Šaráda (mini recenze Blu-ray)

vydáno 5. 5. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 3 komentáře

Tagy: Blu-ray, Charade, film, recenze, Šaráda

Šaráda (Charade, 1963) (Blu-ray)

V Magic Boxu mají rádi Audrey Hepburn. Jak jinak si vysvětlit, že s okatou ikonou vyšlo v minulosti hned několik titulů na DVD, a to hned v několika edicích. Snaha je to každopádně záslužná, neboť se jedná zpravidla o výtečné filmy. Jako v případě polozapomenuté kriminálky Šaráda, ve které režisér Stanley Donen (nejslavnější za Zpívání dešti, kde mu do práce vydatně mluvil Gene Kelly) spojil dvě generace hereckých hvězd, když vedle nádherné Audrey postavil stárnoucího, avšak stále štramáckého vtipálka Caryho Granta.

Šaráda již v úvodních titulcích slibuje spletitý dějový labyrint, jímž si jako diváci projdete spolu s postavami, a Donen svému slibu dostává nejen díky preciznímu scénáři, jenž je doslova nacpaný promyšlenými zvraty, ale i svižné režii, která z filmu činí nestárnoucí žánrový přírůstek, jenž se ani mezi moderními hollywoodskými bijáky neztratí. Podobně jako thrillery Alfreda Hitchcocka, k nimž má Šaráda příjemně blízko jak svou zápletkou, tak budováním napětí a poutavou atmosférou.

Hlavním tahounem přesto zůstává ústřední dvojice, mezi kterou to i přes propast věkového rozdílu nesmírně jiskří, a zatímco Hepburn dodává filmu okouzlující a do jisté míry odzbrojující nevinnost, Grant v sobě nezapře svou brilantní komiku a pumpuje do filmu jeden verbální či fyzický gag za druhým, zatímco zvládá i fyzičtější akční scény. Stačí si vzpomenout na scénu předávání pomeranče a bránice vám bude pulzovat ještě minimálně týden, neboť Grant měl pro podobně bizarní momenty zkrátka nepopiratelný talent. Viz. jeho o čtvrt století starší (byť mnou nepříliš milovaná) klasika Leopardí žena, v níž ztřeštěně pobíhá vedle dvou obřích koček. Jedné čtyřnohé a druhé s tváří Katherine Hepburn.

Šaráda (1963) Šaráda (1963) Šaráda (1963) Šaráda (1963)

Šaráda v minulých letech dorazila na zahraniční Blu-ray disky hned v několika rozličných přepisech. Dobrou zprávou pro tuzemského diváka přitom je, že ten „náš“ patří mezi ty lepší, téměř se vyrovnávající disku od slavného Criterionu. Pravda, Šaráda vám nenabídne moderní standard kvality, na svůj věk však svou práci odvádí poctivě.

I přes očividné aplikování „noise reduction“ zůstala zachována přirozená vrstvička filmového zrna, hezky byl vytáhnut kontrast a upraveny barvy, takže nádherné kostýmy Audrey Hepburn doslova září a oslňují sytou rudou či žlu… pardon, horčicovou, a za zmínku rozhodně stojí i přirozeně vypadající tělovky a solidní úroveň detailů, k jejichž vyniknutí napomáhá solidní ostrost.

Šaráda sice není ostrá za všech okolností, většina problémů však míří směrem ke zdrojovému materiálu. Studio si zdatně ohlídalo i jemné následky dodatečného doostřování a příjemně překvapí i obstojná stínokresba, popřípadě sytost černé, jež ale nikdy nedosáhne maximální úrovně. Čas od času obrazem rovněž problesknou i drobná smítka, popřípadě bílé tečky. Nejedná se však o nic vyloženě rušivého.

Povedly se i obě zvukové stopy, které jsou shodně namixované v DTS-HD Master Audiu 5.1. Film hodně spoléhá především na dialogy a ty disk reprodukuje s naprostou samozřejmostí. Svou šanci zazářit však dostává i hravý Manciniho soundtrack a bezproblémová je i reprodukce veškerých ruchů. Byť se zde už objevují limity původního mixu. Výraznou prostorovost nečekejte, o té Šaráda není.

Žádné

Filmgame.cz Blu-ray filmu Šaráda poskytla k recenzi distribuční společnost Magic Box. Děkujeme. Disk můžete zakoupit v obchodě Filmgame.cz