TÉMA: 8 technických problémů, které vám zaručeně otráví kino

vydáno 3. 9. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Extra HD | téma 3D, Filmy, Z domova | 9 komentářů

Tagy: film, kino, téma

Na souseda chlemtajícího Coca Colu, pipinku s kotlem popcornu a potřebou neustále smskovat, a křičící děcka si stěžuje asi každý, kdo si chce film v kině užít v klidu a v pohodě. Co když se ale proti vám postaví zastaralá technika, anebo ještě hůř promítačův omyl, neschopnost či škodolibost?

Nestažená clona

Na clonu bych si pravděpodobně nevzpomněl, kdyby mě s ní před pár lety promítač netrestal na projekci nové Planety opic. Místo toho, aby na začátku filmu clona sjela dolů, aby dala plátnu adekvátní poměr stran, zůstala jako přibitá trčet nahoře u stropu. A ač se to může zdát jako prkotina, která přece nemůže zkazit film, osobně jsem civění na zašedlou plochu nad obrazem filmu vydržel zhruba deset minut, než jsem šel „flooristce“ vyřídit, že by mohla o cloně říct i promítači. Když už mají projekci kontrolovat oba. Největší fór byl ovšem v tom, že flooristka nevěděla o čem mluvím a závdavkem dodala, že když bude do projekce volat, ještě to schytá ona. A pak se divme, že někteří majitelé domácích kin už do normální kina ani nepáchnou. Služby zákazníkům na předním místě.

Screen

Chrastící reproduktory

Oblíbený likvidovač nálady v pražském Slovanském domě, kde se technika neměnila od doby, kdy nad vchodem visel nápis Ster Century. Není divu, že čtvrtina reproduktorů chrastí, další čtvrtina nefunguje vůbec a ten zbytek doufá, že ještě pár sezón přežije. On totiž doufá i promítač, protože investice do moderní techniky byla a je pro Slovanský dům zřejmě zakázané slovo. Takže aktuálně raději nechoďte na Želvy Ninja do sálu číslo jedna. Na nějaký prostorový zvuk byste si totiž museli nechat zajít chuť. Tady se jede skoro stereo.

Vypadávající zvuk

Dnes už naštěstí hrozba pouze při projekcích ze starších analogových kopií s ošoupaným zvukovým pásem, anebo v případě, že má reproduktor problém s kontaktem v kabeláži. Přesto se hodí vypadávající zvuk zmínit, neboť nic nenakrkne v průběhu velké akční scény, kdy ústřední melodie zní na plno a vše okolo se bortí, tolik, jako když náhle – byť jen na vteřinku – vypadne zvuk a v sále se rozezní ticho. Jako by to ticho trvalo celou věčnost. A co potom, když se podobný problém za projekci několikrát opakuje. Na zabití.

Těžké 3D brýle

Dnes už má většina domácích multiplexů odlehčené brýle, které na nose téměř ani necítíte. A navíc vypadají celkem hezky. Vzpomeňte si však na brýle od XPANDu, které dlouhou dobu frčely v síti Cinestar. Kvůli tomu, že v nich byla umístěná baterie, která umožňovala brýlím převádět rozmazané šmouhy na 3D, byly brýle tak těžké, že vám v polovině tříhodinového opusu á la Avatar začal upadávat nos. A co teprve, pokud se začaly vybíjet a obraz vám před očima začal problikávat jako byste dostávali epileptický záchvat. Chuťovka. A IMAX brýle by také mohly pár gramů shodit.

XPAND

Tmavé 3D

Když už jsme u třetího rozměru, pojďme si do něj kopnout v ještě jednom směru. Tmavé 3D je jednoduše hnus. Zaplatíte okolo dvou stovek, dostanete na nos něco, co má i ve své nejlepší podobě daleko k pohodlí a nakonec vám vpálí do mozkové kůry obrázky, které horko těžko dekódujete. A co je na tom nejhorší? Že si kolikrát nemůžete ani adekvátně postěžovat. Kinař totiž může mít (a také nemusí) sebelepší techniku, ale pokud šetřili filmaři, pak máte jednoduše smůlu a můžete si rovnou připravovat zvracecí pytlíky. Ano, koukáme na tebe, Thore: Temný světe!

Hluchý promítač a „volume na max“

Když do multiplexu nebo obecního kina dorazí filmová kopie, obvykle u ní (nebo na promítačově mailu) je informace, v jaké hlasitosti by se film měl promítat. Což – díky bohu – většina promítačů respektuje, a tak vám u Transformerů ušní bubínky konstantně nevytáčí číslo na záchrannou službu. Jenže pak dorazíte do kina, kde je promítač polohluchý a má neustálou potřebu film malinko „osolit“. Přece nebudete poslouchat nějaké šeptání!

Indiana Jones

Vyhasínající lampa projektoru

I s tímhle trablem mám spojenou projekci. Při promítání Temného rytíře kdysi začala vyhasínat lampa, což nikomu nepřišlo nijak zvlášť divné, neboť je film většinu filmu tmavý sám o sobě. Jenže když už i denní scény vypadají jako by se Christopher Nolan zbláznil a rozhodl se natočit film temnější než titulní hrdina, víte, že je něco špatně. A lampu bohužel nevyměníte bez toho, aniž byste vypnuli projektor. Pokud tedy zhasne lampa, můžete se připravit na několikaminutovou nudu, kdy můžete leda chroustat popcorn nebo ocucávat přítelkyni. Anebo obojí. Na druhou stranu si buďte jistí, že promítač zrovna neprožívá šťastné chvilky. Lampa totiž pálí při projekci jako blázen, takže vyměnit ji za novou znamená, že si může téměř jistě rezervovat židličku na popáleninách na Františku.

Přehozená cívka filmu

Na jednu stranu jsem rád, že digitální kinematografie způsobila, že s přehozenými cívkami se dnes člověk setká jen opravdu raritně. Na druhou mě to ale tak trochu mrzí, neboť se přece jen jednalo i o jakési povzbuzení. Pokud jste si totiž při projekci uvědomili, že promítač špatně slepil kotouče a vy tudíž vidíte film v jiném pořadí scén, než bylo zamýšleno, můžete si z něj udělat takové vlastní Memento. Někdy si pak přehozených cívek ani nevšimnete. Jako se to kdysi stalo klukům z Slovanského domu (ne, nejsem na ně zasedlí, jenom se holt tak trochu známe) v případě čtrvtého Indiana Jonese. Ten film je holt takový maglajz, že je úplně jedno, v jakém pořadí scén ho sledujete.

A co dokáže v kině nakrknout vás?

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Tomas (bez ověření), 3. Září 2014 - 21:59

Obrázek uživatele Tomas

Mne osobne vadi tmave 3D a „divaci“ co musia v kuse kecat, zrat a hlavne pozerat do telefonu – to povazujem za najvacsiu sedlacinu. Vypadnuty zvuk som raz zazil v IMAX Praha na film Elysium, prve minuty boli bez zvuku, ale nastastie prisiel uvadzac, ospravedlnil sa a dali film od zaciatku.

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Michal Kubeček (bez ověření), 3. Září 2014 - 22:51

Obrázek uživatele Michal Kubeček

S většinou souhlasím, ale dva body bych viděl přesně naopak. Možná jsem měl jen štěstí na sál nebo obsluhu, ale Slovanský dům byl za posledních pár let jediný multiplex, kde mi zvuk vyhovoval, protože to neřvalo jako všude jinde. A pořád radši půjčované „těžké“ brýle než ty, které jsem si byl (už si nepamatuju kde) nucen koupit za příplatek asi 15 Kč; ty jsou sice krásně lehké, ale kombinace úzké nožičky a plochého „skla“ (ve skutečnosti jen nějaká tenká folie) způsobovala, že se mi na něm odrážela orientační světla z podlahy uličky, dokud jsem si na nožičku nenaaranžoval kus papírového kapesníku.

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Psema (bez ověření), 4. Září 2014 - 13:41

Obrázek uživatele Psema

S tím prodejem to myslím taky dělá Cinema City. :D Jinak já mám Slováč vážně rád, ale tu rekonstrukci by potřeboval jako sůl. Seznam jsem sestavoval ze zážitků ze všech možných kin. Jen ten Slováč mám holt nejvíc v paměti. A třeba zmiňovaná „jednička“ u Želv byla hodně zoufalá. Tam jsem vyrazil vyloženě na „doporučení“, abych to ozkoušel.

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil KARLOS (bez ověření), 4. Září 2014 - 9:43

Obrázek uživatele KARLOS

Tak ono něco dokáže náladu zkazit a něco naopak mile pobavit. Je jasné, že se zastaralou, či nevyhovující technikou žádná sranda není. Podtrhl bych vychrchlaný zvuk a nedostatečný jas.

Se clonou mám ale naopak úplně jiné zkušenosti, respektive s nastavením poměru obrazu. Avengers, promítané ve 1.85:1 promítač v GA Cinema považoval za další ze šňůry 2.4:1 filmů a taky nám je takto na stejném plátně pustil. Protože to byla kopie v dabingu, omylu si všiml až když Scarlett začala mluvit rusky a usoudil, že daný jazyk většina diváků ovládat nebude a nekde budou muset být titule. Následovala velmi pěkná minutka, kdy jsme dostali k už tak ořízlému obrazu ještě další ořez po stranách (protože zjevně měli nastaveno, že se nejprve vysune po stranách opona) a až po nějakých patnácti minutách filmu jsme měli před sebou obraz, jaký jsme měli mít. Byl to mimořádně „příjemný“ zážitek, ale já se ani nezlobil, kdo by čekal, že zrovna Avengers bude ve vyšším widescreenu…

Na počátku české kino digitalizace jsem si užil celou řadu velmi „příjemných“ dětských nemocí digitálního promítání – zcela mový rozměr dostala Burtonova Alenka, kde ve dvou třetinách filmu se obraz kousl, sekaně jelo třicet vteřin asi dvě minuty, vypadla modrá složka obrazu, takže Depp byl najednou celý do růžova (snad nejhorší filmový zážitek vůbec), film spadl do asynchronu, no prostě paráda… Ne snad, že by byl promítač na pivě, on se statečně snažil situaci vyřešit (taky několikrát zkoušel film vracet před problémové místo), ale nakonec musel uznat porážku a vracelo se vstupné…

Neduh spojený taktéž s digitálními kiny je asynchron titulků. A není to tak dávno, co se mi to stalo naposled. Byť se tyhle neduhy hned vyřeší, ona ne zcela korektně zpusštěná projekce trochu zamrzí.

Pořád je to ale projekce, která se s mírnými technickými problémy odehraje. Pokud ale distributor nepošle funkční klíče k DCP kopii, vy projekci ani neuvidíte. Když si kvůli takové projekci vytěsníte drahocenný čas, nedej bože kvůli ní jedete do vzdálenějšího kina, pak vás sice mrzí, že i provozovatel si trhá vlasy z hlavy, když sleduje, jaké tržby mu utíkají, ale mnohem víc litujete sebe. A ano, alternativa v podobě výměny lístku na Líbáš jako Ďábel (či něčeho velmi česky podobného) za nepromítajícího se Vlka z Wall Street je opravdu silná kávička…

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Psema (bez ověření), 4. Září 2014 - 13:43

Obrázek uživatele Psema

Já se divim, že do toho Zlatýho jablka pořád všichni lozíte. :D Skoro pořád čtu nějaký hejty. :D

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Harmy (bez ověření), 4. Září 2014 - 15:54

Obrázek uživatele Harmy

Moje nejhorší zážitky s kvalitou projekce se zatím vždy týkaly rasteru digitální projekce, což je věc, kterou článek ani nezmiňuje – když jdu do kina, chci si řádně užít to, že se dívám na velké plátno, a proto si zásadně sedám nejdál tak do 5. řady, ale už v několika kinosálech mně celý zážitek z filmu zkazilo to, že jsem viděl mřížku projekce, jako bych se díval na SD televizi z 30-centimetové vzdálenosti – hnus, velebnosti! V tomhle zlatá pětatřicítka. A nejhorší je, že při rezervaci lístků nikdy není jasně napsáno, o který sál se jedná a už vůbec se nedovíte, jaký má projektor a jaký zvuk.

Jinak musím souhlasit, že příliš hlasitý zvuk dokáže film taky totálně zničit.

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Kosmik (bez ověření), 4. Září 2014 - 19:39

Obrázek uživatele Kosmik

Z digitálních kin standardu DCI má viditelný rastr pouze IMAX, který po digitalizaci používá speciálně upravené dva projektory jen s rozlišením 2K (4K DLP projektory s xenonovými lampami mají znatelně menší barevnou hloubku a tak IMAX 4K DLP uvede až s laserovými zdroji světla). V běžných kinech s DCI je rastr maximálně patrný na hranách vložených titulků a jen s předních řad sálů s většími plátny.

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil DJLonely (bez ověření), 4. Září 2014 - 17:25

Obrázek uživatele DJLonely

Mne treba prisli strasne zvukove prehuleni ctvrti Transformers v IMAXu. Fakt mi z toho misty pukala hlava.

Re: TÉMA: 8 technických problémů, které vám ...

Vložil Derek (bez ověření), 4. Září 2014 - 21:26

Obrázek uživatele Derek

a mě děsně vadí špatná konvergence obrazu…prostě je to lichoběžný :) jinak se přidávám s mizerným zvukem ( o prostoru se člověku může jen zdát – ikdyž želvy byly vyjímkou ), megahlasitostí a otravnejma lidma s mobilem

zlatá domácí projekce