První dojmy ze Samsung Gear VR: Zažili jsme útok Kaiju z Pacific Rim [IFA 2014]

vydáno 9. 9. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Extra HD | téma Filmy, Ze světa

Tagy: Pacific Rim, Samsung, Samsung Gear VR, virtuální realita

Samsung si na letošním veletrhu IFA hodně věří, což je vidět i na tom, že pro sebe uzmul hlavní budovu, kde rozprostřel jednu z největších prezentací letošního ročníku. Ne tak efektní jako například u Sony, ale Samsung byl holt vždy ten střídmější, co se týče bavení potenciálních zákazníků. Jednou věcí však letos přece jen ze záplavy 4K televizí, nových telefonů a hodinek vyčuhuje – spoluprací s Oculus VR, s nímž dal vzniknout brýlím pro virtuální realitu Gear VR, v jejichž útrobách funguje jako displej vyjímatelný Samsung Galaxy Note 4. A nebyli bychom to my, abychom si Gear VR nezkusili otestovat na vlastní bulvy.

Musím se přiznat, že jsem byl na virtuální realitu nemálo zvědavý. Byť mě mnohem víc lákají možnosti mimo herní průmysl. Samsung však logicky sází hlavně na zábavu pro hráče, kteří chtějí pláchnout do virtuálního světa, v nichž se řežou monstra, létají draci a uráží mocní Avengeři.

Samsung Gear VR

Na IFA je Gear VR technologie představovaná hned v několika těsných budkách, kde vám nasadí na hlavu brýle vycpané Note 4, během několika vteřin osvětlí základní ovládání pomocí touchpadu a hlasitostních tlačítek na boku, případně ostření na horní části brýlí.

Jak naznačuje již nadpis, sám jsem zkoušel Del Torův Pacific Rim, jenž byl v aktuálně dostupné verzi spíše prezentací světa a základního ovládání (zatím bez pohybu těla) než skutečným hraním. Dostanete se do kokpitu Gipsy Danger, kam se po pár vteřinách začne dobývat jedno z kaiju monster. Samotné prostředí není žádný grafický hi-end. Jako nejlepší přirovnání se vysloveně nabízí desítky průměrně vypadajících stříleček z tabletů. Popravdě to ale zase tolik nevadí. Minimálně během krátké stopáže, která byla na prezentaci dostupná. A co si budeme namlouvat, do budoucna mohou virtuální prostředí vypadat mnohem lépe a současná nabídka mohla být ukuchtěna na silně rozpálené plotně.

Důležitější jsou spíše pocity ze samotného nošení brýlí, reakce senzorů a kvalita displeje. A zde se spokojenost střídá s drobným zklamáním. Co se samotného „buildu“ brýlí týká, vlastně nemám co namítat. Jasně, jedná se o plasťák. Ale ten je designově rozhodně na výši. Plasty navíc nepůsobí nejlaciněji a brýle sedí na hlavě více než pevně a pohodlně. Minimálně chvíli. Již po nějakých 3 minutách prezentace je totiž cítit, že tohle rozhodně nebude záležitost na dlouhodobé paření, ale spíše na chvilkový únik. Kombinace Note 4 a konstrukce brýlí dává dohromady okolo půl kilogramu hmoty (odhadem) a to zkrátka váš krk začne po chvíli zatěžovat. V aktuální verzi si dovedu představit hrací dobu okolo 30 minut. Po delší době už by možná bylo nutné zaskočit na masáž. Ale opět opakuji, že je to můj osobní názor. Názor gaučového povaleče, co chodí sem tam běhat, ale rozhodně nemá krční svalstvo na úrovni Schwarzeneggera v nejlepších letech. Na druhou stranu, to nemá z hráčů a potenciálních zájemců o Gear VR téměř nikdo.

Samsung Gear VR

Pojďme se však podívat na samotný displej. Jak jsem již zmínil, ten je tvořený tělem Samsung Galaxy Note 4, který nabízí rozlišení 2 560 × 1 440 px a ve svých vnitřnostech nosí v podstatě to nejlepší, co můžete aktuálně dostat. Díky tomu virtuální realita funguje naprosto plynule a nehrozí, že by se vám ani po pár minutách vydatného průzkumu začalo dělat „šoufl“. Senzory v brýlích navíc pracují takřka dokonale, takže snímání pohybů vaší hlavy funguje bez sekání a vytváří tak dokonalou iluzi. Tuto iluzi však dle mého hatí tři věci. Poměrně nevýrazná prostorovost, absence nějaké vibrační odezvy, díky níž byste měli pocit, že jste doopravdy uvnitř akce (to se ale může do budoucna změnit), a v neposlední řadě samotný displej.

Ten sice operuje s papírově perfektním rozlišením. Nezapomeňte však, že na displej koukáte skrze dvě čočky, rozlišení se dělí na dvě oči a vzdálenost od displeje je jen několik centimetrů. Výsledkem je jasně viditelný rastr, který vyvolává – jak dobře podotkl kolega Štěpán Čermák – dojem, že sledujete průměrnou videohru s obličejem namáčknutým před CRT obrazovku . A obávám se, že toto nebude problém jen pro cvičené recenzentské oko.

Brýle Samsung Gear VR by mohly stát okolo 6 tisíc korun, což není za podobnou techniku úplně přehnaná cena. Abych byl ale upřímný, v aktuálním stavu si moc nedovedu představit davy stojící nedočkavě ve frontách na nový technologický zázrak. Ten totiž ani nedostanou. Gear VR se jeví jako slibný gadget, který důmyslně rozšiřuje možnosti užití nového Galaxy Note. Nicméně i tak je ještě třeba doladit některé mouchy, přičemž zrovna ty vizuální mají občas velikost solidně napapané masařky. Každopádně ale budu držet Samsungu palce. Minimálně do chvíle, než se naplno předvede Sony s Projektem Morpheus, anebo Oculus nepřijde s dokončenou verzí svého dítka Oculus Rift.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Versaille se druhou sérií vrací na Epic Drama

Versaille se druhou sérií vrací na Epic Drama

Vítejte znovu ve světě moci, zrady, lásky, chtíče. …

Australští lovci humrů

Australští lovci humrů

Ve vražedném Jižním oceánu je toho v sázce hodně a …

Homepage »

Další Extra HD

Komentáře