Nekonečný příběh (recenze Blu-ray)

vydáno 13. 5. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, film, Nekonečný příběh, recenze, The Neverending Story

Nekonečný příběh (The Neverending Story, 1984) (Blu-ray)

Nekonečný příběh Wolfganga Petersena patří mezi fantasy klasiky hned z několika důvodů. Dodnes příliš nezestárl. Trikově stále nabízí na svou dobu více než oslnivou práci (Kamenožrout!). A především má ve svém jádru příběh, jehož poselství o důležitosti představivosti by se mělo dětem tesat do čela hned od narození.

Příběh Bastiena, který zaběhne při útěku před spolužáky do starého antikvariátu, kde objeví kouzelnou knihu, jejíž se stane součástí, zůstává i dnes úchvatným pohádkovým zážitkem. Dokonale fungujícím jako přímočará rozprávka a zároveň i jako meta-vyprávění, které překračuje literární a filmové médium a komunikuje s divákem zcela objevným a na svou dobu překvapivým způsobem.

Zároveň však fungují veškerá žánrová pravidla a příběh Atreje, jenž se vydává za záchranou světa fantazie, nabízí vše, co si od podobné pohádky představujete – motivy přátelství, odvahy a důvěry. Spolu s hutnou pohádkovou atmosférou, bizarními bytostmi a řadou nervy drásajících momentů, které se nejen dětem zaryjí hluboko pod kůži. Ano, ztráta milovaného Artexe i po víc než třiceti letech bolí a takový střet s Gmorkem by se mohl dodnes vyučovat jako ukázkový příklad práce s praktickými loutkami. Minimálně Jan Svěrák by si mohl udělat opáčko, možná by pak jeho vlk z Tří bratrů nevypadal jako hodně mizerná parodie.

Nekonečný příběh (Blu-ray)

Z disku se nám bohužel nepodařilo vydolovat screenshoty, takže se protentokrát budete muset obejít bez nich (mrkněte například na caps-a-holic. Jednu věc jsme však díky analýze disku přece jen zjistili – že přebal filmu tak trochu nechtěně lže. O žádnou remasterovanou verzi se totiž nejedná, neboť se na disku nachází verze stará již pět let a která je opředená spory se samotným režisérem Petersenem.

Jak to víme? Vcelku snadno. zatímco Němci před rokem skutečně vytvořili remasterovanou verzi pro prodlouženou verzi filmu, český disk obsahuje variantu distribuovanou studiem Warner Bros., a to se po loňském vydání ve Spojených státech přiznalo, že titul chybně komunikovalo jako remasterovanou verzi. Toto privilegium připadlo pouze Nekonečnému příběhu 2. Potvrzuje to i zevrubná analýza disku, jež odhalila, že je přepis filmu v obstarožním, dnes již nepoužívaném VC-1 kodeku. Což ale v Magic Boxu bohužel nikdo netušil, a tak krabičkou nechtěně dezinformuje.

Mohlo by se zdát, že na vás po spuštění filmu bude čekat zklamání, ale popravdě se nic takového nekoná. Nekonečný příběh sice trpí řadou neduhů, celkově se však jedná o jasný krok kupředu oproti předchozí DVD edici a velmi solidní disk, jenž jistě zaujme novou generaci filmových fanoušků i staré fandy Bastiena a Atreje.

Čistota obrazu je hodně působivá, ostrost jakbysmet a film zdatně střídá teplou barevnou paletu s temnými, namodralými kobkami, z nichž nejednou zamrazí. Ano, hned v úvodní scéně v kuchyni je patrné, že by film potřeboval lepší stabilizaci obrazu, stejně tak se film nevyhnul problikávání, popřípadě drobným škrábancům v obraze. Klíčové podání barev (včetně černé), kresba a úroveň detailů si ale zaslouží pochvalu. Samotný Wolfgang Petersen sice před lety lehce mručel, že ho Warneři k tvorbě přepisu nepřizvali, a tak sám není v některých bodech maximálně spokojený. Blíže však své názory nespecifikoval, takže se můžeme jen domnívat, že mu mohly vadit některé výrazně tmavé sekvence, jež filmu ubírají na detailech a stínokresbě, popřípadě řada méně ostrých záběrů, jež by si zasloužily kolečkem ostrosti mírně pootočit. Bystřejší divák si rovněž povšimne, že došlo k jemné aplikaci DNR, naštěstí však nedochází k výrazné voskovosti obličejů a vrstva zrna (mírně kolísající) zůstala zachována.

Nekonečný příběh (Blu-ray)

Zvukově dostáváme jak v anglické, tak české verzi mixy v DTS-HD Master Audio 5.1, jež se ani zdaleka nevyrovnají nejnovějším titulům (po filmu jsem testoval čerstvého medvěda Paddingtona a rozdíl v kvalitě byl velmi citelný), rozhodně však patří do vod mírného nadprůměru. Dialogy jsou jasně zřetelné a neztrácí se ani při hojném výskytu ruchů a při úřadování hudebního doprovodu. Ikonický soundtrack dokáže místnost probudit k životu hned prvními tóny. A sekvence divoké bouře dávají zabrat i surroundům, které spíše jen dokreslují atmosféru.

Co se dabingu týče, na disku je přítomen dnes již klasický původní dabing, pro nějž je typický především velmi nepřesný překlad v podstatě všech pasáží. Je tedy přinejmenším zábavné pustit si obě zvukové stopy a porovnávat, jak se v průběhu filmu mění vyznění některých linií a dokonce i jedna z hlavních point. Ať už si však pustíte jakoukoli zvukovou stopu, zážitek si odnesete pokaždé báječný. Nekonečný příběh totiž stále neztratil nic ze svého kouzla.

Obal neslibuje mnohé, Dokument o filmu je však nakonec výrazně zajímavější, než byste čekali. Místo obligátního filmu o filmu o pěti minutách dostanete téměř hodinový materiál, jenž nahlíží na vznik filmu vcelku detailně. Sice je jedná o stařičký dokument, který neoslní ani zpracováním, ani obrazovou kvalitou, svůj účel však splní a už jen náhled na natáčení náročných trikových sekvencí stojí za vidění. A vzhledem k německému audiu vyloženě potěší český titulkový doprovod.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Nekonečný příběh poskytla k recenzi distribuční společnost Magic Box. Děkujeme. Disk můžete zakoupit v obchodě Filmgame.cz