Trilogie Spider-Man (recenze Blu-ray)

vydáno 29. 12. 2008 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Bonton, Bontonfilm, Dolby TrueHD, film, MPEG-4 AVC, Sony Pictures, Spider-Man, Spider-Man 2, Spider-Man 3, Spider-Man: The High Definition Trilogy, Trilogie Spider-Man

Trilogie Spider-Man (Spider-Man: The High Definition Trilogy, 2007)

Je až s podivem, jak dlouhá a trnitá byla cesta dalšího ze superhrdinů od stránek komiksů k filmovému plátnu. Není ovšem pochyb, že výsledek předčil očekávání diváků i tvůrců – Spider-Man se totiž v tomto tisíciletí prohnal kinosály už třikrát.

S kreslenými dobrodružstvími studenta a fotografa Patera Parkera se mohli čtenáři setkávat už od roku 1962, kdy se jeho pavoučí superego poprvé objevilo v samostatné řadě The Amazing Spider-Man vydavatelství Marvel Comics. Do roku 2002 na motivy těchto příběhů vzniklo několik animovaných televizních seriálů, práva pro celovečerní zpracování byla zakoupena už v roce 1985 a prošla několika produkčními společnostmi (v jednu chvíli už bylo téměř jisté, že se režie ujme sám James Cameron!), přesto se na prvním filmu dosavadní trilogie začalo skutečně pracovat až v roce 2000. Tehdy do celé věci vstoupilo studio Sony Pictures a jako režisér byl zvolen Sam Raimi, velký fanoušek původního komiksu.

Ačkoliv všechny tři filmy vznikaly postupně v průběhu několika let, není velkou chybou přistupovat k nim jako k celku a tak je také hodnotit. Ostatně samotný děj se často retrospektivně odvolává na předchozí „díly“ a hlavní příběhová linie nepřetržitě prostupuje celou trilogií.

Jedná se v první řadě o klasické superhrdinské téma – outsider získá výjimečné schopnosti a rozhodne se je používat k ochraně „svého“ města před zločinci. Každý z filmů má přitom svého hlavního padoucha, jehož eliminace je hlavním cílem. Samozřejmě nechybí ani rodinné problémy pavoučího hrdiny, vleklá milostná zápletka, rozpor mezi normálním životem a hrdinským údělem… Klasika, dalo by se říct.

Totéž vesměs platí pro všechny superhrdinské komiksové adaptace, Supermanem počínaje a Batmanem konče. Všem je ale vlastní osobitý vizuální styl, výprava a atmosféra, schopná vtáhnout diváka do jiného světa. V případě Spider-Mana to tak úplně neplatí ani nefunguje – Spidey nemá temnou minulost, jeho schopnosti jsou až na občasné zhoupnutí na pavučině nebo vystřelení lepkavé sítě celkem „normální“, domovským městem je současný New York a padouši jsou spíš k politování, ať už se snaží sebevíc.

Spider-Man (2002) Spider-Man (2002) Spider-Man (2002) Spider-Man (2002)

Jsou tedy tím lákadlem, díky kterým je celá trilogie divácky úspěšná, herecké výkony? Ani to není tak docela pravda. Tobey Maguire v hlavní roli se sice popral s přerodem své postavy z naivního studentíka v odhodlaného hrdinu a později i „černého“ Spider-Mana velmi uspokojivým způsobem, to se ale nedá říct o všech ostatních postavách.

Kirsten Dunst je v roli zrzavé Mary Jane Watson film od filmu více nevýrazná, James Franco jako Harry Osborn je téměř k nekoukání a jediným padouchem, který dokáže vzbudit jakž takž nějaký dojem, je obtloustle sympatický Alfred Molina jako Dr. Octopus. Překvapením je nepřesvědčivý Willem Dafoe jako Norman Osborn alias Green Goblin, který v civilní i maskované podobě působí jaksi nepřirozeně.

Tohle všechno jsou sice neoddiskutovatelné fakty, které je nutné zmínit, v žádném případě to ale neznamená, že by jakýkoliv film celé trilogie Spider-Man snad byl špatný – jedná se o ideální zábavnou podívanou na libovolný večer. Možná právě proto, že příběhům chybí vyloženě temné okamžiky, dialogy svižně odsýpají, případného filosofování o smyslu hrdinského života nikdy není příliš, většina postav je skutečně sympatická a akční scény, ačkoliv jsou málokdy dechberoucí, příjemně vyplňují jinak celkem jednoduchý a přímočarý scénář.

Ačkoliv žádný z filmů trilogie Spider-Man nepatří v Blu-ray verzi k absolutní obrazové nebo zvukové špičce, jedná se o velmi kvalitně připravené tituly. Všem je vlastní čistý MPEG-4 AVC přepis s minimem artefaktů, dobrým kontrastem v tmavých scénách a téměř neznatelným filmovým zrnem. Ano, celkový dojem díky tomu všemu občas působí poněkud sterilně a ostrost trikových sekvencí je někdy až přehnaná, ale vlastně to nijak výrazně nevadí. Vyloženě rušivě působí snad jen některé průlety městem, navozující dojem moderní videohry.

Spider-Man 2 (2004) Spider-Man 2 (2004) Spider-Man 2 (2004) Spider-Man 2 (2004)

Triky samotné tvoří značnou část celkového dojmu z filmů, ačkoliv na nich trilogie přímo nestojí. Na první pohled je ale vidět, jak se postupem času zlepšovaly možnosti použitých technologií – například Sandman, prohánějící se ve třetím filmu ulicemi New Yorku ve formě písečné bouře a transformující se do obří zuřící postavy, je skutečně velkolepý.

Všechny filmy jsou vybaveny českým dabingem (Dolby Digital 5.1), ten ale originální anglické Dolby TrueHD 5.1 stopě nesahá doslova ani po kotníky a jeho poslechu se nelze než vyvarovat. Odměnou za nutnost čtení titulků bude výtečně dynamický a prostorově vyvážený zvuk, který v akčních scénách plně využije audiopotenciálu domácího kina. Samotný hudební doprovod Dannyho Elfmana přitom zůstává vždy trochu v pozadí, ale motivy jednotlivých postav, prostupující celou trilogií, se v pravou chvíli dovedou ozvat a navodit povědomou atmosféru.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Trilogie Spider-Man.

Pokud chceme hovořit o bonusových materiálech, budeme mít vlastně na mysli jen poslední díl celé trilogie – ten jediný je ve formě dvoudiskového vydání dostupný i samostatně. První a druhý film lze získat jen v rámci kompletní trilogie Spider-Man, oba jsou přitom absolutně bez bonusů – pouze Spider-Man 2 je na disku k dispozici i v prodloužené verzi (takzvaný Spider-Man 2.1), obohacující děj o osm minut většinou nepodstatných, jinak ale velice zábavných scén.

Spider-Man 3 (2007) Spider-Man 3 (2007) Spider-Man 3 (2007) Spider-Man 3 (2007)

Spider-Man 3 tento nedostatek ve výbavě vrchovatou měrou vynahrazuje. Na prvním disku jsou spolu s filmem dva audiokomentáře, fotogalerie, nepovedené záběry a hudební klip Signal Fire skupiny Snow Patrol, celý druhý disk je pak věnován dokumentům, které jsou kompletně v HD. Na ploše více než dvou hodin se dozvíme vše o vzniku třetího filmu, trikových postupech pro jednotlivé postavy, práci se zvukem, střihu a postprodukci.

Tuto skutečně vyčerpávající exkurzi do úžasného filmového světa doplňuje ještě sada trailerů a televizních upoutávek. Jediným problémem jinak skvělého bonusového disku je nepochopitelná absence českých titulků.

Blu-ray kolekci Trilogie Spider-Man k recenzi poskytl DVDobchod.cz – Blu-ray a DVD filmy pro celou rodinu. Děkujeme.