Podraz (recenze Blu-ray)

vydáno 27. 9. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, DigiBook, film, Podraz, recenze, The Sting, Universal

Podraz (The Sting, 1973) (Blu-ray)

Líbí se vám Dannyho parťáci a zoufáte si, že se vaším zorným polem pořádný heist film (snad kromě výtečných britských Podfukářů) drahnou dobu neprohnal? Pak není nic jednoduššího, než vsadit na klasiku George Roy Hilla, která i po čtyřiceti letech platí za jednu z nejchytřejších podvodnických žánrovek a zároveň za oscarového laureáta, proti kterému nelze (na rozdíl od mnoha vítězů z posledních let) říct ani popel.

Zápletka je prostá. Zlodějíček Hooker obere společně se svým kumpánem místního bosse o nemalou porci peněz, za což skončí druhý jmenovaný pod drnem. A to se Hookerovi ani trochu nelíbí. Společně s protřelým podrazákem, toho času solidním alkoholikem Gondorffem proto vymyslí plán pomsty, na jehož konci by měla být věznice a zároveň i pěkný balík peněz jako dodatečná odměna.

TIP: Desítky dalších FullHD screenshotů v PNG a podrobné informace o obrazu a zvuku najdete na našem samostatném Blu-ray profilu filmu

Plán to ovšem není snadný a George Roy Hill si jeho náročnost umí filmařsky jak se patří užít. Připravte si pevné nervy, neboť zatímco přípravy Clooneyho a spol. jsou prezentované spíš jako legrácky s občasnými komplikacemi, v Podrazu může mít každá drobná chyba fatální následky. Hookerův a Gondoffův soupeř totiž není žádný hlupák a i on umí hrát nečistou hru chladnokrevně a bez slitování. Ještě aby ne, vždyť ho hraje charismatický lovec Čelistí Robert Shaw, jemuž stačí pár minut v obraze, aby vás přesvědčil, že kvalitní záporák je polovina úspěchu.

Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973)

Druhou pak tvoří precizní scénář a sympatičtí hrdinové, což jsou atributy, s nimiž Podraz naštěstí nemá nejmenší problém. Málokterý film do sebe totiž dokáže jednotlivé díly skládačky zasunout s podobnou lehkostí, přijít s několika zvraty, nad jejichž vychytralostí se lze pouze spokojeně uculovat, a ještě vytasit sympatičtější duo gaunerů, než jakou tvoří Butch Cassidy a Sundance Kid.

Právě na legendárním westernu spojili Redford, Newman a Hill síly poprvé a ozkoušeli si, že jim to dohromady hezky šlape. V Podrazu proto jedou snad na ještě vyšší obrátky a zatímco Hill buduje dokonalou retro atmosféru a tahá za nitky diváckých nervů, herecká dvojka snů hraje svou oblíbenou hru „kdo z nás je větší frajer“. Takže zatímco Redford střídá úsměvy kulišáckého proutníka a rozmařilého floutka, Newman si naplno užívá zkušenou zločineckou šarži, která umí stejně efektně míchat karty jako podlamovat ženské v kolenou.

Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973)

Těmhle dvěma proto zkrátka nejde nefandit. A ačkoliv Podraz nemusí divácká srdíčka strhnout hned napoprvé (sám jsem docenil až při opakovaných zhlédnutích, kdy lze pořádně vnímat detaily a obdivovat bezchybné směřování k finále), rozhodně jde o film, který by neměl chybět v žádné sbírce, neboť Hollywood sedmdesátých let mnoho lepšího nenabídnul a Hill se tu definitivně zacementoval jako jedna z jeho největších ikon.

Technické provedení

Co se obrazu týče, Podraz vyšponovaná očekávání úplně nenaplňuje. Pravdou ovšem je, že za většinu slabin může původní optika a styl natáčení (zoomování, přechody při ostření), kvůli kterým je přepis kvalitativně nevyrovaný.

Nepříjemný je už první záběr, jenž sice bezvadně zaostřuje titulky, ovšem následně nepřeostřuje na odehrávající se akci. Ta je proto zrnitá, rozostřená… jako byste koukali na hodně špatně odvedené DVD. Podobných momentů je ve filmu víc a bolí hlavně proto, že jsou v ostrém kontrastu k velmi dobře odvedenému zbytku.

Kupříkladu zlodějna v úvodu, v níž Redford se svým parťákem obere jiného zlodějíčka, vypadá fantasticky. Tělovky jsou přirozené, zemitost barev u sak, klobouků a kabátů jednoduše nádherná, ostrost a kontrast pasují a jemná vrstva zrna filmu rovněž sluší. A to samé se dá říct například o karbanickém duelu ve vlaku, několika honičkách po městě a dokonce i samotném finále v sázkové kanceláři. Dokonce ani s černou a vykreslováním ve stínech není takřka vůbec potíž.

Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973)

Proto hodně mrzí, že je zážitek čas od času narušen nějakým nedoostřením, nedostatečným nebo naopak nadbytečným užitím DNR, nepřirozenou zamlžeností (Redford jdoucí v novém obleku a s kyticí do kabaretu) nebo moaré efektem prošívaných sak.

Zvuk je oproti tomu výborný ve všech ohledech. Tvůrcům se povedlo odstranit všechny nadbytečné ruchy v magnetickém pásu a namixovat průzračně čistou 5.1 DTS-HD Master Audio zvukovou stopu, kladoucí důraz výrazně na dialogy, zároveň však netratící na realisticky znějících detailech.

Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973)

Řinčení příborů, humbuk v sázkové kanceláři, zvuky projíždějící nadzemky… všechny tyhle a další ruchy zní parádně. A nejinak je tomu i u Hamlischova soundtracku stavějícím na legendární melodii Scotta Joplina, jehož dynamika dovede film vždy řádně nakopnout.

Bonusy

Bonusově Podraz nezáří, když je v podstatě celá sekce jedním velkým vzpomínkovým promem na historii studia a filmem se zaobírá jen jeden (byť hodinový a výživný) dokument.

Jmenuje se „Art of Sting“ a ve třech částech (scénář – natáčení – odkaz) v něm štáb vzpomíná na chvíle, kdy se teprve seznamoval se scénářem, pilovaly se poslední detaily a režisér Hill skládal ansámbl podvodníků dohromady, aby následně odpálil natáčení oscarové klasiky.

Jedná se o výrazně nostalgický dokument, který se zaměřuje spíše na Hillovo pojetí, celkové vyznění filmu a jeho důležitost pro filmovou obec. Než na technické detaily, jež pro většinu zpovídaných nejsou příliš důležité.

Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973)

Ve featurettu „Restoring the Classics“ se pak dozvíte všeobecné informace o projektu restaurace rozsáhlého katalogu Universalu, včetně ukázek z několika titulů (Dracula, Na západní frontě klid, Harvey), jichž se dříve či později dočkáme.

V „The 70's“ je prostor věnován nejslavnějším filmům desetiletí, mezi nimiž jsou zmíněny pecky jako Čelisti, National Lampoon's Animal House, Americké grafity a spousta dalších.

A v „The Lot“ je představen rozsáhlý komplex studií Universalu, na němž se natáčely jedny z nejlepších filmů všech dob a mnohé zde stále mají své kulisy. Opět se vsází hodně na nostalgii a člověk má při sledování tendence ukápnout slzu. Ale stejně by asi každý uvítal, kdyby se bonusy více zaměřily na samotný Podraz, než na všeobecné ohlížení do minulosti.

Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973) Podraz (The Sting, 1973)

Hodně ovšem vynahrazuje sběratelské balení (digibook, v němž je kromě disku i brožura s obrázky a informacemi o filmu), díky němuž si můžete přečíst něco o hercích, nahlédnout na kusy scénáře, prohlédnout si návrhy kostýmů a v neposlední řadě si i vychutnat propagační materiály (plakáty atd), z nichž mnohé byste chtěli mít na stěně nebo na polici.

Za 5 stovek? Proč by ne.

Mohly by vás zajímat naše další recenze Blu-ray filmů a HD elektroniky »

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

TP-Link Deco P9: hybridní mesh systém si poradí i se železobetonem

TP-Link Deco P9: hybridní mesh systém si poradí i se železobetonem

Společnost TP-Link přináší na trh nový hybridní mesh …

Homepage »

Další Recenze

Komentáře