Strážci - Watchmen (recenze Blu-ray)

vydáno 15. 10. 2009 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: 300, 300: Bitva u Thermopyl, Blu-ray, film, Příběhy Černé lodě, Spider-Man, Strážci - Watchmen, Strážci - Watchmen: Příběhy Černé lodě, Tales of the Black Freighter, Transformers, Úsvit mrtvých, Watchmen, Watchmen: Tales of the Black Freighter, X-Men

Strážci - Watchmen (Watchmen, 2009)

Watchmen. Komiksové veledílo, které se doteď řadí mezi to nejlepší, co kdy vzniklo. Když se někdy před deseti lety poprvé začalo uvažovat o jeho filmové adaptaci, otec komiksu Alan Moore se zařekl, že jeho kniha se do filmu převést nedá. Zack Snyder, režisér Úsvitu mrtvých a komiksové řežby 300: Bitva u Thermopyl (recenze), se pokouší dokázat pravý opak.

Je naprosto pochopitelné, proč Alan Moore prohlásil to, co prohlásil. Komiksová předloha Watchmenů je nesmírně náročné a komplexní dílo, které má několik dějových linií, hluboce prokreslené charaktery a hlavně komplikovanou zápletku, jejíž převyprávění je obtížné i psaným slovem. Co teprve něco takového přenést do obrazů! Jistě, Snyderovi hraje do karet fakt, že mu Alan Moore vlastně předkreslil storyboardy, jenže filmový jazyk funguje úplně jinak než ten komiksový.

Z adaptace Watchmenů se proto stalo hned po první klapce ostře sledované dílo. Zack Snyder to neměl lehké – na jedné straně dva tábory fanoušků (jeden, který svůj oblíbený komiks považoval za nezfilmovatelný, druhý, který dával režisérovi šanci), na straně druhé obyčejný divák. Tomu se film musel také přizpůsobit, jenže vzhledem k náročnosti a velikosti látky bylo jasné, že ve finále se Snyder těžko může zavděčit oběma stranám. Dost možná ani jedné.

Už jen fakt, že jsou Strážci dvě a půl hodiny dlouhý film s eRkovým ratingem, napovídá, že jdou úplně jiným směrem než klasická blockbusterová produkce. Je to jeden z důvodů, proč se filmu i přes masivní reklamní kampaň v kinech finančně příliš nedařilo. Není to proto, že by se nepovedl. Mainstreamový divák od něj prostě čekal něco jiného, rozhodně ne ukecanou filosofickou úvahu o hrdinství a dobru.

V záplavě Transformerů (recenze), G.I. Joeů a podobných výplachů nemá takový film šanci na úspěch. Snyder se totiž vykašlal na kompromis a naservíroval Strážce tak, jak je Moore zamýšlel už při psaní komiksu. Sprosté, brutální, nesympatické. Takoví jsou hlavní hrdinové. Nekonvenční. Takový je film. Navíc zatraceně složitý.

Odehrává se v alternativní historii, kdy Nixon sedí v Bílém domě už čtvrté prezidentské období, svět sužuje hrozba atomové války mezi Státy a Ruskem a Americe pomáhají v potírání zločinu maskovaní hrdinové. Ne superhrdinové. Obyčejní lidé, kteří se rozhodli, že vezmou zákon do svých rukou. A zlámou mu všechny kosti. Jenže z každého hrdiny se jednoho dne stane vyvrhel společnosti a tak vzniká dodatek v ústavě, který Strážcům zakazuje veškeré aktivity. Sundavají proto kostýmy a začínají žít klidný soukromý život. Jenže teď byl jeden z nich zabit a zdá se, že někdo jde po bývalých zastáncích zákona…

Základní premisa zní poměrně jednoduše, nenechte se ale mýlit. Strážci jsou dlouhý, komplikovaný film, který stojí na dialozích, nostalgické atmosféře a postavách. Akce, ačkoliv si v ní Snyder samozřejmě libuje a z toho mála dokáže vytěžit dost hodně, je tu poskrovnu, rozhodně nečekejte dalšího Spider-Mana (recenze), X-Meny, nebo něco podobného. Přes dvě hodiny se tu jen mluví, pomocí flashbacků se rozšiřují charaktery a postupně se zjišťují veškeré asociace.

Strážci - Watchmen (Watchmen, 2009) Strážci - Watchmen (Watchmen, 2009) Strážci - Watchmen (Watchmen, 2009) Strážci - Watchmen (Watchmen, 2009)

Přes to všechno jsou Strážci energický film, který funguje i po několikerém shlédnutí – vím, o čem mluvím, kvůli recenzi dvou Blu-ray edic (kinosestřihu a režisérského sestřihu, viz níže) jsem je viděl během dvou dnů třikrát… Díky promyšlené předloze scénář nemá žádné mezery v logice, nikdy nepůsobí košatě a stále se v něm něco děje. Jinými slovy, ačkoliv se tu prakticky jenom mluví, děj se neustále posouvá dopředu.

„Koukatelnosti“ samozřejmě krom výborné adaptace a hereckých výkonů (nenajde se tu jediná postava – a že jich je zatraceně hodně! – která by nebyla zajímavá) pomáhá vizuální stránka. Snyder z hlediska výpravy kopíruje předlohu, což je jenom dobře, protože šedesátá léta a jejich móda mají neopakovatelné kouzlo. Co z filmu ale dělá takovou podívanou, je kamera. Strážci jsou pestrobarevní, zároveň mají zvláštně ponurý nádech, z vizuální stránky je to prostě něco, co jste zřejmě nikdy neviděli.

A pak je tu samozřejmě Snyderova obliba ve slow-motion, tedy zpomalovačkách. Naštěstí má dost rozumu na to, aby s nimi neplýtval, většinou si je tedy patřičně užijete (třeba titulková sekvence je geniální). Vzhledem k dlouhým voice-overům se vlastně tomuhle elegantnímu zpomalení času vyhnout ani nedalo. Je to pěkné.

Strážci nemají obdoby. Není to zákonitě něco, nad čím by měl každý jásat, protože se opravdu jedná o podívanou, která se nemusí líbit každému. Záleží na vztahu ke komiksu, na tom, jestli jste s ním obeznámeni, jestli jste ochotní přistoupit na Snyderovu hru. Člověk, který se s předlohou nikdy nesetkal, bude hlavně na začátku těžce tápat a během stopáže samotné mu můžou utíkat drobné detaily, není to ale něco, co by ubližovalo pochopení příběhu. To hlavní je tu jasně vysvětleno. Užijete si v obou případech.

Film vyšel ve dvou verzích – u nás ho můžete koupit v kinoverzi, tedy v kinosestřihu, zatímco ve Spojených státech je na Blu-ray dostupný pouze v prodlouženém režisérském sestřihu. O tom pojednáme v samostatné recenzi, neboť americká edice obsahuje navíc Maximum Movie Experience – novou formu PiP komentáře se Zackem Snnyderem.

Vězte ale, že není všemu konec – za pár měsíců vyjde ultimátní edice (v limitovaném počtu sedmdesáti tisíc kopií), která bude ještě delší, režisérský sestřih tu totiž bude navíc proložen animovaným Příběhem Černé lodě, jako tomu bylo v komiksu. I tahle verze bude mít nové bonusy. Zdá se, že studio Warner Bros. přišlo na geniální způsob, jak z nás vysát poslední halíř.

Blu-ray každopádně stojí za to, ať už koupíte jakoukoliv edici. Zvuk je nesmírně dynamický, dialogy zní čistě a hudba má krásně agresivní tóny. Snyder do Watchmenů vybral několik dost známých písní a všechny do jedné tu znějí lépe, než kdy předtím. Zvuková stopa je vymazlená a poslouchá se skvěle, bezeztrátová komprese jí zatraceně sluší.

Stejnou radost budete mít z transferu. Technicky skoro dokonalý obraz – to se na Blu-ray prodává prakticky samo. Kontrastní barevná paleta, ve které se mísí studené a teplé barvy, filmu moc sluší; doplňte jí o naprosto ideální množství zrna a máte o radost postaráno. Blu-ray přepis neztrácí nic z kouzla filmové projekce, dost možná vypadá ještě lépe.

Barvy jsou výrazné, černá je naprosto perfektní ve všech okamžicích a úroveň detailů oslňující. Přepis přitom není nějak zásadně ostrý, všechno je tu prostě na ideální úrovni. Strážci se drží zaběhnutého trendu – málokterý velkofilm dneska vypadá na Blu-ray špatně. Takhle dobře připravenou prezentaci ale stejně jen tak neuvidíte.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Strážci – Watchmen.

Bonusů je tu požehnaně a ačkoliv nezaberou moc velké množství času, rozhodně vám dají hodně. Asi nejdůležitější je The Phenomenon: The comic that changed comics. V půl hodině je tu shrnut dopad Watchmenů na komiksový svět, jejich vliv na tento žánr a dokonce vliv na film. Stejně tak se tu probírá předchozí snaha knihu zadaptovat a dostanete tu názor předních komiksových tvůrců, producentů i kritiků. Zároveň je probrána historie komiksu, což je část, ve které docela podstatně chybí nějaké slovo Alana Moorea (jak je řečeno na začátku, od filmu se distancoval).

Jedenáct takzvaných webisod může být zorbazeno buď samostatně, nebo formou PiP (BonusView, obraz v obraze) během filmu. Jak už označení napovídá, dostupné byly nejdříve na internetu, pokud jste je tam ale nesledovali, rozhodně doporučuji je shlédnout. Během dvou až tří minut se tu představí kaskadéři, podíváte se na budování kulis, na natáčení některých konkrétních scén apod. Nic opravdu úchvatného, ale svou funkci vypravovat o natáčení tyhle webisody splňují. Ostatně – koho by nezajímalo, jak vznikl Dr. Manhattan?

Dokument Real Superheroes mi přišel trochu zbytečný, půl hodiny se tu totiž řeší, jak se to má se skutečnými hrdiny, kteří vyráží do ulic potírat zločin. V Americe totiž několik takových iniciativ existuje a tento dokument se právě jednou z nich zabývá. Normální člověk by je nazval blázny, proto se v dokumentu objeví také několik psychologických názorů na věc. Filmu se Real Superheroes prakticky netýkají, doporučuji je přeskočit, tedy pokud vás zároveň nezajímá psychologický rozbor postav (většinou je tu ale uvedeno to, co je podle jejich chování velmi zjevné a ve filmu je to nastíněno nebo dokonce vysvětleno…)

Pak je tu vedle hudebního videa skupiny My Chemical Romance ještě dokument Mechanics: Technologies of a Fantastic World, ve kterém se rozebírají některé rekvizity ve filmu. Každý nástroj, zbraň, nebo dopravní prostředek (například OwlShip) je tu rozebrán z vědeckého hlediska a řeší se, jestli by fungoval v reálném světě. Jednoduše řečeno – ne.