Star Wars Saga: Bonusové disky (Blu-ray recenze)

vydáno 22. 9. 2011 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma Filmy | 2 komentáře

Tagy: Blu-ray, recenze, Star Wars, Star Wars Saga

Jedním z hlavních důvodů, proč se všichni těšili na Blu-ray edici Star Wars ságy, je její obsáhlá dokumentární výbava, kterou dostanete jako bonus za ochotu připlatit si pár stokorun. Šestici disků v tom případě doplní další trojice, která se za svůj obsah rozhodně nemusí stydět. My jsme jí podrobně projeli a můžeme říct: je to solidní nálož!

Star Wars (Blu-ray)

Hned pro začátek je nutno zmínit dvě věci:

1. První dva disky nemají českou podporu, zato disk třetí (kde je materiálů nejvíce) je kompletně otitulkovaný, a to nejen na české, ale dokonce i na americké edici.
  2. Ne, nejsou tu portovány bonusy z předchozích DVD edic. Takže pokud jste čekali nějaký ultimátní archív se vším, co kdy okolo Star Wars vzniklo a chtěli jste DVDčka vyhodit, radši je nechte v poličce vedle Blučka. Lucas místo toho nechal co nejvíce prostoru novým bonusům, které se na videu dříve neobjevily. Těžko mu to zazlívat – zkuste si vzpomenout na to, jak vás vytočilo, když jste zjistili, že je bonusová výbava rozšířeného Pána prstenů totožná s tou na DVD…

Blu-ray Star Wars na HDmagu:

První dva disky jsou z hlediska struktury totožné. Každý se zabývá jednou z trilogií, a po zasunutí do přehrávače vám nabídne jednu ze tří epizod. Pod tou se pak otevře nabídka planet, na kterých se děj odehrává (třeba Tatooine, Naboo, Coruscant apod.) a pod těmito planetami vás pak čeká stálá nabídka: storyboardy/concept art, interview, vystřižené/prodloužené/alternativní scény a „The Collection“, což je soubor natočených 3D soch, obleků, rekvizit a modelů, ke kterému si můžete pustit videokomentář.

Star Wars (Blu-ray)

Ačkoliv by se to na první pohled nemuselo zdát, právě „The Collection“ v sobě skrývá ohromný potenciál. Podrobné fotky a videa různých modelů a loutek dávají fanouškům nahlédnout na součásti Star Wars v detailech, jaké dosud nebyly dostupné. Největším tahákem jsou ale vystřihané scény. Ty vás samy o sobě zaměstnají tak na dvě hoďky a ačkoliv se často jedná jen o prodloužené okamžiky, které už důvěrně známe, i tak má tohle „něco nového“ neuvěřitelnou sílu. Obzvlášť neviděné scény ze čtvrté epizody, kdy Luke sleduje odlesky vesmírné bitvy na obloze, nebo původní sestřih kantýny, kde Han Solo střílí jako první (a také jaké jediný) … tou jsou prostě chvilky, u kterých se fanouškům podlamují kolena.

Jen bacha na vystřihané scény u nové trilogie – jsou často pouhou formou pre-vizu, takže připomínají spíš jen náhodně rozpohybované kostičky. Pokud si ale pod tou změtí nahrubo renderovaných pixelů dovedete představit dynamickou a funkční scénu, můžete se těšit hlavně na extrémně rozšířenou honičku Kenobiho s Grievousem a začátek bitvy na konci druhé epizody, ke kterému přibyl pokus Jediů infiltrovat řídící loď droidů. Z těch klidnějších okamžiků pak stojí za zmínku třeba návštěva knihovny a podrobnosti o Dookuově zmizení (v době, kdy byl ještě Jedi).

Star Wars (Blu-ray)

Různá (a velmi krátká, zpravidla tak tříminutová) interview už nejsou tak zajímavá a ani o něco delší overview, kde se pod profily jednotlivých planet tvůrci zabývají obstrukcemi při natáčení na tom kterém místě, nikterak neoslňují. Concept-arty a storyboardy jsou pak už jen pro opravdové fanoušky. Rozhodně jsem ale uvítal možnost pustit si všechno dohromady stiskem jediného tlačítka. Prolézání „planetového menu“ totiž začalo být po velmi krátké době otravné.

Nejvíce je nabušený až třetí disk, na kterém si často odbudou premiéru materiály, které se dříve nedostaly na LaserDisc, VHS, ani na DVD.

Každý ze tří dílů původní trilogie tu dostal prostor pro dobové dokumenty. The Making of Star Wars se v padesáti minutách hodně pomalým tempem věnuje pohledům za kulisy, rozhovorům a třeba diskuzím o tom, jakým směrem se budou v budoucnu Star Wars ubírat. Člověk se při jeho sledování tak trochu nemůže ubránit pocitu, že to Lucas neměl promyšlené tak, jak říká, ale nebuďme zlí. Dokument je to každopádně výborný, i když se věnuje věcem, které známe z modernějších a údernějších dokumentů a opravdu je na dnešní dobu neskutečně pomalý.

Star Wars (Blu-ray)

The Empire Strikes Back: SFX vyšel také krátce po kinopremiéře páté epizody a už se nevěnuje ani tak natáčení, jako vizuálním efektům, miniaturám, tehdá revolučním klíčovacím procesům, nebo třeba tvorbě loutky mistra Yody. Opět je to něco, co už skalní příznivci Star Wars nebo filmoví fanoušsci všeobecně dávno vědí, ale stejně jako ve výše zmíněném dokumentu, i tady oceníte především dobové zasazení, v němž se před kamerou promenádují herci a tvůrci s podivnými účesy. Je to prostě zábava se značně nostalgickým nádechem.

Classic Creatures: The Return of the Jedi se pak podívá na zoubek třetímu dílu staré trilogie, ani tentokrát to ale nebude klasické „Making of“. Dokument se totiž zabývá ohromným množství kreatur, které začal Lucas do Star Wars protlačovat, procesem jejich vzniku a ohromným množstvím loutkařské práce, která byla do postaviček vložena. Zajímavý je nejen návrat k Yodovi, ale třeba fakt, že maličcí Ewoci měli být původně něčím jako Wookiové, Lucas se ale rozhodl myšlenku primitivního národa, který svrhne technicky vyspělé Impérium, dohnat do extrému a na plac proto nahnal skupinky trpaslíků v chlupatých oblečcích.

Star Wars (Blu-ray)

Překvapivě podrobný je sedmadvacet minut dlouhý Anatomy of a Dewback, který vznikl v roce 1997 ke příležitosti releasu Speciální edice. Zabývá se Dewbacky, což jsou veliké potvory, na kterých klonoví vojácí ve čtvrté epizodě hledají roboty na Tatooine. Velice podrobně je tu popsáno, jak byla gumová socha nahrazena digitálním dublérem z dílny ILM, jak byly v Lucasových archívech k této příležitosti loveny archivní materiály, které se pak pro onu scénu dokonce přetáčely, aby se pak dalo na záběr navázat rozšířeným materiálem. Je to ohromně zajímavý dokument, rozhodně nevynechat.

Zato hodinu a půl dlouhé Star Wariors nikterak výživné není. Sice ze začátku vypráví o tzv. 501. legii, což je skupina o několika tisísích členů po celém světě, která se převléká do starwarsáckých kostýmů a dělá v nich krom všelijakých eventů také charitativní akce, jenže asi po deseti minutách odvypráví to nejdůležitější a nejzajímavější. Dále už se zabývá jen tím, jak několik vyvolených vyráží na slavnostní průvod. Nuda, která nic zajímavého dále nepřinese. Po pár minutách klidně vypněte. Tedy pokud nepatříte k pětistéprvní.

Star Wars (Blu-ray)

Třičtvrtěhodinové Star Wars Tech se snaží nahlédnout na technologie v Lucasových filmech z vědeckého hlediska. Dokument řeší, jestli by opravdu mohlo vzniknout něco jako Hvězda smrti (a jak by se v ní například řešila gravitace), pohon rychlejší než světlo, nebo jestli je opravdu možné, aby fungovaly světelné meče. Každý, kdo má alespoň trochu znalostí ze základní a střední školy, si na většinu takových otázek samozřejmě odpoví sám, ale dokument přináší sem tam i zajímavé poznatky – třeba že by světelný meč musel mít teplotu kolem dvou set milionů stupňů, aby byl schopný „pálit“ tak, jako ve filmech (což je mimochodem několikanásobně více než má Slunce…).

A Conversation with the Masters vás zabaví na další půl hodiny a setkáte se v něm s již zesnulým Irvinem Kershnerem. Dokument je to docela dobrý, Kershner, Lucas, Kasdan a později i Williams se tu dělí o zajímavé zážitky z natáčení a o zábavné historky. Sice žádná bomba, ale fanoušci budou nadšení. Ostatně jako u všeho :).

Star Wars (Blu-ray)

Na konec pak sladká třešnička na dortu: Star Wars Spoofs. Hodina a půl různých starwarsáckých parodií, odkazů a citací v seriálech (How I Met Your Mother, Robot Chicken, Thats 70´s Show…), filmech (Fanboys…), reklamách (Volkswagon z letošního SuperBowlu), televizních show (SNL, Colbert Report apod.), nebo obyčejných klipech (skvělý Simon Pegg a pípající Nick Frost). Většinou je s nimi kopec legrace a troufnu si říct, že z nich velkou část nebudete znát, a pokud ano, tak si je s radostí připomenete. Jako třeba Kantýnu smrti s „Jeffem Vaderem“.

Star Wars tedy na Blu-ray nedorazily s ultimátní kolekcí bonusových materiálů ze všech předchozích edic, zato ale nabízejí nemalé množství materiálů nových (ke kterým je nutno připočíst ještě audiokomentáře jednotlivých epizod), které za tu investici rozhodně stojí. Díky nim Lucasovi pravděpodobně prominete, že se rozhodnul tak, jak se rozhodnul. Majitelé předchozích edic se můžou těšit z toho, že jejich koupi zůstala nějaká hodnota i po re-releasu na novém formátu a lidé, kteří mají Star Wars na nosičích domácí zábavy poprvé, si i tak budou muset rezervovat alespoň celý den, aby se na všechno stačili podívat. A to je, troufnu si říct, s přihlédnutím k ceně, slušný kauf.