Prometheus (recenze Blu-ray)

vydáno 29. 10. 2012 | autor Štěpán Čermák | sekce Recenze | téma 3D, Filmy | 33 komentářů

Tagy: 3D, Blu-ray, Blu-ray 3D, film, Prometheus, recenze, Ridley Scott, Vetřelec

Prometheus (2012) (Blu-ray)

Návrat Ridleyho Scotta do světa Vetřelce měl být filmovým svátkem. Po výborných trailerech byla očekávání opravdu vysoká. Aby ne. Kvalitních sci-fi je jak šafránu a Prometheus sliboval pohled do univerza, které žánr před lety doslova nakoplo. Z Promethea se nakonec prequel Vetřelce nevyklubal, ačkoliv ho za něj stále mnozí považují, a s dobrodružstvím Ripleyové ho spojují jen některé nitky. Obstojí tedy jako samostatný film. Obstojí ale také jako film kvalitní?

Odpověď na tuhle otázku v posledních měsících rozkmotřila mnoho diváků a je nesmírně těžké formulovat jí do alespoň trochu objektivní recenze. Zatímco jedni považují Promethea za obstojný návrat Ridleyho Scotta ke sci-fi, jiní film odsuzují jako pitomost s děravým scénářem, která si nic jiného než pár nadávek nezaslouží. Jak to tak bývá a abychom to neměli jednoduché, pravda je někde mezi.

Nejdříve k tomu očividně dobrému. Ridley Scott je stále skvělý režisér, který umí filmy bravurně produkovat, obsazovat a po vizuální stránce z nich pokaždé vytříská naprosté maximum. Tahle kombinace umů v Prometheovi vyniká obzvlášť. Obsazení hlavních i vedlejších postav je v každém případě trefné, ačkoliv díky scénáři jen málokteří hrdinové opravdu vynikají.

Prometheus (2012) Prometheus (2012) Prometheus (2012) Prometheus (2012)

Elizabeth Shaw v podání Noomi Rapace, i když není dvakrát atraktivní, film utáhne s přehledem, aniž by se ztrácela mezi podstatně zajímavějšími charaktery – je tu krutopřísná Meredith Vickers s tváří jako vždy okouzlující a vynikající Charlize Theron, Guy Pearce vystřihne zestárlého multimiliardáře s naprostou jistotou a v neposlední řadě po lodi neustále pobíhá android s přezdívkou David. Michael Fassbender si ho vyloženě užívá a každou vteřinu na plátně si krade jen a jen pro sebe. Vytváří jednu z těch nezapomenutelných postav, na které se vzpomíná i po letech navzdory sporným kvalitám filmu.

Kde ale Prometheus opravdu exceluje, je výprava, speciální a digitální efekty a vizuály jako takové. Po těchto stránkách se jedná o vrchol letošní filmové nabídky, ať už započítáte jiné velkofilmy jako Avengers, Temný rytíř povstal, Sněhurka a lovec, John Carter, Sherlock Holmes nebo třeba Battleship (poslední film, který má potenciál Promethea trumfnout, je Hobit). Je to úžasná podívaná, na které jsou vidět tisíce hodin ručních prací, náročných plánování, dřiny a v neposlední řadě obdivuhodné schopnosti Ridleyho Scotta.

Pod jeho dohledem si opravdu připadáte, jako byste připluli vesmírem na jinou planetu. Reálné kulisy založené na Gigerových designech svírají žaludek podobně jako před lety ve Vetřelci, ohromné interiéry vesmírných lodí budí respekt právě proto, že je tvůrci opravdu postavili místo toho, aby se spoléhali na green screen. Ridley Scott v těchto velkolepých kulisách vytváří vizuály, které dokážou brát dech. Ne snad, že by hrál na první signální a snažil se o nějakou pompéznost. Avšak celý svět Promethea pod jeho režijním vedením vypadá tak reálně, komplexně a zároveň chladně a temně, že vás uchvátí.

TIP: Přečtěte si naší recenzi Blu-ray Vetřelce, případně si projeďte celou antologii, která je na našem trhu stále dostupná v parádní sošce.

Pak jsou tu ale problémy s dějem, které všechnu tuhle oku lahodící práci podrážejí. Spousta důležitých dějových prvků totiž není úplně jasná. Největší nedostatky jsou v hlavních postavách. Jejich motivace jsou často sporné a chování rovnou postrádá smysl. Je to něco jako s teenagerem, kterému při sledování hororu radíte, ať se nechodí dívat do té temné uličky, ve které zrovna za křiku zmizel jeho kamarád. A on stejně jde. Podobné kiksy dělají lidé v Prometheovi nezdravě často. Problém je v tom, že tohle je sci-fi, nikoli letní vyvražďovačka, a ústřední postavy jsou vědci, nikoli puberťáci bez špetky rozumu. Některé jejich zbrklosti vysvětlují vystřihané scény (takže konečně pochopíte, proč se Millburn na cizí planetě uprostřed podivné pyramidy tolik má k živému organismu, jenž připomíná jedovatého hada a chová se značně ofenzivně), to ale neomlouvá, že film po této stránce strádá.

Navíc jsou tu problémy se samotnou zápletkou, v jejímž rámci jsou některé pohnutky a oslí můstky nejasné. Při jejich sledování vyvstává otázka, jak vlastně Promethea interpretovat?

Nad tím, co scenáristé Promethea brali z drogy, když vymýšleli události vedoucí k pointě, už proběhl na internetu nespočet plodných diskuzí. Damon Lindelof je nezodpovídáním klíčových otázek, jež si film pokládá, proslulý už díky seriálu Ztraceni, který svým finále ponechal hořkou pachuť v ústech mnoha fanoušků po celém světě. S Prometheem se to má podobně. Scénář tu načrtává hromadu otázek, na které jaksi odmítá odpovídat. Proč nás „inženýři“ stvořili? Proč nám nechali souřadnice na planetu, na které zbrojili k našemu zničení? Proč se nás vůbec rozhodli zničit? Proč byly na planetě další lodě, které nevzlétly? Jaktože „inženýři“ nejdříve vzlétnout nemohli a ke konci jim to nedělalo problém? Proč Weyland tajil svou přítomnost na lodi? Proč David infikoval člena posádky? Podobných proč je hromada. Spousta otázek, málo odpovědí.

Lindelof v audiokomentáři hned na začátku upozorňuje, že si toho je vědom a často opakuje, že se jedná o záměr. Díky tomu je možné film interpretovat hned několika způsoby. Osobně jsem si například po první kinoprojekci myslel, že je Země pro „inženýry“ pouze pomyslný pokusný králík, na kterém budou testovat svou biologickou zbraň. Z té se díky inkubaci v lidském těle vyklube Vetřelec. Pravdu jsem neměl (i když se této interpretace pro vlastní spokojenost s filmem dále držím), ale takový byl můj první pohled na význam Promethea, což jen dokazuje, že ačkoliv si film nehraje na nějaký umělecký snímek, který by úmyslně skýtal několik možných interpretací, nakonec se tak jeví.

Lindelof i Scott každopádně v rozhovorech mluví o tom, že nás „inženýři“ stvořili jako pouhý pokus a chtějí nás zničit z jediného důvodu: Doslova jsme se jako lidstvo utrhli ze řetězu a našim tvůrcům už se nelíbí, jak se chováme. Začalo to Ježíšem, což byl prý jeden z „inženýrů“, skončit to mohlo kompletním vyhlazením lidstva. Zní to možná přehnaně, nebo pro někoho snad i hloupě. Nejdůležitější ale je, že Promethea divák může interpretovat mnoha způsoby a každou dějovou odbočku si může vykládat po svém. Jestli je to dobře nebo špatně, už je čistě na vás. Očividně to však v lidech probouzí často až nenávistné komentáře.

Že se Prometheus nesešel s přehnaným očekáváním, vlastně není žádné překvapení. Lidé si zvykli mít na Scotta vysoké nároky a od Promethea vyžadovali prequel, který zodpoví všechny otázky a stihne přitom být naprůměrně inteligentní a dobrý film. Nadrpůměrný film je to rozhodně, po letech je to také plnokrevná vesmírná sci-fi, která nedělá filmařům ostudu (z hlavy mě napadá jen Star Trek a Avatar, o moc více žánrových sestřiček, které by byly opravdu dobré, se v posledních letech asi neobjevilo). Že po dějové stránce často klopýtá? Že se některé postavy nechovají logicky a děj někomu působí absurdně? To už jsou soudy, které se u Promethea liší duše od duše častěji než u jiných filmů.

Ridley Scott každopádně natočil sci-fi, jež bude v příštích letech v mnohém nedostižná. Pořád je to kus filmařiny, jenž dokáže oslňovat i diváky, kteří jsou vůči hollywoodským kouzlům imunní. Bohužel její vznik doprovázelo několik nešťastných rozhodnutí, která její kvality podrážejí. Je jen na vás, jestli si budete schopní Promethea užít, nebo se necháte odradit jeho nedoslovností, která ve výsledku spíše mate, než aby v člověku probouzela obdiv, a béčkovým chováním některých postav, které … prostě zamrzí.

Ridley Scott točil Promethea na digitální kamery (konkrétně na nejnovější REDky), díky čemuž bylo už v kinech vidět, že je obraz perfektně ostrý, nemá ani v těch nejtemnějších scénách vůbec žádné zrno a všeobecně kreslí na výbornou. Tvoří tak výborný základ pro špičkový přepis. Těžko hledat nějaký superlativ, který by obrazovou složku filmu vystihl, každopádně se můžete spolehnout, že Blu-ray vypadá parádně. Fantasticky. Neskutečně dobře. Obraz jako víno. Prostě nádhera. Další referenční placka do vaší sbírky.

Důvodů je mnoho. Absence analogového zrna překvapivě neubírá na „filmovém looku“ a naopak dává vyniknout detailům, které by se jinak pod drobnou vrstvou zrna mohly ztrácet. Blučko totiž kreslí naprosto perfektně.

Kde je problém v rozpadu obrazu?

Blu-ray Promethea vychází pod štítkem studia 20th Century Fox které je od samotného začátku existence formátu pedantské na anti-pirátské ochrany. Jako jedno z mála studií vždy tkvělo na regionálním kódování všech svých titulů, navíc své novinky zamyká těmi nejnovějšími ochranami, s jejichž klíči může mít software v HTPC problémy – HW přehrávače pak disk do aktualizace nemusejí přehrát vůbec, může se sekat, případně trvá jeho načtení nezvykle dlouho (to není problém Promethea, týkal se třeba Star Wars nebo Avatara).

BD Promethea je chráněn právě takovou ochranou, která při SW přehrávání dělá neplechu. Tentokrát navíc při authoringu došlo k nějakému problému, jenž se při přehrávání v HTPC může zapřičinit o drobný rozpad obrazu – právě takový, jaký jsme zachytili při screenshotování my.

Starší PowerDVD film nemusejí přehrát vůbec, jiné přehrávače vykážou právě takovou vadu. HW playery problém nevykazují. Vyšli jsme z toho ještě dobře. V zahraničí se macroblocking podle některých zpráv objevuje i ve stand-alone přehrávačích, které film ani nemusejí dokončit (jedná se ale o ojedinělé problémy).

Důležité je, že mají důvod k obavám pouze majitelé HTPC (z našich čtenářů je to, soudě dle starší ankety, přibližně desetina).

Nejen, že je neustále ostré jak břitva, navíc v každém záběru poskytuje tolik vjemů, že se vám z toho bude motat hlava. Praktické speciální efekty a reálně kulisy jsou v tomhle ohledu nedostižné, když je umí filmař prodat. Jakože Scott opravdu umí. Perfektní práci štábu si budete užívat přilepení k obrazovce nebo k plátnu, cestou na Blu-ray se nevytratila jediná obrazová informace.

Disk má totiž více než solidní datový tok, který krom výborné kresby zajišťuje špičkovou kvalitu barevného přenosu, nezpozorovatelné jasové přechody a hlavně naprosté divy v černé. Ta, když má být černá, je vskutku černá jak uhel. Zároveň ale předvádí famózní stínokresbu, které, troufnu si říct, se nic z dosavadních Blu-ray releasů nevyrovná.

Prometheus se skoro celý odehrává ve scénách, které jsou ponořené do tmy a Blu-ray ani v jednom jediném případě nezklame při jejich přenosu na naše obrazovky. Záběr po záběru budete žasnout, jak sytou černou Blu-ray přináší a přitom v ní dokáže kreslit i ty nejdrobnější jasové změny. Podobnou stínokresbu jsme opravdu nikdy neviděli. Klobouk dolů.

V kombinaci s bravurně namíchanou zvukovou stopou Prometheus nabízí referenční audiovizuální zážitek, který se může směle rovnat s kvalitou Blu-ray Avatara. To je něco, co se u hraného filmu jen tak nestává.

Jestliže bychom se měli šťourat v detailech, dalo by se vypíchnout několik scén, v nichž se objeví drobný šum (detail Promethea v samotném začátku filmu, výstup Meredith Vickers z holografické projekce …). To jsou ale detaily. Nic nezmění na tom, že Blu-ray Promethea nabízí jeden z technicky nejúchvatnějších audiovizuálních zážitků, jaké kdy byly na Blu-ray k mání.

Pokud digitální kamery, na něž už se stejně točí většina velkofilmů, slibují základ pro tak parádní přepisy, s radostí na 35mm u takových produkcí zapomeneme.

Nadšení pokračuje při přechodu do sekce s bonusovými materiály. Prometheus totiž přichází v jedné z nejlépe vybavených edic nejen tohoto roku. Na výběr máte ze dvou možností. Blu-ray s 2D verzí je ošizený o bonusový disk, dostanete tak jen materiály, které jsou přítomné na placce s filmem. To je šestatřicet minut vystřihaných nebo alternativních scén (stopáží se obalamutit nenechte, všechny jsou uvedené v kontextu již známých sekvencí, dohromady jich tedy je tak třetina), které nic moc extra nenabízejí (něco částečně dovysvětlují, nebo rozšiřují historii postav, žádné odpovědi na otázky ale nepřinášejí a většinou se jedná o materiály, jejichž vystřižení nebo úpravu pochopíte – jako třeba rvačku se zmutovaným Fifieldem, kterého měl Scott natočeného buď jako maskovaného kaskadéra, nebo jako digitální monstrum – vyhrála první varianta, druhou tu najdete).

Dále tu najdete dva audiokomentáře. Ten s Ridleym Scottem je klasicky výborný, i když se až moc často soustředí spíš na to, co se děje, než na popis produkce. Doporučuji však upřednostnit ten se scenáristy Johnem Spaihtsem a Damonem Lindelofem. Komentáře jsou nahrány separátně. Spaihts má mnohem méně prostoru (většinou mluví o tom, jak se finální verze liší od jeho první verze scénáře, který přepsal práve Lindelof), to ale vůbec nevadí, protože se Lindelof umí rozpovídat ve velkém sám. Poodhaluje, co ho vedlo k některým rozhodnutím, snaží se popsat motivace postav a často velmi trefně odhaduje, za co ho budou diváci později nenávidět (komentář byl nahrán před kinopremiérou). Na prvním disku pak vedle Second screen aplikace najdete ještě dvacet minut virálních videí, která tvořila internetovou kampaň filmu. Ujít si je nenechte, zajímavá jsou už jen proto, že třeba tvoří drobný můstek mezi vetřelčím vesmírem a světem Blade Runnera.

Největší bomba vás čeká až při koupi Blu-ray 3D, v kteréžto edici se nachází bonusový disk s další náloží informací. A že jich je!

Ve složce Weyland Corp. Archive najdete snad všechny materiály, které k filmu kdy vznikly. Tuny fotografií, náčrtků, concept-artů, storyboardů, marketingových materiálů, prvních pohledů a la HBO First look, videí z castingů, z kostýmových zkoušek, nebo třeba time-lapse stavby „inženýrova“ kokpitu. Ohromné množství bonusů, které vás zaměstná na několik desítek minut.

Ale to nejlepší na konec. Na disku se nachází také dokument The Furious Gods: Making Prometheus. Klasické making-of? Kdepak. Tohle je jeden z nejlepších a nejbohatších pohledů za kulisy, jaké kdy vznikly a poskytne ucelený pohled na veškeré aspekty produkce. Trvá čtyři hodiny a po jeho zhlédnutí budete mít pocit, že znáte všechnu teorii k tomu, abyste na vlastní pěst natočili celovečerák.

Za dokumentem stojí ten samý člověk, který dělal už bonusovou výbavu u všech dílů Vetřelce, tam ale neměl ani zdaleka tolik tvůrčího prostoru, protože jen sbíral hotové materiály. Tentokrát se mohl opravdu vyblbnout, což vedlo ke přibližně 20TB záznamů, z nichž sestřihal toto čtyřhodinové monstrum.

Co se v něm dozvíte? Informací je tu opravdu moc na to, aby se daly shrnout. Začíná se od samotné myšlenky prequelu Vetřelce, která pak po změně scenáristy přerostla v samostatný film, podrobně se rozebírají pre-produkční přípravy, obsazení, stavba kulis … je tu vše od A do Z, The Furious Gods si navíc se vším dává na čas, takže vám nikdy neutečou ani ty nejmenší drobností. Za kulisy se při doprovodu komentářů díváte prakticky konstantně. Pro filmové fanoušky naprostá slast, o zajímavou podívanou se ale musí jednat i pro diváky filmovými kouzly jinak nepolíbené.

Většina bonusů je otitulkovaná.

Bez pochyb jedna z nejlepších Blu-ray edic tohoto roku. Po všech stránkách.