Terminator Salvation (recenze Blu-ray)

vydáno 25. 5. 2010 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: BD-Live, Blu-ray, Cinechat, DTS-HD Master Audio, film, Maximum Movie Experience, Maximum Movie Mode, MMM, Terminator, Terminator 3, Terminator 3: Rise of the Machines, Terminátor 3: Vzpoura strojů, Terminator Salvation, Transformers: Pomsta poražených, VC-1

Terminator Salvation (2009) (Blu-ray)

Loňské léto patřilo robotům, když se na jedné straně ringu skládaly obří plechovky od Michaela Baye (Transformers: Pomsta poražených – recenze) a na druhé endoskeletonoví fešáci z domácí dílny režiséra pod přezdívkou McG. Výsledek tehdy? Plichta. Po ročním odstupu? Jednoznačná výhra na body druhého jmenovaného, jenž se – když už nic jiného – snažil, aby na sebe jednotlivé scény navazovaly, postavy měly základní motivace a okolo neběhali sexuálně neukojení puberťáci, pudlíci a robůtci.

Jistě, Terminator Salvation nesahá původním „Termoskám“ Jamese Camerona ani po šroubek na slitinovém záprstku, avšak jakmile odhlédnete od nostalgického vzpomínání na Sarah Connor, Arnolda v nejlepších letech a revoluční trikové aranžmá, získáte letní blockbuster, nabízející dostatek atrakcí k uspokojení nejednoho akčního fanouška.

Zapomeňte na „omyl“ v podobě Mostowovy přebarvičkované Vzpoury strojů (recenze). McG přichází s regulérním post-apokalyptickým prostředím, které odkazuje na snové vize v předchozích dílech a zároveň je dokonale své. Mohl bych sice nadávat, že výchozí „look“ působí jako videoklip KORN, ale co naplat, pokud to funguje, není námitek. A ono to funguje.

Atomovými bombami zdevastovaná krajina je neutěšeným místem, kde životní prostředí skomírá, města připomínají svou šedivostí a rozkladem rozestavěná obchodní centra na pražské periferii, a lidé přežívají povětšinou v drobných skupinkách, doufajíc, že si pro ně ráno nepřijde kovový likvidátor s rotačním kulometem.

Jen spasitel John Connor, jeho družina věrných bojovníků proti strojům a zbytky armádních složek planety se pokouší vzdorovat a dávají si s armádou Skynetu dostaveníčko každé sudé odpoledne. Což nabízí tvůrčímu týmu dost příležitostí k tomu, aby vymýšlel zběsilé akční sekvence, plánoval rozsáhlé segmenty točené na jeden záběr a mezi hloupoučké dialogy vkládal tolik explozí a digitálních laskominek, kolik dovolí počítače v ILM a lehce přebujelý dvousetmilionový rozpočet.

Nalijme si čistého vína. Nebýt McG, dopadl by Terminator Salvation podstatně hůř. Režisér zběsilých, leč neskonale zábavných Charlieho andílků má v hlavě temnou vizi, v kapse spoustu nápadů a po ruce parádní obsazení, jež je pro něj schopné udělat naprosto cokoliv. A díky bohu za to. Proti režisérovi a jeho arsenálu totiž stojí značně nedomrlý scénář, jenž buď odkazuje na Cameronovy klasiky, anebo se pokouší o prohlubování mytologie, která má v sobě po třech filmech tolik děr, že by je nespočítal ani váš fungl nový Mac.

Terminator Salvation (2009) Terminator Salvation (2009) Terminator Salvation (2009) Terminator Salvation (2009)

A scenáristé Salvation jich ještě spoustu přidělávají, přičemž samotný závěr filmu je v tomto ohledu skutečně pozoruhodný. Celá robotí série v něm totiž dostane tolik iracionálních facek, až je s podivem, že se k filmu nechalo přesvědčit tolik talentovaných lidí. Přihoďte ještě absentujícího kalifornského guvernéra (digitální cameo se nepočítá), jehož jméno se stalo pro Terminátory nepostradatelným, a máte před sebou slušnou pravděpodobnost kinematografické katastrofy.

Tu však McG s vypětím všech sil oddaluje, když předkládá jeden líbivý záběr za druhým, předepisuje filmu tempo, za něž by se nestyděli ani hoši z Kobry 11 a vyjma vypečených akčních scén diriguje i osvědčené herce a modelky pro popcornožravce neurážejícím způsobem. Christian Bale možná působí jako Batman bez masky, ale zápal pro věc mu upřít nelze, Sam Worthington je jako prototyp Terminátora víc, než jen nástupcem (nebo snad předchůdcem?) rakouského dubu, a Michael Ironside v padesáté variaci na drsného velitele nezkazí žádnou legraci.

Pakliže tedy nebudete od Salvation očekávat návrat ke kořenům se vším všudy a na cestě k přehrávači vypnete alespoň trochu mozek, nevidím důvod, proč si ho neužít, neboť zábavy nabízí víc než dost. Obzvlášť v době, kdy venku řádí jedna plískanice vedle druhé.

Navíc je na Blu-ray k mání i režisérský sestřih, který i přes pouhých 6 minut přidaného materiálu (napočítal jsem 5 rozšířených scén) dojem z filmu lehce vylepšuje. Obzvlášť Ironsideova polemika o proroctví a Connorův vylepšený projev ke zbytkům lidského odporu, čítající i historku o jeho „bláznivé“ matce, nemá chybu. Obrat o 180 stupňů na kvalitativní stupnici ale nečekejte. Snad u některé z příštích edic.

Naopak technickou stránku, s výjimkou podivně nasvícené a obrazově mizerné scény (nulové detaily, výrazný šum, nízký datový tok), kdy Marcus a mladý Kyle Reese večeří v rozpadlém Los Angeles, nemá smysl v budoucnu vylepšovat, neboť ta stávající zcela vyhovuje nejvyšším nárokům HD fajnšmekrů.

Přepis (VC-1) nového Terminátora je totiž po všech stránkách parádní. McG a jeho tým prováděli s filmovým pásem různé pokusy ohledně přidaného množství stříbra a vizuál filmu je tím pádem zcela unikátní. Především pak v exteriérech, kdy se daří perfektně evokovat zdevastovaný svět na pomezí definitivního rozkladu a nového začátku. V interiérech film tolik specifický není, byť je znát, že se netočilo na tradiční materiál. V obou případech je obraz každopádně vymazlený.

Vykreslení stínů nemá sebemenší chybu, černá je nádherně sytá a množství detailů je takové, že by to vystačilo na čtyři průměrné disky. Póry v obličejích, vousy, vrásky… cokoliv si vzpomenete je na svém místě. Osobně mám v tomhle směru nejradši finále ve sterilním prostředí centrály Skynetu, jehož červeno-bílá paleta mi přijde na Blu-ray naprosto geniální, přičemž v ní vyniká každý detail.

Obraz přitom ze své působivost nic neztrácí ani v hůře osvětlených, tmavých scénách. V těch je – stejně jako ve zbytku filmu – k nalezení drobné množství zrna (opravdu jen nepatrné), což není v žádném případě na škodu. Naopak tím film získává na filmovosti a zemitosti.

Terminator Salvation (2009) - Blu-ray video bitrate

Pecka s velkým „P“ je ovšem šestikanálové anglické DTS-HD Master Audio, které vaši sestavu ozkouší jako máloco. Jestliže jsem u recenze na Na odstřel zmiňoval agresivní mix, neměl jsem tušení, co předvede ten u Terminátora, jehož agresivitu si nejlépe ověříte sledováním filmu po půlnoci, kdy si na vás přijde stěžovat nejen soused z protějšího bytu, ale možná i někteří další z okolních domů.

Zvuková složka Salvation je dokonce natolik brutální a výrazná, že mě donutila ztlumit basy, jež prakticky neměním. Jinak bych měl po dvou hodinách strávených s filmem problém nejen se sousedy, ale i prázdnými okenními rámy.

Mix je podle očekávání nejvýraznější v akčních scénách, které mi popravdě přišly přeboostované už poněkud nad úroveň normálního poslechu. Obzvlášť v sekvenci s obřím Harvesterem a Moto-Terminátory, kde subwoofer řádil způsobem, že jsem si připadal, jako na heavymetalovém koncertě. Nicméně jde pouze o zvyk, což ostatně dosvědčuje i fakt, že jsem s ostatními scénami neměl žádný problém.

Ty dialogové navíc mezi akčními nikterak nezapadají a jsou na stejné kvalitativní úrovni. Každá věta je nádherně čistá, každý zvukový efekt jakbysmet a soundtrack Dannyho Elfmana zní snad o 50 procent lépe než v kině, kde mi – na rozdíl od Blu-ray – přišel poněkud mdlý.

Blu-ray disk nového Terminátora je z technického hlediska prostě úchvatný. A pokud bych měl dát tip na jednu jedinou scénu z filmu, která vás o tom přesvědčí, vybral bych Marcusovo setkání s T-600 v rozvalinách Los Angeles. Zvuk je zde ostrý způsobem, že mít po ruce máslo leželo by rozpůlené vedví.

Pro zájemce o dabing mám potom několik poznatků. 1) John Connor, nadabovaný „českým“ Dr. Housem, zní divně, 2) překlad dělá z filmu místy parodii a 3) zvuk má oproti původní stopě syndrom „sepraného oblečení“. Základ v něm sice stále je, ale cokoliv navíc se vytratilo do neznáma.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Terminator Salvation.

Terminator Salvation nabízí bonusů habaděj, jen nesmíte očekávat tradiční rozdělení do několika bonusových sekcí. Největším tahounem je Maximum Movie Mode (dále jako MMM, viz Maximum Movie Experience pod drobnohledem), který byl poprvé uveden u Blu-ray vydání Watchmen Zacka Snydera. Ve zkratce jde o to, že se během filmu obraz několikrát přesune do virtuálního studia, kde už čeká režisér, který vám osvětlí záludnosti a zajímavosti té či oné scény ze svého pohledu.

McG se v případě Terminátora ukáže cca osmkrát (převážně u velkých akčních pasáží) a k mému velkému překvapení se projevuje jako sympaťák, jenž se kromě pochvalných řečí na účet štábu nebojí přiznat, že ne vše se povedlo podle plánu. Vynikající je například rozbor scény z úvodu filmu, točené zdánlivě na jeden záběr. Režisér si film několikrát pozastaví a názorně předvede, kam společně se střihačem schoval „neviditelné“ přechody, aby docílil omračujícího efektu. Což je nejen poučné, ale především stylové a zábavné.

Komu by samotný McG nestačil, dostane ve chvílích jeho absence náhradu v podobě klasického Picture-in-Picture, v němž se řeší všechno od prvních skic zdevastované Země přes lokace až po náročnou výrobu trikových záběrů, a k němu ještě haldu storyboardů, produkčních fotografií a efektní časovou osu celé terminátoří série. Nadílka je to vskutku vyčerpávající. Není však úplně kompletní.

PiP je totiž složen z takzvaných Focus Points, jež však využívá jen částečně. Jejich kompletní podobu si ovšem můžete pustit skrze základní menu, takže o nic podstatného nepřijdete.

A až i tuhle porci zdlábnete, čeká na vás ještě téměř dvacetiminutové Stvoření budoucnosti, fungující jako klasické „making of“ (většinu informací najdete v MMM), a o polovinu kratší dokument o Moto-Terminátorech, z něhož se mimo jiné dozvíte, že McG miluje motorky od Ducatti, a proto nejenže zaúkoloval designéry, aby nový typ smrtonosných mašin vytvořili přesně podle nich, ale rovněž si i některé stroje přivezl na plac při samotném natáčení. Zkrátka fanoušek až za hrob.

Kromě klasických materiálů je ještě k dispozici CineChat a BD-Live, na němž by mělo být možné nahrát svůj vlastní audiokomentář, přečíst si první díl oficiálního filmového komiksu a pustit si Machinima animák, který i u nás vyšel na samostatném disku. Po několikaminutovém bádání jsem ale objevil akorát velenudná virální videa Odporu. Kdo najde zbytek, nechť mi dá vědět… v komentářích. ;-)

Bontonfilm - logo

P.S.: Všechny bonusy jsou s titulky. U MMM jsou ale natolik lajdácké, že by si zodpovědný člověk z authoringu zasloužil nejeden políček.

Blu-ray film Terminator Salvation k recenzi poskytl jeho distributor – společnost Bontonfilm. Děkujeme.