Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

vydáno 7. 2. 2011 | autor Petr Semecký | sekce Novinky | téma Filmy | 11 komentářů

Tagy: 3D, Avatar, Blu-ray, film, Panasonic, Pravdivé lži, Propast, Terminator, Terminátor 2: Den zúčtování, The Abyss, Titanic, True Lies, Vetřelci

Kdybych si měl vybrat jednoho filmaře, od něhož chci mít na Blu-ray doslova všechno, bez váhání bych volil Jamese Camerona. Je totiž úplně jedno, jestli točí horor o vraždícím robotovi z budoucnosti (Terminátor, Terminátor 2: Den zúčtování – recenze), válečný film (Vetřelci – recenze), katastrofickou romanci (Titanic), sci-fi s příměsí fantasy (Avatar – recenze) nebo akční komedii (Pravdivé lži).

Pokaždé nabízí vynikající postavy, silné myšlenky, hromadu hlášek, vymazlenou akci a hromady dalších pozitiv, kvůli nimž na jeho filmy chodí davy nejen jednou, ale klidně i třikrát.

Ačkoliv je ale s námi Blu-ray již nějaký ten pátek, všech filmů „krále světa“ jsme se dodnes nedočkali. Máme sice za sebou oba díly Terminátorů, VetřelceAvatar, avšak stále chybí Titanic, Pravdivé lži a také pozapomenutá Propast.

Propast (The Abyss, 1989)

Minimálně poslední dva filmy však již brzy dostaneme. Alespoň to tvrdí viceprezident marketingového oddělení studia 20th Century Fox Vincent Marcais, jenž v jednom rozhovorů zmínil, že se Pravdivých lží a Propasti dočkáme v blízké budoucnosti. Znamená to již letos?

Těžko říct, ale dá se čekat, že ano. Na obou releasech se totiž podle všech indicií již dávno pracuje, a vzhledem k dohledu samotného Camerona nepůjdou ven do chvíle, než nabídnou nejvyšší možnou kvalitu. Propast by se přitom měla dočkat konečně i širokoúhlé verze, která v případě DVD vůbec nevznikla.

Titanicem je pak situace komplikovanější, neboť Cameron hodlá Jacka, Rose a (ne)potopitelnou loď vyslat příští rok zpátky do kin ve postprodukčně vytvořeném třetím rozměru. Ten by měl ovšem mít zatraceně daleko k nepodarkům z ranku Souboje Titánů.

Cameron se již několikrát nechal slyšet, že 3D verze Titanicu bude precizní a kvalitativně co nejbližší nativnímu 3D, které je vidět v Avatarovi. A jelikož všichni víme, jaký je Cameron technokrat a perfekcionista, není důvod mu nevěřit.

Pravdivé lži (True Lies, 1994)

Bohužel se tím však znovu odkládá již dlouho spekulované vydání Titanicu na Blu-ray. To lze nyní očekávat nejdříve za dva roky, přičemž je velká otázka, jestli bude k mání pouze původní verze, anebo i ona nová, k jejímuž sledování si budete muset pořídit slušivé brýle a fungl novou televizi.

Koho by pak zajímalo 3D vydání Avatara, může si stále nechat zajít chuť (pokud tedy nemá v peněžence pár přebytečných tisícovek, aby odkoupil jednu z předražených kopií kolujících na eBay). Samostatný prodej bez doprovodné koupě nové bedny od Panasonicu se totiž stále neplánuje, a ještě pár měsíců určitě nebude.

Do Vánoc je přeci času dost a po loňské třídiskovce je třeba dát lidem trochu oddechu…

Článek je součástí seriálu Blu-ray filmy na obzoru »

Související články

Uložte si: Pošlete dál:

Nejnovější články

Testovací novinka

Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit …

Homepage »

Další Novinky

Komentáře

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil tomasg (bez ověření), 7. Únor 2011 - 8:34

Obrázek uživatele tomasg

2× hurá :)

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil Anonym (bez ověření), 7. Únor 2011 - 17:47

Obrázek uživatele Anonym

parada

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 10. Únor 2011 - 14:03

Obrázek uživatele Pedro_CZ

„Propast by se přitom měla dočkat konečně i širokoúhlé verze, která v případě DVD vůbec nevznikla.“

Jak mam tehle poznamce rozumet, kdyz mam Propast prodlouzenou verzi na DVD v 2,35:1?

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil KARLOS (bez ověření), 11. Únor 2011 - 12:58

Obrázek uživatele KARLOS

Na DVD je sice 2.35:1 záznam, ale není to širokoúhlá verze… Je to Letterbox. Laicky řečeno širokoúhlá verze by byla roztažena do víc jak dvou třetin obrazu PAL formátu, takle z ní obraz na DVD zabírá míň jak třetinu… Nový BD release by tudíš měl využívat standartní množství místa… A skok v kvalitě je to obrovský – stejným problémem trpěl svého času i Titanic, kde na první verzi DVD byl obraz prezentovám úplně stejně jako u Propasti a až DVD release z roku 2005 prohřešek napravoval širokoúhlou verzí z remasterovaného zdroje…

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil zóna (bez ověření), 11. Únor 2011 - 14:06

Obrázek uživatele zóna

Karlos: Ujasni si pojmy. Samozřejmě že na DVD je ŠIROKOÚHLÁ VERZE, tedy originální cinemascope v poměru stran 2,35:1. Jen je (z technického hlediska) uložen NEANAMORFNĚ, což ovšem rozhodně nelze popsat tak, jak činíš ty i autor článku, tedy že film na DVD „není širokoúhlý“.

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 11. Únor 2011 - 16:03

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Presne tak.

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil KARLOS (bez ověření), 11. Únor 2011 - 16:26

Obrázek uživatele KARLOS

Bohužel nevidím v mém komentu žádnou mystifikaci. V PAL formátu se širokoúhlá verze označuje právě anaformní záznam, kdy se využije větší zobrazovací plocha, která je následně zhuštěna na menší prostor. Verze, kde je původní cienmascope, přesněji ovšem definovaná přímým číselným vyjádřením 2.35:1 (kolem a kolem cinemascope je systém výhradně biografovým, filmaři ho už nějakou dobu nepoužívají, tudíš ani master není cinemascope – dělá se z matričního negativu, tj u dnešních filmů, stejně jako u Propasti se obraz 1.85:1 z filmu ještě ořeže na 2.35:1) uložená v PALu tak, že na vrchu a dole jsou černé pruhy a obraz je neamoformní, se označuje jako Letterbox… Jistě, v době BD je to trochu zavádějící, neboť tam samozřejmě žádný anamorfní systém nefiguruje a všechny AS jsou řešeny černými pruhy. Na druhou stranu BD formát je už ze základu širokoúhlý a tudíš se všechny filmy v poměru 2.35:1 maskují černými pruhy méně, než v PALu, který jede neanamoformě…

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 11. Únor 2011 - 17:56

Obrázek uživatele Pedro_CZ

A kde beres Karlosi tu jistotu (uvital bych nejakou referenci pro podklad tveho tvrzeni), ze se Propast nenatacela s anamorfotickou predsadkou a tim padem je vysledny obraz na DVD, tj. 2,35:1, skutecnym zornym uhlem bez jakehokoliv orezu? Mimochodem kinofilm (na digital se Propast stopro netocila;)) ma pomer stran 4:3, tudiz pokud je vysledny obraz orezem z neceho, pak z formatu 4:3 (presneji 1,37:1), nikoli z 1,85:1. Kdyz uz tedy. Tva (a clanku) mystifikace spociva v tom, ze obraz na DVD JE sirokouhly. To, ze je technicky DVD sprasene a „zakodovane“ jako letterbox, stejne jako Titanic a stejne jako napriklad jeste Vec, je vec jina.

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil KARLOS (bez ověření), 11. Únor 2011 - 20:54

Obrázek uživatele KARLOS

imdb bohužel neudává, jakými objekvivy se propast snímala, jen uvádí, že trikové sekvence se točily na 65mm – http://www.imdb.com/…54/technical Ovšem na cinemascope se dnes prakticky netočí a točit se přestalo tuším někdy kolem roku 1970. Jedna z posledních vlaštovek byl první Vetřelec. Většina zbylé produkce se točila klasicky, tj bez anamorfních skel. Jejich minimální používání je docela pochopitelné, protože i přes to, že je kvalita mnohem vyšší jak u ořezu, v obraze se objevují optické artefakty (jako duhové kroužky, či světelné hvězdice), které né každému filmaři v obraze vyhovují. Z poslední doby je použili jen Abrams ve Star Treku (a možná ve třetí MI, ale za to ruku do ohně nedám), či Nolan u Počátku (ten byl ale kombinací velké spousty kamerových formátů, včetně plnohodnotné 65mm kamery). Filmové okénko má opravdu poměr stran 1.37:1. Ovšem krom toho cinemascopu se na plné políčko nezaznamenává od nějakých šedesáti let, od doby, co se začala kina předělávat buď na 2.40:1, či na 1.8:1. Filmové políčko kamera automaticky maskuje do 1.65:1. To je formát, který využívají Evropští filmaři a zpravidla v něm také filmy posílají do kin. Amerika na tento formát natáčí také, ale maskuje buď do 1.78:1, či do těch 2.40:1, protože takový druh pláten používají. Vyjímku tvořily 70mm kina, kde se točilo i promítalo v AS 2.2:1… Filmaři proto většinou používají 35mm techniku tak, že políčko má sice akademický formát 1.37:1, ale nahoře a dole jsou na políčku vždy černé pruhy. Náhledové monitory a hledáček mají zpravidla také širokoúhlé, ve starších variantách možná maskované, ale pořád v AS 1.65:1. Pokud se filmaři rozhodou, že film do distribuce pošlou ve 2.35:1 (v dnešní době ovšem velice často už přímo v 2.40:1, aby se využila celá procha plátna, lampy a promítací technika už je schopná jasově na krajích nepohasínat), pak namí v tom hledáčku a náhledových monitorech pořád obraz o AS 1.65:1, ale je tam vyznačen i podélný rámeček uprostřed znázorňující plochu výsledného obrazu. Tento systém se používá i díky tomu, že právě řešení hledáčků a monitorů je u filmových kamer už řešeno čistě elektronicky, anamoformní obraz má již zmíněné světelné artefakty (a pokud jich režisér a kameraman nehodlají využít ve svůj prospěch, raději se jich vyvarují) a nakonec je zde i nezanedbatelné hledisko post-produkce, ve které ani zdaleka nejsou standartně připraveni používat anamoformní materiál filmového políčka. To vše ve spojení s nezanedbatelným faktem, že i přes všechny ořezy obrazu má pětatřicítka pořád slušné rozlišovací schopnosti (alespoň ty určené pro záznam) prostě cinemascope odsoudilo a odsuzuje jen do nějaké raritky, se kterou můžou pracovat jen ti největší z největších (jakožto i s jakoukoli jinou odrůdou filmového materiálu). Takže asi tak. Závěrem by jsem ještě něco dodal k tomu původnímu problému, co jsme řešili. Došlo asi k vzájemnému nepochopení. Ano, na domácích nosičích byla propast prezentována v širokoúhlé verzi, takové, v jaké jí zamýšlel Cameron, tudíš nám v obraze z filmu nic nechybělo. Ale já a ostatně i Štěpán jsme mluvili o širokoúhlé verzimédia jako takového. Prostě obraz byl 4:3 bez ohledu na to, co v něm bylo. Aby bylo jasno, je to zatraceně velký rozdíl, protože jak sem psal, pokud je DVD ve formě Letterboxu, samotná obrazová sloška využívala z filmu jen minimum prostoru. Tak, aby filmy 2.35:1 netrpěly ztrátou kvality se v PALu zavedla anamorfní varianta 1.8:1 širokoúhlého obrazu. To znamená, že v konečném důsledku je každý film v PALu ve 4:3, ale ty širokoúhlé jsou roztaženy do plné výšky a televize je pak pouští stlačené. Obrazových informací tak zůstává zachováno podstatně víc. U HD je to řešeno všechno nativně, neboť specifikace jsou od začátku 16:9. To je výhoda, neboť 1.78:1 americké a 1.65:1 evropské filmy se vysílají téměř nativně. 2.35:1 obsahují černé pruhy i v širokoúhlém palu PALu, ale už jen mnohem tenčí, proto i v HD zůstávají přítomny také (k žádným anamoformním variantám HD zřejmě nikdy nedojdeme, neboť mpgeg4 pročátku neuměl žádné jiné pixely, než 1:1, i když v dnešní době i tento kodek o kousek popošel a obdelníkové body už zvládá také), ale opět jen ve formě malých pruhů… Snad sem nějak to, co jsem onehdá poprvé napsal, trochu osvětlil k vzájemnému porozumění ;)…

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil st39.6 (bez ověření), 12. Únor 2011 - 13:40

Obrázek uživatele st39.6

ano, uzavrel bych to tim, ze jste si neporozumneli :). ja jsem to sice nepsal, psal to Petr, kazdopadne – a o to Pedrovi jde jiste predevsim – se autor spletl nebo spatne vyjadril. Takze film na DVD v OARu vysel. Ale na BD bude vypadat lip ;) :-P

Re: Na Blu-ray se chystají Pravdivé lži i Propast

Vložil Pedro_CZ (bez ověření), 12. Únor 2011 - 20:56

Obrázek uživatele Pedro_CZ

Ja predevsim doufam, ze na BD vyjde prodlouzena verze filmu, protoze ta puvodni kino verze postrada dost vyznamnou soucast filmu.