Tři bratři (recenze Blu-ray)

vydáno 19. 1. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, film, recenze, Tři bratři

Tři bratři (2014) (Blu-ray)

Tvůrčí duo Svěrákových dlouhou dobu platilo za záruku kvality. Obecná škola, Tmavomodrý svět a Kolja patří k tomu nejambicióznějšímu a nejkvalitnějšímu, co česká kinematografie za posledních 20 let vyprodukovala. A i Akumulátor 1 či Jízda patří bez diskuze do jiné ligy než tvorba Zdeňka Trošky či Dušana Kleina. Bohužel, nyní je této záruky zdá se konec, neboť Tři bratři jsou filmem, jenž je na úplně opačné straně kvalitativního spektra.

Vlastně ani nevím, kde začít. V případě Třech bratrů je totiž špatně snad úplně vše. Povrchním a nepříliš funkčním scénářem počínaje, zmatenými a necharismatickými herci pokračuje a sterilní režií bez výraznějších nápadů konče. Inu, začněme od začátku.

Nechci tvrdit, že na to Zdeněk Svěrák již nemá. Ostatně stačí se podívat na jeho aktuálně vydávanou povídkovou tvorbu a je zjevné, že vrchní „cimrmaňák“ má řemeslo stále pevně v ruce. Jenže příběh sestrojený na základě stařičkých svěrákovsko-uhlířovských minioperetek jednoduše nefunguje. Ani jeden ze tří hrdinů nemá adekvátní prostor, abyste se o něj jako diváci začali zajímat. Jejich „špatné“ vlastnosti rozhodně nejsou tak špatné, takže si dle Svěráků nezaslouží ani příliš dlouhé řešení, kvůli čemuž se všechny zápletky vyřeší de facto pasivním chováním během pěti minut. A provázání s klasickými pohádkami o Karkulce, Dvanácti měsíčkách a Šípkové Růžence je natolik vágní, že se jedná spíše o silou vůle seskládané povídky, než jednotný a emocionálně rezonující příběh.

A bohužel, ani natočení nejsou Tři bratři nijak světoborně. Jistě, Jan Svěrák a jeho dvorní kameraman Vladimír Smutný excelují v samotném záběrování, jež se nemusí stydět ani před západní konkurencí výrazně dražších pohádek a fantasy. Nicméně napětí jako by se mezi střihem doslova vypařilo a stejně tak i jakýkoli vývoj postav, které se od začátku do konce nezmění. Ono ovšem ani není jak, neboť Svěrákův film ignoruje nejzákladnější pohádková pravidla a své hrdiny dokonce vůbec nevystavuje zlu, jež by bylo nutné překonat. Veškeré překážky jsou spíš ekvivalentem klacku hozeného pod nohy, výraznější výzva ale chybí. A tak trojice sourozenců musí dojít z bodu A do bodu B (někdy opakovaně) a zde na ně bez větší námahy čeká odměna C. Konec, zvonec.

Tři bratři (2014) Tři bratři (2014) Tři bratři (2014) Tři bratři (2014)

Nuzné zápletky a občas i nepříliš dobře podchycené kruciální části filmu (otřesné, téměř až parodicky špatné scény s animatronickým vlkem v příběhu o Karkulce) jako by měly vyrovnávat nekonečné uhlířovské zpívánky. Ty jsou však až šokujícím způsobem nenápadité. Jejich rýmy v rámci děje častokrát nedávají smysl a doslova ubíjející je snaha o zpívanou verzi každého dialogu, které jsou kvůli tomu klopotné a při rétorice herců podobné tomu nejhoršímu z ranku raného Leoše Mareše.

Ano, až tak špatní Tři bratři dokáží být. A to raději nechci řešit podivné pointy, jako když si Piškulův patnáctiletý myslivec dělá zálusk na osmiletou Karkulku („Červená Karkulko, proč ti tak říkají. Já na tebe celé dny myslívám potají“). Anebo nesoudržnost prezentovaného fikčního světa (schopnost zvířat mluvit jen v příběhu o Karkulce). Tři bratři jsou zkrátka prvotřídní galimatyáš. Což mrzí dvojnásob, že je pod nimi podepsaná právě tvůrčí dvojice, od níž jsme byli zvyklí na trochu jiné kvalitativní výsledky. Nominacím na Českého lva nerozumím. I když on je to vlastně stále jen televizí snímaný kamarádčoft, ne?

Hollywoodské konkurenci se sice Blu-ray Tří bratrů nevyrovná, neboť v řadě scén je patrný šum, kolísavá ostrost a nestabilní úroveň detailů prezentovaného materiálu. V základních atributech jako je barevné podání, kvalita černé a kresba si však Blu-ray odvádí svoje bez větších problémů. Ano, obraz je jemnější a prostorovost není nikterak výrazná. To jsou však slabiny, které vychází z již natočeného materiálu, který z hloubkou prostoru příliš nepracuje.

DNR nebo Edge Enhancement jsou každopádně k nevidění. A potěší i fakt, že disk nevykazuje u českých titulů tak časté známky komprese. Ani zvukově přitom disk neselhává, když nabízí vyváženou dvojici českých stop v DTS-HD Master Audio. 5.1 mix logicky pracuje více s prostorovostí a využíváním jednotlivých kanálů. Stereo mix je pak více frontální. Díky separátnímu mixování však ani zde nedochází k informačnímu slévání a jak písně, tak dialogy dostávají adekvátní prostor k zazáření.

Po technické stránce tedy Tři bratři rozhodně nezklamou. Naopak se řadí mezi to nejlepší, co zdejší trh dokáže nabídnout. V případě limitovaného Media Booku pak i v exkluzivním a nečekaně vydařeném balení.

U českých filmů jsme si zvykli, že nebývají na bonusy nikterak výživné. I proto Tři bratři příjemně překvapují. Ne že bychom se dočkali dvouhodinového filmu o filmu, jenž by detailně pokrýval kompletní natáčení. Pětice krátkých filmů o filmu a další doprovodné klipy však rozhodně nikoho neurazí.

Začněme tím zásadnějším. Největším tahákem je již zmíněná pětice filmů o filmu. Ty sice nejsou uspořádané postupně, přehrávání na přeskáčku však ničemu nevadí. Oficiální film o filmu jste již mohli vidět v televizi a v patnácti minutách se všeobecně zabývá vznikem filmu. Především tedy atmosférou na place, písničkami a pohádkovým žánrem (Jan Svěrák o něm mám mimochodem dost vágní představu). Nic originálního, ale stačí. Zbylé čtyři „featuretty“ se zaměřují na čtyři důležité dílky filmové skládačky. Na ústřední trojici hrdinů a animatronického vlka.

První tři materiály jsou většinou jen směskou rozhovorů s herci a pohledů do zákulisí, u vlka pobaví především přiznání inspirace ze Scottova Vetřelce, neboť vlkova loutka na přímé záběrování příliš nefunguje.

Dohromady dostanete přibližně půlhodinu filmových materiálů, po nichž si můžete dopřát ještě trailer, fotogalerii, videoklip k filmu, anebo ukázku německé verze, která se několik dní natáčela paralelně s českou variantou a nakonec skončila v propadlišti dějin.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Tři bratři poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.