Mazací hlava (mini recenze Blu-ray)

vydáno 29. 8. 2014 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray, Eraserhead, film, Mazací hlava

Mazací hlava (Eraserhead, 1977) (Blu-ray)

David Lynch je zkrátka svůj, o čemž se můžete přesvědčit například videem, v němž se postavil čelem k Ice Bucket Challenge na podporu boje proti ALS, pořízením jeho Mazací hlavy na Blu-ray, anebo obojím. Buď jak buď zažijete něco slovy těžko popsatelného, neboť co může být lynchovsky divnější, než když se režisér za hraní „Somewhere over the rainbow“ nechá zlít od hlavy k patě ledovým kafem, případně před vás předhodí příběh muže, jenž je na pokraji životního krachu a to se má teprve dozvědět, že je otcem zárodku, které víc než dítě připomíná xenomorfa z Vetřelce.

Jsem si celkem jistý, že v případě Mazací hlavy existují – stejně jako u dalších Lynchových filmů – stovky nejrůznějších výkladů jednotlivých scén i filmového celku. Osobně však Mazací hlavu vnímám především jako příběh člověka, jehož každodenní život jednoduše semlel jako maso do karbanátku a on nedokáže ze své situace najít cestu ven. A tak se ve svých problémem pouze utápí, degeneruje, ztrácí touhu žít a čeká na moment, který ho buď zachrání, nebo definitivně zabije.

Mazací hlava je tak pro mne příběhem, který do jisté míry zažíváme všichni. Byť povětšinou jen úsekově v podobě krátkodobých depresí z přehnaného množství pracovních závazků, nedostatku financí, rozbité pračky, anebo představy nákupu v Globusu v odpolední špičce. Lynchův film nám však dává pocítit, jaké to je, když tyhle pocity vynásobíte tisícem a necháte se jako kolečko v systému, který řídí někdo jiný, pomalu drtit až se vám v hlavě rozezní, že v „Nebi je vlastně prima“ a nemá cenu se trápit ve světě, kde neustále hučí ozvěny průmyslových mašin, kde je jakákoli sociální interakce trapná či ponižující a kde máte neustále chuť vymazat svou existenci.

Mazací hlava (1977) Mazací hlava (1977) Mazací hlava (1977) Mazací hlava (1977)

Přepisů Mazací hlavy se po světě povaluje hned několik. Na tuzemské verzi by však – podobně jako ve Velké Británii či Austrálii – měla být remasterovaná stopa, na kterou dohlížel samotný David Lynch. Ten si ostatně pohlídal celé tuzemské vydání, neboť jak jsme před časem několikrát psali, Lynch si vyžádal, aby v menu disku nebyly přítomné „Kapitoly“ pro přeskakování scén a rovněž, aby byla použita pouze anglická LPCM 2.0 stopa.

Mazací hlava - Blu-ray video bitrate Výsledkem je pocit autentického dobového zážitku, neboť stereo stopa rozhodně nenaplňuje dnešní vysoké standardy na zvukovou reprodukci. Neznamená to však, že by byl disk odfláknutý. Zkrátka jen odpovídá tvůrčímu záměru. Dialogy jsou však i přes své stáří naprosto zřetelné a hlasitostně vyrovnané. Nepříjemné ruchy prostředí se zařezávají do uší s předpokládanou razancí. A ambientní momenty jsou v podání Blu-raye skutečně ambientní.

Obrazově disk rovněž neselhává a nabízí na svou dobu příjemně ostrý a čistý obraz s kvalitním podáním černé a kresbou, přičemž absentují jakékoli známky komprese či jiných vad, s nimiž se čas od času setkáme. Lynchovi fanoušci, kteří si žádají disk v autorem posvěceném balení, tudíž nebudou zklamáni.

Disk je v Česku bohužel bez bonusů. Pro další materiály tudíž musíte zamířit na zahraniční obchody a pořídit si podle všeho výtečnou edici od amerického Criterionu.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Mazací hlava poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.