ROZHOVOR: S Radovanem Čechem o nadcházející premiéře a distribučních formátech posledního dílu série Hobit - Bitva pěti armád

vydáno 21. 11. 2014 | autor Karel Přikryl | sekce Novinky, Extra HD | téma 3D, Filmy, Z domova | 4 komentáře

Tagy: 3D, film, Hobit, Hobit: Bitva pěti armád, kino, The Hobbit: The Battle of Five Armies

Za necelé tři týdny do českých kin vstoupí nejnovější film Petera Jacksona. Velkého milovníka přerostlých opic, „nedorostlého“ lidu a filmových technologií. Vzhledem k tomu, že u předchozích dílů Hobita panovaly veliké zmatky kolem technologického zázemí a nabídky formátů (za což značnou měrou mohl i fakt, že na rozdíl od Pána Prstenů „nová“ středozemská trilogie vstupuje do přítmí kinosálů vybavená i dabingem), obrátili jsme se na pana Radovana Čecha, ředitele české distribuční pobočky Warner Bros., aby nám prozradil, jak to vypadá s Hobitem letos.

Před samotným rozhovorem jen doplním, že ohledně distribuce kopie ve 4K nepadla otázka záměrně – přesto, že byly filmy zaznamenávány v rozlišení 5K (kamerami RED Epic), celá post-produkce filmu běžela „pouze“ ve 2K. Redakci se jako logické zdá, že důvodem je právě HFR 3D.

Hobit

A nyní konečně vlastní rozhovor:

Otázka: Dobrý den, jsme velmi rádi, že nám ochotně odpovíte na několik zvídavých otázek. První otázkou bych vás poprosil o krátké představení vaší profese a samozřejmě i distribuční společnosti Warner Bros. Česká republika.

Radovan Čech: Dobrý den. Warner Bros. Entertainment s.r.o. je pobočkou největšího hollywoodského filmového studia a zajišťuje distribuci jeho filmů do českých kin. Dnes je zároveň součástí společnosti Time Warner Inc., která je globálním leaderem v oblasti médií a zábavního průmyslu. Já zastávám pozici Senior Sales Managera, takže mou hlavní povinností je zajistit maximální profitabilitu společnosti v rámci České republiky. Bude to znít jako klišé, ale film je zároveň mým velkým koníčkem a jsem velice rád, že mohu svou prací přispět k uvedení mnoha skvělých titulů do kin.

Otázka: Díky. A teď snad k tomu zcela nejdůležitějšímu – jaké obrazové a jazykové verze filmu jako distributor v České republice představíte? Můžeme se těšit na český dabing, originální znění s titulky a formáty 2D, 3D a HFR 3D?

RČ: Ano. Vzhledem k tomu, že se jedná o nejsilnější a nejočekávanější titul letošního roku, rozhodli jsme se vyjít všem fanouškům vstříc a titul Hobit: Bitva pěti armád bude k dispozici v obrovském množství formátů. Konkrétně: 2D titulky, 2D dabing, 3D titulky, 3D dabing a samozřejmě HFR 3D.

Hobit

Otázka: Teď už možná trochu předbíhám, ale na jaké kombinace z výše jmenovaného se letos můžeme těšit? Snad nejzásadnější jsou pak pro nás otázky – bude letos 3D kopie filmu s titulky a to jak v klasickém, tak vysokorychlostním snímkování (HFR)?

RČ: Verzi 3D s titulky určitě nabídneme. V HFR bude Hobit k dispozici ve verzi 3D dabing a 3D HFR ATMOS titulky.

Otázka: HFR 3D bylo loni i předloni velkou exkluzivitou a vlastně stále je. Bylo i letos náročné tuto kopii pro českou distribuci připravit?

RČ: HFR dnes představuje špičku filmařské digitální technologie. Samotné natáčení v tomto formátu je už jen z hlediska náročnosti na objem datových úložišť přirovnáváno k vojenské operaci. O to více jsme rádi, že můžeme film v této podobě umožnit zhlédnout i fanouškům v České republice.

Otázka: Ohledně zvukového formátu. Dolby Atmos bude k dispozici i letos a to jak v originálním znění, tak v dabingu?

RČ: Dolby Atmos bude k dispozici pouze v originálním znění s titulky.

Otázka: Dále tu máme Barco Auro 11.1. Připravují letos tvůrci tento formát?

RČ: Pokud vůbec, pro ČR zřejmě nebyl zvažován.

Otázka: A pro nejširší počet diváků – bude letos v české distribuci k dispozici mix 7.1?

RČ: Ano. Tento mix byl použit při masteringu verze 3D dabing.

Otázka: S verzí IMAX se i letos počítá? Jakého formátu se zde asi dočkáme?

RČ: Ano, IMAX bychom i letos rádi využili. Pokud jednání dobře dopadnou, poskytneme verzi 3D s titulky.

Otázka: Můžete nám alespoň zhruba představit, jak náročná je příprava na distribuci takového titulu, jakým je Hobit? Ptám se proto, abychom my i čtenáři pochopili, zda je vůbec v silách lokálního distributora uspokojit všechny fanoušky a diváky.

RČ: Práce na uvedení tak významného titulu začíná prakticky ve chvíli, kdy se dostane předchozí díl do kin. V této fázi se jedná zejména o analytickou část, kdy vyhodnocujeme, nakolik použitá strategie naplnila nejen naše očekávání, ale i představy diváků. Čím blíže se dostáváme k termínu premiéry dalšího dílu, tím konkrétnější jsou naše plány stran marketingové podpory, mediálních partnerů a podmínek nasazení titulu v samotných kinech. Veškeré přípravy provázejí nejpřísnější bezpečnostní opatření a napríklad už jen management digitálních klíčů, potřebných pro spuštění projekce, je velmi specifická disciplína, která má mnoho úskalí. Pro zajímavost, v případě minulého dílu se jednalo o téměř 2 000 klíčů jen pro ČR. Je třeba si také uvedomit, že musíme v krátké době obsloužit okolo 200 kin, která si přejí film nasadit v premiérovém víkendu. Konkrétně v případě titulu Hobit: Bitva pěti armád hovoříme o objemech v řádu stovek GB dat na jedinou verzi(!) a zejména u HFR formátu může trvat poměrně dlouho, než se film na server kina nahraje a nosič (drajv) může putovat do dalšího kina. Vše je koordinováno s centrálou v Londýně i v Burbanku (CA) a vzhledem k tomu, že film je celosvětově uveden do kin víceméně v rámci jednoho týdne, asi si dokážete představit, že se jedná o velmi náročné období. Veškerý stres je ale následně vyvážen ve chvíli, kdy se v desítkách kin rozběhnou půlnoční projekce a film se konečně dostane k divákům.

Hobit: Šmakova dračí poušť

Otázka: Můžete nám sdělit zcela osobní pocit, jaký máte z nových technologií pro kina? Myslíte si, že takové HFR 3D a Dolby Atmos jsou přínosem ve filmové projekci a zda opravdu zvládnou zaujmout široký okruh diváků?

RČ: Lidské oko přestává vnímat střídání jednotlivých framů při frekvenci blížící se počtu 60 snímků za vteřinu. HFR 3D je úžasná technologie, která díky frekvenci 48 snímků za vteřinu tento efekt umožní. Obraz je nádherně čistý a ani při rychlých akčních scénách není patrné jakékoliv jeho rozmazání. Stejně tak Dolby Atmos je zcela unikátní technologie, která díky celé řadě zesilovačů dedikovaných pro jednotlivé reproduktory a kanály, jichž je v sále několik desítek, umožňuje doslova umístit každý jednotlivý zvuk do prostoru a zároveň respektovat akustická specifika interiéru jednotlivých kin. Na druhou stranu není tajemstvím, že přidaná hodnota filmového zážitku, dosažená pomocí těchto technologií, je u každého diváka subjektivní a tedy rozdílná.

Otázka: A jak to s těmito formáty vidíte do budoucna? Ujmou se u filmařů i diváků podobně, jako tomu bylo se 3D?

RČ: Faktorů, které jsou ve hře, je obrovské množství. Osobně se domnívám, že je zejména třeba v očích diváků udržet kino jako místo, kde stojí za to film zhlédnout. Můžeme toho dosáhnout kombinací vícero aspektů: kvalitní projekční a zvukovou technologií včetně zmiňovaných novinek, příjemným prostředím nebo například i kvalitními službami. Trochu nešťastně se také zapomíná na vyšší rozlišení 4K, které velkému plátnu podle mě velmi sluší. Film je specifická forma umění a zábavy, která proto, aby divákovi poskytla maximální zážitek a zkušenost, potřebuje odpovídající podmínky. V případě některých titulů je vazba na velké plátno a kvalitní zvuk extrémní. Aktuálně se jedná například o film INTERSTELLAR režiséra Christophera Nolana, jehož velkolepé pojetí vynikne zejména při návštěvě kina.

Otázka: Na závěr poprosím už jen o dvě otázky? Bude Vám hobití trilogie jakožto divákovi do budoucna chybět? A na jaký další filmový projekt se těšíte?*

RČ: Celý svět a koncept, jenž J.R.R. Tolkien vytvořil a jemuž studio Warner Bros. dalo život na velkém plátně, je mi blízký a bude mi chybět. Titulů, na které se těším, je mnoho, ale za všechny bych rád zmínil alespoň nové pokračování kultovní série MAD MAX, které se jmenuje MAD MAX: FURY ROAD, je od režiséra George Millera, ve 3D a s Tomem Hardym v hlavní roli.

Otázka: Děkuji za Vaše odpovědi a čas. Přeji Vám další úspěšné filmy a příjemný den.

RČ: Moc děkuji za zajímavé otázky a přeji hezký den.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Sencor uvádí outdoorovou kameru se 4K záznamem

Sencor uvádí outdoorovou kameru se 4K záznamem

Na trh přichází nová outdoorová kamera značky Sencor, …

Produktové tipy: držáky na reproduktory značky Stell

Produktové tipy: držáky na reproduktory značky Stell

Čas od času je třeba udělat si pořádek v …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: ROZHOVOR: S Radovanem Čechem o nadcházející ...

Vložil jonn (bez ověření), 21. Listopad 2014 - 20:11

Obrázek uživatele jonn

takze 4-káčko nebude? nejak jsem to nepobral :D to by byla skoda,kazdopadne na atmos se tesim:)

Re: ROZHOVOR: S Radovanem Čechem o nadcházející ...

Vložil KARLOS (bez ověření), 21. Listopad 2014 - 23:11

Obrázek uživatele KARLOS

Pokud nebylo vytvořeno (a je jedno, že samotný záznam z kamer má Káček, kolik chce), pak logicky ne…

Spousta lidí má zato, že když se něco natáčí v 5K/6K (RED Epic/Dragon), nebo 2.8K (ARRI), že stejné rozlišení je automaticky přístupné i k distribuci. Hobbiti jsou by vočko víc jak z poloviny digitální. To znamená, že se vše musí ručně vypiplat a pak zdlouhavě „vypočítat“ (renderovat). Když je film v konečném důsledku distribuován pouze ve 2D, 4K rozlišení znamená nárůst času renderu (o čtyřnásobek) a o něco vyšší úsilí při ručních úpravách (od rotoscopingu a mattepaitingu až po ruční animace atd)… U 3D je to „jen“ dvojnásobek render času, ale taky plný dvojnásobek (pokud ne u specifických operací i víc) u vlastní VFX práce. HFRko (ve 3Dčku) to opět vynásobuje dvěmi…

Chtít, aby k tomu přidali i 4K, byť třeba jen v renderu pro 2D ve standartním snímkování, je opravdu nad požadovaný rámec… Navíc, když velmi podobnou službu vykoná i to HFRko (nárust detailů srovnatelný, ostrost podstatně vyšší)… Víc v samostatném článku ;)…

Re: ROZHOVOR: S Radovanem Čechem o nadcházející ...

Vložil jonn (bez ověření), 22. Listopad 2014 - 9:02

Obrázek uživatele jonn

Dekuji za odpoved:)Nevim to jiste ale mam pocit ze druhy dil se promital prave ve 4K..Rozhodne chci zajit na ATMOS jen nevim zda zvolit k tomu taky HFR nebo ne.Trosku se bojim ze by to mohlo zkazit muj zazitek z filmu.A to ze HFR dela skoro stejnou sluzbu jako vyssi rozliseni..No nevim.Ano i ne.Ostrost bude lepsi,o tom zadna ale vice detailu dle meho nabidne prave to vyssi rozliseni.Az takovy problem v tom ale zase nevidim.To co bude chybet v obrazu,doplni zvuk.Jak rika slogan DOLBY ATMOS-„Hear the whole picture“:)

Re: ROZHOVOR: S Radovanem Čechem o nadcházející ...

Vložil VashCZ (bez ověření), 6. Prosinec 2014 - 21:31

Obrázek uživatele VashCZ

teda nevím jak ostatní, ale…

Já u všeho(24FPS) jsem skoro nikdy neměl pocit rozmazání, ostrost taky v pohodě. Spíš se mi zdá, že se to jakoby seká. Rychle se otáčející kamera a zároveň nerovnoměrně se pohybující objekt… to je vždy katastrofa. Když jsem byl menší, tak jsem nedokázal pochopit, jak ty filmaři i nějaké opravdu nové filmy můžou točit tak nekvalitně. Dodnes jsem trochu v rozpacích… alespoň tomu proč jen 24FPS rozumím… teda… no tvle stejně fakt nechápu co jim přijde na 24FPS 4K úžasnýho… radši kdyby začali točit 48FPS než 4K :-D.

Takže za mě – i když už je nesjpíš pozdě – jdi do 48FPS… u jakého jiného filmu si to můžeš vyzkoušet. Možná to na nakonec ani nepoznáš, jen se ti to bude zdát více přirozené(podvědomě).

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Váš Gravatar účet pro tento e-mail bude použit pro zobrazení ikonky.