TÝDEN S PANASONICEM: Špičkový 3D projektor Panasonic PT-AT6000E pro náročné (recenze)

vydáno 15. 4. 2013 | autor Lukáš Erben | sekce Recenze | téma 3D, Projektory, Z domova | 2 komentáře

Tagy: 3D, 3D projektory, Panasonic, Panasonic PT-AT6000E, projektor, PT-AT6000E, Týden s

Ospravedlnit před manželkou či přítelkyní koupi projektoru za necelých osmdesát tisíc není nic snadného a chce to skutečně pádné argumenty. Panasonic PT-AT6000E vám jich poskytne hned několik.

Ještě před pár lety byl projektor v podstatě jedinou cenově dostupnou cestou ke skutečně velké obrazovce. Dnes je ale situace jiná – skvělé plazmy Panasonic a jen o fous slabší LG s uhlopříčkami 60 či 65 palců koupíte v rozpětí 20–45 tisíc v závislosti na výbavě a podpoře 3D obrazu. Jenže i pětašedesátipalcová plazma má stále uhlopříčku ubohých 165 centimetrů, zatímco s projektorem si bez problému „šáhnete“ na 250–300. A třímetrový obraz sledovaný ze vzdálenosti tří až pěti metrů to už je OPRAVDOVÉ domácí kino.

Panasonic AT6000E

Problém je samozřejmě v tom, že ne každý má doma dostatek prostoru na plátno o šířce dva a půl metru – nacpat podobného macíka do běžného bytu sice lze, ale chce to hodně odvahy a odříkání. Projektorem pochopitelně investice nekončí – zapomenout nesmíte na kvalitní plátno (nejlépe v matné bílé, která je pro filmy ideální), AV receiver ideálně se dvěma HDMI výstupy a nějakou tu menší LCD televizi, pokud si chcete pustit něco i přes den, kdy pouštět projektor (vyjma skutečně speciálně zatemněných místností určených výhradně pro domácí kino) opravdu není nejlepší řešení. A pokud nemáte v obýváku kvalitní žaluzie a závěsy, přidejte si na nákupní seznam i ty.

Takže buď musíte být opravdový fanda do sledování sportovních přenosů či domácího kina jako jsme my (a mít velmi tolerantní manželku či přítelkyni), nebo musíte disponovat větší nemovitostí s dostatkem prostoru v obývacím pokoji nebo ještě lépe speciální vyhrazenou místností. Pokud tyto vstupní parametry splňujete, zamyslete se dobře, zda chcete číst dál, protože hrozí, že si PT-AT6000E budete muset objednat.

Jeden z jasných argumentů pro volbu projektoru je touha sledovat filmy ve 3D. Přestože současné televize nabízí často skvělé 3D – ať už se jedná o kvalitní aktivní zobrazení Panasonicu či Samsungu nebo méně unavující ale poněkud řádkové technologie pasivní, s nimiž se proslavilo LG, vždy platí že 3D na metr či metr a čtvrt velké obrazovce sledované ze tří či čtyř metrů jaksi není ono (to už nám přijde lepší 3D na moderních 23“ či 27“ monitorech pro hraní her). V případě projektoru je to ale jiná písnička.

Panasonic AT6000E

Panasonic PT-AT6000E pochopitelně podporu 3D hlásá do světa měrou vrchovatou. Rozhodli jsme se proto, že na zkoumání nastavení a možností je času dost a jako první si pustíme něco 3D hollywoodské produkce. Na test sice projektor dorazil se dvěma páry aktivních brýlí, nicméně vězte, že ve standardním balení nejsou (což by tedy za osmdesát papírů být mohly) a budete si je muset přiobjednat. V celkové částce to sice bude položka veskrze nepodstatná, ale zapomenout na ni by asi bylo nepříjemné. Bleskovou instalaci v projekční místnosti jsme provedli na pojízdný podstavec, nicméně i tak jsme s povděkem kvitovali možnost snadného posunu objektivu (lens shift) ve všech směrech, která výrazně usnadňuje přesné nastavení vůči projekční ploše. V případě dlouhodobého používání by se samozřejmě předpokládala instalace pod strop.

Skvělé barevné podání, špičkový kontrast napomáhající hlubší černé (pokud o něčem takovém na bílém plátně lze mluvit) a poměrně vysoký světelný výkon byly to první, čeho jsme si všimli. Deklarovaných 2400 lumen je ale pro 3D (společně s důkladným zatemněním) nutnost, protože aktivní 3D brýle sníží efektivní hodnotu jasu v podstatě na polovinu. Na druhou stranu díky neskutečné hodnotě kontrastu 500 000:1 nepředstavuje snížení jasu zásadní problém – taková i mnohem nižší čísla byla ještě nedávno výhradně doménou projektorů tři až pětkrát dražších. Výrobce navíc umožňuje nastavit úroveň jasu (respektive utlumení) u 3D brýlí ve třech krocích – rozhodně se tak nemusíte bát, že byste kvůli 3D přišli o živé barevné podání nebo jemné detaily obrazu. Nicméně nejjasnější nastavení znamená zvýšené riziko 3D „přeslechů“ mezi levým a pravý okem, které se obvykle projevují jako duchové objektů v pozadí či popředí obrazu. Přeslechy jsou druhým častým problémem jak u 3D televizorů tak u projektorů. V případě PT-AT6000E ale LCD zobrazovače podporují frekvenci 480 Hz, takže vyjma nejsvětlejšího nastavení brýlí se s problémy nesetkáte. Panasonic navíc přidal do projektoru řadu vychytávek pro konverzi z 2D, zlepšení plynulosti a přirozenosti 3D (převzatých z valné části z výbavy loňské modelové řady LCD a plazmových televizí). Celkově tak je 3D obraz velmi přirozený, s bohatými detaily i barevným podáním. Problémy s aktivními brýlemi mohou mít díky vysokým obnovovacím frekvencím a bohatým možnostem nastavení a ladění 3D v menu skutečně jen ti nejcitlivější diváci.

Panasonic AT6000E

I když nás původně zajímal především 3D obraz, to kde Panasonic PT-AT6000E skutečně exceluje je klasické 2D kino a prostá praktičnost – začněme tedy u ní. Velký rozsah optického zoomu (2×) znamená, že i v relativně malé místnosti můžete k projekci použít velké plátno, instalaci výrazně usnadňuje zmíněný posun čočky. Ostření i zoom jsou motorizovány a pro perfektní zaostření jsou k dispozici speciální ostřící rastry. Přenos signálu 3D do brýlí probíhá v infračerveném spektru (odrazem o plátno). Možnosti nastavení a ladění v menu jsou obrovské, výborné jsou i přednastavené profily – ať už preferujete, podobně jako my, neutrálnější filmové podání barev nebo přepálené barvičky LED a především OLED displejů – i ty dokáže projektor skvěle vykouzlit. Praktická je i funkce paměti čočky, díky níž můžete mít přednastaveny různé profily a nastavení pro odlišné formáty obrazu (16:9, 2.35:1 apod.).

2D obraz je díky kombinaci výkonu a kontrastu prostě dech beroucí. Projektor zvládne skvěle vykreslit jak velmi temný obraz s množstvím detailů, tak i jasné scény, nebo jejich přechod v rámci jednoho obrazu, Panasonic zde předvádí, čeho lze dosáhnout se špičkově vyladěnou LCD technologií. Je pravda, že vysokého kontrastu dosahuje projektor díky speciální cloně, ta je ale velmi rychlá, tichá a svou práci odvádí velmi dobře (žádné viditelné kolísání jasu). Samozřejmě že vnímání detailů je dáno i rozměry obrazu – ale to bychom se vraceli zpátky k tomu, co jsme napsali na začátku.

Panasonic AT6000E

Výbava vstupy odpovídá kategorii, do níž tento špičkový model Panasonic pro domácí použití patří. Trojice HDMI vstupů, VGA D-Sub, komponentní, kompozitní a S-Video přestavují kompletní myslitelnou škálu. Pro snadnou integraci do chytrých domů nechybí RS-232 a například pro automatické stažení projekčního plátna či zatažení elektrických žaluzií jsou přítomny dva trigger porty. Dálkové ovládání je relativně kompaktní a díky menšímu počtu tlačítek velmi přehledné, nechybí u něj ani podsvícení – nicméně jeho funkce bude většina uživatelů stejně mapovat či programovat na systémový či speciální ovladač. V ECO režimu je projektor prakticky neslyšitelný, při plném světelném výkonu (například 3D projekce) jej zaznamenáte, stále je ale velmi tichý.

Panasonic PT-AT6000E patří k tomu nejlepšímu, co si skutečný milovník filmů nebo zbohatlík může přát. Máte-li k dispozici vhodný prostor a finance, neváhejte – ve 2D představuje naprostou domácí špičku a ve 3D vás též nezklame. Varovali jsme Vás :).

Základní údaje

Technologie: 3LCD
Nativní rozlišení: 1920 × 1080