Mission: Impossible - Ghost Protocol (recenze Blu-ray)

vydáno 12. 8. 2012 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 3 komentáře

Tagy: Blu-ray, film, Mission: Impossible, Mission: Impossible - Ghost Protocol, recenze, Tom Cruise

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2012) (Blu-ray)

Na sérii s (pravděpodobně) nesmrtelným Ethanem Huntem byla vždy imponující snaha tvůrců posouvat ji s každým dílem stylisticky jinam. Díky tomu jsme se dočkali starosvětského napínáku s helikoptérou v železničním tunelu. Bezhlavého akčního béčka, v němž i auta a motorky předváděly kung-fu. A dokonce i osobního thrilleru, v němž hlavní hrdina přestal být nepřemožitelným a konečně začal působit jako lidská bytost, která si sáhne fyzicky i psychicky na dno. A jak se říká „co funguje, to neopravuj“.

S nástupem Brada Birda, režiséra vynikajících pixarovských animáků (především komiksově ladění Úžasňákovi), bylo jasné, že se i tentokrát půjde o dům dál. Nevědělo se jen kam. A Bird, známý svým citem pro hravou akci a smysl pro humor, se vydal asi nejlogičtější a pro něj nejshůdnější cestou odlehčenější zábavy, která se veze více na humoru a nadsázce, podpořených ze zálohy vydařenou akcí, než na hmatatelných emocích a vnitřním pnutí hlavního hrdiny.

TIP: Podívejte se na trailer na čtvrté Mission: Impossible

Což mohla být trefa do černého, kdyby byl k dispozici důmyslnější scénář. Ač totiž Bird bez diskuze zvládá obrovské akční celky jako Michael Phelps sběr olympijských medailí. Nápady pálí v rychlejších salvách než Míra Bosák svoje fotbalové bonmoty. A cit pro načasování a tempo by mu mohl závidět ledajaký skifař či maratonec. Scénář po našlápnuté první hodince, ve které si šikovně hraje s klišé a angažuje vysloveně bondovskou zápletkou, začne jevit známky syndromu nesmyslně nastavované kaše, v níž se motivy do nekonečna opakují a opakují, až přijde mdlý konec.

Mission: Impossible - Ghost Protocol (2012) Mission: Impossible - Ghost Protocol (2012) Mission: Impossible - Ghost Protocol (2012) Mission: Impossible - Ghost Protocol (2012)

Zlomová je v tomto směru akce v Dubaji, na níž padlo tolik tvůrčí invence, že by z ní bohatě vyžily tři jiné blockbustery a která měla posloužit jako velkolepé finále. Co totiž nabídnout víc než Toma Cruise létajícího bez jištění po emirátské verzi Babylonské věže, dokonale fyzický „chick-fight“, digitálně přestřelenou naháněčku v písečné bouři a do toho všeho suše hláškujícího Simona Pegga, jemuž člověk nečekaně baští nejen vtipy, ale i „poker-face“ s nabitou pistolí.

Regulérní finále vypadá vedle téhle nabušené esence blockbusterové zábavy tak trochu jako apendix. Slepé střevo, které kdyby neexistovalo a vše se vyřešilo o půl hodiny dřív, vlastně by se mnoho nezměnilo. Zvlášť když se ukazuje, že záporák s bachorem se ne vždy rovná charismatickému lotrovi (Hoffman z trojky by s Nyqvistem vytřel podlahu ještě před úvodními titulky), takže když dojde na časové tísně a definitivní zúčtování, vlastně už není o co hrát. Ostatně, vážně lze být napjatý při kontaktním souboji hyperaktivního scientologa, jenž si i v padesáti udržuje na břiše propečených pekáč buchet, a ofoukaného seveřana, jemuž byste bez znalosti kontextu tipovali jako hlavní záliby pivo a hokej v televizi?

I takhle nevděčnou konstelaci však Bird dovede ustát se ctí a nakonec dotlačí káru do cíle nejen se vztyčenou hlavou, ale zvednutým palcem pomyslné tribuny. Jeho film totiž neustále šlape na pedál a nestačí nudit (byť ke konci už je to vážně o prsa čínských gymnastek), je efektní, perfektně v něm funguje týmová chemie (Jeremy Renner tu má překvapivě víc materiálu k hraní než v Bourneově odkazu)… no a v neposlední řadě má Toma Cruise, jehož můžo a zapálení prostě nedovolí, abyste začali nervózně koukat na hodinky. Když se navíc v závěru dostaví (konečně!) i brnknutí na emocionální strunu, budete disk z přehrávače přece jen vyndavat s tím, že tuhle misi by byla škoda jednou za čas nepřijmout.

Povedl se i disk samotný. Obraz je sice po celou dobu v ořezu 2.40:1 (tudíž si můžete nechat zajít chuť na plnohodnotnou dávku scén natočených na IMAX kamery) a přepis sem tam odhaluje trikovou nedoladěnost jednotlivých sekvencí (výbuch Kremlu a hlavně písečná bouře, jejíž CGI dolaďování je umělohmotnější než prsa Martiny Gavriely). Tím však výčet negativ končí.

Ostrost, kontrast, podání barev, stínokresba, tridimensionalita… všechny položky na fajnšmekrovském seznamu vysokodefiničních kvalit splňuje čtvrtá „Nemožná mise“ bez nejmenších zaváhání, přičemž takové skákání po nejvyšší budově světa či scéna barvami hýřícího dubajského večírku získávají velmi snadno cejch vizuálních orgasmů.

A nejinak je tomu u zvuku. Ghost Protocol totiž dostal do vínku rovnou osmikanálové Dolby TrueHD, výsledkem čehož je vskutku pohlcující audio, v němž vyniknou jak velké akční pasáže (explodující Kreml tentokrát v dobrém, úprk z vězení skrze tlupu odsouzenců), tak klidnější segmenty stavící více na atmosféře a dialozích.

Další podrobné technické informace o videu a zvuku tohoto Blu-ray najdete na našem samostatném profilu, kde jsou také další desítky FullHD screenshotů v PNG

Dokonalým příkladem za všechny je opět výlez na Burj Khalifa, při němž máte díky všudypřítomnému ševelení větru pocit, že jste s Ethanem přímo na místě a zároveň máte při každém varovném zapípání nervy našponovanější než gumu od o číslo menších trenek.

Pokud tedy jdete po technické kvalitě, Mission Impossible je jasná volba.

Není co zapírat. Tuzemský Blu-ray je – co se bonusů týče – slaboučký, ačkoliv vám brouzdání jednotlivými materiály zabere takřka hodinu. Ať už se totiž jedná o featuretty o natáčení v Dubaji a kanadském studiu, dokument o tvorbě akce uprostřed písečné bouře, či krátký průlet filmovými rekvizitami, všude budete mít pocit, že vás tvůrci odbyli zbytky a to nejlepší si nechali pro sebe.

Nebudete přitom daleko od pravdy, neboť kupříkladu v Polsku či USA (v obchodní síti Best Buy) vyšly do velké míry exkluzivně i dvoudiskovsky s dvěma dalšími hodinami bonusů.

V české edici se ale podíváte skutečně jen na to, jak štáb rozbíjel okna nejvyšší budovy světa, po níž se Tom Cruise za přihlížení na infarkt vypadajících producentů a režiséra o pár hodin později proháněl. Omrknete tvorbu finální akce na hi-tech parkovišti a honičky v Dubaji (jen spleť záběrů doprovodného štábu bez jakéhokoliv komentáře). A závěrem vám rekvizitář řekne „nečekanou“ věc, že ač některé kufříky byly pravé a funkční, jiné byly pouze gumovými replikami.

Bonusovou nedopečenost podtrhují už jen tři vystřižené scény (ani jedna vás nezaujme), a tak příjemným pozitivem zůstává pouze fakt, že česká lokalizace je tentokrát opravdu všudypřítomná.