Road to Perdition / Cesta do zatracení (recenze Blu-ray)

vydáno 24. 8. 2010 | autor Martin Taraba | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Americká krása, Blu-ray, Cesta do zatracení, Chladnokrevně, Dolby Digital, DTS-HD Master Audio, film, Mariňák, MPEG-4 AVC, Road to Perdition, Všude dobře, proč být doma

Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) (Blu-ray)

Pokud byste se zadali vyhledávání děl oskarového režiséra Sama Mendese s nějakým konkrétním žánrovým vymezením, pravděpodobně byste nenašli nic, anebo byste do jeho dosud nepříliš obsáhlé, ale o to pestřejší a úspěšnější tvorby nahlédli jen malou škvírkou.

Letmý pohled do filmografie tohoto letos pětačtyřicetiletého Angličana potvrzuje, že co film, to jiný žánr a nejen Cesta do zatracení to jen potvrzuje. Právě proto stojí i na úvod této recenze za zmínku ostatní díla tohoto režiséra.

Jeho filmová prvotina Americká krása (American Beauty, 1999) získala pět Oskarů, krom Mendesovy režie též za nejlepší film (producenti Bruce Cohen a Dan Jinks), scénář (Alan Ball), hlavní mužskou roli (Kevin Spacey) a kameru (Conrad Hall), přičemž nominován byl ještě v dalších čtyřech kategoriích.

Mladý začátečník Mendes se tímto homerunem hned při prvním odpalu, na který ho tehdy postavil sám Steven Spielberg (předtím režíroval pouze dva sice vcelku úspěšné, ale jen televizní filmy) rázem vyšvihl mezi režisérskou elitu Hollywoodu.

Jeho dalším, o tři roky mladším opusem je právě méně známá gangsterka Road to Perdition, kterou lze z pohledu Americké filmové akademie považovat za méně úspěšnou – nominována byla totiž „pouze“ v šesti kategoriích, z nichž proměnila jen jedinou (kameru). Takový trend potvrdil i následující Mariňák (Jarhead, 2005, bez oskarových nominací) a poté Nouzový východ (Revolutionary Road, 2008, tři nominace).

Posledním dokončeným Mendesovým filmem zatím je Všude dobře, proč být doma (Away We Go, 2009), který se objevil na loňském MFF v Karlových Varech, v tuzemské distribuci prakticky neběžel a Americká akademie se tváří, že si jej ani nepovšimla.

Z tohoto komerčního pohledu by se mohlo zdát, že Sam Mendes se po deseti letech stal okoukaným, nemá žádné nové nápady a už nepřekvapí – ale opak je pravdou. Žádný z jeho filmů se nestal propadákem, nezávislí kritici (včetně mě) všechny hodnotí vysoko a hlavně, každý z vyjmenovaných šesti titulů je úplně jiný, ve zcela jiném žánru a totálně odlišném prostředí, přičemž ve všech se režisér pohybuje naprosto suverénně a vždy přichází s novým, neotřelým nápadem či dosud nevídaným postupem.

Jasným důkazem toho, že věčný experimentátor a žánrový chameleon Mendes má stále důvěru studií na obou stranách oceánu je potvrzení jeho režie zamýšleného třiadvacátého (zatím bezejmenného) pokračovaní agenta 007 Jamese Bonda. Ten by se měl začít natáčet v příštím roce (po aktuálních změnách vládních filmových pobídek možná opět ve spolupráci s Barrandovem) a jeho premiéra je předběžně ohlášena na podzim 2014.

Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002)

Z daleké budoucnosti se však vraťme na naši Cestu do zatracení, která se odehrává v mafiánském Chicagu roku 1931. Perdition je ve filmu fiktivní jméno městečka, kam se chce uchýlit Michael Sullivan (Tom Hanks) s dvanáctiletým synem Mikem Sullivanem juniorem (tehdy patnáctiletý dětský herec Tyler Hoechlin). Celý děj je o tom, co cestou musí vykonat, a to vykonat prostě musí – to je jasné hned na začátku.

Angličtina si libuje ve slovních hříčkách: Hledáte-li název města Perdition z originálního filmového titulu ve zdatném výkladovém slovníku, zjistíte že je knižním, archaickým synonymem a málo používaným výrazem pro hlubokou beznaděj, naprostý zmar, věčné prokletí, pekelné utrpení nebo – jak velmi výstižně zvolil český distributor – úplné zatracení. Tam se pokusíme bázlivě nakouknout zcela rozdílným pohledem obou hlavních postav, otce a syna Sullivanových.

Otec Tom Hanks je totiž profesionální zabiják, nájemný vrah, výkonná paže mafiánských bossů, jejichž hierarchie směřuje až k samotnému Al Caponemu. Přesto je ve filmu vlastně kladnou postavou – samotnému je mu jasné, že jinde než v pekle nemůže nikdy skočit, ale úpěnlivě se od téhož směřování snaží uchránit celou svou rodinu.

Když se jeho žena spolu s mladším synem Petrem stane hned v prvních epizodách příběhu obětí brutálního boje o peníze a moc mezi mafiány, Tom Hanks se promění v zarputilého osamělého mstitele a od staršího syna Mika nezbytně potřebuje morální i fyzickou pomoc, aby naplnil osud a svou mstu úspěšně dotáhl do krvavého konce.

Přestože po celý příběh je hlavní Hanksovou rekvizitou legendární samopal Thompson a ostatní hlavní postavy (Paul Newman, Daniel Craig, Jude Law…) jeho rukou postupně potupně za dramatických okolností hynou, nejedná se o žádnou prvoplánovou střílečku, kde by tekly potoky umělé krve či řádili jevištní pyrotechnici.

Na pozadí klasické kriminální zápletky se v perfektně provedených reáliích a věrně nostalgických rekvizitách třicátých let odehrávají osobní příběhy hlavních postav s hlubokým a dobře vykresleným psychologickým podtextem. A tom Hanks v hlavní roli, pro kterého je role bandity další třešničkou na dortu, jen dokazuje, že dokáže zcela přesvědčivě zahrát snad úplně cokoliv, jakýkoliv charakter.

Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002)

Bez pěti minut dvouhodinový opus se vlastně obejde zcela bez ženských rolí – manželka a matka Annie Sullivanová (Jennifer Jason Leigh), která je zde beztak jen epizodní postavou, zahyne hned v 39 minutě příběhu a pak už se jedná o čistě mužskou záležitost.

Další zajímavostí je, že v celém poměrně dost napínavém a akčním filmu nejsou použity žádné trikové scény, vizuální efekty ani zpomalené či opakované záběry, a přesto (nebo snad právě proto…!) se jedná o obrazovou lahůdku, na kterou je radost pohledět.

Jde o dílo, které jistě stojí za vidění v kině nebo aspoň na Blurayi, a to nejen díky zajímavému, vhodně zvolenému prostředí, náladám a reáliím. Je vrcholem kameramanského řemesla po všech stránkách, a úžasná práce v pravém Cinemascopu (anamorfní 2,35:1) se záběry, pohledy, jejich odrazy, úhly, světly a stíny by při nižším rozlišení a jiném poměru stran zanikla.

Však také film získal Oskara právě za kameru, přestože byl nominován ještě v dalších pěti kategoriích (vedlejší mužská role, dekorace, hudba, zvuk, střih zvuku). Pro kameramana Conrada L. Halla to měla být už třetí soška se zlatou pleší (první získal již v roce 1969 za nezapomenutelný opus Butch Cassidy a Sundance Kid), a druhá za film, který točil pod režijním vedením Sama Mendese.

Osobně si ji však už nestačil převzít – zemřel na rakovinu v Santa Monice 4. ledna 2003, tedy v prvních dnech roku předávání Oskarů. A právě díky této souhře šťastných i smutných okolností je v závěrečných titulcích filmu uvedeno, že režisér své dílo věnuje památce svého kameramana. A nejen to…

Technické provedení

Zatímco kvality filmu samotného jsou nezpochybnitelné, k Blu-ray disku lze zaujmout dvě stanoviska – podle toho, jestli se jedná o vydání pro region A (USA) nebo region B (Evropa). U nás je disk k dispozici od května letošního roku, v Americe vyšel před pouhými několika týdny, přičemž po audiovizuální stránce se jedná o naprosto rozdílné počiny.

Americké vydání se může pochlubit vysoce hodnoceným MPEG-4 AVC obrazovým přepisem s průměrným bitrate téměř 32 Mbps, který je pro Hallovu kameru doslova poctou a nezadá si s Blu-ray disky nejnovějších digitálních blockbusterů. Zachovává samozřejmě atmosférické filmové zrno i specifickou barevnou paletu, žádné zbytečné experimenty se nekonají.

Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) - Blu-ray video bitrate

Evropská edice oproti tomu obsahuje MPEG-4 AVC video s průměrným bitrate 22 Mbps, což je o třetinu méně. Rozdíl je znát na první pohled, po pravdě řečeno se o žádný zázrak nekoná: Artefakty, občasné slévání barev, nevyváženost venkovních a vnitřních scén… Zjevně nepodařený pokus o nežádoucí DNR dal prostě vzniknout dalšímu obrazově průměrnému Blu-ray disku.

Podobná, i když ne tak markantní situace panuje i kolem originální DTS-HD Master Audio 5.1 zvukové stopy – ta je sice i na evropském vydání špičková, ale oproti americké edici opět disponuje nižším bitrate (4606 vs. 3803 kbps). Český dabing je navíc pouze ve formátu Dolby Digital 2.0 a po pravdě řečeno nemá vůbec smysl se jím zabývat. České titulky jsou pouze na evropském vydání.

Dvě obrazové a zvukové varianty masteru jsou nepochopitelné, obě vydání totiž jinak obsahují naprosto shodné bonusy. I kdybychom brali v potaz více lokálních audiostop na evropském vydání, stále ještě na disku zbývá téměř 9 GB volného místa, které mohlo být využito. Americký Blu-ray disk je samozřejmě plný až po okraj.

Sečteno a podtrženo: Pokud oželíte absenci české jazykové podpory, nelze než doporučit nákup vydání pro region A, které navíc ani není regionálně kódováno.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Road to Perdition / Cesta do zatracení.

Bonusy

Na dobře nabitém dvouvrstvém (50 GB) Blu-ray disku najdete celkem 73 minut bonusových videí a rozsáhlou interaktivní fotogalerii The Library: A Further Exploration of the World of Road to Perdition. Ta se vztahuje k historickému období a místům, v nichž se příběh odehrává a název uvádím pouze anglicky proto, že jako jediná není lokalizovaná do češtiny – popisky jsou jen v angličtině a ke čtenému komentáři lze volit jen mezi titulky anglickými, francouzskými, německými či holandskými.

Filmová videa jsou v bonusech celkem tři, všechny v angličtině, ale všechny poctivě otitulkované včetně češtiny. Nejprve 11 celkem zajímavých nepoužitých scén v celkové délce 22 minut, které ovšem doporučuji shlédnout až po důkladném seznámení s celým filmem. K nim lze, jako ostatně též k celému filmu, zvolit zvukovou stopu s komentářem režiséra, který je ovšem v obou případech bez překladu.

Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002) Road to Perdition / Cesta do zatracení (Road to Perdition, 2002)

Pak je zde též obvyklý, pětadvacetiminutový Making of… z produkce televize HBO. Nabízí zajímavý pohled na vznik projektu i práci celého filmového štábu, výhrady však mám k technické stránce jeho obrazu.

Ten se identifikuje jako videosignál 1080i/60, je ale sestříhán nejen z ukázek filmu, ale převážně z televizních záběrů 16:9 nebo 4:3 a televizory připojené po HDMI zůstanou přepnuté do Cinemascopu. Takže pokud toto nastavení ručně nezměníte, obraz je stranově zkreslený (a u některých televizorů toto přepnutí ani není možné, pokud je nepřepnete z digitálního HDMI na některý analogový vstup).

Posledním a nejvýznamnějším bonusem je šestadvacetiminutový medailon A Cinematic Life: The Art & Influence of Conrad Hall oskarového kameramana Conrada L. Halla, vyvedený v 16:9 (se zvukem 5.1). Přibližuje celou kariéru tohoto mistra světel i stínů, s mnoha ukázkami z jeho nejvýznamnějších a nejoceňovanějších děl.

Připomeňme, že Conrad L. Hall od roku 1965 nasnímal celkem 29 celovečerních filmů a včetně tohoto posledního, který jako jediný vznikl v třetím tisíciletí, pracoval vždy zásadně s klasickou širokoúhlou filmovou surovinou. Krom tří výše zmíněných Oskarů byl na tuto sošku nominován ještě jedenáctkrát, a to mj. za takové klenoty, jako třeba Capoteho Chladnokrevně, Den kobylek, Maratónec a další.

Závěr? Zajímavě napsaný a poctivě režírovaný příběh, výborně natočený jedním z největších mistrů filmové kamery, na kvalitně udělaném disku (bavíme se o regionu A) s mnoha bonusy.

Bontonfilm - logo

Určitě patří na významné místo v domácí filmotéce.

Blu-ray film Road to Perdition / Cesta do zatracení k recenzi poskytl jeho distributor – společnost Bontonfilm. Děkujeme.

Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »

Související články

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Vlajková loď mezi sluchátky od Denonu je letos ze dřeva

Vlajková loď mezi sluchátky od Denonu je letos ze dřeva

Japonská firma se specializací na Hi-Fi Denon …

Nové 4K TV od Sony jsou na trhu

Nové 4K TV od Sony jsou na trhu

Japonská společnost Sony uvádí na trh deset nových …

Homepage »

Další Recenze

Komentáře

Poslat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Váš Gravatar účet pro tento e-mail bude použit pro zobrazení ikonky.