Minority Report (recenze Blu-ray)

vydáno 9. 6. 2010 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy | 5 komentářů

Tagy: Avatar, Blu-ray, DTS-HD Master Audio, film, Indiana Jones a království křišťálové lebky, Minority Report, MPEG-4 AVC, Válka světů

Minority Report (2002) (Blu-ray)

Lucas postupně senilní, Coppola točí jeden těžkotonážní „art“ za druhým, Scorsese nahání (nebo alespoň do nedávna naháněl) pozlacené sošky a vlastně jen Steven Spielberg zůstal z celé čtveřice nejznámějších zástupců Nového Hollywoodu v zajetých kolejích a točí vyloženě pro radost. Pravda, někdy je té radosti více na režisérově straně (čtvrtý Indy saje), ovšem když vše zapadne na své místo, otiskne se na filmový pás novodobá klasika. Jako právě Minority Report.

Osm let stará sci-fi pecka vyprávějící o budoucnosti za 40 let, v níž společnost chrání před osidly „temné strany Síly“ trio nadaných věštců a organizace zvaná PreKrim v čele s Tomem Cruisem, přitom není nijak zvlášť originální. S futuristickými zápletkami máme co do činění poměrně často, zvrat na konci prvního aktu, který udělá z kladného hrdiny psance, je starý téměř jako kinematografie sama, postava pseudozáporáka rovněž nehýří geniálním nápadem.

Nečekaná vysvětlovačka v závěru, natož tradiční spielbergovský „happy-end“, překvapí v dnešní době snad jen detektivkami a režisérovým jménem nepoznamenaného diváka, anebo nekritické stádo popcornožravců, jimž podobně jako čtyřletým dětem stačí, že je obraz barevný a dvě hodiny se hýbe. Jenže právě v předvídatelnosti a obehraném konceptu tkví celý Spielbergův fór.

Fór, jehož pointou nejsou scenáristovy oslí můstky (Cruise ujede z továrny, i když v autě není palivo, oční scany v PreKrimu pustí dovnitř člověka odsouzeného za vraždu), výtečné herecké výkony, ani nestárnoucí triková stránka, nýbrž forma a styl, jaké Spielberg ruku v ruce se svým dvorním kameramanem Januszem Kaminskym filmu vtiskl.

Minority Report je ze všeho nejvíc důmyslnou poctou filmu noir (žánru inteligentních detektivek s výraznými postavami, vizuální stránkou a technickým zpracováním), přičemž jediným výrazným nedostatkem v tomto směru je absence nefalšované femme fatale, osudové ženy s vražednými křivkami, tajemnou minulostí a zbraní schovanou v podvazcích (do značné míry ji však připomíná vrchní „Pre-cog“ Agatha, tudíž ani tenhle prvek vyloženě neabsentuje).

Minority Report (2002) Minority Report (2002) Minority Report (2002) Minority Report (2002)

Vše ostatní je ovšem na svém místě. Hra se stíny, chladná paleta barev (klasické noiry byly černobílé, Spielberg s Kaminskim šli do modro-šeda s místy silným přesvícením), neodmyslitelné filmové zrno (v technické části se na něj hodně zaměříme) a častokrát extrémní úhly kamery, to vše dělá ze Spielberova vědecko-fantastického opusu vizuální mňamku, jež nemá ani v rámci mistrovy filmografie (možná s výjimkou úvodu Zachraňte vojína Ryana) konkurenci.

Další z mnoha adaptací povídek P. K. Dicka se navíc chlubí i po letech uvěřitelným ztvárněním budoucnosti. Ať už jde o všudypřítomné senzory propojené s reklamními bannery, zbraňový arsenál policejních jednotek, či vylíčení občanského života, který by se od toho současného podle Spielberga zase tolik lišit neměl.

A věřte nebo ne, i ony legendární obrazovky, na nichž Cruise „diriguje“ jednotlivé předtuchy, mají v současné době blízko k „běžnému používání“. Jediné, co filmu stále nevěřím, jsou fantasmagorické dálnice, jimž vize z Já, robot nakopává pozadí snad ve všech ohledech. Byť uznávám, že představa podobného cestování nepůsobí vůbec špatně.

Obzvlášť ne ve Spielbergově pevné a sebejisté režii, jíž kazí renomé opravdu jen neodbytná touha dávat filmům šťastné konce, a to i v případech, kdy se to ani trochu nehodí (stačí si vzpomenout na pozdější Válku světů).

Minority Report* totiž jinak přetéká nesčetným množstvím režijních nápadů, na téměř dvouapůlhodinový film nebývale pohlcujícím tempem, a co je u obrazově chladných filmů podstatné a často nesplněné, také širokou škálou emocí – od nervozity při prohlídce „pavouků“, přes radost z hrdinových úspěchů, až po dojetí při Agathině vylíčení, jak by vypadal život zesnulého dítěte.

A co teprve atypická Williamsova orchestrálka, jejíž mrazivost je prakticky hmatatelná… Jak říkám: Minority Report je audiovizuální skvost, a nejlepší na něm je, že je (na rozdíl od fajnšmekrovského Blade Runnera) skutečně pro všechny.

Stejně jako film samotný, jenž ne každý uznává jako výtečného zástupce svého žánru, bude mít těžkou pozici i vyleštěný Blu-ray, zaručeně nesednoucí těm, kteří si s „vrcholem modrých placek“ spojují výhradně hladký obraz Avatara (recenze).

Jenže každý film je specifickou záležitostí a při jeho výrobě nelze (no dobře, lze, ale je to nuda – viz. většina romantických komedií) pouze kopírovat osvědčenou šablonu. Spielberg si je podobné formulky dobře vědom a jeho filmy mají vždy osobitý a nezaměnitelný „look“.

Což platí v případě Minority Report dvojnásob, neboť jak jsem již poznamenal, Spielberg s Kaminskim se pokusili o jakýsi „future-noir“. A to s sebou nese mnohá specifika. Předně je třeba se smířit s větším množstvím zrna, než na které jsme u novějších (a opečovávaných) titulů zvykem.

Rovněž můžete zamávat přirozeným barvám, jež jsou pomocí vymakaného filtru smáznuté jako magickým proutkem a místo nich je v obraze pouze chladná modř kombinovaná s mnoha odstíny šedi. Obraz je navíc výrazně přesvícený, důmyslně tlačí na kontrast světla a tmy, a rovněž se nebojí v případě uměleckého záměru ubrat na drobných detailech.

Jakmile ale přijmete všechna specifika, s nimiž vchází Spielberg do ringu, nemůžete být nespokojení, neboť dost možná nejlepší filmař posledních několika dekád předhazuje hladovým modro-žravcům podívanou, za níž si zaslouží jen poplácání po zádech.

Pro Blu-ray byl pořízen zcela nový HD-master schválený samotným režisérem a na celý výrobní proces disku dohlížel bedlivě i sám Kaminski. Tudíž je obraz ryze autorský a nejedná se tedy o žádný výpotek po penězích prahnoucího studia. Ale přejděme konečně k důkazům, které nelze uvést ničím jiným, než geniálním vykreslením stínů a podáním černé.

Na těchhle dvou faktorech film víceméně stojí a transfer (MPEG-4 AVC) s průměrným datovým tokem okolo 20 Mbps (americká edice se blíží k dvojnásobku, rozdíl by však podle dosavadních komparací neměl být citelný) dělá všechno proto, abyste si u obou položek napsali slovo „perfektní“.

Úchvatný je přitom i zbytek technických parametrů. Vykreslení prostoru je natolik precizní (scéna z dětského parku s točícím se kolotočem, či jakákoliv pasáž s hologramy), až si začnete říkat, že je 3D v domácí zábavě naprostá zbytečnost, detaily jsou – pokud o to tvůrci stojí – nastaveny na pověstné maximum, takže zatímco lze při „close-upech“ počítat vlasový porost Colina Farella a žasnout nad kapičkami potu v tváři Toma Cruise, při větších celcích máte možnost vychutnat si špinavou „realitu“ budoucnosti. S rozpadající se dlažbou, špinavými ulicemi a prorezlými automobily s propadlým datem spotřeby. Skvostné.

Jediná chvíle, kdy jsem měl s obrazem potíže, byla sekvence v obchodním domě, kde bylo zrna i na mě trochu moc, o to víc, že designér lokací ve spolupráci s Kaminskim začali svítit opravdu příliš. To je ovšem jediná drobná muška, kterou zamázne jakákoliv akční scéna, anebo perfektně vyladěný závěr na balkóně, kde Blu-ray s obstarožní DVD edicí z roku 2002 vytírá podlahu nehorázným způsobem.

A pokud čekáte zaváhání ve zvukovém spektru, jste taktéž na špatné adrese. Zde je totiž Minority Report bez výhrad. Alespoň co se týká původní stopy, jež dostala do vínku šestikanálové DTS-HD, v němž vyzní každá věta stejně ostře jako zapnutí pohonu na hoverpacku nebo palba ze sonických pistolek. Zvukové efekty jsou v tomto případě vůbec rájem pro každého ušaře.

Když Cruise v továrně střílí ze sonických pušek, lebedíte si podobně, jako váš vrnící subwoofer, jakmile dojde na honičku v uličkách Washingtonu, nelze dělat nic jiného než před prostorovostí smeknout imaginární klobouk, a jakmile začne přeskakování z auta na auto uprostřed vertikální dálnice, měli byste raději skočit do krámu pro bonboniéru, protože za takový randál vás vaše okolí na rozdíl od ušních lalůčků rozhodně nepochválí. Klanění se výtečnému napínáku s „pavouky“ (hudba dělá opravdu hodně) je pak skutečně jen nošením dříví do lesa.

Smutní tak mohou být pouze milovníci českého dabingu, jenž sice nepatří mezi tuzemská zla, avšak s pouhým stereem(!) žádný zázrak předvést nemůže. Za takový krok si distribuce zaslouží mírný pohlavek.

TIP: Všechny dostupné technické informace, další screenshoty, popis jazykové výbavy a informace o možnosti importu ze zahraničí naleznete v našem Blu-ray katalogu na stránce s detailem tohoto filmu: Minority Report.

Na druhou stranu, zaváhání v oblasti českého audia je bohatě vynahrazeno kompletním otitulkováním bonusových materiálů, jež jsou splněným snem každého fanouška speciálních, výročních a jiných edic. Najdete v nich totiž odpověď úplně na všechno. Pravdou sice je, že jde víceméně o recyklaci již dříve uvedeného DVD dvojdisku, avšak převod do 1080p a pár Blu- ray exclusive „fíčur“ dovede pozvednout koutky do slastného úsměvu. I když…

Začněme tou zdaleka nejzajímavější. The Future According to Steven Spielberg je jakýmsi „best-of“ celého disku, jenž si lze skrze jediný dokument pustit prakticky celý. Hlavním tahákem je osmnáct témat, na něž si během víc jak 30 minut posvítí sám režisér, jehož entuziasmus je místy neskutečně nakažlivý. Během tohoto vyprávění se pak na pravé straně umístěném interfacu objevují nabídky dalších materiálů, které si lze v průběhu „hlavního dění“ dle libosti pouštět.

Jedná se o zajímavý nápad, jak vše shrnout do jediné položky, avšak vzhledem k hustotě bonusů (nabídek připadá na pětiminutové téma klidně šest a více) začne být neustálé překlikávání poněkud otravné. Pouštěná videa navíc nejsou kompletní, což vás při pozdějším projíždění disku nejednou naštve, když si kvůli doplnění informací musíte poslechnout některé pasáže již podruhé (kdo má na něco takového čas). Snaha se ovšem cení a nikdo vám nebrání projet si celý obsah podle zaběhlých standardů.

Inside the World of PreCrime se dostanete na 10 minut do reklamního bloku vyprávějícím o tomhle „americkém policajtovi“, čtrnáctiminutovka Philip K. Dick, Steven Spielberg and Minority Report pro změnu shrne nejen stěžejní myšlenky obsažené v knižní předloze, ale i Spielbergův pohled na věc, a dvojitá dávka technických řečí o budoucích technologiích a hračkách obsažených ve filmu (Spielberg o nich mluvil s nejuznávanějšími specialisty planety) pobaví snad každého, kdo nežije v bublině minulosti.

A bonusová nadílka tím stále nekončí. HD sekce totiž nabízí i parádní pohled na natáčení, vydařené reklamy, natočené speciálně pro film, a také previsualizace nejnáročnějších scén s porovnáním s natočeným výsledkem.

Jen prostudování dosavadních bonusů vám zabere něco kolem hodiny a půl, další žrout času je přitom přímo vedle. Ano, mám na mysli kompletní sestavu bonusů z několikrát zmíněné speciální edice, nabízející rozhovory s tvůrci (před kamerou se vystřídá snad každý známější obličej) ohledně zápletky, postav, celkové vize… prostě čehokoliv, co vám zrovna běží hlavou.

Jednotlivé bonusové kategorie odhalí spoustu produkčních fotek, náčrtků a storyboardů, na přetřes znovu přijdou animovaná videa trikově náročných scén, ale i pohled na práci kaskadérů. A do toho všeho přinesou svá moudra i hoši z ILM, kteří proberou jak výrobu dopravního systému a rozpohybování „pavoučků“, tak prakticky jakoukoliv výraznější trikovou část, jež stojí za povšimnutí.

A komu pořád vydrží oči na svých místech, může se dorazit trojicí trailerů. Být přítomný i audiokomentář, jednalo by se s velkou pravděpodobností o nejvíce vyčerpávající (ale zároveň nejzábavnější) jednodiskovku, jakou znám. Snad tedy nemá cenu dodávat, že je koupě povinností.

P.S.: Pro ty, kterým nevadí absence české podpory, mohu jedině doporučit elegantní britský steelbook, jenž určitě neudělá žádné sbírce ostudu.