Lidé pod schody (mini recenze Blu-ray)

vydáno 17. 2. 2015 | autor Petr Semecký | sekce Recenze | téma Filmy, Z domova

Tagy: Blu-ray Lidé pod schody, film, People Under the Stairs, recenze

Lidé pod schody (People Under the Stairs, 1991) (Blu-ray)

Wes Craven je dnes známý především díky sérii Vřískot, za povšimnutí však stojí i jeho starší snímky, v nichž se otevřeně zabýval společenskými tématy. V Hory mají oči řešil otázku lidství, když proti sobě postavil divoké degeneráty a obyčejnou americkou rodinku. Poslední dům nalevo přišel s otázkou, zda smíme vzít v krajních situacích právo do vlastních rukou. A Lidé pod schody jsou především filmem o vykořisťování menšin. Jen v tomto případě nejsou těmi zlými elegantní kravaťáci, nýbrž duo bláznů, které kromě skupování majetku léta unáší děti a vyžívá se v sadismu.

Lidé pod schody přitom i dnes patří mezi Cravenovy nejvynalézavější a nejatmosféričtější filmy. Snímání v uzavřeném prostoru je svíravé a klaustrofobní, nahánění napříč rozsáhlým domem vždy logické a navazující. A když dojde na pořádný masakr, máte tendenci drtit rukou opěradlo. Zároveň však Craven často (podobně jako u Vřískotu) uhne i směrem do komedie, jež se mu daří především ve scénách, kdy malého černošského chlapce nahání po všech čertech po mase lačnící pes, anebo když úchylní majitelé přepnou do režimu absolutní amoku.

Film z dnešního pohledu samozřejmě výrazně zestárl (tipovali byste mu možná i starší datum výroby než rok 1991) a ani náznakem neoplývá dravým tempem moderních hororů. Místo toho však dostanete výrazně propracovanější charaktery, tučnou porci zvratů a nečekaných odhalení a v závěru i naivní, leč stále velmi sympatický přesah. Což na „pitomou vyvražďovačku“, na kterou láká přebal, není vůbec špatné.

Lidé pod schody (1991) Lidé pod schody (1991) Lidé pod schody (1991) Lidé pod schody (1991)

Lidé pod schody rozhodně nejsou titulem, na kterém by studio Universal zásadně stavělo svůj katalog. Přesto se filmu dostalo dvouvrstvého Blu-ray disku a velmi solidního transferu překvapujícího slušnou úrovní detailů, v rámci mezí vysokou, byť lehce kolísající ostrostí a přirozeným filmovým lookem, jemuž pomáhá zachování filmového zrna.

Ne, Lidé pod schody se nemohou vyrovnat nejmodernějším titulům. Na ty ztrácí už tím, že obrazem často probleskují škrábance a nečistoty. Ale studio tentokrát nechalo přepis bez zbytečných softwarových přikrášlování, barevná paleta je v průběhu prezentace vždy věrná a dokonce i kruciální části v naprosté tmě jsou velmi dobře přehledné díky více než obstojné kresbě.

Český Blu-ray protentokrát není vybavený českým dabingem, ale pouze anglickou DTS-HD MA 2.0 stopou. I ta však při přehrávání skrze domácí kino dovede vykouzlit prostorou podívanou, když se především ozvěny ozývají i z jednotlivých surroundů. Dialogy jsou rovněž čisté, jen jejich posazení vůči velmi hlasitému soundtracku a ruchům se mi minimálně zpočátku příliš nepozdávalo. Celkově však spokojenost. I když by distribuce mohla s cenou u podobného titulu zamířit níž. 399 korun je na úzce zařazený žánrový film bez bonusů přece jen dost.

Žádné

Filmgame.cz Blu-ray filmu Lidé pod schody poskytl k recenzi distributor Bontonfilm. Zakoupit ho můžete v obchodě Filmgame.cz.