RECENZE: Rychle a zběsile 7 konečně šlape na plné obrátky

vydáno 1. 4. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: film, Furious 7, kino, recenze, Rychle a zběsile 7

James Wan to zvládl. Na jedničku. S hvězdičkou. Ano, vystřelit si v prvním odstavci verdikt není úplně nejchytřejší, osobně mám však v krvi příliš mnoho adrenalinu, než abych se držel zpátky a neprohlásil, že si režisér Saw, Insidious či Rozsudku smrti vytřel se svým režijním předchůdcem pozadí. A to takovým způsobem, že nám bude hodně smutno, až se v případném osmém dílu nevrátí za volant téhle nezastavitelné akční káry. Šlape mu to totiž neskutečně.

Vin Diesel, Paul Walker a Tyrese Gibson

Na Rychle a zběsile mi v pozdních dílech nikdy nevadilo, že se jedná o stupidní zábavu, která nedává moc smysl a na odiv staví víc než inteligenci pěkné prdelky a krákající fára v efektních sekvencích. Naopak, tahle série je k podobnému eye-candy výplachu naprosto ideální. Problém byl vždy v tom, že se režisér pokoušel vyprávět i nějaký příběh, který se však omezoval jen na nekonečná rozumbradová intermezza, v nichž se převažně řešila důležitost rodiny a přátelství. A to NIKDO nechce ve filmu, jenž se jmenuje Rychle a zběsile, vidět. Obzvlášť jedná-li se již o pátý, šestý díl a postavy známe od palce až po poslední chlup v nose.

James Wan to při přebírání šaltpáky díky bohu pochopil, a tak ze sedmého dílu zdánlivě nekonečné série vyhodil většinu dialogových výměn a omezil se na to nejnutnější – nadhození zápletky, pár rozhodovacích zastávek a finální rozlučku s Paulem Walkerem. Vše ostatní je čistočistá akce. A ačkoli děj víceméně neexistuje a celkový „revenge plot“ je pro film pouze záminkou pro likvidaci absolutně všeho, překvapivě to stoprocentně funguje.

Rychle a zběsile 7

Ptáte se proč? Protože Wan je talent. A to tak neuvěřitelný, až jsem byl místy dojatý z toho, jak moc tenhle šikmoočka rozumí pojmům jako „fan-service“ a dokáže si pod studiovým dohledem udržet tvůrčí „ksicht“ a přicházet s unikátními záběry a koordinovat akci způsobem, že vás ani po 20 minutách nezačne unavovat.

Wan zvládá naprosto vše, co akční fanoušek potřebuje. Chápe, že kontaktní akce musí být narvaná testosteronem a dynamikou a zároveň musí být přehledná. Moc dobře ví, že automobilová honička není jen o řazení efektních záběrů, ale i o práci s prostorem, rytmem a využitím jednotlivých složek v obrazu. A když dojde na práci s efekty, na rozdíl od jiných tuší, že digitální kouzla fungují nejlépe, jen když je zasadíte do fyzické akce.

A že tohle všechno dělá způsobem, z něhož padá sanice. Jistě, Rychle a zběsile 7 je neskutečně nelogická šílenost, kterou byste v synonymickém slovníku našli pravděpodobně pod označením „ujetá blbina“. Avšak Wan za sebe skládá žánrové radosti a fanouškovské sny s takovým zápalem a hravostí, že se mu nedá po pár minutách nepropadnout. Zvlášť když dokáže mistrovsky pracovat hned s několika liniemi akce zároveň, umí si vychutnat každý potenciálně ikonický moment a každému z týmu i mimo něj dopřeje ten „jeho“ velký moment.

Rychle a zběsile 7

Jason Statham nebyl ani v Expendables takový badass jako tady. Tony Jaa se za svou akrobacii s koleny a lokty nemusí stydět ani po návratu do své ongbakovské domoviny. A dokonce ani UFC hvězda Ronda Rousey neutřela obvyklým „jednou kopni, když to děláš profesionálně, a on tě pak střelí do hlavy“. Přihoďte k tomu Kurta Russella v módu „užívám si každičkou vteřinu“. Zarputilého Diesela a Walkerovy modré oči. A je jasné, že z kina odejdete nadmíru spokojení. Nejen proto, že dostanete první velký akční výplach sezóny. Ale rovněž, protože je to výplach neskutečně kvalitní, plný rychle pulzujícího srdíčka a v závěru i trochu přepjatě, ale přesto stále dojemný. A o kolika dílech Rychle a zběsile tohle dokážete říct?

A pokud letos nestíháte Matějskou, zkuste verzi ve 4DX. Rychle a zběsile 7 působí dojmem, že pro tuhle atrakci plnou foukajících trysek, vibrujících sedaček a stroboskopů vzniklo. A ačkoli na ni běžně nejsem, uznávám, že zrovna v automobilových honičkách máte pocit, že řežete zatáčky a létáte vzduchem stejně jako hrdinové. Což se u filmové atrakce tohoto typu obzvlášť cení.