Ten není nikterak epický, díky tomu se ale film obejde i bez zbytečných berliček a logických lapsů. V tom samozřejmě vidím obrovské plus samo o sobě, ale on celkově „úsporný“ mód celého celku je v dnešní době, kdy se staví velké filmové vesmíry o mnoha samostatných, ovšem samostatně nefungujících sériích (zdravím Marvel), velmi osvěžující.

Úsvit Planety opic

To však neznamená, že by film neměl řadu šťavnatých scenáristických a režijních nápadů. Přímými, či podprahovými odkazy na předchozí díl i prvky z celé série je film protkám od začátku do konce a některé zvraty se v dnešním hollywoodu jen tak nevidí. To samé platí i pro režii, která není až na dvě tři výjimky prvoplánově okázalá, je však sebejistá, cílevědomá a především bez zásadního problému.

Jedna z mála výtek, které si neodpustím, je směřována pouze na uspokojivé prokreslení postav. Aby bylo jasno, v Úsvitu se předpokládá, že jste viděli Zrození (i když vlastní události nikterak závratně na předešlý díl nenavazují a dokonce vám v polovičním „Prologu“ vše podstatné ve zkratce vysvětlí) a tím pádem se spíš opičí charaktery jen prohlubují. Problém je s lidskými postavami, které jsou komplet nové a načrtnuty jsou jen velmi povrchně. Včetně ústřední postavy Malcolma. Přitom samy postavy i jejich herečtí představitelé mají potenciál velmi slibný. Což zamrzí o to víc při interakci s opičími charaktery, které jsou s lidmi pasovány na stejnou úroveň a sdílí totožné prvky.

V konečném součtu se však přesto jedná jen o drobné mušky na jinak výtečně zpracovaném filmu. Kterému se navíc povedlo neočekávané, a to že máte ve finále ohromný problém rozhodnout se komu byste vlastně měli fandit. Což ve výsledku pomáhá emocionálnímu dopadu, jenž je v tomto případě podobně silný jako v případě předchozí části. A o kolik pokračováních toto můžete říct?

Úsvit Planety opic

Technícké zhodnocení

Projekce se zvukovým formátem Dolby Atmos by měla být povinností pro každého, kdo je alespoň trochu příznivcem dobrého prostorového ozvučení, protože takový mix, jakým se mohou pochlubit nové Opice, jste mohli naposledy slyšet u Gravitace. Nejedná se o mix, který bonusový prostor využije v jedné scéně, protože „musí“. Ani nejde  – jako v případě čtvrtých Transformerů – o prostorovou přehuštěnost, která se slévá do nekonečného a ve výsledku nevnímaného zvukového „mišmaše“ bez hlavy a paty. Hned první scéna napoví, jak celý výsledek bude znít a že budete poslouchat mix, který vás bude ohromovat ve stylu demosnímků pouštěných před projekcí. Logicky, nápaditě, detailně, využívajíc celého prostoru a všech reprosoustav, ale tak, že každý zvuk má své opodstatnění a je náležitě „vypíchnut“. Zároveň je scéna prezentována v takovém dynamickém rozsahu, který bere dech, ale vlastní hlasitost není ohlušující. Je přirozená a velmi příjemně poslouchatelná.

Tato scéna se odehrává v pralese, za deště a za neustálého pohybu postav a ruchových efektů – čili v naprosto ideálním prostředí pro technologii typu Dolby Atmos. Zbylá část filmu se pak odehrává v obdobném prostředí (ať už je to onen prales, nebo lidský tábor, který také nabízí širokou paletu zvukového prostředí rozprostřenou do celého divákova prostorového spektra). Je pravda, že finálová vřava může diváka už trochu „uklimbat“ neutichajícím zvukovým vjemem, to však není problém samotného snímku, ale pozornosti a vjemu diváka. Navíc i samotný soundrack je namixován prostorově a pokud nejsou k dispozici příhodné zvukové efekty, plní úlohu zvukové atmosféry za ně.

Úsvit Planety opic

Dost dobře si navíc nedovedu představit, jak bude fungovat „klasická“ projekce v 5.1/7.1 mixu, protože horní efektové soustavy, ale i technologie Atmosu, umožňující jednotlivé ruchy umístit do samostatných reprosoustav, reprodukují informace zcela zásadní pro orientaci diváka v prostoru samotného děje. A jelikož se tak děje v místech, které běžné kino, i to domácí, reprodukovat nedokáže, visí u mě nad těmito mixy veliký otazník. Samozřejmě ze mě možná mluví nadšení, ale ještě jsem neměl z 3D zvukového formátu tak dobrý pocit a přesvědčení, že bez něho už to „nikdy nebude ono“. Velmi, velmi dobrá práce a skvělá příležitost pro ty, kteří novou technologii zatím neslyšeli.

Jak moc chválím 3D prostorový zvuk, o to víc musím spílat na 3D obrazové. Nejsem z těch, kterým by stereografie vadila, ba naopak. Nové Opice však třetí rozměr bezproblémový rozhodně nemají. A jediným viníkem, protože ve všech ostatních ohledech film 3D formát nijak „nepodrývá“, je způsob nasvícení. Duo režisér a kameraman opět chtělo udělat technologický krok kupředu, obzvlášť, když oba zainteresovaní jsou původními průkopníky digitálního záznamu a minima osvětlovací techniky a téměř celý film zaznamenali s využitím přirozeného světla. To v kombinací se stylizací do pochmurných nálad počasí, dějem odehrávajícím se ve světelně utlumených lokacích pralesa, vegetací zdivočelých ulic a lidského tábora chráněného neprostupnou hradbou kulis znamená velmi slabé a tmavé osvětlení. A i když je obraz jinak v naprostém pořádku (kontrast i stínokresba jsou vynikající), třetímu rozměru to nijak nesvědčí. Pokud by se jednalo jen o denní scény, nejednalo by se o větší problém, ale on se film ze své jedné třetiny odehrává v nočních scénách. A ty jsou nasvíceny jako opravdu noční lokace. To znamená velmi, velmi, ale opravdu velmi tmavé záběry, které opět vynikají výbornou černou a kontrastem, ale pro samotné 3D je to pohroma. Především pak v sálech s horší 3D projekcí, u nichž je lepší vsadit na 2D verzi. V lepších kinech dostanete jen méně výrazný 3D rozměr, neboť objektů k vykreslení je minimum.

Úsvit Planety opic

Přitom samotný prostorový plán není nejhorší. Prales nabízí dostatek objektů pro vykreslení plastického prostředí a lidský tábor je ze své podstaty stísněný, takže i ve 3D vypadá dobře. Zároveň je film snímán velmi „staromódně“, takže je přítomno minimum ručních „rozklepaných“ záběrů (jestli zde vůbec přítomny jsou, momentálně si nevybavím ani jeden). Jenže co s tím, když nativní 3D záznam snímá něco, co „není vidět“.

Naštěstí však máte možnost si mezi různými kinosály vybrat a předpokládám, že v kvalitním kině mohou 3D projekce, ale i „neatmosové“ 5.1 a 7.1 projekce stát zato. Pokud však máte možnost Atmosu, určitě vsaďte právě na něj. Ostatně sami tvůrci byli součástí testovacího týmu, když se Dolby Atmos dával dohromady.