Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

vydáno 23. 2. 2010 | autor Robert Krátký | sekce Recenze | téma Filmy | 25 komentářů

Tagy: 20th Century Fox, Blu-ray, Die Hard, film, Live Free or Die Hard, MPEG-4 AVC, Smrtonosná past, Smrtonosná past 4.0

Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007)

Bruce Willis se nenechal zahanbit a také on znovu oživil svého tvrďáckého policajta Johna McClanea. Možná jste se, podobně jako já, obávali, co toto třetí pokračování Die Hard série přinese, ale naštěstí se ukázalo, že to vůbec není špatná podívaná.

Když přišel v roce 1988 do kin první film Die Hard a Bruce Willis se představil jako akční hrdina John McClane (do té doby byl známý spíše jako soukromé očko ze seriálu Měsíční svit), zboural všechny konvence akčních filmů. Jeho hrdina byl sice pořádný chlap – bez toho by se akční film neobešel – ale také vtipný, nenucený a přes všechny své macho-hlášky lidsky zranitelný.

Najednou už akční film nemusel být jen o svalovcích, kteří střílí od boku z těžkých kulometů a zachraňují svět, protože nic jiného neumí. John McClane se do dobrodružství nikdy nehrne, ale vždy se jako na potvoru připlete do cesty přesile padouchů. Podle stejné šablony byl natočen i čtvrtý díl, ve kterém se McClane potýká s kyber-teroristy.

Smrtonosná past 4.0 pokračuje v tradici a nechává Bruce Willise, aby se s hrozícím nebezpečím vypořádal po svém. Když selžou moderní počítače i speciální jednotky, nezbývá, než se spolehnout na drsňáka ze staré školy, který utrousí pár suchých vtípků, schytá slušnou dávku ran, ale nakonec všem „bad guys“ hezky neceremoniálně nakope zadky.

Režisér Len Wiseman chtěl, aby Die Hard 4.0 vynikal mezi ostatními současnými filmy svým důrazem na realistické vyznění akčních scén. Kvůli tomu bylo použití počítačových efektů omezeno na minimum a většina výbuchů, bouraček a destrukčních scén byla skutečně natočena. Totéž platí pro hlavního hrdinu, který si, a to vždy potěší, odehrál velké množství kaskadérských kousků sám za sebe.

Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007)

Film díky návratu k odkazu svých poctivých akčních předchůdců vyčnívá mezi zbytkem moderní produkce. A John McClane si s typickým úšklebkem užívá svůj status dinosaura mezi digitální mládeží. Scénář se hemží narážkami na McClanův věk, ale přesto nenechává na pochybách, že je Willis, totiž McClane, stále ten samý bouchač, který se s nikým nemazlí, když jde do tuhého.

Film se prostě povedl; dobře míchá stárnoucího hrdinu s moderní současností a dobře svým stylem navazuje především na první díl série, který býval označován za nejlepší. Na své si přijdou jak fandové předchozích tří dílů, které byly sledovány na nesčetných VHS kopiích a později DVD vydáních, tak noví diváci, kterým až doposud jméno John McClane nic neříkalo.

Blu-ray vydání bohužel trpí jedním poměrně dost zásadním nedostatkem: Fox vydal v HD pouze kinoverzi, která byla prostříhána a předabována během postprodukce, aby se vešla do americké cenzorské kolonky „PG-13“. Znamená to, že McClaneova typicky nevymáchaná pusa najednou vynechává slovo fuck a spol.

S ohledem na předchozí tři díly, které byly všechny označeny jako „R“, je to směšné a smutné zároveň. V honbě za širší diváckou obcí Fox obrousil hrany filmové postavě, která se proslavila svými nevybíravými komentáři. Na DVD jsou k dispozici obě verze (tj. i unrated), a proto lze doufat, že Fox svůj omyl časem napraví a vydá původní sestřih i v HD.

Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007)

Blu-ray

Kromě prohřešku, který zmiňuji v předchozích odstavcích, je Blu-ray vydání dosti povedené. K dispozici je i české vydání, ale pokud byste objednávali ze zahraničí, pozor na americkou verzi: Stejně jako většina titulů od studia 20th Century Fox je regionálně kódovaná.

Všimněte si také, že zatímco v Americe je film distribuován s názvem Live Free or Die Hard (což vychází z motta státu New Hampshire „Live Free or Die“), ve zbytku světa se používá původně zamýšlený titul Die Hard 4.0.

Obraz

(Poznámka: Recenzovaný disk pochází ze Spojeného království. Česká verze na přebalu tvrdí, že má poměr stran 2,35:1 a délku 125 min.)

Smrtonosná past 4.0 je na dvouvrstvém disku BD-50, kodek MPEG-4 AVC, poměr stran 2,40:1, délka 123 minut. Hned zkraje mohu říct, že je obraz výtečný. Přestože obsahuje dlouhé scény v tmavých a špatně osvětlených interiérech i noční krajinu, zachovává si dobrou úroveň kontrastu. Černé jsou hluboké a temné a přechody ve stínech přirozené. Světlejší scény se nebojí bohatě využívat širokou paletu barev, ale nic z toho není přepálené.

Skvělé detaily vyniknou zvláště při blízkých záběrech obličejů, ale také při několika akčních scénách, kde létají střepy a různé úlomky. Ostrost je výborná, což obrazu dodává přirozenou hloubku – není však třeba se bát uměle přeostřených hran. Tento transfer je vážně prima a radost pohledět.

Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007) Smrtonosná past 4.0 (Live Free or Die Hard, 2007)

Zvuk

Pokud jsem chválil obraz, tak zvuk by si zasluhoval svoji vlastní kategorii ještě o něco výše. Je pravda, že se jedná o akční film plný prudkých přestřelek a podobně hlasitých scén, takže povedená zvuková stopa zvláště vynikne, ale audio na tomto disku obstojí i v klidných chvílích.

Dialogy jsou skvěle zřetelné, ale zároveň to nijak neubírá na dynamičnosti scénám, které jsou zahlceny rachotem explozí, nárazů a hluku různých motorů. Jsem docela spokojený se svou domácí sestavou, ale líbilo by se mi vychutnat si tento zvuk na skutečně referenčním hardwaru.

TIP: Všechny dostupné technické informace, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete ve zdejším Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Smrtonosná past 4.0.

Bonusy (vše v SD)

  • Analogový hrdina v digitálním světě. Skutečně unikátní a nezvykle dlouhý dokument (97 min.), který mapuje celé natáčení, obsahuje spoustu rozhovorů přímo z placu, množství zákulisních záběrů i podrobné povídání o různých aspektech akčních scén a jejich příprav.
  • Fox movie channel uvádí Fox legacy. Nuda, šeď, tuctové promo předchozích dílů série. Naštěstí to má jen 6 minut, ale i tak doporučuji přeskočit.
  • Yippie-Ki-Yay mother f*****! Docela zábavný rozhovor. Povídají si Bruce Willis a Kevin Smith (aka Warlock). 23 minut.
  • Smrtonosná past od Guyz Nite a V zákulisí s Guyz Nite. Opravdu bylo nutné přidávat tohle na Blu-ray? Hudební video k přihlouplé písničce Die Hard a potom – a to už je fakt moc – video o tom, jak se ten videoklip natáčel. Brrr.

Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Kamery do bytu přinesou maximální přehled o vaší domácnosti

Chcete vědět, co se děje u vás doma, když tam právě …

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Recenze

Komentáře

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil d.f.h, 23. Únor 2010 - 9:54

Obrázek uživatele d.f.h

Ještě k té délce – verze z regionu A uvádí dokonce 129 minut a podle grafu bitrate tomu tak skutečně je, viz: http://www.cinemasquid.com/…-or-die-hard?…

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Anonym (bez ověření), 25. Únor 2010 - 15:44

Obrázek uživatele Anonym

MPEG-4 AVC je formát, ne kodek. Je to takto chybně ve většině článků autora.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil d.f.h, 25. Únor 2010 - 16:59

Obrázek uživatele d.f.h

Abych řekl pravdu, tak mi to fakt netrhá žíly. Třeba o AVI taky málokdo řekne, že je to kontejner. Všichni víme, o čem je řeč, takže se raději budeme soustředit na zásadní otázky kolem smyslu života a lidské existence. Ano? :-)

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil J. M. (bez ověření), 26. Únor 2010 - 5:09

Obrázek uživatele J. M.

Lidé, kteří říkají, že na něčem nezáleží, to zpravidla říkají o věcech, kterým nerozumí a tedy nechápou, proč na nich záleží. Tudíž ani nechápou, proč někdo na takový omyl upozorňuje. Ovšem ten, kdo na to upozorňuje, to ví. Proto na to upozorňuje. Konkrétně rozdíl mezi formátem a programem je základním klíčem k pochopení celé počítačové problematiky. Tudíž je to jedna z nejdůležitějších věcí, které je potřeba znát. A jekékoli šíření mylných informací v tomto směru páchá škody.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 25. Únor 2010 - 19:11

Obrázek uživatele Robert Krátký

Hmmm… heslo MPEG-4 AVC na Wikipedii říká:

H.264/MPEG-4 AVC is a standard for video compression. […] H.264/AVC is the latest block-oriented motion-compensation-based codec standard developed by…

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Anonym (bez ověření), 25. Únor 2010 - 19:40

Obrázek uživatele Anonym

Ano, standard pro kodeky – standard pro to, co z nich má vylézt – formát. H.264 je codec standard zhruba jako je ODF document standard.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Anonym (bez ověření), 25. Únor 2010 - 20:12

Obrázek uživatele Anonym

document standard nebyla moc přesná analogie, spíš office suite standard, export filter standard nebo tak.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil J. M. (bez ověření), 26. Únor 2010 - 5:16

Obrázek uživatele J. M.

Ano, jak už řekl kolega – ta věta neříká, že H.264 je kodek, ta věta říká, že H.264 je „codec standard“, neboli kodekový standard, standard pro kodeky. Standard je specifikace, formát. Podle této specifikace, standardu, se pak dělají konkrétní softwarové a hardwarové implementace – kodeky.

Když jsme u pojmu kodek, je dobré rovněž odcitovat Wikipedii (http://en.wikipedia.org/wiki/Codec):

„A codec is a device or computer program capable of encoding and/or decoding a digital data stream or signal.“

Tedy kodek je zařízení nebo počítačový program, kódující a dekódující data. H.264 není ani zařízení, ani počítačový program. H.264 je pouze návod, plánek, jak dělat zařízení nebo počítačové programy, které tomu standardu vyhovují. H.264 samo o sobě nic nekóduje ani nedekóduje. Kódují a dekódují až konkrétní implementace, hardwarové nebo softwarové. Je například nesmysl psát, že na Blu-ray je nějaký kodek. Jak by tam mohl být? To jako že tam do těch nul a jedniček vylisovali ten program pro použití v počítači? Nebo na tu placku fyzicky přilepili nějaké zařízení?

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil d.f.h, 26. Únor 2010 - 12:36

Obrázek uživatele d.f.h

Hoši, hoši… Že vás to baví. Místo toho, aby se někdo z vás zamyslel například nad neexistencí unrated sestřihu Die Hard 4.0 (což je skutečně zásadní problém všeobecně celé aktuální filmové produkce, nejen tohoto filmu), tak tu po sobě házíte citáty z Wikipedie a řešíte věci, které jsou každému víceméně víte kde.

Mám návrh. Jdětě do… obýváku, pusťte si tenhle (nebo jiný) Blu-ray disk a až budete mít dokoukáno, budeme pokračovat na obsažnější úrovni.

Souhlas?

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil J. M. (bez ověření), 26. Únor 2010 - 19:58

Obrázek uživatele J. M.

Ne. Viz výše.

Mimochodem, kolega nade mnou pouze stručně upozornil na chybu v článku a tím považoval záležitost za vyřízenou. Tak standardně funguje zpětná odezva v diskusích, upozornění na chyby v článcích. Kdyby se do toho zbytečně nemíchal diskutér d.f.h, diskuse by byla dávno ukončena. Veškerá bezobsažnost a zbytečnost této diskuse je zaviněna pouze užitečnými radami, jak mají lidé trávit svůj volný čas.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 26. Únor 2010 - 13:07

Obrázek uživatele Robert Krátký

Takže kdyby ta věta zněla takto:

Smrtonosná past 4.0 je na dvouvrstvém disku BD-50, použitý kodek MPEG-4 AVC…

bylo by to v pořádku?

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil J. M. (bez ověření), 26. Únor 2010 - 19:59

Obrázek uživatele J. M.

Ne. MPEG-4 AVC je totéž co H.264.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 2. Březen 2010 - 4:33

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Jaka je audio/video sestava autora clanku?Predem dekuji za odpoved.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 2. Březen 2010 - 12:29

Obrázek uživatele Robert Krátký

Nejsem asi natolik fanda techniky, abych si to pamatoval zpaměti, takže přesné modely doplním později. Prozatím mohu zpaměti identifikovat jednotlivé kusy takto: Samsung 50" FullHD plasma, Samsung dual Blu-ray/HD DVD, PS3, Sony zesilovač, Sony repro.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 2. Březen 2010 - 23:02

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Od recenzenta BD filmu bych naopak jistou audiovizualni zapalenost ocekaval, preci jen se zde nehodnoti jen film jako takovy, ale hlavne kvalita filmu na zminenem nosici. „Jsem docela spokojený se svou domácí sestavou, ale líbilo by se mi vychutnat si tento zvuk na skutečně referenčním hardwaru.“ Nedomnivam se, ze toto je zrovna stastne publikovat, degraduje to serioznost hodnoceni zvuku.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 2. Březen 2010 - 23:39

Obrázek uživatele Robert Krátký

Je mi líto, ale peníze na referenční hardware skutečně nemám.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 3. Březen 2010 - 1:17

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Tak co popichnout vedeni hdmagu, aby pro ucely maximalne seriozniho testovani sestavilo odpovidajici A/V retezec?;)

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil d.f.h, 3. Březen 2010 - 9:27

Obrázek uživatele d.f.h

Jo, kdyby to bylo takhle jednoduché… Asi bychom spolu měli zajít na pivo a já bych tě co se týče HDmag.cz uvedl do reality :-)

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 3. Březen 2010 - 14:55

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Misto piva radeji dat korunky do prasatka a za rok je na „referencni“ aparaturu :)

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 3. Březen 2010 - 15:27

Obrázek uživatele Robert Krátký

Ty asi vypiješ hodně piva, co? :-)

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 3. Březen 2010 - 18:42

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Ano, v cislech presne 0 :))

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Robert Krátký (bez ověření), 3. Březen 2010 - 19:54

Obrázek uživatele Robert Krátký

Tak to se moc nenašetří…

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 4. Březen 2010 - 10:14

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Ja jsem se svoji skromnou sestavou v detskem pokojicku spokojen:))

http://www.youtube.com/watch?…

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil d.f.h, 3. Březen 2010 - 1:12

Obrázek uživatele d.f.h

Mno, ono je to asi takhle:

  • Někdo třeba doma ten referenční hardware má, ale recenzi na Blu-ray film nenapíše a nenapíše. Ne, za tři roky se skutečně nikdo takový nenašel.
  • No a pak jsme my tři (a to jsem byl na začátku jen já sám), kteří máme doma to, co máme, na tom se díváme na filmy a ještě o tom dokážeme napsat.

Po pravdě řečeno, to druhé mi prostě přijde tak nějak lepší.

P.S.: Z jiného soudku: Vůbec nic ve zlém, tahle debata pod jinou recenzí mě už hrozně unavuje… Ale jak se může „seriózností hodnocení zvuku“ ohánět někdo, komu na každé recenzi asi nejvíc vadí, že v ní nezmiňujeme přítomnost českého dabingu? Ten totiž pravidelně bývá tím nejhorším z celého Blu-ray disku.

Re: Smrtonosná past 4.0 (recenze Blu-ray)

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 3. Březen 2010 - 2:06

Obrázek uživatele Pedro_CZ

…a kde se mam zacit opakovat?Naivne jsem se domnival,ze jsem naznacil zcela jasne,proc me zajima i dabing,kdyz uz tam je^_^