Na odstřel (recenze Blu-ray)

vydáno 12. 5. 2010 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 1 komentář

Tagy: BD-Live, Blu-ray, BonusView, DTS-HD Master Audio, film, Na odstřel, PIP, State of Play, U-Control, Universal, Universal Pictures, Universal Studios, VC-1

Na odstřel (State of Play, 2009) (Blu-ray)

Tento film dostál v rámci kinodistribuce svému názvu a prosvištěl kinosály rychleji, než by si zasloužil. Ale co čekat, když je v hlavní roli Russell „pokud nehraju Gladiátora, nikoho nezajímám“ Crowe a sekundují mu herci, kteří mohou mít Oscarů a pozitivních ohlasů ze stran recenzentů kolik chtějí, ale přesto se do první ligy ještě nevyškrábali.

Na Blu-ray je ale situace jiná, a kde jinde docenit kvality thrillerové jízdy o zástavu spravedlnosti držící novinařině a prohnilém politickém spektru než právě na modrém disku, na němž jsou všechny indicie k odhalení velkého spiknutí mnohem více postřehnutelné.

Teď samozřejmě trochu přeháním, jelikož na pochopení zápletky a jednotlivých zvratů žádné HD nepotřebujete. Pravdou ovšem zůstává, že právě zde máte možnost najít si k filmu cestu, pokud se vám to nepovedlo v době, kdy v kinech běžely promítačky naplno. A měli byste se o to alespoň pokusit, protože Na odstřel patří k několika málo inteligentním snímkům, které k nám ročně vysílá hollywoodská provenience.

Můžeme se sice do nekonečna hádat o tom, jak je téma zkažených politických špiček a kontrolní funkci společnosti zastávajících novinářů ohrané, avšak s chytrým příběhem a filmařem, jenž neprošel dílnou Michaela Baye, jde stále o prvotřídní zábavu, která v sobě skloubí špičkové technické zpracování, bohatý myšlenkový potenciál a navíc i trochu té popcornové příchuti, jež dodává výsledku ten správný šmrnc.

Na odstřel je předělávkou sedm let staré britské minisérie State of Play (tu natočil David Yates, režisér posledních dvou Harry Potterů), která vycházela výhradně z tamního prostředí a víc než na akci kladla důraz na dialogy a hloubku postav. A rozhodně nejde o předělávku špatnou. Ba naopak.

Režisér Kevin Macdonald originál očividně viděl a při jeho „rekonstrukci“ přišel na způsob, jak zachovat kouzlo originálu a zároveň nenatočit jen dvě hodiny dlouhou zbytečnost, opakující již jednou řečené.

Na odstřel (State of Play, 2009) Na odstřel (State of Play, 2009) Na odstřel (State of Play, 2009) Na odstřel (State of Play, 2009)

Zápletka o dvou zabitých a zdánlivě nijak vzájemně propojených lidech, jednom investigativním novináři a jeho kamarádovi z vyšších míst tak zůstala zachována, avšak v područí zdatných scenáristů (Tony Gilroy a Matthew Michael Carnahan patří mezi špičku) prošla razantní proměnou při zakotvování do amerického prostředí, fungujícím o poznání jinak než to, v němž se úřaduje na Downing Street.

Výsledkem je z poloviny nový film s na vlas stejnou pointou, což ovšem diváky, kteří původní seriál viděli, nijak zvlášť pálit nemusí. Těm totiž Macdonaldův film nabízí i několik nových otázek (úpadek kvalitní žurnalistiky, kupčení s bezpečnostními složkami), jež fungují skvěle i na menším prostoru, čemuž napomáhá fakt, že je divák vnímá skrze vynikající herecké výkony všech přítomných (i Ben Affleck se pochlapil) a vypilovanou režii talentovaného Macdonalda.

Je vzácné, aby režisér už při svém druhém celovečerním filmu dávkoval tempo s přehledem mnohem zkušenějších filmařů, vytvářel naprosto věrohodné prostředí, v němž se film odehrává (tady Macdonaldovi pomáhají zkušenosti s natáčením dokumentů), a zdatně korigoval i herecké bardy, kteří mají často svoji hlavu. Donutit Russella Crowe, aby před kamerou uvařil bramborovou kaši, vypadal jako poloviční bezdomovec a přejídal se smaženými brambůrkami? Tomu říkám kumšt.

Ptáte se, jaké je technické zpracování samotného Blu-ray disku? Skvostné. Macdonald svůj film točil na celuloid i digitál a na Blu-ray se rozdíly v technice dají – na rozdíl od kina – nádherně poznat. Blu-ray tak dokonale přenáší tvůrčí záměr k divákovi, jenž by musel být slepý, aby si nevšiml rozdílů v nasnímání u scén z novinářského a politického prostředí.

Zatímco novináři dostali do vínku ruční kameru, která umocňuje „akční“ vyšetřování celého případu, politické spektrum se může pochlubit za všech okolností klidnou (nikoliv však statickou) kamerou s důrazem na detail nejen v popředí, ale i v pozadí záběru.

Rozdíly v technice a nasnímání však v žádném případě nenarušují samotný film. Ten si drží ucelený vizuál od začátku do konce a jen horko těžko se na něm hledají chyby. Film má slušný datový tok pohybující se v průměru okolo 24 Mbps (VC-1) a exceluje jak v denních, tak nočních scénách. V obou případech oslňuje obří porcí detailů, suverénní tridimenzionalitou a – což je v případě filmu odehrávajícího se často ve tmě a příšeří – skvělým vykreslováním stínů a podání černé.

Zapomeňte na slévání a podobné nešvary. Nic takového tu není. To platí i pro otravný šum a nepatřičné zrno. Na odstřel má obraz nádherně hladký, podává realistické barvy (obzvlášť tělovky jsou výtečné) a byť se jedná o „pouhý“ thriller z reálného prostředí, nabízí dostatek vizuálních laskomin, které náročnějšího uživatele potěší. Jinak řečeno: Rachel McAdams je v HD skutečně k nakousnutí.

Na odstřel ovšem mile překvapuje i po zvukové stránce. České Dolby Digital 5.1 je sice trochu mdlé (a dabing nestojí při srovnání s originálem za moc), ale původní, šestikanálová DTS-HD stopa procvičí vaši aparaturu s důrazem libovolného letního blockbusteru.

Jistě, výbuchů, jež by daly subwooferu pořádně zabrat, tu moc nenajdete, ale stačí, aby nad domem přeletěl vrtulník, a budete mít co dělat, abyste udrželi okenní tabulky na svých místech. Na odstřel má na thriller/drama překvapivě agresivní mix, jenž dává vyniknout dialogům a zároveň nechává působit vydařený soundtrack (jeden z nejlepších v loňském roce) a zvukové afekty, které často prosí o pomoc i prostorové bedničky (což nebývá pravidlem).

Ve výsledku tedy jde o jeden z technicky nejpreciznějších snímků, které jsou na Blu-ray k nalezení. Dokonce bych se ho nebál, co se týče konverzačních filmů, zařadit mezi disky referenční.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Na odstřel.

Přebal filmu klame tělem, neboť zdánlivě chabá bonusová nabídka je ve výsledku víc než uspokojivá. Dvě Vynechané scény (ke všemu v otřesné kvalitě) vás sice k jásotu ještě nedonutí, ale z devatenáctiminutového Z natáčení filmu už je cítit, že má tvůrčí tým v rukávu zajímavé historky a spoustu dalších informací, které dělají filmu výtečný „background“. Ta pravá nálož ovšem přichází až s přechodem na exkluzivní Blu-ray materiál, obsažený v chloubě studia Universal nazvané U-Control.

Ta tentokrát nenabízí tolik složek, jež byste si mohli během sledování filmu pustit, nicméně Lokace Washingtonu, D.C. nabízí prostřednictvím doprovodného textu interesantní info o lokacích, kde se film natáčel (anebo je imitoval), a Obraz v obraze (PiP) je vyloženě rozšířenou verzí již zmíněného filmu o filmu. A rozšířením vskutku parádním, neboť v něm naleznete naprosto vše, co vás ve spojení s *Na odstřel* a jeho tematikou napadne.

Před kamerou se postupně vystřídají všichni hlavní herci, režisér, techničtí poradci, novináři a další, kteří měli s natáčením něco společného, a rozeberou vše od kostýmů přes samotné natáčení až po „smysl novinářů v dnešním světě“. Jedná se o neskutečně poutavé dvě hodiny, které díky skvělému rozložení jednotlivých složek nikdy nesklouznou do repetetivnosti a už vůbec ne nudy.

Kromě obligátního povídání zde nechybí ani záběry z natáčení, osvětlení castingu, stavění kulis či výběr lokací ve Washingtonu, kde úřady povolovaly a zakazovaly natáčení podle toho, jak se jejich představitelé zrovna vyspali.

Zamrzí snad jen absence jakékoliv zmínky o původním obsazení, jež místo dvojice Affleck-Crowe čítalo hvězdy z ranku Edwarda Nortona a Brada Pitta. Pakliže totiž víte, s jakými porodními bolestmi Na odstřel vznikal, jen těžko Macdonaldovi a spol. uvěříte, že pro ně byli zmínění „náhradníci“ nejlepší možnou volbou.

Ve světle informační bohatosti PiP jde však o drobný mínus pouze pro ty, kteří vznik filmu sledovali od samotného začátku… a vlastně už o něm takřka vše vědí. Všichni ostatní dostanou přesně to, co očekávají. A možná i něco navíc.

Kromě toho disk nabízí možnost označení oblíbených scén, instruktážní video k U-Control a BD-Live, na němž jsem po nalogování našel pouze pár streamovaných trailerů.