Občan Kane (Blu-ray recenze)

vydáno 29. 10. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy

Tagy: Blu-ray, Citizen Kane, film, Občan Kane, recenze

Občan Kane (Citizen Kane, 1941) (Blu-ray)

Sledovat sedmdesát let staré filmy není legrace ani pokud máte s vykopáváním hollywoodských fosílií bohaté zkušenosti, natož pokud vám jako vykopávka připadá už stará trilogie Star Wars a připadáte si nesví ve chvílích, kdy v obraze místo Leonarda DiCapria vystupují lidé, kteří jsou už nějaký pátek v hrobě.

Z toho důvodu vás dnes nebudu přesvědčovat, abyste okamžitě vyběhli do obchodů a nakoupili tolik kopií Občana Kanea, kolik hodláte mít vnoučat. Tenhle film totiž není pro každého. A rozhodně byste na něj neměli koukat jen proto, že ho kritická obec dlouhá léta vynáší do nebes a zároveň ho poměrně velké procento lidí (dokonce i těch, co netráví všechen volný čas v kině) považuje za vůbec nejlepší film všech dob. On jím sice svým způsobem je, ale to neznamená, že si ho užijete. Obzvlášť když jste si před týdnem tolik užili poslední řádění Transformerů.

Občan Kane (Citizen Kane, 1941) Občan Kane (Citizen Kane, 1941) Občan Kane (Citizen Kane, 1941) Občan Kane (Citizen Kane, 1941)

Celovečerní debut Orsona Wellese jde rázně proti diváckým očekáváním a tužbám, když místo tradičního fešáka, který rozsévá sympatie na potkání, představuje charakter, k němuž si kladný vztah za celý film nevytvoříte. Charles Foster Kane, jehož fiktivní životopis po dvě hodiny sledujeme, je totiž tak trochu svině. Mediální mogul, který v dětství utržil řádnou bolístku a od té chvíle si razí cestu světem bez ohledu na okolí. Nevlastnímu otci se vysmívá do tváře, manželské soužití je pro něj příkoří a bulvární články vydává bez ohledu na důsledky pro ty, jichž se bezprostředně týkají.

Jenže Welles si je uzavřenosti titulní postavy velmi dobře vědom a ví, že aby vás zaujal, musí vyprávět fikaněji, než jeho souputníci. Proto sází na retrospektivní vyprávění a scenáristický háček v podobě Kaneova posledního slova před smrtí, který se do vás v prvních pěti minutách zasekne a díky vzbuzenému zájmu po odhalení jeho pravého smyslu až do závěru nepustí.

Musíte však přistoupit na Wellesovu hru, spočívající v pochopení, že Občan Kane nechce být dalším filmem podle průhledné životopisné šablony. Divák zde není pouze konzumentem, jemuž se před očima promítá život jedné legendy. Naopak je postaven do pozice pozorovatele, jenž prostřednictvím nejrůznějších (často si dokonce protiřečících) rozhovorů, novinových titulků a dokumentárních pasáží skládá dohromady celkový obraz navenek suverénního, vnitřně však zcela prázdného a v podstatě zničeného individua. Jinak řečeno, Welles po dívákovi chce, aby myslel a sám si dělal úsudek.

Což byl kámen úrazu v čase premiéry a je jím i dnes, kdy publikum vyžaduje dravé tempo a velké množství atrakcí (např. akčních sekvencí), které mu dovolují „vypnout a bavit se“. Občan Kane takový není. Je to příběh na dnešní poměry rozvláčný, využívající technické a vyprávěcí postupy, které vyžadují plné soustředění (hloubka obrazu, záběrování, retrospektivní vyprávění skrze rozličné zdroje), a rovněž plný přesahů, k jejichž rozklíčování zkrátka musíte umět dosazovat do dobového kontextu (politická situace, podobnosti mezi postavou Kanea a existujícím magnátem W. R. Hearstem) a mít vůbec náladu na něco víc, než jen dvouhodinové zírání na míhající se černobílé obrázky.

Pokud na Wellesovy podmínky přistoupíte, rozevře se před vámi promyšlený a vrstevnatý filmový svět, na nějž nikdy nezapomenete a do kterého se budete s láskou v srdci vracet nejen kvůli na svou dobu neskutečné technické stránce. V opačném případě se můžete předem připravit na dvouhodinové utrpení, v němž vás sice zaujmou jednotlivosti (fantastická architektura, Wellesův výkon v hlavní roli, skvostné masky, kamera), ale jako celek pro vás Kaneův příběh těžko bude něčím víc než další čárkou na seznamu filmů, které byste (asi) měli vidět předtím, než umřete.

Občan Kane je filmové zlato a u Warner Bros. to moc dobře vědí. Z technického hlediska tudíž málokoho překvapí, že studio opětovně zaválelo a přineslo na Blu-ray dokonalý přepis (z nového skenu ve 4K), z něhož by měl i věčně nespokojený Welles určitě radost.

Na transferu, jenž pokrývá jemná vrstava přirozeného zrna, sice jasně poznáte, že má film na krku víc než pár křížků, avšak to jsou problémy spočívající ve zdrojovém materiálu, jenž svůj věk jednoduše nezapře. Transfer samotný je totiž dokonale vyčištěný od škrábanců a jiných nečistot (s výjimkou dokumentárních pasáží, v jejichž případě se jedná o umělecký záměr) a i v dalších ohledech upomíná na fakt, že i ze sebearchivnějšího materiálu lze pečlivou prací vydolovat vizuálně úchvatnou podívanou.

TIP: Další desítky FullHD screenshotů v PNG a podrobné technické informace o videu i zvuku najdete v našem Blu-ray profilu!

Zapomeňte na rozostřený obraz, v němž se jednolitá šedá nahání s kompresními artefakty, podpořenými ze zálohy softwarovým doostřováním či DNR. Wellesův film předvádí i po sedmdesáti letech nádhernou ostrost, když se můžete hned v úvodu kochat nádhernou drobnokresbou nejen v detailním záběru na Kaneovy vousy. Sytou černou, jež nádherně kontrastuje s bílými a šedým odstíny (osvětlovači si nemohou dovolit lepší reklamu). A přesně podle předpokladů i famózní stínokresbu, bez níž by byly kamerové kompozice Gregga Tolanda poloviční.

Po kompresi přitom není ani pomátky, redukce zrna byla užita v míře, kdy nejsou potlačeny žádné detaily, a dodatečné ostření vykoukne jen občas, a to jen v případě, že budete sedět pět centimetrů od televize a ještě si vezmete na pomoc lupu.

A neméně vydařené je i audio, které sice nenabízí český dabing (zřejmě cena za to, že u nás Kane vůbec vychází) a anglickou stopu má v mono stopě (ocejchované DTS-HD MA), ale i tak zní precizně.

Už úvodní sekvence dovede příjemně překvapit, když dá nádherně vyniknout soundtracku dvorního „hitchcockáře“ Bernarda Herrmanna, a zbytek filmu vás nenechá na pochybách, že se z původního materiálu opět povedlo dostat to nejlepší. I přes proudění přes jeden kanál si lze povšimnout detailů ve zvukovém designu, dialogy jsou – stejně jako zvukové efekty a hudba – bezvadně čisté. A po nějakých anomáliích typu praskání či hučení není ani památky.

Jistě, někomu se pouhé mono určitě nezavděčí (holt mu chybí větší rozsah), ale je velkou otázkou, jaký by byl výsledek, kdyby se původní pásky přemixovávaly do „pětjedničky“. Warneři raději (a možná i trochu pietně) vsadili na jistotu a určitě si neutrhli ostudu, když dovalili na Blu-ray audio, které zní vzhledem ke zdroji vlastně bezchybně.

Tuzemská edice sice na rozdíl od americké verze přišla o bonusová DVD s na Oscara nominovaným dokumentem The Battle Over Citizen Kane a rovněž výtečným RKO 281, kteréžto snímky se zaobírají obtížným vznikem Občana Kane z dokumentární, resp. dramatické perspektivy. Nicméně ostatní bonusy ze zámořského Blu-ray disku zůstaly zachovány.

Můžete se tak kromě původního traileru podívat na několik záběrů ze slavnostní premiéry, které vám v podstatě nic neřeknou.

Poslechnout si krátké rozhovory s herečkou Ruth Warrick, jež mimo jiné přiznává, že ji osud filmu vlastně nikdy nijak zvlášť nezajímal, a tejdejším střihačem a posléze i režisérem Robertem Wisem (West Side Story, Za zvuků hudby, Den, kdy se zastavila Země), jenž se ohlíží za spoluprací s Wellesem a tím, jak se vůbec ke stříhání jednoho z nejzásadnějších filmů historie dostal.

Rovněž se dá skrze sekce „Production“ a „Post Production“ nahlédnout na storyboardy, plakáty a fotografie z natáčení (s doprovodným komentářem renomovaného kritika Rogera Eberta), vystřižených scén a premiéry. A ti, kteří se vyžívají v archivních marketingových materiálech jistě ocení i skeny reklamních brožur a diváckých reakcí z kontrolních projekcí.

Zdaleka nejzajímavější je však duo audiokomentářů režiséra Petera Bogdanoviche a Rogera Eberta.

Zatímco první jmenovaný se zabývá technickými detaily a pozadím vzniku, Ebert nahlíží na film z pozice filmového vědce a rozebírá jednotlivé aspekty snímku. Ať už to jsou masky, záběrování či skutečný význam slavného „Poupěte“, Ebert má vždycky co říct a nebojí se přijít ani se zasazením do historického kontextu a zákulisními informacemi.

Zkrátka vším, co by měl správný audiokomentář obsahovat. Pokud byste si tedy měli vybrat pouze jednu doprovodnou zvukovou stopu, určitě byste si měli – se vší úctou k místy až příliš osobnímu a unaveně působícímu Bogdanovichovi – vybrat právě tu Ebertovu. Větší informační nálož totiž během dvou hodin rozhodně nevygooglujete.

P.S.: Zatímco u filmu je nasazení titulků bez problémů, u bonusů jsou posazeny o řádek níž, než bývá standardem. Spodní řádek tudíž není z části vidět. Audiokomentáře titulky neobsahují.

P.P.S.: Pokud byste přece jen stáli o sběratelskou edici (vyjma zmíněného DVD nabízí i drobné suvernýry jako knížku a tištěné brožury), prodávanou americkým Amazonem, vězte, že by měla obsahovat i českou lokalizaci. Jen si připravte pár stovek navíc na DPH a „služby“ České pošty.