TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm projekci?

vydáno 4. 11. 2014 | autor Anna Kopecká | sekce Novinky, Extra HD | téma Filmy, Z domova, Ze světa | 10 komentářů

Tagy: Christopher Nolan, film, IMAX, Insterstellar, kino

Ze středy na čtvrtek vtrhne do tuzemských kin dlouho očekávaný film Christophera Nolana Insterstellar. A my jsme ho viděli. Než se však slovně vyjádříme v recenzi, sestavili jsme 3 hlavní důvody, proč byste neměli vyrazit nikam jinam než do pražského IMAXu, kde se bude – stejně jako v necelých třech stovkách dalších sálů po celém světě – film promítat z raritní 70mm kopie. Samozřejmě bez spoilerů.

Christopher Nolan během natáčení

1) Filmová (!) projekce je rarita

A ačkoliv není dokonalá a během ní se na filmu nesčetněkrát objeví nějaké to smítko a obraz se sem tam i zatřese, je (alespoň ještě pro moji generaci) tak nějak přirozená a především Vám nedává pocit, že se koukáte na televizi. Velkou, pěkně ostrou, ale tak nějak mrtvou a bez atmosféry. Nebudeme si nic nalhávat, analogová projekce vytváří v kinosále učebnicové genius loci, které ze zvyšujícího se počtu digitalizovaných kin po celém světě jednou nenávratně zmizí. Klasickou filmovou projekci je tudíž radno si užít dříve, než bude pozdě. Vnoučata si o tom jednou určitě mile ráda poslechnou. (I když samozřejmě doufáme v dlouhou životnost všech filmových kopií v NFA a zářnou budoucnost kina Ponrepo.)

2) Film byste vždy měli vidět v takové podobě, v jaké ho tvůrce zamýšlel

A teď nenarážíme jen na to, že byste neměli stahovat rozmazané kinoripy a vytvářet si z nich pokřivené divácké zkušenosti. Tvůrce, nebo chcete-li režisér, do filmu vnáší určitou vizi (což zrovna u Nolana platí dvojnásob), která jde často ruku v ruce s formátem, v kterém bude výsledné dílo prezentováno. Někdo točí filmy v nativním 3D, Peter Jackson sází na 48fps a Christopher Nolan si našel zálibu v analogových IMAX kamerách. A vy byste to měli chtě nechtě respektovat. Ony kamery mu umožňují z klasického širokoúhlého formátu 2,40:1 přepínat na 1,44:1, který vyplní celou plochu plátna, na které se na výšku (jak vždy v nezaměnitelně zmatené dikci opakují zaměstnanci Cinema City) vejde sedm slonů. V Interstellaru je takto velká plocha plátna využita přibližně 60 minut z celkové stopáže 169 minut. Každá reprodukovaná verze filmu (DCP, Blu-ray, TV vysílání ad.) v tomto případě znamená, že v hodině z téměř tříhodinového „bijáku“ přijdete o podstatnou část obrazových informací a tudíž i zážitek. A s tím se přece žádný pokročilý filmový fanoušek nemůže smířit – navíc, když příkaz na použití analogového projektoru na Floře přišel přímo od Christophera Nolana. Ten je navíc známý tím, že během natáčení nosí výhradně obleky (nebo alespoň saka) a některá z amerických IMAX kin osobně kontroluje. Takže „Show some respect!“

3) Interstellar je strhující

Představte si ty nejlepší motivy a prvky z tvorby Christophera Nolana, Stevena Spielberga (jeho jméno bylo s Interstellarem koneckonců dlouho spojováno, ale z časových důvodů film „přenechal“ právě Nolanovi) a všechno, co máte rádi na Vesmírné Odysee Stanleyho Kubricka. Při troše štěstí Vám z toho vznikne právě Interstellar. A ať už si toto přirovnání interpretujete jakkoliv, v každém případě by se Vám mělo dostat precizně napsaného a komplexního sci-fi, které Vás strhne svou velkolepostí a nefalšovaně dojme svou skromnou komorností i upřímným poselstvím. Formát IMAX v případě Interstellaru neslouží jen jako jakási nálepka, díky které z Vás multiplexy dostanou více peněz, ale jako plnohodnotná součást filmu. Stejně jako například Zimmerova hudba, bez níž nemůžete dostat adekvátní zážitek hodný právě nenucenému doučování o astronomii, kterou Vám na hodinách fyziky někdo zapomněl pořádně vysvětlit.

Brenden's Palms v Las Vegas je jeden z 37 sálů IMAX v Severní Americe, kde bude Interstellar promítán z analogového formátu 70 mm.

P.S. Předtím než v diskuzi začnete vypisovat dokola omílané důvody, proč na Interstellar do IMAXu nepojedete proto, že ho máte daleko, si nezapomeňte uvědomit, že Evropa a potažmo Česká republika není tak veliká a doprava tak přemrštěně drahá, abyste se se museli o zážitek z analogové projekce připravit. Jde samozřejmě o priority, ale jedno je jisté – taková příležitost se už možná nebude opakovat. A vzpomeňte si třeba na to, že za pár týdnů naše redakce pojede do Maďarska na Nightcrawlera s Jakem Gyllenhaalem. Ptáte se proč? Proč ne?!

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil Avari (bez ověření), 4. Listopad 2014 - 19:21

Obrázek uživatele Avari

Osobně mě Nolan s tímhle spíše štve. To přepínání formátu obrazu na blu ray je na přesdržku. Ať film natočí jedním způsobem a ne, ať mám parádní obraz přes celou obrazovku a poté najednou NĚCO s pruhy. A jediný film, na který do Prahy zamířím, je Hobit 3 s HFR. V tom vidím skutečný revoluční počin snad od příchodu barevného filmu, který byl mimochodem taky kritizován.

Co se týče filmu, tak jeho přijetí není tak jednoznačné, ale u některých lidí je Nolan silně protekční záležitost stejně jako Zimmer. Pokud čtu nebo slyším vychvalování Zimmera, tak hned spozorním. Ten člověk už roky nepřišel s kvalitní hudbou a vedle stupidní elektroniky sám není schopen nic kloudného vyprodukovat. Pod „jeho“ soundtracky pracovala polovina Remote Control. Ale jinak jsem na film opravdu zvědav, ale nečekám prostě dalšího Temného rytíře. A možná je to lepší.

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil KARLOS (bez ověření), 4. Listopad 2014 - 21:29

Obrázek uživatele KARLOS

Dvojka Spideyho má soundtrack parádní a když sem vycházel ze sálu, nevěřil sem, že to dělal on… Samozřejmě tam určité jeho prvky jdou slyšet, ale je to za dlouhou dobu ostčko, které stojí od něj za poslech i samostatně…

U IMAX formátování mi nejvíc „vadí“, že není reprezentovatelné v plné míře i jinak, než v IMAXech (a to myslím i doma). Samo přepínání je velmi originální, při důvtipném zacházení s ním jde dosáhnout mohutného efektu – MI4 a jeho sekvence v Bubaji a výbuch Kremlu budiš nejsilnějším důkazem… Ono ale i když se film podvědomě „chystá“ ve dvojím AS, IMAX je stejně silně upřednostněn – třeba v TDKR jsou jasně patrné i ořezy v BD verzi (což je AR 1.78:1) a v běžném sále to bylo těžce na pár facek – často měli problém se nějak rozumně vtěstnat do požadovaného rozměru. Ovšem 1570 kopie, kde se přepně na plnou výšu sálu, je nezapomenutelný moment…

U Hobbita budu letos hodně přemýšlet, zda na HFR kopii půjdu. HFRko mi nijak nevadilo, „zrychlenost“ sem vnímal snad v jedné scéně, přínos k ostrosti byl patrný (což je samo o sobě poněkud zbytečné, když už klasická 2K 24fps kopie má ostrost parádní), ale ten revoluční počin v tom jednoduše poprvé, ani podruhé neviděl. A to sem se echt snažil… Vlastně bych ho přiřadil do kolonky 4K, které taky vydadá hezky, ale nijak výrazně ho k životu nepotřebuju – a ano, i v těch běžných kinech (čest vyjímce v digitálním IMAXu)…

Pokud Hobbit, pak budu letos pevně věřit v titulkované 3Dčko jako loni (a doufám, že už si ty pokusy z předloňska, kdy tahle varianta připadla právě jen IMAXu, Warneři odbyli) a technologickou radost si udělám Atmosem – který by taktéž mohl vytáhnout do boje v konfiguraci titulkovaného 3Dčka.

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 5. Listopad 2014 - 14:15

Obrázek uživatele Michal Kubeček

On by ten poměr stran teoreticky zachovat šel, ale střídání mezi pruhy na vodorovných a svislých stranách by už asi působilo opravdu divně (jakkoli mi přepínání u TDK® vůbec nevadí). A hlavně mají ty vysoké scény člověka ohromit obrazem přes celou zeď, zatímco v letterboxu na televizi by byl ten efekt spíš opačný. Ale souhlasím, když jsem včera přišel domů a některé scény si pustil z BD, tak jsem zřetelně cítil, že tam kus chybí. (Já mám ovšem stejný pocit i ze Skyfallu, přestože mi odborníci vysvětlují, že mi vlastně naopak mělo vadit to, co tam v kině bylo navíc.)

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil Harmy (bez ověření), 5. Listopad 2014 - 11:46

Obrázek uživatele Harmy

Tak tohle bych si strašně nerad nechal ujít, ale tento víkend je už dost vyprodáno a další to nedávám. Máte nějaké informace o tom, jak dlouho se bude Interstellar v IMAXu promítat? Stihnu ho ještě v soobotu 22.11.?

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil A (bez ověření), 5. Listopad 2014 - 12:49

Obrázek uživatele A

V sobotu 22. 11. by neměl být vůbec problém. Obecně platí, že se filmy v multikinech hrají tak dlouho, dokud na ně lidé chodí. V tomto případě bych to viděla do premiéry (digitálního) Hobita, což je 11. 12. :)

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 5. Listopad 2014 - 14:17

Obrázek uživatele Michal Kubeček

Ad „nějaké to smítko“… včera na tDKR jich tam na můj vkus bylo docela dost a zejména ve světlých scénách bylo dost těžké si jich nevšímat. Tak doufám, že při Interstellaru to bude lepší.

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil A (bez ověření), 5. Listopad 2014 - 14:50

Obrázek uživatele A

Na novinářské projekci Interstellaru jich moc nebylo, což je samozřejmě dáno tím, že kopie předtím prošla tak akorát testovačkou pro kinaře. Pokud tedy půjdete v prvních dnech, kdy bude kopie ještě jako nová, neměl byste mít problém. :) Časem se samozřejmě trochu opotřebuje a smítek bude přibývat.

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil Anonym (bez ověření), 9. Listopad 2014 - 16:58

Obrázek uživatele Anonym

Tak je to 70mm nebo je to IMAX formát? Protože to je, ale „sakra“ rozdíl! Přímo bych řekl rozdíl několika pětitunek co se pixlů týče :)

http://i181.photobucket.com/…m-frames.jpg

Na analog jdu hlavně kůli barevný hloubce, jinak nedokonalost v ostrosti v celém poli filmovýho políčka při projekci + škrábance, špína a defekty na filmu mě v kině vždy vadili a budou vadit. Přece jenom podáni kresby filmového políčka ze skeneru a z projektoru je docela fest rozdíl a to i přesto že jsme dost ochuzeni o hloubku barev a dynamický rozsah. A taky jak sebou filmový pás při projekci mydlí ze strany na stranu a rozechvěje celý obraz není nic pěknýho. To maximálně tak u archivních snímků či jako uměleckej záměr.

Re: TÉMA: Proč vyrazit na INTERSTELLAR do IMAXu na 70mm ...

Vložil Anonym (bez ověření), 11. Leden 2015 - 0:38

Obrázek uživatele Anonym

Ironií budiž ořezané video v článku na 270px, aby čtenář náhodou nepoužil autorem původně zamýšlené ovládací prvky. Bravo

škoda

Vložil Adams (bez ověření), 12. Leden 2015 - 22:51

Obrázek uživatele Adams

Bohužel jsem se nedostal do IMAXu na tento film a sliboval si to celou dobu před i v době promítání. A po přečtení tohoto článku mě to SERE ještě více. Film super, byt v obyč kině. Tak vitajte!