Thor (Blu-ray recenze)

vydáno 19. 10. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 5 komentářů

Tagy: Blu-ray, recenze, Thor

Thor (2011) (Blu-ray)

Filmový Thor byl od začátku riskantní krok do neznáma. Jedna věc je totiž navléct na Roberta Downey Jr. plechový kostým a nechat ho v něm hláškovat uprostřed mejdanů. Druhá pak přehodit výhybku a nasměrovat marvelovské filmy směrem ke kombinaci realismu a vesmírné fantasy. Vždyť i Neuvěřitelný Hulk, jenž se od Iron Mana vlastně tolik nelišil, ukázal, že publikum neslyší na všechno a jakmile film působí až příliš… ehm… neuvěřitelně, nemusí najít adekvátní diváckou odezvu.

Naštěstí se však k Thorovu kladivu dostal Kenneth Branagh a ukázal, že se s ním umí ohánět přinejmenším stejně dobře jako titulní hrdina, když dovalil do kin vyvážený a zábavný blockbuster, který hladce propojuje severskou mytologii se světem 21. století.

A nenechte se vysmát. Odvést takovou práci dá docela zabrat. Zvlášť když máte po ruce jen podivně oblečené postavy, které považují za módní nosit přilby s kravskými rohy a prát se dnem i nocí s namodro natřenými komparzisty, jimž ke všemu rudě svítí oči.

Thor (2011) Thor (2011) Thor (2011) Thor (2011)

Jenže Branagh a jeho scenáristé jsou docela hlavičky, a tak si veškeré seznamování s Asgardem a dalšími světy, jež na nás hodlá Marvel v budoucnu vyvrhnout, odbude hned na začátku, dokud máte plnou pusu popcornu a hlavu bez předsudků. Díky tomu slupnete prolog, v němž se seznámíte se základní mytologií, jako malinu a okamžitě se naladíte na správnou vlnu. A pak už to jde ráz na ráz.

Hlavní hrdina je arogantní hajzlík, jenž potřebuje dostat za uši. Jeho bratr všivák, který se umí dobře přetvařovat. A otci táhne na pár set let, takže když dojde na porušování božích příkazů, většinou se situace řeší dosti extrémně. Thor tak kvůli vlastní nerozvážnosti a pobíjení ledových obrů bez Odinova svolení končí ve vyhnanství na Zemi, kde shodou náhod narazí na tým astrofyziků, jemuž velí čerstvě oscarová Natalie Portman. Ona hledá odpovědi, on zase kladivo a ztracené schopnosti. A zatímco se ti dva pomalu sbližují, na Asgardu se chystá nenápadný převrat.

Jak to celé dopadne víte asi všichni, podstatné však je, že Branagh to ví taky. Tudíž se další klasický superhrdinský „origin“ sice žene po žánrově vyšlapaných cestičkách, ale jelikož se odehrává v atypických lokacích (kontrast amerického zapadákova a velkolepé vesmírné říše), nebere se moc vážně a má sympatické postavy, vlastní dostatek paliva, aby se dokodrcal k závěrečným titulkům bez vynechávání motoru.

Branagh se přitom cítí nejjistěji v komorních situacích, v nichž se na trikové ohňostroje a akční řádění moc nehraje. Dva herci, hrst dialogů a z plátna proudí nejen lány motivací, ale i nepřeberné množství emocí. Stačí se podívat na scénu Thorova zapovězení, kde ze sebe i Anthony Hopkins, poslední léta zvyklý hrát na neutrál a sbírat šťavnaté šeky, tahá herecký výkon, z něhož vás dokáže zamrazit. Ostatně destilování kvalitních výkonů má Branagh dlouhodobě v malíku a v Thorovi nachází oporu nejen ve staré gardě (vedle Hopkinse i výborný Skarsgĺrd), ale i v mladší generaci.

Natalie Portman si sice ještě vystačí s pouhým cukrblikováním a roztomilým kukučem, avšak Chris Hemsworth zjevně tráví stejný čas v posilovně i na hodinách herectví a Branaghův objev Tom Hiddleston nepotřebuje nutně tuny dialogů, aby vyjádřil, co jeho postava cítí a o co jí vlastně jde. Právě dynamika vztahu mezi božskými sourozenci hraje ve filmu ústřední roli a díky oběma hereckým představitelům jí absolutně nic neschází. Když se ti dva sejdou v jedné místnosti, věříte jim vzájemný respekt, bratrský vztah a v závěru i touhu rozbít si navzájem ciferník.

I proto trochu zamrzí, že stejně jako je Branagh suverénní v komorních momentech, postrádá jistotu ve chvílích, kdy se po něm žádá akční smršť a digitálně náročnější rejdění. Finále ještě funguje, protože je i přes klíčovaná pozadí v podstatě konverzačně laděným vyřizováním účtů. Zrovnatak souboj s robotickým Ničitelem je v podstatě „oukej“, když v něm dojde alespoň na pořádnou destrukci. Ale bitvy v prologu a Jotunheimu jsou kvůli kameře, snímající zásadně v polodetailech, a tmavému obrazu častěji nečitelnými shluky hýbajících postav, nežli přehlednými akčními sekvencemi, z nichž si fanoušci cákají do trenek. Výsledku to naštěstí nijak zvlášť neubližuje, neboť je procento akce v celém filmu mizivé. Nicméně příště by to možná chtělo najmout lepší osvětlovače a rovnou vynechat záběry, v nichž obří zrůda pronásleduje hrdiny běžící přímo proti kameře.

U toho už Branagh sice bude pouze z pozice producenta (na režijní sesli druhého dílu usedne Patty Jenkins, v jejímž resumé se skví oscarová Zrůda), ale jsem si jistý, že své nástupkyni bude sem tam mluvit i do řemesla. Nebo v to aspoň doufám, protože nebýt jeho, mohl být Thor jen namistrovaně povrchním komiksovým opusem, jenž častěji padá na bradu, než aby nějakou skutečně rozbil. A myslím, že v tomhle směru nám jeden Green Lantern bohatě stačil.

Iron Man i Neuvěřitelný Hulk měli na Blu-ray parádní přepisy a Thor pokračuje v zajeté tradici, když představuje transfer, jenž se až na pár drobných zaváhání může bezpečně řadit mezi špičku.

Jaké to jsou? Největší průšvih tkví v nízkém jasu při úvodu v Jotunheimu, kvůli němuž se obraz topí takřka neustále v tmavě modré a černé. Už v kině byl mnohdy problém rozeznat kdo co právě dělá a kdo koho praštil a na Blu-ray není situace o moc lepší.

Zdá se sice, že Branagh a spol. jas trochu upravili, a tak je při rubanici mezi Thorem a ledovými obry alespoň něco vidět, ale jako celek je celá sekvence stále trochu neduživá a divácky v podstatě dost neatraktivní.

TIP: Desítky FullHD screenshotů v PNG najdete v našem Blu-ray profilu, kde jsou také kompletní technické informace o videu a zvuku, film u nás vychází i ve 3D verzi

Těžko však svalovat vinu na přepis, který se zdrojovým materiálem pere poměrně se ctí. Detailní kresba je sice trochu slabší a obraz jemnější, avšak černá je sytá, stínokresba přijatelná, postavy v nekonečné tmě naštěstí netonou a negativně působící šum absentuje pro jistotu úplně.

Výrazné zlepšení představuje zbytek filmu, jemuž lze až na zlatý nádech tělovek v asgardských scénách těžko něco výrazněji vytknout.

Obraz je ostrý, kontrastní, obsahuje širokou škálu detailů a jemnou vrstvu filmového zrna, a ani s tridimensionalitou není nikterak na štíru. Obzvlášť Asgardu a souboji s Ničitelem dělá přepis obrovskou reklamu, když dokáže vzbudit chuť vytípnout si každý záběr a nechat si ho zarámovat. Zkrátka slušně odvedená práce, jíž však k dokonalosti něco málo chybí.

Na druhou stranu zvukově je Thor famózní, a to jak v dialogových scénách, které se mohou pochlubit vyváženou hlasitostí dialogů a jemnější pasáží Doyleova soundtracku, tak akčních pasážích, v níž je zvuk o poznání burácivější a dokonale tak vytváří dojem velkoleposti.

Subwoofer pracuje takřka permanentně, rozložení mezi kanály dává vyniknout i jemným zvukovým detailům, a jakmile kolem sebe Thor začne máchat kladivem, vrhat ho po nepřátelích, anebo se začnou vzduchem prohánět kusy ledu a ohnivé paprsky, budete mít pocit, že jste v sedmém nebi. Prostorovost totiž pracuje skvěle.

Thor nám dělá radost i v případě bonusů, které po vzoru předchozích „marvelovek“ dorazily na tuzemský Blu-ray v kompletním počtu. Vychutnat si díky tomu můžete širokou škálu materiálů, jež vás důsledně provedou vznikem téhle Shakespearem šmrnclé komiksárky pěkně krůček po krůčku. A že je co poslouchat.

Už audiokomentář, v němž se za mikrofon posadil výhradně Ken Branagh (prý mu tak mámě říkat, takže to dodržujeme), vládne stejnou silou jako ústřední hrdina. Režisér totiž srší nejen úžasným humorem a nadhledem, ale i informacemi, jež vám ochotně naservíruje na stříbrném podnose. Dozvíte se mnohé o asgardské architektuře, hledání správného Mjolniru, natáčení komplikovaných trikových sekvencí, jemných nuancích v hereckých výkonech a samozřejmě i obrovského blahořečení všech na place. Obzvlášť sympaťáku Hemsworthovi a jeho filmovému taťkovi přistane na hlavě možná až nezdravě velké množství chvály. Některé informace se přitom kryjí se zbytkem bonusů, ale jsem si jistý, že to zábavnému Branaghovi určitě odpustíte.

Zvlášť když je sedmero produkčních dokumentů opravdu výživné. Ty jsou sice s výjimkou úvodního From Asgard to Earth (má okolo 20 minut), v němž se podrobně probere design asgardských a pozemských lokací včetně kostýmů, poměrně krátké, avšak i během 4 minut (průměrná délka materiálů) se jim úspěšně daří předat takřka všechno, co byste se mohli chtít o určitém aspektu filmu dozvědět.

Our Fearless Leader se herci rozhovoří na téma Branaghova režijního vedení a jeho schopnosti dostat herce k výkonu, který potřebuje. V Assembling the Troupe se dostává pod mikroskop hlavní herecká sestava, u níž Branagh uvádí důvody angažování. A Hammer Time se „překvapivě“ ohání designem mocného Thorova kladiva, podobnostmi s komiksem a důležitostí trefit velikost a tvar této ultimátní zbraně do posledního milimetru.

V dokumentu nazvaném Creating Laufey se pak dostanete pod kůži obávaným ledovým obrům, když se kromě výroby make-upu podíváte mimo jiné i na představitele jotunheimského krále, jehož Branagh – podobně jako představitele Lokiho – přetáhl rovnou z divadelních prken. V dvouminutovce Music of the Gods omrknete práce na soundtracku. A poslední kus dokumentární skládačky vám (jak ostatně naznačuje název A Conversation) nabídne krátký rozhovor komiksového guru Stana Lee s autorem dnešních superhrdinských historek Michaelem J. Straczynskim a koproducentem Craigem Kylem, z nějž nakonec vypadne hned několik podobností mezi Thorem na papíře a jeho alternativou na filmovém plátně. Celkově se jedná o hodně dobrou bonusovou zábavu, která vám zabere příjemnou hodinku.

A kdo nebude mít dost (nebude!), může se podívat na Marvel One-Shot: The Consultant, jenž důmyslně doplňuje dějové mezery mezi druhým Iron Manem a Neuvěřitelným Hulkem, a následně se s chutí zakousnout do krátkého sestřihu (Road to Avengers) z dosavadních filmů od Marvelu, který už z názvu láká na slavnou týmovku, již v kině uvidíme napřesrok.

A zatímco trailery (dva na Thora a jeden na animované The Avengers) můžete s klidem vynechat, určitě byste neměli minout hned 11 vystřižených či prodloužených scén, jež vám odkryjí výrazně víc scén z Asgardu a dokonce i dvě linky, které se kvůli stopáži musely nakonec vyškrtnout. První se zaobírá vývojem vztahu mezi Thorem a Dr. Selvigem, druhá pak dodává smysl výskytu Thorovy matky, která má i přes hereckou účast Rene Russo ve finálním střihu minimální prostor. Ke všem scénám lze navíc pustit Branaghův komentář, v němž vám režisér osvětlí, co se mu na té či oné sekvenci líbí a proč musela nakonec pryč.

Tím výčet vyčerpávajících bonusů končí, avšak již za měsíc nás čeká Captain America a s ním další nálož pohledů do zákulisí. Viz. Blu-ray trailer.