Smrtonosná past: Opět v akci (recenze Blu-ray)

vydáno 2. 9. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 9 komentářů

Tagy: A Good Day to Die Hard, Blu-ray, Bruce Willis, film, John Moore, recenze, Smrtonosná past 5, Smrtonosná past: Opět v akci

Smrtonosná past: Opět v akci (A Good Day to Die Hard, 2013) (Blu-ray)

Snad žádnému „velkému titulu“ uplynulých měsíců jsem se nesnažil vyhnout tolik jako páté (a – probůh – nad poslední) Smrtonosné pasti. Ne proto, že by mě strejda John už omrzel. Naopak jsem si velice užil i jeho uvolněné, nekrvavé dobrodružství se sestřelováním stíhaček a helikoptér. Jenže když vám studio 20th Century Fox posadí na režijní sesli člověka, který natočil více méně jeden film, o němž můžeme říct, že nebyl úplně zbytečný, a ke scenáristickému stolku usedne patlal, v jehož životopisu se skví nelogické perly jako X-Men Origins: Wolverine a Hitman, pak se jen horko těžko soukáte do kina i na gauč.

Jenže některým filmům prostě uhnout nemůžete, obzvlášť když studio vyšle film do světa v rozšířeném sestřihu, s haldou bonusových materiálů a zahraniční fóra jásají nad tím, jak je Blu-ray audiovizuálně nabušený. Pravda, co se disku týká, tam skutečně není moc co vyčítat (pro více informací můžete následující text, plný nešizené nenávisti, přeskočit přímo k technickému provedení), ale kdo by chtěl dávat jakékoliv peníze za film, jenž se ani nesnaží, aby dával trochu smysl?

Smrtonosná past: Opět v akci (2013) Smrtonosná past: Opět v akci (2013) Smrtonosná past: Opět v akci (2013) Smrtonosná past: Opět v akci (2013)

Smrtonosnou past: Opět v akci jsem do dnešního dne viděl na Blu-ray dvakrát (jednou kinoverzi, jednou extended cut) a i kdybyste mě mučili rozžhaveným olovem, lámali mi klouby, anebo mi chtěli strčit do temných míst anální kolík, nedonutili byste mě, abych se na ni podíval znovu. Velmi pravděpodobně bych totiž dopadl hůř, než kdyby na mě usedla středověká inkvizice se všemi svými zrezavělými hračkami.

Prozatím poslední výprava Johna McClanea není jen hloupá, ona je regulérně tupá jako deset let používané tágo, které je navíc v polovině prohnuté, a tak s ním netrefíte lautr nic. Asi jako Skip Woods, jenž evidentně vůbec nepochopil, v čem tkví podstata série, a tak se rozhodl, že se definitivně vykašle na osobitost, postavy, logiku, napětí a stylový „mcclaneovský“ humor, a jednoduše bude do diváků pálit jednu akční sekvenci za druhou, přičemž dobrou polovinu napsal už do svých předchozích počinů. A John Moore? Ten vůbec netuší, která bije, takže některé scény vypadají jako vystřižené scény z Maxe Paynea a zbytek je videohernější, zbytečnější a otravnější než Za nepřátelskou linií a remake Přichází Satan dohromady.

Ano, Moore, jeho kaskadéři a trikaři akci hezky aranžují, když nechají spoustu věcí efektně vybouchnout, postaví kameru na správné místo a zahušťují kompozici tolika vjemy (třeba Rytmusem!), že se můžete audiovizuálně opíjet do zemdlení. Jenže John McClane jako by zůstal trčet v New Yorku a do Moskvy vůbec nedorazil. Místo něj Moore prezentuje drmolícího důchodce, který se zmůže na pár facek ruskému civilistovi, ale má problémy zpacifikovat vlastního synátora, jenž si po většinu filmu vystačí s výrazem „mám solidní náběh na Downův syndrom“.

Během filmu si pak tihle dva třikrát řeknou „co bylo, to bylo, teď jdeme nakopávat zadky“, vystřílí v absolutně nedramatických situacích tolik padouchů, že by záviděl i Topper Harley a na konci si padnou do náruče, protože o tom tenhle film přece celou dobu byl a my jsme to samé v bledě modrém vůbec neviděli už posledně. Ehm.

Hlášky jsou mdlé, napětí žádné a Bruce Willis vypadá, že jestli bude muset hrát v pokračování, podepíše smlouvu jedině pod podmínkou, že bude moci hrát jen z invalidního vozíku a dialogy za něj odkecá někdo úplně jiný. Znuděnější nebyl snad ani v RED a G.I. Joe 2, kde člověk alespoň chápal, že si přišel jen pro výplatní pásku. Ale tohle je přece John McClane! Postava, která Willise spolu s Davidem Edisonem z Moonlightingu takzvaně udělala. A on se tváří, jako by v celé téhle anabázi neměl vůbec prsty!

Je to vážně smutný pohled na konec jedné akční legendy, která před 20 lety redefinovala žánr, aby se dnes definitivně stala vykastrovaným (i přes sprostá slova a ustřelování hlav) akčním výplachem pro fanoušky filmů Jasona Stathama, u nichž není potřeba myslet, hlavně že hezky vypadají, hrdina někoho semele a sem tam něco (a pokud možno co nejvíc) vybouchne. A pokud čekáte, že rozšířený sestřih něco napravuje, jste na velkém omylu. Změn je totiž tak málo, že nemají co vylepšit, a některé fanoušky spíš ještě víc otráví. Jako třeba vystřižení Mary Elizabeth Winstead, jejíž absenci Moore následně maskuje jedním z nejvtipnější „off-screen“ voiceoverů, které obvykle praktikují snad jen studenti na FAMU, když zjistí, že jim chybí natočený materiál. Au.

Film katastrofální, Blu-ray referenční. Taková je vizitka nové Smrtonosné pasti, které na Blu-ray nelze vytknout absolutně nic. Moore hodně spoléhá na přesaturovaný obraz a využívá nejrůznější barevné filtry, Blu-ray však nezaváhá ani na moment. Barvy jsou skvostně syté a živé, jakmile dostanou prostor k zazáření tělovky, jsou prokazatelně vynikající, a ani v tmavších scénách disk nezaškobrtne. Kresba ve stínech je totiž naprosto parádní, a stejně tak i sytost černé, která je doslova jako inkoust.

Přičtěte si k tomu vynikající ostrost a kontrast, které ruku v ruce prezentují obrovské množství detailů nejen v obličejích, ale i na kostýmech a v prostoru, a máte před sebou Blu-ray, jenž je perfektním demo materiálem. Obzvlášť když na něm nejsou žádné známky DNR, Edge Enhancement a další softwarových vychytávek a obraz se chlubí i pěknou porcičkou filmového zrna.

A komu chvála nestačila, může číst v klidu dál, povedl se totiž i zvuk. Český dabing, jenž mi osobně přišel překladově průměrný, nemá cenu příliš řešit, je technicky adekvátní. Hlavní hvězdou je však osmikanálové DTS-HD, jímž se chlubí anglická stopa, jež je doslova nirvánou pro uši.

Pátá Smrtonosná past je film tupý, a tak pro něj platí, že musí být alespoň pořádně nahlas, abyste neusnuli. Což se vám rozhodně nepovede. Jakmile se totiž v obraze vyskytne jen střípek akce, začnou štěkat samopaly a McClane proskočí sklem, pocítíte schopnosti zvukových mistrů až na zátylku. Dynamika a prostorovost jsou maximální, zvuk je nadmíru hutný a ze všech kanálů se valí tolik informací a zvukových třešinek, že se z toho může náročnější divák zbláznit slastí.

V téhle oslnivé akční smršti nicméně nezanikají ani nádherně vyvážené dialogy, ani soundtrack Marka Beltramiho, jenž dostane hned několikrát příležitost zazářit. Po technické stránce tudíž nemám námitek. Pakliže patříte mezi fanoušky Mooreova výplachu, tenhle disk vám ostudu rozhodně neudělá.

A platí to i pro bonusy, které se točí především okolo akce. Té Moore a jeho štáb věnuje tolik pozornosti, že se přestanete velmi rychle divit, proč je film po stránce děje takový blábol. Dokonce zde padne hláška, že pátá Smrtonosná past znamená „žádný scénář“. Inu, nedivil bych se, kdyby bylo vše napsané na poslintaném ubrousku od koblih, kterými se Moore musí vzhledem ke své velikosti neustále vykrmovat.

Informačně je ale Blu-ray nabitý. Můžete si pustit audiokomentář režiséra a jeho asistenta, výživný je ovšem i hodinový dokument Making It Hard to Die, jenž pokrývá kompletní natáčení od prvních natáčecích dní až po nahrávání hudby, korekci barev a střih. Vtipné je, že snad ani jednou nezazní slova „příběh a postavy“, neustále se opakují jen věty o náročnosti akce, kaskadérských kouscích, praktických efektech a snaze, aby film vypadal cool. Pokud patříte mezi „action freaky“, rozhodně budete v sedmém nebi. Ve stejném stylu se pak nese i Anatomie automobilové honičky, kde vám tvůrci opět rozeberou natáčení pravděpodobně největší akční scény filmu.

Two of a Kind je osmiminutový featurette o dynamice mezi otcem a synem, v němž se všichni plácají po ramenech a snaží se vysvětlit, že Jack McClane a další části scénáře hladce zapadají do stylu Smrtonosné pasti. Back in Action rozebírá Johnův návrat na scénu a doposud nejvýraznější změnu prostředí. Co si odnesete? Že producenti doslova kálí na to, co udělalo sérii slavnou, a Bruce Willis vypadá unaveně.

Náladu nezlepší ani The New Face of Evil, zabývající se třemi nudnými filmovými záporáky, extrémně nudných patnáct minut vystřižených scén a už vůbec ne sestřih Maximum McClane, který je jakousi retrospektivou předchozích dílů, která zoufalost Mooreova akčního výplachu ještě víc podtrhuje.

A pokud vám ani v tomto místě nerupne ze vzteku cévka, můžete si dopřát videa s previzualizacemi akčních scén, storyboardy, trikovými sekvencemi a concept arty.

Zkrátka a dobře, po stránce bonusů je rozhodně o co stát. Veškeré materiály jsou profesionálně zpracované, mají dokonce české titulky a pokud patříte mezi fanoušky zákulisních videí, dozvíte se o výrobě první poslední. Jenže k čemu to je dobré, když vám tvůrci nepřímo říkají „vůbec nechápeme, o čem tahle série je, ale koho to zajímá, když jsme toho nechali tolik vybouchnout. Tak se přece bavte“. Na to říkám: „Polibte mi prd…!“

Blu-ray Smrtonosná past: Opět v akci můžete zakoupit na e-shopu Filmgame.cz.