Temný rytíř (recenze Blu-ray)

vydáno 19. 1. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy | 7 komentářů

Tagy: Baraka, Batman, Batman Begins, Blu-ray, Dolby TrueHD, film, IMAX, Magic Box, Spider-Man, Temný rytíř, The Dark Knight, Warner Bros.

Temný rytíř (Dark Knight, The, 2008)

Restart Batmana zpočátku možná nebyl to pravé ořechové, po druhém dílu – uprostřed potenciální trilogie – si ale většina fanoušků mohla v klidu oddechnout: Christopher Nolan byl pro tuhle práci správnou volbou. Na tom se shodne nejen většina recenzentů, ale i hojné množství diváků, kteří své nadšení dávají najevo prostřednictvím rekordních tržeb a do nebe vynášejícím hodnocením na filmových databázích. Nezbývá než doufat, že vlnu oslavných reakcí uzavře výhra zlatého plešouna.

Christopher Nolan by si to jistě zasloužil, pomocí Temného rytíře totiž povýšil komiksové adaptace do úplně nového levelu. Dostal se s filmem tam, kam se jeho předchůdcům doteď dorazit nepodařilo: blockbuster podle komiksu začali lidé považovat za seriózní film. Film, který může bojovat o ty nejvyšší ceny a zároveň lámat rekordy v tržbách. Film, jehož ústředním hrdinou je miliardář v černé kápi, hlavním záporákem zmalovaný šílenec se zjizvenou tváří – a přece se najde jen málo takových, kteří by to považovali za over-the-top zápletku.

Klíčem k Batmanově úspěchu je scénář bratrů Nolanových, kteří práci na něm převzali po věčném béčkaři Davidu S. Goyerovi. Ten s Batman začíná dokázal, že mívá solidní námět, jakmile ale začne konstruovat zápletku a nabalovat na ní dialogy, docházejí mu síly. Nový Batman tedy pokračuje bezprostředně po „jedničce“, za těch pár let pod Nolanovým dohledem však znatelně dospěl – u Goyerova námětu se zůstalo, zbytek scénáře je však dílem bratrů Nolanových.

Není to poznat jen na dialozích, které konečně hercům padnou do úst, ale hlavně na motivacích a psychologii postav. Jestliže se v rámci prvního a hlavně druhého dílu Spider-Mana (donedávna považovaného za nejlepší komiksovou adaptaci) mluvilo o skvěle napsaných postavách s uvěřitelnou psychologií (trochu zabitou Raimiho hravou režií), pořád jsme se pohybovali ve světě, který vypadal a choval se jako komiks. Pořád tomu něco chybělo. Ne tak u Temného rytíře.

Nolanovi ho pojali tak, že se jedná o příběh, který by se mohl odehrát třeba kousek za Žižkovem. Je to něco, čemu můžete stoprocentně věřit. Některé Batmanovy fíčury jsou sice pořád trochu posílené tím, že jim v existenci pomáhají speciální efekty (ne nutně digitální) a jak Joker, tak Two-Face by asi po Gothamu s podobnými ranami nepobíhali tak vesele, jádro příběhu ale působí velmi lidsky. Divákovi je v případě hlavního hrdiny skvěle vysvětlena historie postavy, Bruceova motivace k tomu, aby každý večer navlékal černý oblek a naháněl zločince. Jeho činy jsou srozumitelné a to samé platí pro existenci obou záporáků.

Joker Heatha Ledgera je jasnou reakcí na nějakou akci, důkaz toho, že protiklady se přitahují. Jestliže se objeví nějaký hrdina, musí se vzápětí dostavit i rovný antihrdina. Říkejme tomu třeba rovnováha Síly, to je úplně jedno, důležité je, že ačkoliv neznáme Jokerovu historii, víme moc dobře, jaké má ke svým (zlo)činům důvody a hlavně jsou i jeho cíle naprosto logické vyústění událostí, které jim předcházejí.

Temný rytíř (The Dark Knight, 2008) Temný rytíř (The Dark Knight, 2008) Temný rytíř (The Dark Knight, 2008) Temný rytíř (The Dark Knight, 2008)

Stejně tak i přerod Bílého rytíře Gothamu v postavu zničenou okolnostmi (a zároveň postavu, která v očích obyvatel města způsobí pád Batmana) Jokerova a Batmanova souboje je skvěle napsaný, i když by si možná zasloužil o něco více času. Všichni hrdinové Temného rytíře mají napsané základy, na kterých se jejich souboj buduje pomalu sám.

A že se je na co dívat. Nový Batman je osobnější, než kterákoliv jiná komiksová adaptace a směle se vyrovná některým thrillerům. Nolan otevřeně přiznal, že se inspiroval hlavně v Mannově Nelítostném souboji – zpozorovat to můžeme třeba na rozhovoru Batmana s Jokerem v cele předběžného zadržení, nebo vlastně na interakci postav vůbec. I IMAX Prolog, otevírací scéna filmu, má jasné kořeny v Mannově klasice.

Nolanova režie se neodráží od akce, ale od samotných postav, všechno je přizpůsobeno tomu, aby jejich příběhy pasovaly a vyzněly co nejdramatičtěji. Nahlížíme do duše hrdiny i záporáka a zjišťujeme, že ti dva se od sebe vlastně moc neliší. Divák s nimi zažívá velmi temné okamžiky aby na konci sledoval, jak dobro vlastně prohrává.

Sice se může zdát, že Batman jako film zažívá svůj vrchol už někdy kousek za půlkou stopáže, tedy pár okamžiků po Jokerově a Batmanově rozhovoru na policejní stanici, ale ani finále nepostrádá na dramatu. Nolan překvapivě nekončí velkolepou akcí, ale dalšími několika scénami, ve kterých nám dává nahlédnout zrození antihrdiny na vlastní oči. Těžko se popisuje, jak dramaticky poslední okamžiky dvou postav tak jak je známe působí, nejen díky děsivé hudbě vám ale bude běhat mráz po zádech.

Batman Christophera Nolana se povedl po všech stránkách a v případě třetího dílu se mu bude velmi těžké vyrovnat. Temný rytíř má všechno, co má mít „dospělý film“, nejen letní blockbuster, na který se za měsíc zapomene. Pokud jste ho tedy nenavštívili v kině, možná je na čase pustit se do něj na Blu-ray, kde je na rozdíl od klasické pětatřicítkové projekce u nás o trochu blíž režisérově původní vizi.

Temný rytíř je totiž točený na dva kinoformáty – na klasickou pětatřicítku a na IMAX. Na ten je natočených asi deset klíčových scén a většina leteckých záběrů. Návštěvníci IMAX kin tyto materiály samozřejmě viděli také v 3D, to ale BD neposkytuje. Pro nás je důležité, že transfer zachovává alespoň původní poměr stran obou formátů. Film je tedy po většinu stopáže ve 2.35:1, přičemž několikrát (dohromady to určitě bude dobrých dvacet minut, ne-li víc) se obraz přepne na 1.78:1.

Nolan na IMAX točil hlavně nejdramatičtější nebo nejvelkolepější okamžiky – například výbuch nemocnice, automobilovou honičku nebo finále v rozestavěném mrakodrapu. Jakmile je scéna důležitá (nebo se jedná o letecký záběr), obraz se „otevírá“ do 1.78:1 a pak se zase vrací do 2.35:1. Možná si představujete, že to z diváckého hlediska musí být dost šílené, ale není. Skok do většího políčka působí přesně tak, jak má – člověka to ještě více vtáhne a scénu prožívá silněji. Jen přechod zpět do cinescope je trochu bolestivý, ovšem hlavně proto, že člověk ví, o co přichází.

Transfer je navíc zřejmě vytvořen právě z kopie pro IMAX. Ta se promítá na větší plátno, na které už pětatřicítka nestačí, obraz se tedy softwarově doostřuje. Přesně tímhle problémem pak Temný rytíř trpí na Blu-ray. Obraz má sice naprosto špičkové barevné podání a velmi dobře si poradí s vykreslováním stínů, nechybí mu ani detaily a tridimenzionalita, pětatřicítkový materiál ale jasně trpí přeostřením. Zážitek z jinak špičkového obrazu to kazí hodně a ještě hůř se člověk cítí, když se přepne do políčka IMAXU.

Teprve tady Blu ukazuje, čeho je technologicky schopné. Jak barevné, tak prostorové podání je o dimenzi výš než jakýkoliv jiný přepis (rovná se mu snad jen Baraka, ta je ale z pětašedesátky), obrázek má naprosto famózní černou a mnohem větší expoziční pružnost. Je na něj radost pohledět a z vašeho televizoru popřípadě projektoru vyždíme to nejlepší.

Pozadu nezůstává ani zvuk. Vychutnával jsem si hlavně hudbu, jejíž syklavé tóny jsou během dialogů pěkně ostré, kontrastuje jim pak hudba pro akční scény, která roztluče srdce subwooferu. Jen se mi zdálo, že TrueHD stopa má mezi dialogy a hlasitější akcí až moc propastný rozdíl. U HD audia je to normální, tady mě to ale samotného zaskočilo a ne jednou jsem musel sáhnout po ovladači.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Temný rytíř.

Film je skvělý a prezentace povětšinou také, co ale zklamalo na celé čáře jsou bonusy. Na dvojdiskovou edici je Temný rytíř vybavený překvapivě chudě a ani to, co na něm najdete, za moc nestojí. Už jen absence audiokomentáře je politováníhodná, dokumenty to ale svým způsobem vynahradí – většina z nich je totiž jen série fotek, na jejich pozadí posloucháme hlas režiséra a producentů. Těžko říct, kdo k tomu jak došel a proč to není alespoň v rámci PiP, pro fanouška doplňujících informací je to ale zvlášť u tak velkého blockbusteru zarážející.

Nabídku otevírá první disk, kde se nachází série dokumentů pod záložkou Gotham Uncovered: Creation of a Scene. Jak jsem řekl v úvodu, přes obraz se tu honí série fotografií a mluví do nich lidé. Jen málokdy se obraz skutečně rozpohybuje a když už, jsou to stejně nicneříkající záběry, jako na většině těch hloupých fotek. Sice se tu dozvíme, co obnáší natáčení na IMAX, čím vším si prošli kaskadéři, podrobnosti o novém obleku a další střípky, pocit nedodělané práce to ale zanechá v každém.

Druhý disk na tom není o moc lépe. Batman Tech sice osvětlí většinu výbavy Temného rytíře a připomene, jak všechno, co používá, v jisté formě existuje i v realitě, nebo se s tím alespoň experimentuje. Dost se tu ale opakují informace ze stejného dokumentu, který byl už na DVD (a později i na BD) Batman začíná. Tento dokument se společně s Batman Unmasked tváří jako hlavní, jejich informační hodnota je ale prachmizerná.

Batman Unmasked se snaží na základě „skutečné“ psychologie přijít na kloub postavám Temného rytíře, často tu ale panují názory, které si divák buď vydedukuje sám, nebo jsou doslovně naznačeny ve filmu samotném. Oslovení experti to vezmou velmi povrchně a častokrát se opakují. Chabou nabídku pak už uzavírá jenom galerie a šest epizod Gotham Tonight – fiktivních zpravodajských relací z Gothamu, které mají prohloubit universum Batmana. Jsou naprosto zbytečné. A nudné.