Majestic (recenze Blu-ray)

vydáno 16. 3. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova | 1 komentář

Tagy: Blu-ray, film, Majestic, recenze, The Majestic

Majestic (2001) (Blu-ray)

Když režisér Frank Darabont uvedl před 14 lety do kin film Majestic, nesklidil příliš velké ovace. Kritikům se jeho variace na idealistické snímky Franka Capry zdála příliš derivativní a dlouhá. Na publikum, které do kin chodilo spíše v malých hloučcích než davech, se zase jednalo o příliš velkou limonádu, vizuálně cílící spíš na generaci obdivovatelů Jamese Stewarta než Keanu Reevese, jenž byl zrovna v kurzu díky prvnímu Matrixu.

Dnes můžeme s jistotou říci, že se status Majesticu nijak zvlášť nezměnil. Dodnes je Darabontův předposlední celovečerní film považován za slabšího nástupce jeho adaptací kingovských majstrštyků Zelená míle a Vykoupení z věznice Shawshank. Což však rozhodně neznamená, že byste měli nad Jimem Carreym v další výtečné dramatické roli ohrnout nos.

Právě naopak. Pokud patříte mezi milovníky klasického Hollywoodu a zastáváte názor, že naivní lidské příběhy s životním poselstvím stále mají na obrazovkách a plátnech kin své místo, měli byste být stoprocentně spokojení. Ano, Darabontův film má mírně řečeno přestřelenou stopáž okolo 150 minut. Avšak jeho hladká, profesionální režie vám to málokdy připomíná.

Majestic (2001) Majestic (2001) Majestic (2001) Majestic (2001)

Příběh Petera Appletona, jenž má od zbabělého, systémem zdrceného scenáristy dospět v muže, který se nebojí systému postavit a vybojovat si pozici nepsaného hrdiny, je kouzelnou vzpomínkou na filmovou éru, která s sebou nesla určitou noblesu, civilnost a pokoru. Carrey je přitom ve své roli naprosto přesný a ačkoli samozřejmě není Jamesem Stewartem, zvládá bez potíží stvořit postavu, jejímuž vývoji chcete zblízka přihlížet. Nabízí totiž dostatek nadhledu, humoru, ale i obyčejné lidskosti, kterážto kombinace dnes již nebývá obvyklá. Darabontova dvorní herečka Laurie Holden je mu pak rovnocennou partnerkou, upomínajíc na silné krásky minulosti stříbrného plátna bojující za své místo pod sluncem a za pravdu až do konce.

Darabont okolo obou herců buduje vskutku okouzlující staromódní romanci, jež pumpuje život do scénáře, jenž se úspěšně pokouší spojit sociální kritiku s osobním dramatem. Majestic šlape jako přesně namazaný stroj. Především díky zužitkování všech předestřených motivů a uzavření veškerých dějových linek, které ústí do emocionálně vypjatého finále, které nostalgiky a citlivější povahy hravě donutí k zamáčknutí slzičky.

Ano, Majestic je dnes již notně zaprášená vzpomínka na minulost. Ale natolik pevně uchopená a láskyplně natočená, že má na to stát se pro mnohé stejnou srdcovkou a životní učebnicí, jako tomu bylo u filmů právě Franka Capry.

Velmi dobrá prácička. Majestic nabízí na Blu-ray překvapivě vysokou úroveň detailů, kresba je na katalogový titul více než dostačující a barevné podání ani na moment neuhne z předpokládané sytosti. Darabont se svým kameramanem Davidem Tattersallem vsadili na silně stylizovaný vzhled filmu evokující padesátá léta. A přepis tomuto záměru odpovídá v každém záběru. Pravda, stínokresba občas drobně selže a stejně tak i kontrast i ostrost. Většinou však převládá vysoce nadprůměné zpracování, které bychom si měli přát u každé katalogovky.

DTS-HD MA 5.1 anglická stopa spokojenost jedině podtrhuje. Sice není nejvýraznější. Ale na to jsme si u dialogy hnaných filmů již dávno zvykli. A davové sekvence (soud, uvítání ve městě), případně akční scény (pád z mostu) zvládají bez problémů zprostředkovat i adekvátní dynamiku. Ve spojení s precizně prezentovaným soundtrackem dokonalá kombinace.

Stejně jako na zámořské edici disk mnoho bonusů nenabízí. Kromě traileru se můžete podívat jen na vystřižené scény a pětiminutovou verzi fiktivního filmu Sans Pirates of the Sahara. Vše s českými titulky.

Filmgame.cz Blu-ray filmu Majestic poskytl k recenzi distributor Magic Box. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.