Pacific Rim (recenze Blu-ray 3D)

vydáno 17. 11. 2013 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma 3D, Filmy, Z domova | 4 komentáře

Tagy: Blu-ray, film, Pacific Rim, Pacific Rim: Útok na Zemi

Pacific Rim: Útok na Zemi (Pacific Rim, 2013) (Blu-ray)

Těžko byste v letošním roce hledali film, který chtěl být větší než Pacific Rim. „Originální“ hraná verze kaiju eiga a mecha filmů a seriálů z druhé (a značně ujetější) strany planety se v trailerech chlubila obřími roboty, obřími monstry a zápletkou, jež není ničím jiným než záminkou k destrukci. Samozřejmě obří! Jenže velikost je jedna věc a koherentní příběh druhá. A toho druhého je v Pacific Rimu ještě méně než špíny za nehty modelek od Victoria's Secret.

Připadá mi poněkud nefér navážet se do prvního opravdu vysokorozpočtového bijáku Guillerma Del Tora kvůli rámcovým selháním v logice typu „až v polovině filmu začneme monstra likvidovat mečem, který je evidentně efektivnější než cokoli jiného“ nebo „v úvodu filmu se dozvíme, že konvenční zbraně nefungovaly, přesto minimálně jeden Jaeger používá konvenční zbraně (rakety), které efektivní jsou“. Přece jen i sám režisér v řadě rozhovorů přiznával, že film je takřka výhradně pro desetileté kluky, a co si pamatuji z doby, kdy jsem do této věkové kategorie spadal, vrcholem kinematografie pro mě byl první a druhý Mortal Kombat a úplně nejlepší byl Power Rangers: Film!

Jenže co když už vám na tváři dávno vyrašily první chlupy a namísto z plechových bijců rubajících se s poasijštěnou verzí dinosaurů se vám ježí na zátylku z holek v minisukních a Nolanových komiksových dramat, která bychom v mladším věku pravděpodobně nesnášeli, protože nejsou dost akční? Pro takové z vás mám špatnou zprávu, Pacific Rim vás bude velmi pravděpodobně nudit a možná dokonce i štvát.

Pacific Rim (2013) Pacific Rim (2013) Pacific Rim (2013) Pacific Rim (2013)

Ozvláštňujícího na něm totiž není – kromě asijských lokací – vůbec nic a vše se žene kupředu podle léty osvědčených (rozuměj klišovitých) kolejích. Máte tu hlavního borce s traumatem, holku s traumatem, vedlejšího borce s „daddy issues“, maršála s tajemstvím a dokonce i ujeté duo vědátorů, o jejichž vtipnosti by se daly vést sáhodlouhé polemiky.

Zkrátka klasická hollywoodská UHO, kterou jste viděli například i v Godzille a King Kongovi, a tady ji máte skousnout jen proto, že vám režisér říká „neberte to vážně a pojďte v sobě najít zbytek dítěte“. Jenže dítě se hledá dost špatně, když pro dospělého téměř nic nedává smysl, dějové zvraty jsou přesně podle mustru a v akci není komu fandit a nad čím nechat upadávat čelist.

Koho dnes vytrhne rána pěstí raketovým pohonem, popřípadě mlácení monster tankerem, když se pár let zpátky Optimus Prime oháněl mečem v centru Chicaga a likvidoval plechovky dynamičtěji, agresivněji a výrazně stylověji. A navíc se pohyboval i v reálných kulisách a mezi lidským komparzem, takže jste se měli dokonce i koho bát.

Ne, nejsem bůhvíjak velký fanoušek Bayových Transformers, minimálně jejich první díl si však dává cokoliv z Pacific Rim k snídani stejně jako John Matrix zelené barety. A to nejen po stránce měřítka akčních scén (v Pacific Rim je vše jen vylidněná CGI kompozice – na moři, v přístavu, ve vesmíru i ve městě!), ale i po stránce elementární logiky v rámci soudržného vyprávění (Pacific Rim řadu ustanovených pravidel v úvodu úspěšně nerespektuje a chování postav se mění neodůvodněně klidně i záběr od záběru). A když už má i infantilní Michael Bay funkčnější komediální scény, víte, že se něco opravdu hodně nepovedlo.

Tím samozřejmě nechci říct, že by byl Pacific Rim úplná mizérie, neboť i přes povrchnost postav je Del Torova režie dokáže adekvátně prodat a většina akčních scén je dostatečně přehledná a technicky nadprůměrně ošetřená, aby film nešlo regulérně odstřelit. Jenže je to pořád strašně málo. Obzvlášť od režiséra, který přinesl světu Faunův labyrint či Hellboye, což jsou i po letech filmy, které fungují nejen po stránce kulis a efektů, ale i po stránce příběhů, v nichž se postavy vyvíjí, pravidla dávají smysl a motivy nejsou jen snůškou klišé bez invence.

Maximální spokojenost. Nic jiného v technické oblasti Pacific Rim nepřináší. Ať už koukáte ve 2D či ve 3D, film vypadá za všech okolností skvěle. Třetí rozměr naštěstí netrpí slabším jasem, detaily se neztrácí a Del Toro má díky bohu mozek, a tak dostatečnou část filmu komponuje tak, aby vynikala hloubka prostoru, ale i věcí v popředí.

2D mi přesto přijde o něco lepší, neboť především akce je v něm o něco málo přehlednější a rovněž mě nikterak nebere nasazování brýlí v domácích podmínkách. Tuhle poznámku ale nemusíte brát vážně. Přepis je každopádně precizní a představuje nádhernou ostrost i kontrast, díky nimž vyniká řada i těch nejdrobnějších detailů. Černá je skutečně hustá jako kdybyste vyhodili do luftu měsíc a vyhodili v městě pojistky. A jednotlivé přechody ve stínech, popřípadě barevné podání jsou rovněž přesně odpovídající uměleckému záměru reznoucího světa těsně před zkázou.

Pacific Rim zkrátka vypadá skvostně. A stejně dobře i zní. Především pak v šestikanálovém DTS-HD Master Audiu slyšíte doslova každý prd. Ať už se jedná o pípání kontrolek, proudění vody, anebo vrzání obřích mechů. Jen ta Djawadiho hudba je i v precizním podání tracku smutně nevýrazná. Za to ale Del Toro, ani kluci z mixovacího studia nemohou. Naopak si zaslouží pochvalu za vyváženost efektů, hudby a dialogů a vynikající rozvržení do jednotlivých kanálů, které pomáhá vtáhnout do filmu a v některých momentech i ohromuje velkolepostí.

Český dabing mi pak nepřišel vůbec špatný. Charlie Hunnam sice vyfasoval nevhodného dabéra s úplně jiným hlasem a duo vědátorů je v češtině ještě více na zákaz dalšího výskytu na filmovém plátně. Celkové provedení je ovšem přijatelné. Jen kdyby tato Dolby Digital 5.1 stopa nebyla oproti anglickému originálu zvukově tak děsně matná. Vyšší datový tok HD stopy je zkrátka znát.

P.S.: Zahraniční edice filmu obsahuje kromě DTS-HD MA 5.1 stopy i verzi v 7.1. Zajímalo by mě, proč na našem vydání chybí.

Pacific Rim přichází i na tuzemský trh ve dvoudiskové edici, ultimátní nášup materiálů však raději nečekejte. Minimálně druhý disk je vesměs plný pouze zábavných doplňků a různých skic a náčrtků, které nikterak zásadní informační nálož nenabízí. Od té jsou zde jiné materiály. Byť všeobsahující pohled na natáčení naneštěstí chybí.

Zdaleka nejvýživnějším materiálem je tudíž Del Torův neotitulkovaný audikomentář, v němž se zavalitý Mexičan tradičně rozkecá už v první minutě a nezastaví až do závěrečných titulků. Probírá se všechno. Od příběhu přes postavy až po inspirační zdroje či přiznávání vlastní neschopnosti. Vážně potěší, když tvůrce oficiálně přizná, že není moc dobrý v točení dokumentů, a tak si úvodní prolog raději nechal natočit od specializovaného štábu. Výsledek má hned větší dopad, neboť si uvědomujete, že zrovna tenhle režisér před vámi nehodlá nic tajit. A také, že audiokomentář kohokoli jiného by byl naprosto zbytečný. Guillermo si vystačí sám. Bohatě!

O to víc zamrzí, že Warneři delší dobu kálí na velebený Maximum Movie Mode, jenž by k Pacific Rimu seděl jako málokdy. Právě ve virtuálním studiu by se Del Toro mohl teprve rozjet, naplno zanalyzovat některé momenty či jen zaměřit naši pozornost na sympatické detaily, kterých si většina diváků nikdy nevšimne. Bez Maximum Movie Modu jsou navíc polovičaté i tzv. Focus Points, které byly v MMM vždy pevnou součástí. Takto se jedná jen o 3–4 minutové featuretty (dohromady mají něco málo přes hodinu), v nichž se sice podíváte na většinu produkce (návštěva v ILM, konzultace u grafických návrhů, hudba s Raminem Djawadim atd), ale nikdy se nedostanete pořádně do hloubky a celek tak působí značně rozplizle jako pouhé plácání se po zádech. Obrovský rozdíl ve světle již zmíněného audiokomentáře.

Druhý disk je – jak jsem již naznačil v úvodu – spíše pro skalní fanoušky, kteří se rádi hloubou v grafických návrzích a nepohrdnou ani tradičními výplňovkami typu přeřeků a vystřižených scén. I na ty tu dojde a jsou podle očekávání o ničem. Zajímavostí je proto musí vyrovnávat rozbor sekvencí z driftu, kdy se každému záblesku vzpomínek z filmu dostává dodatečných informací, které jejich zakomponování ospravedlňují, anebo dvacetiminutovka o efektech od ILM, kde Del Toro tříští představy o tom, že režiséři na tricích téměř nespolupracují a jen odkývávají návrhy. Del Toro totiž spoustu věcí mění, vyjadřuje svůj názor, nechává záběry přepracovávat a většinou upravuje i kompozici. Je pěkné vidět režiséra, který má vše pevně v rukou. Jen škoda, že spousta jím navrhovaných detailů a vtípků nakonec ve výsledném filmu trochu zaniká a přichází tudíž nazmar.

Poslední dvě bonusové záložky již dokumentární výbavu nenabízí. Jak Shatterdome, tak „režisérův deník“ totiž představují různé grafické návrhy. V prvním případě zpracované odborníky (dokonce i s různými videi, animacemi apod), v druhém samotným Del Torem. Pokud vlastníte sběratelskou edici druhého Hellboye, které byl podobný deník v tištěné podobě součástí, pak tuhle fíčuru rozhodně oceníte.

Všechny bonusy (s výjimkou komentáře) obsahují české titulky, v případě featurettu o driftu jsou navíc kvůli kontrastu s šedobílou sekvencí filmu zbarvené do žluta, což je poměrně milé.

Filmgame.cz 3D Blu-ray filmu Pacific Rim můžete zakoupit se slevou a v různých edicích v obchodě Filmgame.cz.