Rivalové (recenze Blu-ray)

vydáno 31. 1. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 6 komentářů

Tagy: Blu-ray, film, Rivalové, Rush

Rivalové (Rush, 2013) (Blu-ray)

Nikdy jsem nechápal, co donutilo Rona Howarda k režii Brownových best-sellerů o tom, jak Tom Hanks pobíhá z místa na místo, kouká na relikvie a na konci vytáhne z rukávu teorii, z které by Einsteinovi rupla cévka šokem. Proč zahazovat plodná léta rádoby blockbusterovou sérií, když musím v kostech cítit, že si na drahém písečku úplně nevěřím a kdejaký klipař by zvládl tupoučkou látku úplně stejně a možná dokonce i lépe. Proč, když je na Howardových komorních filmech zřejmé, že si narozdíl od kdejakých klipařů ze stáje Michaela Baye nejlépe rozumí s látkou, v níž nejde o počty trikových záběrů a dravé kamerové oblety, ale o postavy a soustředěné vyprávění. Takové, jaké nabízí právě Rivalové.

A chce se říci, že poměrně očekávaně, neboť za jejich textovou verzí (rozuměj scénářem) nestojí nikdo jiný než Peter Morgan, jenž pro Howarda o pár let dříve sepsal podobně konstruovaný Duel Frosta s Nixonem, v němž bylo i na ploše jediné místnosti a rozhovoru více dynamiky a adrenalinu, než ve všech dílech Transformerů dohromady. Morgan si s Howardem zjevně rozumí a rozumí si i s materiálem, v němž proti sobě musí stavět dvě protichůdné postavy s jednou prostou vášní – závoděním.

Filmové soupeření rakouského mistra vozu Nikiho Laudy a rozpustilého „sebevraha“ Jamese Hunta je tak opravdovou událostí, která dovede šponovat divácký zážitek na maximum nejen v momentech, v nichž nechává Howard klouzat rakve na kolech po zvlhlé vozovce, ale i v poklidných pasážích, kdy si dva lidé jednoduše povídají, anebo tráví noc u svého vozu a snaží se najít způsob, jak přijít soupeři na kobylku a sebe dotlačit na výsluní.

Rivalové (2013) Rivalové (2013) Rivalové (2013) Rivalové (2013)

Je to fascinující pohled do kuchyně dvou legend, které do velké míry definovaly dnes již léta vyčpělou Formuli 1, u něhož naštěstí příliš nevadí, že se v zájmu větší atraktivity některých událostí vsadilo na kreativní licenci, jež není úplně věrná závodnickým životopisům. S tím se však musí v první řadě smířit historičtí puritáni, kteří za každé písmenko navíc sraží body a vyhazují ze stupňů vítězů. Ti ostatní, jimž jde především o napínavou, dramatickou a v závěru i dojemnou podívanou s úchvatnou půlhodinovou tečkou, se mohou pohodlně usadit do křesla a nechat se unášet. A nejen díky perfektnímu řemeslu a bezchybně šlapajícímu scénáři.

Hlavním lákadlem Rivalů jsou totiž i přes neprůstřelnou sedmdesátkovou retro atmosféru (s opakovaným zhlédnutím potěší některé milé detaily replikované z archivních fotografií a záznamů) perfektní herci, u nichž ani tak nezáleží na tom, že jsou reálným předobrazům velice podobní, ale především, že naplno hrají. A ačkoli se v každé recenzi objevuje jméno Daniela Brühla, jenž se do popáleného šoféra maranellového děla doslova převtělil, za zmínku rozhodně stojí i Chris Hemsworth, který ze sebe minimálně na dvě hodiny s přehledem setřáls asgardské brnění a prokázal, že zvládne víc než jen tupé máchání Mjolnirem.

Zatímco Brühlovi se povedlo bezmála geniálně napodobit Laudovu metodiku a cit pro přesnost, Hemsworth je výživným Huntovým odrazem, v jehož konturách se však vedle bohatých večírků, nespočtu bezstarostných souloží a hektolitrech alkoholu zrcadlí i tragika večné honby za adrenalinem a touhy přiblížit se až na hranu možností. Touhy, která vás na dvě hodiny posedne a po vytažení disku z mechaniky dost možná donutí na moment usednou do oprýskaného rodinného Forda a udělat si pár koleček kolem sídliště. Bez značek a bez patníků.

Špičkový film si zaslouží i špičkový disk a v tomto směru Rivalové rozhodně nezklamou. Howard sice vsadil na netradiční grading, který hojně využívá modrou a žlutou a výraznou saturaci, kromě deformace tělovek, které jednoduše nemohou být přirozené, však Rivalové nabízí obraz jako víno.

S jemnou vrstvičkou zrna, skvostným podáním výrazných barev (vozy Ferrari nikdy nebyly červenější) a naprosto bezproblémou kresbou a ostrostí, díky které si užijete velké množství detailů jak ve světlých, tak zmavších pasážích. Na filmu navíc nejsou znát jakékoli známky komprese, popřípadě dalších pochybných zásahů do fazóny, takže se nemusíte bát, že byste vsadili na špatnou formuli. Rivalové vaše zornice přejedou hladce a bude se vám to zatraceně líbit.

A co se vám bude líbit ještě víc, je zvuk. Původní anglicko-německo-italská stopa je totiž doslova majestátní a předvádí výkon, jenž se dá s jistotou označit za referenční. Dialogy jsou nádherně zvučné, adekvátně hlasité a i při burácení motorů slyšíte nejjemnější nuance zvukových efektů. A samotné závodění je vysloveně lahůdka pro ušní bubínky.

Jakmile se totiž zažehnou motory a hrdinové začnou pálit pneumatiky, rozjede se naplno prostorovost šestikanálového HD tracku, kdy formule ladně frčí kompletním spektrem kanálů a přenáší vás za závodníky na libovolný okruh. A subwoofer už dlouho nepředl tak spokojeně. Český – byť rovněž HD – mix je komplikovanější. Dabing samozřejmě značně snižuje herecké výkony, z nichž kompletně zmizely všechny přízvuky, a jako poměrně hloupé se jeví i řešení různých mezititulků a doprovodné grafiky, jež je v české verzi čtená „vypravěčem“. Na tom by nebylo nic zas tak zlého. Avšak některé scény obsahují i části dialogů, v nichž se dává přednost právě jim, a disk na podobnou situaci neumí zareagovat jinak než vynecháním překladu titulku.

Problematická je česká stopa rovněž tím, že kromě češtiny, jež nahrazuje angličtinu, je kombinována s němčinou a italštinou, které zůstávají bez překladu. Pro tyto situace jsou na disku umístěné „zkrácené“ české titulky jen pro určité pasáže. Abyste je ovšem zapnuli, musíte v menu nejdříve navolit český jazyk pro zvukovou stopu a následně zvolit možnost „bez titulků“. Ne že by podobné řešení dávalo moc smysl, ale lepší, než kdyby titulky nefungovaly vůbec, jak se zprvu zdálo.

O bonusech k Rivalům jsme se rozepisovali v uplynulých týdnech tolikrát, že už není moc co dodávat. Magic Box zkrátka pro český trh nic moc záživného nepřinesl, a tak se musíte spokojit s dvojicí bonusů, které vlastně bonusy nejsou, protože si je dovedete sestavit sami za pomoci YouTube a vašeho vyhledávacího „skillu“.

Na výběr je dvanáctiminutový B-Roll (záběry z natáčení), který můžete bez investice zhlédnout zde, anebo Rozhovory s tvůrci, které jsou jen rozkouskovanými novinářskými materiály, v nichž jednotliví členové štábu dvěma až třemi větami odpovídají na ty nejbanálnější otázky. Žádný hlubší pohled tudíž nečekejte.

Snad ho přinese britská edice, na jejíž bonusovou nadílku se mrkneme někdy v následujících dnech, až nám pošťák donese do kaslíku tamní steelbook. Do té doby… šťastnou cestu za adrenalinem.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Rivalové můžete zakoupit se slevou v obchodě Filmgame.cz.