Tajemné okno (recenze Blu-ray)

vydáno 12. 1. 2009 | autor Daniel Felix Hrouzek | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: Bonton, Bontonfilm, Mission: Impossible, Ozvěny mrtvých, PCM, Secret Window, Sony Pictures, Tajemné okno

Tajemné okno (Secret Window, 2004)

Nadějný režisér a uznávaný scénárista (Jurský Park, Mission Impossible) David Koepp se pět let po skvělém duchařském hororu Ozvěny mrtvých pustil do adaptace knižní předlohy krále temného žánru – Stephena Kinga. Thriller Tajemné okno stojí především na hereckém výkonu Johnnyho Deppa a zcela po pravdě řečeno by jinak příliš nevybočoval z řady průměrných, téměř doslovných převodů novel krále hororu na filmové plátno.

(Pro případné zájemce dodávám, že předlohou byla v tomto případě povídka Skryté okno do skryté zahrady ze sbírky Čtyři po půlnoci, kterou tímto vřele doporučuji.)

Johnny Depp je totiž pro roli kdysi úspěšného spisovatele, potácejícího se mezi rozvodem a autorskou krizí, jako stvořený. Jeho postava doslova nesleze z plátna a ve filmu se kromě něj setkáme jen s velmi komorním obsazením; s trochou nadsázky lze na Tajemné okno pohlížet jako na velmi dramatickou divadelní hru, z čehož plynou i zvýšené nároky na herecké umění všech zúčastněných.

Milovníci krvavých hororů a akčních thrillerů teď možná trochu znervózněli, a skutečně mají proč. Tajemné okno se nemůže pochlubit zmutovanými příšerami, oživlými nočními můrami, promyšlenými vraždami ani špionážní zápletkou, přesto dokáže nabídnout slušnou porci napětí a strachu. Stojí totiž na zápletce, pramenící z nejtemnějšího místa na Zemi – z lidské mysli.

Zápletka je to ovšem nadmíru prostá: v úvodu zmiňovaného psychicky zdeptaného spisovatele Morta Raineye navštíví jedné noci tajemný cizinec John Shooter a obviní ho z toho, že mu ukradl námět knihy. Rainey se samozřejmě brání a nabízí důkaz, že tomu tak není, Shooter je ale neoblomný a začne spisovatele poměrně nekompromisním způsobem vydírat a „přesvědčovat“ o své pravdě. Skutečně romantické prostředí lesů kolem malebného jezera, kde Rainey tráví své depresivní období, se tak brzo stane svědkem několika nepěkných situací…

Tajemné okno (Secret Window, 2004) Tajemné okno (Secret Window, 2004) Tajemné okno (Secret Window, 2004) Tajemné okno (Secret Window, 2004)

John Shooter je přitom další zásadní postavou celého filmu a i v případě jeho obsazení bylo zvoleno velmi dobře. John Torturro, oblíbený herec Spikea Lee i bratří Coenů, se role psychotického cizince od Mississippi zhostil s takovým nasazením, až jde z jeho výkonu mráz po zádech. Jeho a Deppův herecký koncert je skutečně tím, co donutí diváka udržet po celou dobu pozornost (občas to dá docela práci…) a počkat si až do samého konce.

Ten je ale asi tím jediným, co lze filmu po dějové stránce vytknout. Příběh totiž skončí v podstatě přesně naopak, než jako tomu je v knižní předloze – u některých Kingových adaptací to sice výsledku prospělo, Tajemné okno ale není ten případ. Zakončení je také oproti předchozímu někdy až zbytečně pomalému tempu nepřirozeně divoké a vyústění zápletky jako by se vší silou snažilo navodit dojem módního, ale už trochu okoukaného schámatu „všechno je naopak“.

Celkový zážitek z jinak příjemně mrazivého dílka ale závěr úplně pokazit nedokáže.

Tajemné okno rozhodně nepatří mezi snímky, které by svedly zásadním způsobem využít potenciál Blu-ray domácího kina. Kamera, pobývající většinu času v interiéru lesní chaty, okolních lesích nebo městečku u jezera, nemá příliš jak poukázat na kvality HD obrazu. Ve tmavých scénách místy není poznat „která bije“, to ale není vzhledem k celkové atmosféře filmu úplně na škodu.

Důležité je, že samotný obrazový přepis je kvalitní a čistý, bez kompresních artefaktů a se snesitelným filmovým zrnem.

To samé lze svým způsobem říct i o zvuku. Film v podstatě stojí na dialozích, kterým je věnován největší prostor a se kterými nejsou sebemenší problémy; v rámci hudebního doprovodu pak budete druhý den po shlédnutí marně hledat nějakou melodii nebo frázi, která by vám zůstala v paměti. Proto vůbec nevadí, že je disk vybaven „jen“ PCM 5.1 zvukem – vyznavači nových HD audio formátů by v tomto případě stejně mohli své receivery nakrmit především mluveným slovem.

Na našem trhu je tento film na Blu-ray dostupný s českými titulky, dabing k dispozici není.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejší databázi Blu-ray filmů na stránce s detailem tohoto filmu: Tajemné okno.

V podobném duchu jako samotný film se nese i jeho bonusová výbava: je v podstatě standardní, nenápadná, ale zainteresovaného diváka dokáže potěšit. Kromě obvyklého audiokomentáře režiséra, šesti minut vynechaných scén a sedmi minut animovaného scénáře je k dispozici ještě více než hodinový dokument.

Ten je rozdělen do tří částí, ve kterých nás režisér David Koepp provede celým procesem vzniku filmu: od přerodu knižní předlohy ve scénář, přes výběr herců a lokací, tvorbu atmosféry, zajímavosti z natáčení až po vysvětlení několika zajímavých faktů, kterých si divák do té doby možná ani nevšiml.

Svým způsobem velmi hodnotná bonusová výbava je ovšem pouze ve standardním rozlišení a bez českých titulků.