Ptáci (recenze Blu-ray)

vydáno 23. 8. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Alfred Hitchcock, Blu-ray, film, HD, Ptáci, The Birds

Ptáci (The Birds, 1963) (Blu-ray)

Ptáci Alfreda Hitchcocka jsou klasikou, která se může hrdě řadit do všech zlatých fondů, filmových žebříčků a nejrůznějších anket o nejlepší filmy vůbec. Jako jedna z mála totiž doopravdy nestárne a i přes ve své době experimentální efekty působí velice svěže a po technické stránce dokonce brilantně.

Někoho možná zarazí, že Hitchcock snímek obdařil enormně velkou expozicí, jejíž tempo rozhodně není dravé. V tom je však genialita zavalitého režiséra. Nejprve vás detailně seznámí s postavami, dá vám nahlédnout do jejich soukromí, abyste se s nimi sžili. A jen nenápadně, v pozadí a velmi pomalu utahuje apokalyptickou smyčku, za kterou když zatáhne, udusí vás záplavami strachu.

Ptáci (1963) Ptáci (1963) Ptáci (1963) Ptáci (1963)

Na první útok ptáků se proto čeká zatraceně dlouho. Avšak Hitchcockovi se mistr napětí neříkalo pro nic za nic. Nejprve jen naznačí (nevinný útok racka při cestě do přístavu), poté zarazí (pták zabitý nárazem o dveře), a pak začne pomalu přituhovat jednotlivými útoky, až situace vyeskaluje k ohromným ptačím náletům na městečko plné nejen dospělých, ale i dětí.

A v tom je další důvtip filmu. V Hitchově nebrání si servítek, kdy si nejste do poslední minuty jistí, kdo se dočká „happy-endu“ a kdo skončí na podlaze s vyklovanými očními bulvami. Dokonce ani děti nejsou v bezpečí a jejich strach se postupně převádí i na diváka, jenž je o to víc znepokojen, čím méně se dozvídá o podivném chování ptactva v pobřežním městečku.

Proč vlastně ptáci útočí? Proč všechny druhy? A má s tím něco společného hlavní hrdinka? Anebo je to trest osadníků? Na tyto a další otázky, které v průběhu filmu vyvstávají, se odpověď nikdy nedozvíte, což Ptákům dodává ještě více na znepokojivém feelingu. Feelingu rozmaru přírody, proti které nelze bojovat a která když si umane, dostane nás nakonec úplně všechny.

O něco podobného se ve Stalo se pokoušel M. Night Shyamalan. Bohužel si ale na vlastní kůži ověřil, že když ho po Šestém smyslu někteří kritici označovali za nového Hitchcocka, on sám mistrových schopností ani zdaleka nedosahuje, byť si vzal na paškál v podstatě úplně totožné téma. U Hitchcocka se smát rozhodně nebudete. A pokud ano, po prvním náletu racků vám úsměv velmi rychle ztuhne.

Tohle zamrzí, přátelé. Ptáci jsou jednou z nejlepších „hitchcockovek“ a proto by od nich divák chtěl na Blu-ray co nejlepší kvalitu. Bohužel, Blu-ray je jen lehce nadprůměrný. Nenechte se vyděsit, je potřeba uznat, že Ptáci nikdy nevypadali na domácích nosičích lépe. Nějaký maximální vizuální zážitek se ale nekoná. Zarazí už jedna z prvních scén v obchodě, kdy je jasně patrná kvalitativní nesoudržnost disku. Některé záběry vypadají parádně. Oslňují ostrostí, pěknou saturací barev a přirozenými tělovkami.

<a class=„thickbox“ title=Ptáci – Blu-ray video bitrate" href=„/files/bitrates/BIRDS_G52–00800-bitrate-10s.png“> Ptáci - Blu-ray video bitrate

Velmi často ale obraz zjemní, do popředí vystupují očividné stopy po restauračních pracech a snaze redukovat filmové zrno (ano, DNR je všude), což způsobuje voskovitost obličejů a skoupost disku na větší množství detailů. I výskyt zrna se mění záběr od záběru a na mnohých záběrech je vidět i dodatečné doostřování, kvůli kterému mají postavy okolo sebe zesvětlené hrany.

Pravda, některých neduhů si netrénované oko ani nevšimne a v trikových sekvencích je zase potřeba respektovat stáří filmu, jeho klíčovacích metod a užití malovaných pozadí. Pokud se však podobné neduhy jako zesvětlené obrysy vyskytují ve scénách bez triků, je evidentní, že se nepovedlo film restaurovat tak dobře jako mnohé tituly před ním. Alespoň že z hlediska kontrastu, černé a kresby nelze disku vyčíst zhola nic a stejně tak ani zvuku.

České mono je sice duté jako bambus, anglickému DTS-HD 2.0 mixu se však povedl malý zázrak. Audio je nádherně živé, dialogy svěží a vyvážené, a jakmile se dostanou ke slovu trikové sekvence a ptáci začnou rejdit přes obraz jako šílení, dokáže vás disk zarazit do sedačky a ani nedutat. V tomto ohledu odvedl Universal výbornou práci a připravil disk, jenž z hlediska zvuku nemá jediný kaz. Škoda „pouze“ lehké nadprůměrnosti obrazu. Mohla před námi stát další dokonalá katalogovka.

Ptáci byli odkládáni tak dlouho, až mnozí nabyli podezření, že buď nevyjdou vůbec, anebo ve zpackané edici. Proto potěší, že se na český disk dostaly veškeré bonusy ze zahraniční edice. Co potěší méně je však skutečnost, že ani jeden z bonusů NEOBSAHUJE české titulky. V době, kdy konkurenční Magic Box titulkuje každý titul, se jedná o neodpustitelné selhání, jež zamrzí o to víc, že bonusů je na disku doopravdy hodně a jsou velmi obsáhlé.

Platí to především pro „All About The Birds“. Starý DVD dokument, jenž je retrospektivou Ptáků od prvního nápadu na film přes práci na scénáři a natáčení až po náročné trikové sekvence a mnohovrstvé kompozice. Tvůrci vás díky svým vzpomínkám protáhnou filmem doslova od začátku do konce, odhalí věci, o nichž jste dost možná nevěděli, a utvrdí vás v názoru, že Hitchcock byl tvůrce skutečně výjimečný.

Poutavý je nicméně i na Blu-ray exkluzivní bonus „The Birds: Hitchcock's Monster Movie“, jenž se pokouší skrze rozhovory slavných filmařů (Dante, Carpenter atd.) rozebrat Hitchův režijní styl a téma filmu jako něco víc než obyčejný horor a střet s matkou přírodou. Jedinou vadou na kráse je čtrnáctiminutová délka, jež zabraňuje rozšafnějším tezím. Výživná je poté i část rozhovoru (14 minut) Hitchcocka a Truffauta, jíž škodí jen překřikování s francouzskou tlumočnicí.

Pokud vás zajímají pre-produkční materiály, určitě si přijdete na své díky 24 minutám storyboardů srovnávaných s reálnými záběry z filmu. Fanoušky Tippi Hedren určitě zaujme její desetiminutový screen test s Hitchcovými instrukcemi.

A za pozornost stojí i produkční galerie, dva krátké záznamy dobového zpravodajství okolo Ptáků, a – pokud jste je neviděli na předchozích discích Universalu – dokumenty o restauračních procesech v laboratořích Universalu a studiu samotném.

Dohromady dostanete přes dvě hodiny výborných materiálů, které z vás udělají na slovo vzatého odborníka. Pokud by vám to ale bylo stále málo, můžete se dorazit vystřiženými scénami a alternativním koncem. A pak že jsou katalogovky odfláknuté. Ptáci patří po bonusové stránce mezi to nejlepší, co se k nám z katalogu Universalu dostalo. A teď prosíme i to dlouho slibované (a na září konečně ohlášené) Vertigo!