Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

vydáno 21. 4. 2008 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Extra HD | téma Z domova | 14 komentářů

Tagy: Blu-ray, DVD, film, Gympl, Sony, televizor, videokamera

Gympl (2007)

Od 21. dubna 2008 je na českém trhu k dostání první český film na nosiči Blu-ray (BD). Je příznačné, že oním filmem je právě Gympl Tomáše Vorla, režiséra, kterého můžeme s trochou nadsázky označit za „vizionáře“. Jeho filmy vždy určitým způsobem – ať už tématem, nebo zpracováním – vybočovaly z řady. Přesto vždy dokázaly přitáhnout velký počet diváků a nejinak tomu je i u filmu Gympl, který je divácky nejúspěšnějším filmem druhé poloviny loňského roku.

Tomáš Vorel u příležitosti křtu prvního českého Blu-ray disku odpověděl na několik otázek.

Proč jste se rozhodl být průkopníkem a vydat první český film na disku Blu-ray?

Tomáš Vorel: Prostě to tak časově vyšlo. A další předností bylo, že máme Gympl v digitální kvalitě už natočený, takže se nemusí draze scanovat z negativu, což čeká ostatní české filmy, které nejsou digitálně natočené. Ale netajím se tím, že diváci by měli vidět Gympl v té nejvyšší možné kvalitě, což je promítání v kvalitním kině! Kdo tohle nechápe, tak si pouští film na DVD, nebo internetu, nebo v televizi, nebo v mobilu. Ale to jsou všechno technicky nekvalitní média, která Gympl zcela devastují – jak obrazově, tak zvukově. Blu-ray vítám proto, že je to o řád kvalitnější médium. Ale k projekci v kině to má samozřejmě ještě daleko.

Setkali jste se při realizaci s nějakými komplikacemi?

Tomáš Vorel: Protože jsme byli první, tak samozřejmě problémy byly. Zejména ten, že prodejci Blu-ray přehrávačů a televizí, které podporují HD kvalitu, dávají divákům svobodu, v jakém režimu si chtějí disk přehrát. Režim, který se nazývá „Cinema“ nebo „Kino“ je pro nás, pro filmové tvůrce, v pořádku. Tak přesně jsme chtěli, aby obraz vypadal. Ale jiné režimy, jako „Standard“ či „Živě“, jsou pro nás nepřijatelné, protože obraz agresivně zkontrastňují, počítačově preparují, nepříjemně přebarvují, zkrátka zcela devastují. Tady je divákova svoboda zhoubná. Takže jsme ihned měli konflikt s naším partnerem Sony, který Blu-ray disk vymyslel a podporuje i náš první český film na BD. Chtěli jsme po Sony, aby do našeho disku zakódoval, že se po vložení do přehrávače zvolí automaticky režim „Cinema“ a divák nebude mít možnost jiné volby, tedy že uvidí film přesně tak, jak jsme zamýšleli. Ale Sony tento náš nápad neakceptovali, respektive to technicky zatím není možné zrealizovat.

Co byste z hlediska přípravy podkladů doporučil dalším producentům, kteří budou chtít svůj film uvést na BD?

Tomáš Vorel: Za prvé bych producentům doporučil, aby točili od začátku digitálně. Dnes už jsou k dispozici digitální kamery, které se vyrovnají negativu 35 mm, nebo ho dokonce překonají! Za druhé, aby prosadili tu naši nezrealizovanou myšlenku, a sice aby diváci neměli možnost volby přehrávacích režimů. V kinech to také nemají! V galeriích to také nemají! Tak co? Pusťte si na velké obrazovce Blu-ray s filmem Gympl, přepínejte mezi režimy a zjistíte, o čem mluvím.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Anonym (bez ověření), 22. Duben 2008 - 9:20

Obrázek uživatele Anonym

Ještě že existují lidé kteří mají trochu rozumu a požadavek na nemožnost měnění režimů neprošel…Snad jako uživatel mám možnost si zvolit, jak se pro mne obraz nejlepší, každý má trochu jiný názor na vyvážení kontrastu, jasu atd.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil d.f.h, 22. Duben 2008 - 9:35

Obrázek uživatele d.f.h

No samozřejmě. A navíc prostě není technicky možné, aby přehrávač televizi něco přikazoval jen na základě vloženého disku. Naštěstí!

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil lzw (bez ověření), 22. Duben 2008 - 10:01

Obrázek uživatele lzw

Chtěl bych vidět digitální kameru která se rozlišením vyrovná kinofilmu. Tomáš Vorel je možná dobrý režisér, ale tvrzením že existují kamery které dosahují či dokonce překonávají kvalitu 35mm filmu dokázal že možná umí řídit herce a skládat obrázky ale rozhodně se nevyzná v technice filmového záznamu.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil d.f.h, 22. Duben 2008 - 10:24

Obrázek uživatele d.f.h

No, ony už existují opravdu hodně zajímavé kamerky, viz http://mediatory.blogspot.com/…-is-red.html – ale je samozřejmě jasné, že každé srovnání digitálního a analogového záznamu vždycky vyvolá bouřlivou diskusi…

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Kaacz (bez ověření), 4. Srpen 2010 - 19:25

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil hob (bez ověření), 31. Červenec 2010 - 10:59

Obrázek uživatele hob

Ať si Vorel vytiskne samolepku „Doporučený obrazový režim od tvůrců filmu: Kino/Cinema“ a zbytek nechá na uživatelých. Kdyby mi BD disk přenastavoval televizi, tak by okmažitě letěl z okna.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil d.f.h, 31. Červenec 2010 - 11:39

Obrázek uživatele d.f.h

To naštěstí není technicky možné, takže můžeme být v klidu :-)

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 1. Srpen 2010 - 18:12

Obrázek uživatele Pedro_CZ

„Ale k projekci v kině to má samozřejmě ještě daleko“

Diky za to, ze moje domaci audio-video sestava ma do projekce v kine daleko. Nemusim poslouchat zvuk na urovni mp3 a civet na blikajici neostrej nekontrastni obraz.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil d.f.h, 1. Srpen 2010 - 19:41

Obrázek uživatele d.f.h

Stoprocentně souhlasím. Nedávno jsem byl zase po letech v kině, na Predators, a nestačil jsem se divit – v tom nejhorším slova smyslu. Sál číslo 12, Palace Cinemas Praha Anděl. Za ty prachy fakt jako už ne…

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Anonym (bez ověření), 3. Srpen 2010 - 15:10

Obrázek uživatele Anonym

Dobrej režisér to není, protože dodnes nepochopil, že základní pravidlo při natáčení filmu je, že se herci nesmí dívat do objektivu…

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Kaacz (bez ověření), 4. Srpen 2010 - 19:21

Obrázek uživatele Kaacz

Přesně tak, viděl jsem ve fullHD toho jeho Milionáře točeného těmi báječnými kamerami .. no fujtajbl. Nehledě na to, že báječné kamery nezachrání úplně debilní obsah.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Tomix (bez ověření), 5. Srpen 2010 - 13:52

Obrázek uživatele Tomix

Jak jsem ten rozhovor po letech cetl, mel bych pro pana Vorla nekolik vylepseni. Jsem si jist ze jako tvurci filmu meli take predstavu o optimalni urovni hlasitosti zvukove stopy aby mel divak ten pravy zazitek z jeho filmu. Nebylo by tedy take dobre aby Sony v zakoupenych BD rovnou divakovi nastavila na domacim kine hlasitost, kterou by pak nemel moznost zmenit? (Predpokladam ze by se jednalo o stejnou uroven s jakou se to promita v kine) Myslim ze u sousedu by se mohla tato featura stat velmi oblibenou :)). Obvzlaste pokud by byla napriklad jeste kombinovana s potlacenim moznosti film zastavit.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil Ondřej Peterka (bez ověření), 5. Srpen 2010 - 17:16

Obrázek uživatele Ondřej Peterka

No ono pokud by chtěli tvůrci opravdu docílit reálného zážitku „jako v kině“, bylo by ještě potřeba do surround reproduktorů přimíchat chroupání popcornu, občas v černých pruzích okolo 2,35:1 letterboxu rozsvítit displej telefonu se vznikající SMSkou, celkově trochu rozostřit obraz a závěrečné titulky zakrývat siluetami hlav vstávajících diváků. Zároveň by s BD diskem dostal zákazník i obálku, do které by vložil 150–200 korun za diváka a následně rituálně spálil.

Re: Tomáš Vorel: Zakažte obrazové režimy! (rozhovor)

Vložil d.f.h, 5. Srpen 2010 - 20:40

Obrázek uživatele d.f.h

Tak tohle je naprosto přesné! :-D