Oliver Stone představil vynikající ultimátní sestřih Alexandera Velikého. Na Blu-ray vyjde příští rok

vydáno 4. 7. 2013 | autor Anna Kopecká, Petr Semecký | sekce Novinky, Extra HD | téma Filmy, Ze světa | 2 komentáře

Tagy: Alexander, Alexander Veliký, Blu-ray, film, kino, KVIFF, Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, MFFKV, Oliver Stone, The Ultimate Cut, Ultimátní sestřih

Americký režisér Oliver Stone představil včera večer svůj nový, tentokrát prý již skutečně ultimátní sestřih velkofilmu Alexander Veliký. A byl to zážitek, na který se jen tak nezapomíná. A nejen proto, že se Stoneovi konečně podařilo vyladit film k dokonalosti, kdy si říkáte, jak by mohlo něco z viděného vůbec skončit na podlaze střižny.

Zaujal už sám režisér, který prokázal svou vlastní velikost neuvěřitelnou skromností (a věřte, že spousta mladších a v podstatě neznámých tvůrců ji v Karlových Varech postrádá), když film přišel nejen uvést, ale rovněž ho spolu s diváky zhlédl a poté zkonstruoval uvolněnou, neformální diskuzi bez hollywoodské manýry.

Oliver Stone před projekcí Alexander Velikého v Grandhotelu Pupp (© Anna Kopecká)

V té padlo hned několik zajímavých otázek (jejich přepis vám v dalších dnech rádi přineseme), včetně prohlášení, že nový sestřih Alexandera vznikl čistě na režisérův popud (s předchozím režisérským sestřihem byl sice spokojen, původní kinoverzi však rád nemá, neboť byla výsledkem tvrdého kontraktu s Warner Bros.) a na domácích nosičích se ho dočkáme v příštím roce. Byť pravděpodobně pouze ve Spojených státech, kde jsou již nyní distribuční práva prodaná Warnerům. Jedná se však i s anglickým trhem a Stone projevil zájem dostat film i do dalších teritorií (ať už na nosičích, nebo přes VOD). Vše však závisí výhradně na zájmu lokálních distribucí.

Stone rovněž podtrhl svůj tvůrčí perfekcionismus, když před zahájením projevil lítost nad tím, že se jeho velkofilm, jenž do velké míry staví na propracovaném zvukovém mixu, promítá ve slavnostním sálu Grandhotelu Pupp, který není pro podobné projekce uzpůsoben. Zvuk se v něm totiž rozléhá do ozvěny a zatímco první řady získávají velmi ostrý zvuk z předních reproduktorů, zadní řady jsou od filmu v podstatě separovány, neboť k nim vše doléhá z příliš velké vzdálenosti. Osobně musím říct, že už dlouho jsem se tolik nestyděl za organizaci festivalu, která Stoneův film odsunula do pod(průměrných) podmínek Puppu, zatímco ve Velkém sále hotelu Thermal běžely ryze umělecké a na zvuku mnohem méně stavící filmy mladých (skoro)debutantů.

Oliver Stone před projekcí Alexander Velikého v Grandhotelu Pupp (© Anna Kopecká

Ani slabý zvuk však filmu příliš neuškodil. Úchvatný obraz (jedinou výtku si zaslouží četný namodralý šum v hůře nasvícených scénách, jinak je naprosto vynikající), který vychází z původního naskenovaného negativu, i tak zprostředkoval fascinující podívanou, ve které bitevní sekvence berou dech svou brutalitou a zjevnou nákladností, a dialogové scény zase vytříbenými dialogy a fantastickými hereckými výkony, které dovedly stvořit postavy z masa a kostí. Stoneovi se navíc povedlo brilantně vyvážit tempo filmu, který ani se stopáží přes 3 hodiny nedokáže nudit na jedinou vteřinu a díky velmi dobře zvolené přestávce před bitvou v Indii dovede diváka přivést k chvilkovému zamyšlení nad předchozím dějem a k jeho následné konfrontaci s druhou částí filmu.

Implementaci přestávky ostatně před projekcí zmínil i sám režisér, jenž očividně hojně čerpal z mistrovských kusů jako Ben-Hur a Lawrence z Arábie v tom, že ačkoli se jedná o velkofilmy v plném významu toho slova, stále jsou soustředěny především na postavy a jejich duševní vývoj. Alexander tento koncept přebral mistrovsky, přičemž v novém sestřihu naplno vynikly zákulisní pletichy Alexanderových generálů, jeho vztah k intrikánské matce a odkazu vlastního otce, a vlastní touha překročit hranice života vládce a stát se stejnou, ne-li větší legendou než Hérakles a Achilles.

Alexander Veliký

Je samozřejmě trochu smutné, že pravděpodobně nejlepším filmem festivalu je snímek, jehož stáří čítá téměř dekádu. Jakožto divák ale mohu říct jen: „Díky bohu za něj“. Alespoň člověk po sérii kurdských, slovinských a dalších nezávislých snímků o tom, jak lesbická dvojice tráví odpoledne v parku, zjistil, že pokud je režisér dobrým vypravěčem a jeho téma je silné, přežije divák i tříhodinový kolos bez jediného náznaku klimbání. Tolik letošních filmů – nejen z hlavní soutěže – si o tom může nechat pouze zdát.

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Modely Samsung Galaxy S10 dostanou podporu HDR pro Netflix

Modely Samsung Galaxy S10 dostanou podporu HDR pro Netflix

Nová vlajková řada Galaxy S10 od Samsungu sice zatím …

Huawei útočí na Samsung vlastním skládacím telefonem

Huawei útočí na Samsung vlastním skládacím telefonem

Čínská společnost Huawei využila veletrh MWC 2019 v …

Homepage »

Další Novinky, Extra HD

Komentáře

Re: Oliver Stone představil vynikající ultimátní ...

Vložil Anonym (bez ověření), 4. Červenec 2013 - 16:04

Obrázek uživatele Anonym

Som rád a dúfam, že film raz uvidím v dobrej kvalite, pretože predchádzajúci režisérsky zostrih je môj obľúbený historický veľkofilm a je EPICKÝ…

Re: Oliver Stone představil vynikající ultimátní ...

Vložil wasill (bez ověření), 24. Červenec 2013 - 9:50

Obrázek uživatele wasill

Pokud člověk neumí číst v programu nebo si nedokáže obstarat lístky na co chce, pak na něj ve Varech zbydou jen ty filmy o lesbické dvojici v parku…pak je pro něj samozřejmě mainstreamový Alexandr „pravděpodobně“ nejlepším snímkem festivalu…