Příběh kmotra (recenze Blu-ray)

vydáno 19. 6. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, film, Příběh kmotra, recenze

Příběh kmotra (2013) (Blu-ray)

Český film se možná nachází v labyrintu, odkud nemůže najít adekvátní cestu ven. Některé tuzemské vlaštovky nicméně naznačují, že přinejmenším řemeslo zde nezemřelo a dobrou žánrovku stále ještě umíme. Jen je potřeba přimhouřit oči nad všudypřítomnou povrchností a zjednodušováním, a odpustit tvůrcům snahu být za všech okolností cool jako Američané před deseti lety.

Nový film Petra Nikolaeva (výtečná Báječná léta pod psa, ale také tragicky plačtivé Lidice) totiž tuto snahu vykazuje snad ve všech ohledech a snad i člověk s vadou zraku pozná, že se při tvorbě Příběhu kmotra až příliš zakoukal do letitých trademarků Tonyho Scotta.

Jenže záběry na slunce při zlaté hodince v Kalifornii a v Praze za sídlištěm vykazují poměrně zásadní rozdíly v „cool“ faktoru a zrovna tak neustálé zrychlovačky, zpomalovačky a další snahy o formálně progresivní zpracování nejsou v době desátých sériích Kriminálky Las Vegas ničím jiným než omšelým klišé a v českých podmínkách trapnou snahou o světovost. V Nikolaevově provedení navíc kreativně neobhajitelnou, neboť prvních deset minut vizuálně exhibuje, aby formální hrátky následně utlumil a zhruba po polovině je do filmu vkládal čistě náhodně bez jakéhokoliv logického uspořádání a schématu.

S přímočarým a místy až směšně siláckým scénářem už je to o něco lepší. Ondřeji Vetchému sice Františka Mrázka… pardon… Vedrala nelze stoprocentně věřit, neboť ho pero scenáristovo nutí do emocionálních a názorových veletočů, že čas od času působí jako nervově labilní schizofrenik. Policejní jednotka na stopě k moci stoupajícího kmotra nemá pevně dané místo v rámci celkového příběhu (slouží spíš jen jako explicitní vyjádření policejního zmaru při střetu se zamotanou krakaticí). A tvůrci se hned několikrát připraví o rovněž klišovité, ale v rámci žánru zcela vhodné a očekávatelné zvraty (podtrh v rodině). Snaha o přímočarou exploataci je však přece jen dostatečně sympatická, že Příběh kmotra nelze nenávidět podobně jako nabubřelá „veledíla“ z ranku Hranařů a vlastně ho lze s trochou tolerance přijmout jako jednoduchou zábavu na nudný sobotní večer. Výživová hodnota je sice podobná stravě z McDonaldu, ale když už jsme u těch klišé, ne nadarmo se říká „nemusí pršet, jen když kape“.

Příběh kmotra (2013) Příběh kmotra (2013) Příběh kmotra (2013) Příběh kmotra (2013)

A v Příběhu kmotra občas i příjemně zaprší. Sice jen kulky, jimiž se rozhodně nešetří a Nikolaev si hezky, skoro až fetišisticky vychutnává každičký průstřel a brutální vraždu pro Vedrala nepohodlných osob. Nekompromisní exploatací se mu ovšem daří vzbudit adekvátní znechucení ruku v ruce s fascinací, s nimiž se ladně prokoušete k závěrečnému zúčtování. Herci navíc hrají přinejmenším snaživě, Vica Kerekes nezapomene ukázat prsa (klišé, které potěší) a po delší době stojí za řeč i hudba, která se zařezává do uší „drajvem“ evropských kriminálek. Na zadek si tedy z Kmotra Mrázka nesednete. Ale v rámci zdejší konkurence jde stále o počin, jenž není nutné ignorovat. Na „nováckou“ produkci skoro až šokující úspěch.

Nešvar vydávání tuzemských filmů v 1080i má po Hořícím keři další oběť. Pokud tudíž máte vycvičené oko, připravte se, že vás za něj bude po celou dobu filmu tahat mizerná kresba ve stínech či velmi kolísavá ostrost, kteréžto neduhy nižšího rozlišení a vyšší dávky komprese vynikají vždy v tmavších interiérových scénách, které od přepisu vyžadují nejvyšší péči. Péči, kterou Příběh kmotra nedostal.

To samozřejmě neznamená, že by Blu-ray nestál kompletně za nic. Naopak, disk vykazuje příjemně velké množství detailů, slušný kontrast (byť by mohl být vyšší), i přes silný grading do zelena či žluta se dá mluvit o věrných barvách a tělovkách. Jenže k čemu to, když je rozlišení disku nižší, než by být mělo. A nenechte se zmást, rozdíl mezi 1080i a 1080p viditelný je. Možná ne pro řadového Pepíka, jemuž přijde v pořádku i 700MB DVDrip, který si večer stáhl k pivu a sjíždí ho jedním očkem vedle fotbalu. Pro filmového štamgasta však určitě.

Česká DTS-HD MA 5.1 stopa se ovšem bez diskuze povedla, když nabízí dynamický mix s věrnou reprodukcí zvukových efektů a hudby, a k tomu i hlasitostí vyvážené dialogy. Samozřejmě si umím představit i výrazně lepší práci s přechody mezi jednotlivými kanály, v rámci tuzemského rybníku si ale říkám „proč vlastně ne“. Do hollywoodské preciznosti holt zbývá ještě kus cesty.

Bonusově se jedná o typickou českou klasiku. O „ničem“ vypovídající film o filmu, v němž se tvůrci domnívají, že natočili jeden z nejlepších porevolučních filmů vůbec. Archaická fotogalerie a upoutávka. Toť vše.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Příběh kmotra poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete se slevou v obchodě Filmgame.cz.