Úhel pohledu (recenze Blu-ray)

vydáno 15. 8. 2008 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: BD-Live, Blu-ray, Bonton, Bontonfilm, film, MPEG-4 AVC, Sony Pictures, Úhel pohledu, Vantage Point

Úhel pohledu (Vantage Point, 2008)

Roztáhnout dvacetiminutovou událost na celovečerní film, to chce trochu odvahy. Pete Travis a scénárista Barry Levy to vyřešili elegantně – jak už název filmu napovídá, na jednu poměrně krátkou událost se podívali z několika úhlů pohledu.

Během hodiny a půl se tedy na plátně vystřídá hned několik postav (americký prezident, ochranka, terorista, turista…), k nimž se pomocí retrospektivy vracíme z jediného důvodu – aby se jednotlivé příběhy postupně prolnuly a nakonec střetly v napínavém finále.

Zní to zajímavě, koncept svým způsobem připomíná televizní seriál 24 hodin. Nejde ani tak o to, aby příběhy dávaly smysl (ony ho moc nedávají), jde hlavně o rychlost, kterou je Pete Travis odvypráví. Jestliže atentát na prezidenta a následující „rychlovyšetřování“ (hrdinové během těch svých patnácti minut slávy opravdu všechno vyřeší) zní už sám o sobě jako zajímavá látka pro film, co když se na tu samou událost díváme z různých úhlů pohledu tak dlouho, dokud nezačne všechno dávat smysl?

Něco podobného vyžaduje divákovu pozornost mnohem víc, než jiné akční thrillery a je to vážně chytrý způsob, jak adrenalin v krvi rozproudit každému člověku, co se před televizi usadí. Jestli se o Úhlu pohledu vůbec dá říct, že by byl napínavý, je to právě díky této konstrukci.

Pete Travis totiž jinak nepředvedl nic, co by se vymykalo z průměru. S trochu přihlouplým scénářem (děravý je jak ementál, navíc dialogy s Forestem Whitakerem, který hraje turistu, jsou naprosto nesnesitelné) se sice porval statečně, ani přes jeho vychytralé stupňování ale z filmu nedokázal udělat skutečně napínavou podívanou. Když poprvé vidíte výbuch na španělském náměstí, možná na chvíli strnete v sedačce, bude to ale poprvé a naposled.

Úhel pohledu (Vantage Point, 2008) Úhel pohledu (Vantage Point, 2008) Úhel pohledu (Vantage Point, 2008) Úhel pohledu (Vantage Point, 2008)

Travis točí rutinně, jeho honičky jsou vyloženě jen o pohybu z bodu A do bodu B a v žádné z nich nezaznamenáte větší smysl pro napětí. Platí to i o té finální – automobilové. Auta tu jezdí rychle, všude kolem pobíhají kaskadéři, ale během chvilky si uvědomíte, že je sice všechno v pohybu a kinetika jako taková ducha filmu oživuje, jenže ono se tu vlastně nic neděje. Jako by Travis krátkou stopáž doháněl otupělou akcí – honičkou buď na nohou, nebo na čtyřech kolech.

Vantage Point je díky tomu jen další akční film, na který zřejmě velmi rychle zapomenete. Originální myšlenku totiž utlouká slabá scénáristika a živá, leč nenápaditá režie. V podobné změti se pak i z malých hvězdiček jako Matthew Fox, Dennis Quaid nebo Forest Whitaker (o Sigourney Weaver ani nemluvě) stanou jen obyčejní pěšáci, se kterými se divák nemá šanci ztotožnit.

Postavy vám budou ukradené, ať si po sobě střílejí jak chtějí. Úhel pohledu není tak špatný, jak to podle vyznění recenze může působit, pořád je to stravitelná podívaná. Neubráníte se ale pocitu, že sledujete Travisovu promarněnou šanci dokázat něco víc.

TIP: Úhel pohledu vychází v České republice 25. srpna 2008. Sledujte kalendář Blu-ray filmů a buďte v obraze!

Zatímco výbušné audio se tentokrát podařilo opravdu hodně, s obrazem už jsem tak spokojený nebyl. Sony sice film prezentuje v solidním AVC encodu ze zdravého transferu, k dokonalosti mu ale něco chybí. Barevné podání je výborné a přirozené, kontrast vzhledem k podmínkám natáčení překvapivě vyvážený, film ale jako by postrádal obrazovou osobitost. Prostě tu chybí takový ten „wow efekt“, kterým podobně vyšperkované prezentace disponují.

Úhel pohledu je z technického hlediska opravdu skvěle zpracovaný (nespokojený jsem byl pouze s podáním černé v interiéru sanitky, což je podstatná část finále, podobnou vadou trpí i některé postprodukčně upravované scény a CG efekty) a stěží mu můžete něco vytknout, jeho špičkový obraz ale působí jen jako výborný materiál – ne jako divácky vděčný zážitek. Na věrném podání to ale nic nemění, stejně tak na úchvatném smyslu pro detail a neuvěřitelné ostrosti. Pokud máte chuť počítat póry na tváři Dennise Quaida, není problém – Úhel pohledu díky perfektnímu transferu vypadá okénko po okénku jako velkoformátová fotografie.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Úhel pohledu.

Bonusů je tu poměrně dost, uspokojí vás ale stěží. Kromě komentáře tvoří nejdůležitější část bonusové sekce tři dokumenty. První dva (An Inside Perspective a Plotting an Assassination – dohromady asi 45 minut) jsou jen samé tlachání o ničem (většinou představovačky postav a jejich motivů, případně prostředí) a věci, které dávno víme ze sledování filmu samotného, pořádnou dávku informací nabízí až ten třetí – Coordinating Chaos.

Má sice jen osm minut, stačí během nich ale popsat všechny klíčové kaskadérské kousky ve filmu a krátce popsat, jak se k nim přistupovalo. Oceníte ho jistě nejvíc, na disku je pak totiž už jen solidní dávka trailerů (většinou na disky, které u nás ještě nejsou) a podivný kraťas Surveillance Tapes. Má třicet vteřin a je to pohled na scénu přepadení prezidentského apartmá v podání režiséra místo herce. S předchozími bonusy má něco společného: je úplně o ničem.

Nezoufejte, Úhel pohledu zachraňují jeho BD-Live funkce. Pomocí přehrávače s 2.0 profilem se připojíte na webové rozhraní a kromě několika desítek dalších trailerů na Blu-ray filmy si tu můžete stáhnout ještě dva dokumentíky. Oba mají pod šest minut, zvládnou toho ale popsat opravdu hodně – jeden je o stavbě scény, druhý o speciálních efektech. Kdo by to byl řekl, že filmaři celé náměstí zrekonstruovali a postavili znovu, nebo že většina lidí je tu vlastně digitální. A naopak – ten digitálně vypadající výbuch ve finále je naprosto reálný.

Tyhle dvě „HD exclusive“ featuretky vás potěší víc, než celá bonusová sekce disku dohromady. V rámci BD-Live si navíc můžete vyplnit soňácký Blu-ray dotazník. Co ale na BD-Live nepotěší, je přístupová doba (minimálně pět minut) a doba stahování (25 minut na soubor). Přístup ke staženým materiálům je navíc podivně (ne)funkční, zapnutí souboru trvá dalších několik minut a ve složce „stažené“ ho v rámci BD-Live menu nenajdete… V tomto směru má Sony stále co vylepšovat.